Par Latvijai nelabvēlīgu topošo ostu pakalpojumu direktīvu
Eiropas Parlamenta deputāts
Roberts Zīle, uzstājoties debatēs par topošo ostu pakalpojumu
direktīvu Eiropas Parlamenta (EP) Transporta un tūrisma komitejā
(TTK), norādīja, ka likumprojekta izstrādātāja Eiropas Komisija
kārtējo reizi nav ņēmusi vērā Baltijas valstu īpašo situāciju
kravas pārvadājumu biznesā. Ostu pakalpojumu direktīvas mērķis ir
nodrošināt godīgu konkurenci pakalpojumu sniedzēju starpā vienas
ostas teritorijā, kā arī starp ostām visā Eiropas Savienībā
(ES).
Baltijas valstu ostām lielāko kravu apgrozījumu nodrošina
Krievija un citas NVS valstis, kas nav ES dalībvalstis. R.Zīle
TTK locekļiem norādīja, ka Krievijas izvēli transportēt kravas
caur kādu no Baltijas valstu ostām nereti nosaka ne vien
ekonomiskie, bet arī politiskie apsvērumi. Ja direktīva varētu
veicināt konkurenci starp Eiropas Savienības valstu ostām, tad
diemžēl nav prognozējams, cik negatīvi tas varētu ietekmēt
Baltijas valstu ostu konkurētspēju ar īpaši atbalstītajām
Krievijas ostām. “Lielākās konkurentes mūsu ostām pagaidām ir
nevis Eiropas Savienības, bet gan Krievijas ostas,” uzsvēra
deputāts. Pašreizējā ostu pakalpojumu direktīvas redakcija varētu
nopietni apdraudēt Baltijas valstu ostu konkurētspēju jau
iekarotajā tirgū.
Direktīva par ostu pakalpojumiem pirmo reizi EP tika izskatīta
2001.gadā, taču EP nespēja vienoties ar Eiropas Padomi par
vienotu nostāju. Tika izveidota speciāla izlīguma komisija, kas
2003.gadā spēja panākt kompromisa vienošanos starp Parlamenta un
Eiropas Padomes pārstāvjiem, lai direktīvu virzītu atkārtotai
izskatīšanai EP.
I.Viņķele, EP deputāta R.Zīles palīdze