Par Stabilitātes un izaugsmes pakta reformu
Trešdien, 20.aprīlī, saskaņā ar
Eiropadomes martā panākto vienošanos Eiropas Komisija (EK)
ierosināja grozījumus abās regulās, kas balsta Stabilitātes un
izaugsmes paktu. Rezultātā tiek panākts izsvērts kompromiss, kas
no jauna apstiprina dalībvalstu apņemšanos ievērot stabilu
budžeta politiku, pieļauj lielāku elastību pārmērīga deficīta
likvidēšanā un palielina ekonomiskās reformas intensitāti.
Eiropas Komisija pauž cerību, ka ierosinātajām izmaiņām, kas
apjoma un darbības jomas ziņā ir ierobežotas un atspoguļo Padomes
akceptēto ziņojumu, līdz jūnija beigām piekritīs Eiropas
Parlaments un tās apstiprinās finanšu ministri.
“Jaunais konsenss par budžeta politiku, kas orientēta uz
stabilitāti un fiskālo uzraudzību, kliedē nedrošību, kas pārāk
ilgi pavadījusi Eiropas Savienības noteikumu interpretāciju,”
teica ekonomikas un monetārās politikas komisārs Hoakins
Almunija, piebilzdams: “Eiropas Komisija ir apņēmusies īstenot
reformētos Eiropas fiskālos noteikumus tā, lai tiktu veicināta
izaugsme un nodrošināta stabilitāte. Arī turpmāk savas funkcijas
tā pildīs objektīvi.”
Eiropadome 22. un 23.martā vienojās reformēt Stabilitātes un
izaugsmes paktu (“Pakts”), par kuru ES valdību vadītāji bija
vienojušies Amsterdamas sanāksmē 1997.gada 17.jūnijā.
Pakts sastāv no divām Padomes regulām: Regula 1466/97 par budžeta
stāvokļa uzraudzības un ekonomikas politikas uzraudzības un
koordinācijas stiprināšanu (“profilaktiskais zars”) un Regula
1467/97 par to, kā paātrināt un precizēt pārmērīga budžeta
deficīta novēršanas procedūras īstenošanu (“koriģējošais zars”).
Šajos tiesību aktos vajadzīgi grozījumi saskaņā ar Padomes
akceptēto ziņojumu.
Nav šaubu par to, ka Eiropas Savienības (ES) sniegtais ietvars ir
uzlabojis dalībvalstu rīcību fiskālajā jomā. Pašreizējās budžeta
tendences vērtējamas pozitīvi salīdzinājumā ar citās pasaules
malās un iepriekš novēroto, kad ekonomikas lejupslīdi parasti
pavadīja nopietni trūkumi budžeta pozīcijās. Tagad eiras zonā
inflācija vairākus gadus ir ap 2%, līdz ar to uzņēmumiem un
mājsaimniecībām ir nodrošinātas zemākās procentu likmes kopš Otrā
pasaules kara. Taču fiskālās konsolidācijas trūkums kopš
2000.gada, kas nav saistīts vienīgi ar neapmierinošiem izaugsmes
rādītājiem, liecina, ka pašreizējā sistēma nav pilnīga. 2004.gadā
eiras zonā deficīts caurmērā bija 2,7%, un deviņās valstīs tas
pārsniedza Līgumā par Eiropas Savienību noteikto 3% robežu.
Divos pēdējos gados pieredzēta arī neskaidrība ES fiskālo
noteikumu interpretācijā, kam nu pielikts punkts.
Reforma nostiprina Pakta “profilaktisko zaru” un uzlabo pārmērīga
deficīta novēršanas procedūru, labāk atspoguļojot 25 dalībvalstu
Savienības ekonomiskās dzīves īstenību. Sistēmas pamatā joprojām
saglabājas 3% un 60% deficīta un parāda atsauces vērtības.
Regulu grozījumi atspoguļo Padomes pieprasītās izmaiņas, sevišķi
šādos aspektos:
• strukturālo reformu nozīme budžeta uzraudzības kontekstā.
Budžeta uzraudzības kontekstā ar stingriem nosacījumiem tiks
ņemtas vērā lielākas strukturālas reformas, kurām ir pārbaudāma
pozitīva ietekme uz publisko finanšu ilgtermiņa noturību;
• nopietnas ekonomikas lejupslīdes definīcija pārmērīga deficīta
procedūrā. Par izņēmumu var uzskatīt deficītu, kas pārsniedz
standarta vērtību un ko izraisījis negatīvs pieauguma temps vai
akumulētais ražības zudums ieilgušā ļoti zema pieauguma periodā
attiecībā pret potenciālo pieaugumu;
• Līguma 104.panta 3.punktā paredzēto “citu būtisku faktoru”
definīcija un nozīme. Nosakot, vai deficīts, kas pārsniedz 3%, ir
pārmērīgs vai nav, Eiropas Komisija ņems vērā būtiskus faktorus.
Faktoru uzskaitījumā tomēr nav iekļauti tikai tie faktori, kas
ļauj atzīt, ka deficīts nav pārmērīgs. Par pārmērīgu tiks
uzskatīts tāds deficīts, kas nebūs tuvu standarta vērtībai vai
kura pārmērīgums nebūs pārejošs;
• termiņi deficīta likvidēšanai tiek pagarināti, piemēram, no
četriem līdz sešiem mēnešiem, dodot valstij vairāk laika veikt
efektīvas un paliekošas darbības saskaņā ar 104.panta 7.punkta
ieteikumiem, nevis aprobežoties ar vienreizējiem pasākumiem. Tiek
ieviesti noteikumi, kas ļauj pasākumus atkārtot, ja vērojami
neparedzēti nevēlami ekonomiski notikumi, kuriem ir ievērojams
negatīvs iespaids uz budžetu, ja vien attiecīgā valsts ir veikusi
nepieciešamās budžeta korekcijas atbilstīgi Padomes
ieteikumam.