Par augstākās izglītības pieejamību un kvalitāti
Eiropas Komisija 20.aprīlī pieņēma
paziņojumu “Mobilizēt Eiropas intelektuālo potenciālu: nodrošināt
universitātēm iespēju pilnā mērā sekmēt Lisabonas stratēģijas
īstenojumu”. Kopā ar Eiropas Komisijas darba dokumentu “Eiropas
augstākā izglītība pasaules attīstības perspektīvā” šis teksts ir
turpinājums paziņojumam “Universitāšu loma zināšanu Eiropā” un
sekojošajām iesaistīto personu apspriedēm. Tajā uzsvērts, ka
Eiropas universitātēm šobrīd ir daudz risināmu jautājumu un, ja
nekas netiks darīts lietas labā, plaisa, kas mūs šķir no
galvenajiem Eiropas Savienības (ES) konkurentiem šajā jomā,
turpinās paplašināties.
Kā preses konferencē paziņoja izglītības un kultūras komisārs
Jans Figels, “zināšanas un novatorisms ir šodienas Eiropas
ilgtspējīgas izaugsmes dzinējspēks, un universitātēm ir izšķiroša
loma pavasara Eiropadomes izvirzīto mērķu sasniegšanā”. Tomēr
pieņemtajā paziņojumā uzsvērts, ka salīdzinājumā ar mūsu
lielākajiem konkurentiem, proti, ASV, Eiropas augstākās
izglītības iestāžu sniegumā vērojami nopietni trūkumi. Lai gan
caurmērā Eiropas universitāšu darba kvalitāte ir diezgan laba,
tās nevar izmantot savu potenciālu pilnā mērā, lai strauji
kāpinātu ekonomikas izaugsmi, sociālo kohēziju un veicinātu
darbavietu skaita un kvalitātes pieaugumu. Eiropas Komisija
aicina lēmumu pieņēmējus dalībvalstīs ierosināt pasākumus, kas
universitātēm ļautu pilnībā piedalīties Lisabonas stratēģijas
īstenošanā.
Ar tikai 21% no darbspējīgā vecuma iedzīvotājiem, kas iegūst
augstāko izglītību, ES nevar līdzināties ASV (38%), Kanādai (43%)
vai Japānai (36%). Turklāt augstākās izglītības pieejamības
rādītājs Eiropā šobrīd, izņemot dažas valstis, ir salīdzinoši
zems.
Eiropas Komisija uzskata, ka šāda situācija radusies tādēļ, ka
augstākā izglītība nav reaģējusi uz pārmaiņām sabiedrībā un
izglītības un mūžizglītības modelī.
Zemākie rādītāji Eiropā ir saistīti arī ar ārkārtīgi lielo
starpību finansējumā. Vidēji ES valstīs augstākajai izglītībai
tiek atvēlēts nepilns 1,1% no IKP, kas ir tikpat, cik Japānā, bet
daudz mazāk nekā Kanādā (2,5%) un ASV (2,7%). Lai šajā ziņā
līdzinātos ASV, Eiropā augstākajai izglītībai būtu jāatvēl
papildu 150 miljardi eiru gadā. Šāda situācija ir
ietekmējusi Eiropas universitāšu sniegumu zinātnisko pētījumu
jomā pasaules mērogā – tai ir mazāk zinātnisko publikāciju,
patentu un Nobela prēmiju nekā ASV. Izšķiroši ir tas, ka Eiropas
augstākās izglītības pamatā joprojām galvenokārt ir (ierobežots)
valsts finansējums, savukārt konkurentu valstīs bija iespējama
izteiktāka un noturīgāka darbības paplašināšana, pateicoties
lielākai finansējuma avotu daudzveidībai, tostarp lielākam
ražošanas sfēras un mājsaimniecību ieguldījumam.
Paziņojumā norādītas trīs prioritāras jomas Eiropas universitāšu
reformai: veicināt Eiropas universitāšu kvalitāti un pievilcību;
uzlabot to pārvaldību un sistēmas un palielināt un dažādot to
finansējumu (izmantojot vai neizmantojot studentu
ieguldījumu).
Eiropas Komisija mudina visas dalībvalstis gādāt par to, lai to
tiesiskais regulējums ļautu vadībai universitātēs sākt reālas
reformas un noteikt stratēģiskas prioritātes.
Tāpat ir izšķiroši svarīgi, lai universitātes tostarp lielākā
mērā informētu sabiedrību par vērtībām, ko tās rada, un vairāk
ieguldītu sava tēla veidošanā, savas darbības sekmēšanā savā
valstī un ārvalstīs. Turklāt tām gan kvalitatīvi, gan
kvantitatīvi jāpilnveido savu cilvēkresursu potenciāls.
Eiropas Komisija aicina Padomi pieņemt rezolūciju, kas atbalstītu
tās aicinājumu izveidot jaunu valsts iestāžu un universitāšu
partnerību, kā arī nodrošināt augstākajai izglītībai nepieciešamo
finansējumu. Lielāki ieguldījumi Eiropas augstākās izglītības un
zinātniskās izpētes modernizēšanā, kā arī to kvalitātes
uzlabošanā ir tiešs ieguldījums Eiropas un eiropiešu nākotnē.