Ministru kabineta 2005.gada 26.aprīļa sēdē
Pieņemti “Noteikumi par personu
iekārtošanu darbā uz kuģiem”.
Noteikumi nosaka kārtību,
kādā komersantiem, kas kuģa īpašnieka vārdā veic personu
iekārtošanu darbā uz kuģiem, tiek izsniegta, pārreģistrēta un
anulēta speciālā atļauja (licence) personu iekārtošanai darbā uz
kuģiem (licence), un kuģu īpašnieku un komersantu tiesības,
pienākumus un atbildību, tiem veicot personu iekārtošanu darbā uz
kuģiem, kā arī šo noteikumu izpildes uzraudzības kārtību.
Komersants ir tiesīgs sniegt darbiekārtošanas pakalpojumus
personām iekārtošanai darbā uz kuģiem (konsultēšana
darbiekārtošanas jautājumos, informēšana par brīvajām darba
vietām, iekārtošana darbā vai citi nodarbinātību veicinoši
pakalpojumi) tikai pēc Satiksmes ministrijas licences saņemšanas.
Licences derīguma termiņš ir viens gads no dienas, kad pieņemts
lēmums par licences izsniegšanu vai pārreģistrāciju.
Valsts akciju sabiedrība “Latvijas Jūras administrācija” uzrauga
komersanta darbības atbilstību šo noteikumu prasībām, ne retāk kā
reizi gadā veicot pārbaudi komersanta darbības vietā, kā arī
pieprasa ziņas un veic personas datu apstrādi, kas saistīta ar
darbiekārtošanas pakalpojumu sniegšanu personām iekārtošanai
darbā uz kuģiem un to darbu uz kuģiem.
Pēc Satiksmes ministrijas pieprasījuma Latvijas Jūras
administrācija veic komersanta, kurš vēlas saņemt licenci,
pārbaudi, lai novērtētu tā darbības sākšanas atbilstību šo
noteikumu prasībām.
Novērtējumus par šajos noteikumos norādītajām pārbaudēm Latvijas
Jūras administrācija iesniedz Satiksmes ministrijai.
Licences pretendenta, kurš šajos noteikumos noteiktajā termiņā
nav iesniedzis dokumentus licences pārreģistrācijai, bet gada
laikā pēc licences derīguma termiņa beigām vēlas to atkārtoti
saņemt vispārējā kārtībā, novērtējumu Satiksmes ministrijā
Latvijas Jūras administrācija iesniedz, veicot komersanta
pārbaudi.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā aizsargājama informācija
dienesta vajadzībām”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā
aizsargājama informācija dienesta vajadzībām.
Latvijā radītai informācijai statusu “informācija dienesta
vajadzībām” nosaka iestādes vadītājs ar rakstisku rīkojumu vai
informācijas autors saskaņā ar iestādes vadītāja apstiprinātu
ierobežotās pieejamības informācijas sarakstu, ievērojot
Informācijas atklātības likumā noteiktās prasības.
No privāto tiesību subjektiem saņemtai informācijai statusu
“informācija dienesta vajadzībām” piešķir, ja saņēmējiestādes
amatpersona konstatējusi, ka informācija ir saistīta ar valsts
drošību un tā ir jāaizsargā. Par statusa “informācija dienesta
vajadzībām” piešķiršanu informācijai lemj iestādes vadītājs. Ja
pieņemts lēmums informācijai piešķirt statusu “informācija
dienesta vajadzībām”, lietvedības nodaļas darbinieks izdara
attiecīgu norādi uz saņemtā dokumenta un lieto citus šajos
noteikumos paredzētos apzīmējumus, kā arī rakstiski informē
privāto tiesību subjektu par to, ka saņemtajai informācijai
piešķirts statuss “informācija dienesta vajadzībām”.
Pieņemts rīkojums “Par robežsardzes pulkveža dienesta pakāpes
piešķiršanu A.Stepenam”.
Saskaņā ar Robežsardzes likumu
Valsts robežsardzes priekšnieka vietniekam robežsardzes
pulkvežleitnantam Andrim Stepenam piešķirta robežsardzes pulkveža
dienesta pakāpe.
Pieņemts rīkojums “Par Baltijas Krievu institūta rektora
vietas izpildītāja iecelšanu”.
Saskaņā ar Augstskolu
likumu fizikas doktors Arkādijs Vocišs iecelts par Baltijas
Krievu institūta rektora vietas izpildītāju.
Pieņemti noteikumi “Par Latvijas Republikas Aizsardzības
ministrijas, Zviedrijas Bruņoto spēku, Īrijas Aizsardzības
departamenta, Čehijas Republikas Aizsardzības ministrijas,
Slovākijas Aizsardzības ministrijas un Somijas Aizsardzības
ministrijas saprašanās memorandu par dalību Daudznacionālajā
brigādē “Centrs”, DB (C), Kosovas spēkos”.
Saskaņā ar
Saeimas 1999.gada 8.jūlija lēmumu “Par Latvijas Nacionālo bruņoto
spēku vienību līdzdalību starptautiskajā operācijā Kosovā”
Latvijas Nacionālie bruņotie spēki (NBS) piedalās starptautiskajā
operācijā (KFOR) Kosovā.
Saprašanās memorands nosaka memoranda dalībvalstu militārās
sadarbības vispārējos un praktiskos ietvarus, militāro sadarbības
programmu īstenošanas principus, regulē jurisdikcijas īstenošanas
noteikumus, finanšu noteikumus, kā arī savstarpējo atbalstu un
klasificētās informācijas, ar ko ministrijas apmainās memoranda
ietvaros, aizsardzību.
Daudznacionālajā brigādes centrā Latvijas Nacionālie bruņotie
spēki iesaistīs 11 karavīrus, kas pildīs dienesta pienākumus
Daudznacionālās brigādes štābā, militārās policijas vienībā, kā
arī nodrošinājuma rotā.
Nacionālo bruņoto spēku iesaistīšanās Balkānu operācijās plānotās
izmaksas 2005.gadā ir LVL 1 166 875. Minēto noteikumu īstenošana
ir ieplānota Aizsardzības ministrijas budžeta ietvaros, un
papildu finanšu līdzekļi nav nepieciešami.
Pieņemti noteikumi “Eiroatlantisko lietu padomes
nolikums”.
Eiroatlantisko lietu padome ir konsultatīva
institūcija, kuras darbības mērķis ir koordinēt Latvijas valsts
pārvaldes iestāžu darbību Eiropas drošības un aizsardzības
politikas ietvaros (EDAP) un Ziemeļatlantijas līguma organizācijā
(NATO).
Padomes galvenās funkcijas ir veicināt valsts institūciju
sadarbību jautājumos, kas saistīti ar Latvijas darbību EDAP un
NATO. Padomes galvenais uzdevums ir Latvijas drošības un
aizsardzības politikas izstrāde un koordinācija EDAP un NATO
politiski militāro jautājumu ietvaros. Padome ir tiesīga savas
kompetences ietvaros saņemt no visām valsts institūcijām tās
darbam nepieciešamo informāciju, kā arī ierosināt tādu normatīvo
aktu izstrādi, kas nepieciešami sekmīgai Latvijas darbībai EDAP
un NATO.
Padomes sastāvā ir Ministru prezidents, aizsardzības ministrs,
ārlietu ministrs, iekšlietu ministrs, finanšu ministrs un
satiksmes ministrs. Padomi vada padomes priekšsēdētājs – Ministru
prezidents. Viņa prombūtnes laikā padomes priekšsēdētāja
funkcijas pilda aizsardzības ministrs.
Padomes sēdēs ar padomdevēja tiesībām piedalās Nacionālo bruņoto
spēku komandieris, Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs,
Ārlietu ministrijas valsts sekretārs un Satversmes aizsardzības
biroja direktors. Padomes sēdēs ar padomdevēja tiesībām var
pieaicināt arī citas amatpersonas un ekspertus.
Padomes sēdes notiek ne retāk kā reizi ceturksnī. Padomes
priekšsēdētājs ir tiesīgs ierosināt sasaukt padomes ārkārtas
sēdi. Jautājums, par kuru padomes sēdē netiek panākta vienošanās,
ir iesniedzams izskatīšanai Ministru kabinetā normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
Padomes sēdes organizē padomes sekretariāts, kura funkcijas pilda
Aizsardzības ministrija. Sekretariāta pienākumos ietilpst padomes
sēžu dokumentu sagatavošana, apkopošana un izplatīšana padomes
locekļiem.
Izskatot jautājumus, kas satur klasificēto informāciju, padomes
sēdē piedalās tikai personas, kurām attiecīgi ir speciālā atļauja
pieejai valsts noslēpumiem, NATO klasificētai informācijai un
Eiropas Savienības klasificētai informācijai.
Padome izveido Vecāko amatpersonu komiteju eiroatlantisko lietu
jautājumos, kas sastāv no padomes locekļu norīkotiem pārstāvjiem.
Komitejas sastāvu apstiprina Ministru prezidents. Komitejas darbu
vada Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs.
Par spēku zaudējušiem atzīti Ministra kabineta 1998.gada
13.oktobra noteikumi Nr. 405 “Latvijas integrācijas
Ziemeļatlantijas līguma organizācijā (NATO) padomes
nolikums”.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par
hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju
drošumu””.
Grozījumi likumā “Par hidroelektrostaciju
hidrotehnisko būvju drošumu” paplašina deleģējumu Ministru
kabinetam izdot noteikumus par kārtību, kādā obligāti apdrošināma
A un B klases hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju valdītāja
civiltiesiskā atbildība pret nodarīto kaitējumu trešo personu
dzīvībai un veselībai, zaudējumu trešo personu mantai un
kaitējumu videi. Iepriekš Ministru kabinets tiesīgs izdot
noteikumus, kuros noteikti tikai apdrošinātāja atbildības
limiti.
Likumprojekts nosaka, ka HES valdītājs atbild par savā valdījumā
esošo hidrotehnisko būvju drošumu. HES valdītājs veic pasākumus,
lai šīs būves neradītu draudus iedzīvotāju dzīvībai un veselībai,
nenodarītu zaudējumu fizisko un juridisko personu īpašumam un
kaitējumu videi.
A un B klases HES hidrotehnisko būvju valdītāja pienākums ir
apdrošināt savu civiltiesisko atbildību pret nodarīto kaitējumu
trešo personu dzīvībai un veselībai, zaudējumu trešo personu
īpašumam un kaitējumu videi, ko tas ar savu darbību vai
bezdarbību nodara, ekspluatējot (lietojot un uzturot) savā
valdījumā esošās hidrotehniskās būves.
A un B klases HES hidrotehnisko būvju valdītāja civiltiesiskās
atbildības apdrošināšanas līgumam jābūt spēkā visā HES
hidrotehnisko būvju ekspluatācijas laikā.
A un B klases HES hidrotehnisko būvju valdītāja civiltiesiskās
atbildības apdrošināšanas līgumā var paredzēt apdrošinājuma
ņēmēja pašrisku, kas ir naudas izteiksmē vai procentos izteikts
zaudējuma apmērs, kuru katrā apdrošināšanas gadījumā uzņemas
apdrošinājuma ņēmējs. Apdrošinājuma ņēmēja pašrisks nedrīkst būt
lielāks par pieciem procentiem no apdrošināšanas atbildības
limita.
Trešās personas īpašumam nodarītie zaudējumi tiek atlīdzināti,
ievērojot kompensācijas principu. Saskaņā ar to izmaksātā
atlīdzība nevar pārsniegt apdrošināšanas gadījuma radītos
zaudējumus.
Zaudējumus, kas radušies saistībā ar videi nodarīto kaitējumu, un
zaudējumus, kas radušies saistībā ar personas veselībai un
dzīvībai nodarīto kaitējumu, atlīdzina normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
Likumprojekts paredz noteikt, ka Ministru kabinets nosaka
kārtību, kādā veicama A un B klases HES hidrotehnisko būvju
valdītāja civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana pret
trešo personu dzīvībai un veselībai nodarīto kaitējumu, zaudējumu
trešo personu īpašumam un kaitējumu videi, un nosaka
apdrošinātāja atbildības limitus.
Likumprojekts paredz, ka HES valdītājam ir tiesības ekspluatēt
HES, ja saņemts HES hidrotehnisko būvju drošuma sertifikāts. HES
hidrotehnisko būvju drošuma sertifikātu izsniedz un anulē Valsts
būvinspekcija Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un gadījumos.
HES hidrotehnisko būvju drošuma sertifikāta esamība neatbrīvo
būves valdītāju no atbildības par HES avārijas rezultātā nodarīto
kaitējumu trešo personu dzīvībai un veselībai, zaudējumu trešo
personu īpašumam un kaitējumu videi.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā tiešās pārvaldes iestādes
vai atvasinātās publiskās personas saskaņo normatīvo aktu
projektus ar Eiropas Centrālo banku”.
Noteikumi nosaka
kārtību, kādā tiešās pārvaldes iestādes vai atvasinātās publiskās
personas saskaņo normatīvo aktu projektus ar Eiropas Centrālo
banku. Minētā kārtība ietver informācijas apmaiņu starp tiešās
pārvaldes iestādēm, atvasinātajām publiskajām personām un Finanšu
ministriju, kā arī starp Finanšu ministriju un Eiropas Centrālo
banku par sagatavošanas vai izskatīšanas procesā esošajiem
normatīvo aktu projektiem.
Eiropas Centrālajai bankai atzinuma sniegšanai šajos noteikumos
noteiktajā kārtībā nosūta normatīvā akta projektu, kas regulē
šādus jautājumus: monetārās politikas
instrumenti; maksāšanas līdzekļi; naudas
jautājumi; Latvijas Bankas darbība; monetāro, finanšu,
banku, maksājumu sistēmu un maksājumu bilances statistikas datu
vākšana, salīdzināšana un izplatīšana; maksājumu un norēķinu
sistēma; tiesiskais regulējums, kas attiecas uz finanšu
institūcijām, ciktāl tas būtiski ietekmē finanšu institūciju un
tirgus stabilitāti. Eiropas Centrālajai bankai atzinuma
sniegšanai nav jāsūta normatīvā akta projekts, kurš regulē kādu
no iepriekš minētajiem jautājumiem, bet ar kuru tiek pārņemta
Eiropas Savienības direktīva.
Tiešās pārvaldes iestādes un atvasinātās publiskās personas ir
atbildīgas par to kompetencē esošo normatīvo aktu projektu un ar
tiem saistītās informācijas iesniegšanu Finanšu ministrijā.
Finanšu ministrija normatīvo aktu projektus un ar tiem saistīto
informāciju nosūta Eiropas Centrālajai bankai.
Finanšu ministrija veic uzraudzību, lai nodrošinātu normatīvo
aktu projektu un ar tiem saistītās informācijas sniegšanu saskaņā
ar šiem noteikumiem.
Ministru kabinetā izskatāmu normatīvā akta projektu tiešās
pārvaldes iestāde iesniedz Finanšu ministrijā tādā redakcijā,
kādā tas sagatavots iesniegšanai Ministru kabinetā pēc
saskaņošanas ar iesaistītajām ministrijām un citām institūcijām
vai pēc atbalstīšanas Valsts sekretāru sanāksmē vai Ministru
kabineta komitejas sēdē saskaņā ar Ministru kabineta Kārtības
rulli.
Tiešās pārvaldes iestāde atliek normatīvā akta projekta
pieņemšanu vai Ministru kabinetā izskatāma normatīvā akta
projekta iesniegšanu Ministru kabinetā uz diviemmēnešiem, lai
Finanšu ministrija attiecīgo normatīvā akta projektu saskaņotu ar
Eiropas Centrālo banku.
Normatīvā akta projektu virzības apturēšanas periodu skaita no
dienas, kad Eiropas Centrālās bankas prezidents ir saņēmis tiešās
pārvaldes iestādes sagatavoto normatīvā akta projektu. Par
datumu, kurā Eiropas Centrālās bankas prezidents ir saņēmis
tiešās pārvaldes iestādes sagatavoto normatīvā akta projektu,
Finanšu ministrija informē tiešās pārvaldes iestādi triju
darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas.
Ja nozīmīgu un neparedzamu apstākļu dēļ normatīvā akta projekts
jāpieņem steidzami, tiešās pārvaldes iestāde vai atvasinātā
publiskā persona var lūgt, lai Eiropas Centrālā banka sniedz savu
atzinumu saīsinātā termiņā, norādot steidzamības pamatojumu.
Finanšu ministrija tiešās pārvaldes iestādes vai atvasinātās
publiskās personas iesniegto normatīvā akta projektu un ar to
saistīto informāciju nosūta Eiropas Centrālajai bankai triju
darbdienu laikā pēc to saņemšanas. Minētajā gadījumā Finanšu
ministrija sniedz palīdzību tiešās pārvaldes iestādei vai
atvasinātajai publiskajai personai, lai iespējami ātrāk
noskaidrotu Eiropas Centrālās bankas viedokli par attiecīgo
steidzamo normatīvā akta projektu. Eiropas Centrālās bankas
atzinumu Finanšu ministrija nosūta tiešās pārvaldes iestādei vai
atvasinātajai publiskajai personai triju darbdienu laikā pēc tā
saņemšanas.
Tiešās pārvaldes iestāde vai atvasinātā publiskā persona
turpmākajā normatīvā akta projekta sagatavošanas procesā ņem vērā
Eiropas Centrālās bankas sniegtos būtiskos iebildumus un
komentārus.
Ja Ministru kabinetā izskatāma normatīvā akta projektā saskaņā ar
Eiropas Centrālās bankas atzinumu ir izdarīti grozījumi, tiešās
pārvaldes iestāde to iesniedz atkārtotai izskatīšanai Ministru
kabineta komitejas sēdē.
Ja Eiropas Centrālās bankas atzinumā sniegtie ierosinājumi nav
ņemti vērā, normatīvā akta projektam pievienotajā anotācijā vai
paskaidrojuma rakstā norāda šādas rīcības pamatojumu.
Pieņemts rīkojums ‘’Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā’’, kurā iekļauts 601 pilsonības
pretendents, tajā skaitā 40 viņu nepilngadīgie bērni. Sarakstā
iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma
prasībām.
No 561 pilsonības pretendenta 67% ir krievi, 13% – baltkrievi,
10% – ukraiņi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
20% pilsonības pretendentu ir pamata, 53% – vidējā, 26% –
augstākā izglītība.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 91 179
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3 016; 1997.gadā – 2 992;
1998.gadā – 4 439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9 844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 5 827 personas.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments