Latvijas filmu ceļš pasaulē
Laila Pakalniņa pie festivāla “Infinity” plakāta Itālijas pilsētā Albā Foto: Juris Pakalniņš |
Latvijas filmu nozarei pasaules festivālu ceļos 2005.gada iesākums bijis patiešām veiksmīgs – mūsu autoru radītās kinolentes pabijušas jau 41 starptautiskā festivālā, saņēmušas nozīmīgas godalgas (īpaši priecē talantīgā animatora Vladimira Leščova filmas “Bezmiegs” uzvara visnozīmīgākajā īsfilmu festivālā Klermonferānā Francijā) un likušas par sevi runāt ārvalstu filmu kritiķiem un skatītājiem. Viens no pēdējo gadu nozīmīgākajiem un profesionāli vērtīgākajiem pasākumiem bija arī Lailas Pakalniņas filmu retrospektīva Infinity kinofestivālā Albā, Itālijā, no 9. līdz 16.aprīlim, kur izrādīja 14 režisores uzņemtās filmas.
Laikā, kad Latvijas kinodarbinieku
delegācija pošas uz Kannām, kur piedalīsies Latvijas, Igaunijas
un Lietuvas kopējās platformas BALTIC FILM darbā, ir vērts
atskatīties uz pēdējo gadu starptautiskajiem panākumiem un mūsu
filmu gaitu pasaulē.
Latvijas filmu starptautiskie ceļi sākās jau padomju laikos,
tikai toreiz visas filmas bija apzīmogotas ar PSRS vareno zīmogu
un Latvijas vārds ārvalstu kinospeciālistiem palika nezināms. Tā
zem padomju karoga Dzidra Ritenberga 1957.gada Venēcijas
kinofestivālā saņēma Volpi kausu par dalību filmā “Malva”, bet
Gunāra Pieša “Pūt, vējiņi” tika demonstrēta prestižajā
Sansebastjanas kinoparādē.
Lučiāno Barisone vēro Lailu Pakalniņu
Lai cik temperamenta un izpausmes
ziņā attālināti no pirmā acu uzmetiena var šķist itāļi un
latvieši, pēdējo gadu pieredze rāda, ka tieši Itālijā mūsu
kinematogrāfa mākslinieciskajam izteiksmes veidam ir laba
augsne – filmas gan kritiķi, gan skatītāji uztver emocionāli
un ieinteresēti. Itālija kā daiļo mākslu zeme ir neatgriezeniski
iekļāvusi kustīgās bildes savā intereses lokā un uzskata to par
ļoti nozīmīgu mediju. Kinofestivālus apmeklē daudz jaunu cilvēku,
īsais kinokurss tiek iekļauts jebkuras universitātes programmā,
kinozāles ir pilnas ar labvēlīgiem, zinātkāriem skatītājiem, kuri
emocionāli pauž savu attieksmi pret ekrānā notiekošo.
Infinity filmu festivāla direktors Lučiāno Barisone (viņš
darbojas arī kā Venēcijas kinofestivāla programmas atlasītājs)
Lailas filmas bija savulaik redzējis Kannu festivālā (tur
izrādīja arī režisores pirmo spēlfilmu “Kurpe”). Kopš tā brīža
viņš sekoja autores daiļradei, un Venēcijā skatītais “Pitons” šo
mākslinieciski jūtīgo un augsti profesionālo cilvēku
pārliecināja, ka laiks iepazīstināt starptautisko vidi ar
latviešu talantīgās režisores filmām kopumā. Visi kinofestivāli
sacenšas savā starpā par jaunu talantu atklāšanu, un tieši šīs
programmas, nevis vienkārši jaunās filmas nosaka festivālu
kvalitāti, jo tajās izpaužas katra festivāla mākslinieciskā
uzstādījuma koncepcija. Kad ārvalstu speciālistiem minēju par
mūsu dalību Infinity festivālā, saņēmu atzinīgu
apstiprinājumu, ka šis ne tik sen izveidotais notikums jau
iekarojis savu autoritāti ar izcilu profesionalitāti un ļoti
nopietnu teorētisko domu. Barisones kungs stādīja publikai
priekšā dažus Lailas filmu seansus un darīja to tik aizrautīgi,
ka neradās šaubas par viņa patieso saviļņojumu par režisores
filmām. Savulaik Lučiāno Barisone vadīja arī “Pitona” preses
konferenci Venēcijas kinofestivāla laikā, un, kā vēlāk atzinās
privātā sarunā, fakts, ka Laila Pakalniņa un viņas vīrs Juris ir
tik jauki, inteliģenti un profesionāli cilvēki, esot bijis
izšķirošais viņa lēmumā veltīt tik nozīmīgu programmas sastāvdaļu
Lailas filmām savā festivālā.
Kopā ar itāļu kinoskatītājiem
Par to tiešām pārliecinājāmies
festivāla gaitā – Lailas Pakalniņas filmu seansi bija skatītāju
pilni, pilsētas ielās ne reizi vien uzdūrāmies filmu fotogrāfijām
(tai skaitā “Prado” kurpju veikala skatlogā!), kuras aicināja
ierasties uz filmu skatēm, režisorei tika atvēlēts labi
sagatavots materiāls katalogā, viņa tika uzaicināta piedalīties
teorētiskajos semināros. Rakstu katalogam un interviju ar Lailu
Pakalniņu sagatavoja itāļu kinokritiķe Grācija Paganelli, kura
arī festivāla norises laikā vadīja tikšanos ar skatītājiem.
Toreiz noskatījos vēlreiz vairākas Lailas Pakalniņas filmas,
šoreiz kopā ar itāļu kino auditorijām. Īpaši prātā palicis
“Kurpes” seanss – publikas reakcija bija ideāla, itāļi atsaucīgi
uztvēra filmas augsti profesionālo režiju un vizuālo risinājumu,
precīzi izprata filmas ironisko vēstījumu par PSRS režīma
absurdu, apliecinot to ar skaļām smieklu šaltīm seansa laikā un
skaļiem aplausiem pēc uzraksta “Filmas beigas”. Itāļu skatītājus
īpaši aizkustināja dokumentālā filma “Mārtiņš”, kas tapusi
sadarbībā ar Velku fondu, kurš cenšas palīdzēt tām ģimenēm, kuru
bērniņi cieš no smagām slimībām. Pie Lailas Pakalniņas pēc seansa
nāca parunāt vairāki skatītāji un pateicās par režisores jūtīgo
attieksmi pret šo tēmu. L.Pakalniņas retrospektīvu lieliski
vainagoja režisores vizuāli elpu aizraujošais darbs “Leiputrija”,
kurā pasaules norišu lielā filozofiskā loģika reizē sāpīgi un
smieklīgi atainojas putnu un dzīvnieku izdzīvošanas cīņā
izgāztuvē.
Infinity festivāla būtiskā atšķirība no daudziem vienkārši
modei sekojošiem pasākumiem ir mūsdienās izzūdošais cilvēciskais
faktors – interese par intelektuālo domu, uzmanība pret mākslas
darba autoru kā personību. Gan kritiķus, gan skatītājus visvairāk
interesēja Lailas Pakalniņas savdabīgais pasaules redzējums, un
neviens no auditorijas neuzdeva jautājumu, cik izmaksājusi šī
filma.
Paskatoties uz sevi no malas
Kāda reāla nozīme ir šādām mūsu autoru filmu retrospektīvām ārvalstīs? Pirmkārt, tā ir lieliska iespēja reklāmai un informācijas apmaiņai. Festivālu katalogus saņem vairāki simti vai pat tūkstoši profesionāļu dažādās pasaules valstīs, ar Lailas filmām iepazinās arī festivāla viesi, ietekmīgi kinoprofesionāļi. Fakts, ka laba festivāla programmā iekļauta tik plaša latviešu autores retrospektīva, nenoliedzami izraisa interesi arī pašiem ieraudzīt šīs filmas, un visai ticams, ka tuvākajos gados citi festivāli vēlēsies šādu Lailas filmu demonstrēšanu atkārtot. Otrkārt, ir tik veselīgi palūkoties uz pašmāju norisēm no malas – un šai gadījumā atzinība Pakalniņas filmām nozīmē arī atzinību tiem kinoprocesiem, kuri norisinās Latvijā. Tas liecina par Latviju kā valsti, kuras oficiālajām institūcijām piemīt spēja saskatīt talantu un to atbalstīt – un kādreiz šis apliecinājums ir ļoti nepieciešams, lai spētu to uzturēt arī turpmāk. Lailai pašai reklāma vairs nav vajadzīga, jo profesionālie kinocilvēki, it īpaši dokumentālistikā, jau izsenis zina viņas vārdu un darbus – pašlaik pasaules ceļos aktīvi dodas jaunākās dokumentālās filmas “Autobuss” un “Leiputrija”. “Pitons” 2004. gadā vien jau paspējis pabūt 26 kinofestivālos.
Otrs, kas patiesībā ir pirmais, un citi
Otrs tikpat slavens Latvijas
autors (pareizāk gan būtu teikt – pirmais) ir Hercs Franks –
jau pāris gadu viņa filmu izlases tiek pieprasītas ne tikai
festivālu programmām, bet arī teorētiskajiem semināriem un
meistardarbnīcām, lai no šiem izcilajiem kinodarbiem mācītos kino
studenti visā pasaulē. Šā gada jūnijā vēl viens Itālijas
kinofestivāls Pročidā demonstrēs mūsu vecmeistara retrospektīvu,
kā arī aicinās režisoru kopā ar Itālijas studentiem veidot
īsfilmu.
Nacionālais Kinematogrāfijas centrs informācijas speciālistes
Zigitas Saulītes vadībā speciāli Infinity filmu festivālam
sagatavoja kārtējo izdevumu “Film News from Latvia”, kas
šoreiz bija pilnībā veltīts Pakalniņas daiļradei. Gatavojot šo
izdevumu, mums bija interesanti papētīt arī ārvalstu kritiķu
atsauksmes par Lailas filmām. Viņas režisores rokraksts
salīdzināts gan ar Andreja Tarkovska, gan ar zviedra Jana Troela,
gan ar japāņa Takeši Kitano, francūža Žaka Tatī un amerikāņu
dokumentālā kinoklasiķa Alberta Meisla kinopaņēmieniem. Kā
1998.gadā rakstīja franču žurnāls “Le Monde” – “Pakalniņas
filmas ir nopietnas, smieklīgas un elegantas – tajās vienlaikus
redzams gan visas pasaules smagums, gan tās gaišums”. Un visi par
Lailu rakstošie profesionālie autori nonāk pie viena un tā paša
secinājuma – Pakalniņas filmas ir unikālas, neatkārtojamas, tās
atbilst visaugstākajam autorkino līmenim, ar kādu var lepoties
jebkura valsts.
Filmas un festivāli. Festivāli un filmas
Kopš Nacionālā kinocentra
dibināšanas Latvijas filmu ārvalstu izplatīšana kinofestivālos
notikusi mērķtiecīgi un pārdomāti. Soli pa solim izveidoti
profesionāli kontakti ar ārvalstu festivālu direktoriem, filmu
kritiķiem, apgūta pieredze pie citu valstu kinoinstitūciju
kolēģiem.
2001. un 2002.gadā festivālu skaits, kuros demonstrētas Latvijas
filmas, izauga līdz 102, 2003.gadā tas sasniedza 184, bet
2004.gadā 120 dažādas Latvijas filmas piedalījās kopumā 164
starptautiskos kinofestivālos. No tām 31 bija spēlfilma, 44
dokumentālās un 45 animācijas filmas. Ar šiem rādītājiem Latvijas
Nacionālais Kinematogrāfijas centrs ir krietni apsteidzis
Igaunijas un Lietuvas kinoinstitūciju kolēģus.
Latvijas filmas 2004.gadā piedalījās starptautiskajos
kinofestivālos 40 dažādās valstīs. Visvairāk festivālu
norisinājās Francijā – 16, ASV – 14, Vācijā – 14,
Krievijā – 14, Kanādā – 10, Itālijā – 9.
2004.gadā visbiežāk izrādītās filmas starptautiskajos
kinofestivālos bija režisores Lailas Pakalniņas “Pitons” (studija
“Hargla”) – 26 festivālos, režisora Vara Braslas filma
“Ūdensbumba resnajam runcim” (studija “F.o.r.m.a”) – 21,
režisores Daces Rīdūzes filma “Jāņtārpiņš” (studija AB) – 15, bet
režisora Vladimira Leščova “Bezmiegs” (studija “Rija”) – 13
festivālos.
2004. gadā Latvijas filmas starptautiskajos kinofestivālos ieguva
18 balvas un 2 nozīmīgas nominācijas.
Veiksmīgi izmantojot trīs Baltijas valstu kopīgo filmu
izplatīšanas platformu “Baltic films”, Kannu festivāla
laikā European Film Promotion programmas “Producer on
the Move” sastāvā līdzās ārvalstu kolēģiem iekļauts arī
Latvijas kinoproducents Gatis Upmalis. Šī programma “Labo roku”
un “Ūdensbumbas resnajam runcim” producentam dos iespēju iegūt
labus kontaktus turpmākajai sadarbībai un pavēstīs
profesionālajai kinovidei, ka arī Latvijas kinodarbinieki spēj
uzņemt filmas, kuras augstu novērtē gan kolēģi, gan skatītāji.
Cerams, ka Gatim Upmalim izdosies arī ieinteresēt ārvalstu
producentus iesaistīties Vara Braslas nākamās filmas “Bastardi”
(pēc Gunāra Janovska triloģijas motīviem) uzņemšanā. Kannu
festivāla kinotirgū tiks demonstrēta arī Unas Celmas jaunā, tikko
pabeigtā mākslas filma “Augstuma robeža” ar Rēziju Kalniņu, Jāni
Paukštello un citiem iemīļotiem aktieriem galvenajās lomās.
Ieva Pitruka,
Nacionālā Kinematogrāfijas centra ārvalstu sakaru speciāliste
Uzziņai:
1987.gadā Hercs Franks ar
“Augstāko tiesu” uzvarēja Nionas festivālā, 1989.gadā Ivara
Selecka “Šķērsiela” saņēma gan nozīmīgākā dokumentālā festivāla –
Amsterdamas IDFA galveno balvu, un Jamagatas (Japāna)
kinofestivāla labākās filmas nosaukumu. Filma saņēma līdz šim
Latvijā vienīgo “Fēliksa” balvu – līdzīgi amerikāņu
“Oskaram”, tas ir Eiropas Kinoakadēmijas balsojums par gada
labākajām filmām. 1990.gadā Hercs Franks uzvarēja Leipcigas filmu
festivālā ar nākamo filmu – “Reiz dzīvoja septiņi Simeoni”, filma
iekaroja arī spāņu sirdis un 1991.gadā triumfēja Sansebastjanas
festivālā.
Jevgēņija Paškēviča mākslas filma “Cilvēka dienas” bija pirmais
Latvijas kinodarbs, kurš tika parādīts Berlīnes starptautiskajā
festivālā (1988.gadā). 1995.gadā gavilēja mūsu animatori, jo Nila
Skapāna “Lidosim!” saņēma Berlīnes festivāla animācijas
programmas galveno balvu “Kristāla Lāci”. Berlīnē balvu 2002.gadā
ieguva latviešu filma – Pētera Simma “Labās rokas”, kurai tika
piešķirta Manfreda Zalcgēbera balva. 1995.gadā Latvijas vārds
pirmo reizi izskanēja Kannu festivālā – tur Lailas
Pakalniņas “Pastu” un “Prāmi” ne tikai parādīja kinoseansos, bet
tās arī saņēma godpilno starptautiskās kinokritiķu žūrijas
FIPRESCI apbalvojumu. Lailai Pakalniņai dots vēl viens
pirmatklājējas gods – 2003. gadā “Pitons” startēja Venēcijas
kinofestivālā, un tā bija pirmā Latvijas iekļaušana šā prestižā
festivāla programmā.