Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada
21. aprīļa sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Atbildi, ko es šodien gribētu
sniegt, var iedalīt divās daļās. Viena daļa ir par šīsdienas
Saeima sēdi, bet otra – par mūsu frakcijas aktivitātēm ārpus
Saeimas darba.
Šodien, protams, svarīgākais izskatāmais jautājums bija
Kriminālprocesa likumprojekta pieņemšana galīgajā lasījumā, kad
arī Zaļo un Zemnieku savienība balsoja par atbildīgās komisijas
atbalstītajiem priekšlikumiem, par kuriem tika diskutēts jau
vairākus gadus. Es ceru, ka līdz ar to Kriminālprocesa likums, ko
gaidījuši gan juristi, gan arī visa sabiedrība, ir ieguvis jaunu
elpu. Es domāju, ka likumā iestrādātās normas atbilst visas
sabiedrības interesēm.
Bet mūs tomēr nedaudz uztrauc tas, ka izskatīšanai komisijās
šodien netika nodoti grozījumi Zvejniecības likumā, kas skar
pierobežas zvejniekus saistībā ar mencu nozvejas kvotām. Taču tas
nenozīmē, ka šis jautājums atlikts pavisam, jo nākamnedēļ to
atkal aktualizēsim. Zaļo un Zemnieku savienība visnotaļ iestājas
par šiem mazajiem piekrastes zvejniekiem, kā arī par šo nozvejas
kvotu palielināšanu, jo atbildīga par to ir mūsu partijas
pārstāvētā Zemkopības ministrija. Mēs visi esam vienoti par to,
ka šis jautājums jāskata vēlreiz, jo no tā ir atkarīgs šo cilvēku
liktenis, viņu iztika.
Runājot par mūsu frakcijas darbību ārpus Saeimas, jāsaka, ka tā
saistīta ar labklājības jomu, jo esam sašutuši un satraukušies
par to, ka līdz galam nav atrisināts jautājums par mazajām
pensijām un piemaksām tiem, kuri ir vissliktāk nodrošināti un
vismazāk aizsargāti pret pieaugošo dzīves dārdzību. Šo jautājumu
mēs esam aktualizējuši valdībā, runājot ar premjeru un
Labklājības ministrijas atbildīgajām personām. Ir skaidrs, ka
viens no mūsu darbības tālākajiem pamatprincipiem būs par šīm
mazajām pensijām un piemaksām pie tām. Zaļo un Zemnieku
savienības frakcija sola, ka kopīgi ar Labklājības ministriju
tiks risināts šis jautājums.
Vēl gribu atzīmēt, ka mūsu frakcijas deputāta Leopolda Ozoliņa
vadītā deputātu grupa ir sagatavojusi deklarāciju par totalitārā
komunisma seku novēršanu un izvērtēšanu. Es ceru, ka šī jautājuma
tālākā izskatīšanā mēs gūsim arī pārējo koalīcijas partneru
atbalstu. Īpaši svarīgi tas ir pēc vakardienas publikācijas
“Latvijas Avīzē”, kurā ļoti sliktā situācijā tika nostādīta mūsu
valsts un arī Valsts prezidente, par ko mēs paužam savu
sašutumu.
V.Orlovs
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Viens no skandalozākajiem šodien
Saeimā skatītajiem jautājumiem bija apvienības “Tēvzemei un
Brīvībai”/LNNK frakcijas sagatavotie grozījumi Latvijas
Republikas valsts robežas likumā. Mūsu deputāti laikam ir
aizmirsuši, kur mēs pašlaik atrodamies, jo jau 1929.gadā tika
pieņemts likums par Latvijas Republikas starptautiskajiem
līgumiem. Tas ir svarīgāks nekā mūsu likums. Šis piedāvātais
variants ir pretrunā ar šo likumu, tāpēc es nezinu, kā pozīcijas
deputāti atrisinās šo situāciju. Es domāju: ja šie jaunie
priekšlikumi tiks akceptēti, tad būs pretruna, kas vienalga pēc
tam atkal tiks labota.
Un vēl es gribu vērsties pie strādājošajiem pirmspensijas vecumā
ar Tautas saskaņas partijas iniciatīvu. Mēs vēršamies pie
labklājības ministres Staķes kundzes ar lūgumu, kura būtība ir
šāda: dažādos mūsu valsts reģionos, piemēram, Latgalē, kas ir
visdepresīvākais rajons Latvijā, apmēram sešdesmit gadus veciem
cilvēkiem ir ļoti grūti atrast darbu. Līdz 1.jūlijam šiem
cilvēkiem ir iespēja aiziet pensijā, saņemot daļu no vecuma
pensijas, bet no 1.jūlija šī norma tiks atcelta. Tāpēc mēs
aicinām visus rakstīt vēstules labklājības ministrei Staķes
kundzei vai arī aizpildīt anketu, kas tagad ir publicēta dažādos
preses izdevumos, ar lūgumu mainīt šo normu. Mēs ceram, ka tas
mums izdosies, taču viss būs atkarīgs no jūsu aktivitātes un mūsu
pamatojuma, līdz mūsu valstī nemainīsies ekonomiskā
situācija.
N.Kabanovs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Es atbalstu kolēģa Orlova teikto
par to, ka grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā ir
būtībā kaitnieciski attiecībā uz Latvijas ārpolitiskajām
prioritātēm.
Gribu uzsvērt to, ka tie pieņemti tieši šajā dienā, kad vizītē
Latvijā ierodas Eiropas Savienības ārējās un drošības politikas
koordinators Havjers Solana. Man šķiet, ka tā ir apzināta
provokācija, lai torpedētu Valsts prezidentes vizīti Maskavā,
kuras laikā ir paredzēts parakstīt Latvijas un Krievijas
robežlīgumu. Ja Latvijai un Krievijai nebūs robeža, bet būs kaut
kāda mistiska demarkācijas līnija, tas nozīmē, ka veselam
reģionam – Latgalei – nebūs normālas kaimiņattiecības ar
Krieviju. Mums tagad vairs nav Latvijas Republikas robeža, bet ir
Eiropas Savienības robeža. Tikai atbilstoši juridiski noformēta,
iezīmēta un apsargāta valsts robeža dos mums iespēju iekļauties
Šengenas telpā, respektīvi, saņemt bezvīzu režīmu ar visām
Eiropas valstīm. Ja Latvija nebūs atrisinājusi savu robežstrīdu
ar mūsu kaimiņiem, tad diez vai mums izdosies 2 līdz 3 gadu laikā
pievienoties Šengenas līgumam.
Tāpēc mūsu robežstrīda risināšana ar Krievijas Federāciju ir
ārkārtīgi svarīga. Bet diemžēl nacionālā vairākuma partijas
atbalsta, man šķiet, provokatīvu TB/LNNK frakcijas likumprojektu.
Man šķiet, ka TB/LNNK politiķi joprojām atrodas kara stāvoklī ar
sarkano Krieviju un nav pamanījuši, ka Krievija vairs nav
sarkana.
Es gribu pievērst uzmanību arī tam, ka 1920.gada miera līgumu
nekādā gadījumā mēs nevaram uzskatīt par līdztiesīgu tāpēc, ka
toreiz Krievijai draudēja poļu karaspēki, ģenerālis Vrangelis un
robeža pie Pitalovas bija piespiedu kārtā uzzīmēta. Ģenerālis
Pēteris Radziņš tolaik teica – ja mēs ar pamieru nebūtu
steigušies un nebūtu to slēguši slepeni no mūsu sabiedrotās
Polijas, tad Krievijai būtu jābaidās, ka mēs kopīgi varam
turpināt uzbrukumu un ieņemt Pleskavu un Ostrovu.
Diemžēl mūsu politiķi negrib attīstīt Latgali, negrib dot darbu
un maizi saviem cilvēkiem. Viņi tikai domā par provokācijām
attiecībā uz Krieviju. Es gribu informēt, ka Pitalovas rajonā
Pleskavas apgabalā vidējais bezdarba līmenis ir aptuveni 3%, bet
Ludzas rajonā – gandrīz 30%. Man šķiet, vajag padomāt par šīm
lietām, nevis kaitēt Latvijas ārpolitikai.
J.Solovjovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Mani kolēģi par likumprojektu
“Grozījumi “Latvijas Republikas valsts robežas likumā”” jau visu
pastāstīja. Mūsu frakcijas viedoklis arī ir tāds pats. Es domāju,
ka šis jautājums būs ļoti svarīgs 9. vai 10.maijā, kad mums ar
Krieviju būs jāparaksta savstarpējais līgums. Izdosies to
parakstīt vai ne – tas ir liels, liels jautājums. Par šo
jautājumu jau viss tika izteikts.
Šodien vēl tika nodots izskatīšanai komisijām likumprojekts
“Grozījumi Valsts kontroles likumā”. Šis likumprojekts paredz
sakārtot un precizēt Valsts kontroles darbību, kā arī novērst
finanšu disciplīnas pārkāpumus, informēt attiecīgās institūcijas,
līdz ar to nodrošināt valsts un pašvaldību budžeta līdzekļu
pareizu un lietderīgu izmantošanu. Pēc mana uzskata, tas
nodrošinās Valsts kontroles efektīvu rīcību, lai noskaidrotu, vai
rīcība ar valsts un pašvaldību budžeta līdzekļiem ir tiesiska,
ekonomiski pamatota un lietderīga.
Un vēl, ko es no frakcijas viedokļa gribēju pateikt par
likumprojektiem, tas ir, par grozījumiem likumā “Par uzņēmumu un
uzņēmējsabiedrību maksātnespēju”, kuri paredz administratora
pienākumu un atbildības precizēšanu, lai nepieļautu korupciju,
veicot maksātnespējas uzņēmumu likvidāciju. Šo likumprojektu, man
liekas, vajadzēja pieņemt kādus piecus sešus gadus agrāk, tāpēc
ka liels un smags darbs šajā jomā bija no 1998. līdz 2000.gadam.
Es pats strādāju par direktoru un zinu, ko nozīmē likvidācija
rūpnīcā. Tas ir viss, par ko mēs šodien runājām.
E.Jaunups
(frakcija “Jaunais laiks”):
Saeimas sēdē visbūtiskākais
jautājums šodien bija jaunā Kriminālprocesa likuma pieņemšana
trešajā – galīgajā – lasījumā. Pēdējās nedēļas laikā pēkšņi,
nevienam negaidot, grūti izskaidrojamu ieganstu, iemeslu vai citu
apstākļu dēļ bija izvērsusies spraiga politiska diskusija par to,
cik šis likumprojekts ir profesionāls, cik tajā iekļautās normas
ir pieņemamas un atbalstāmas. Visi šie argumenti izskanēja,
neskatoties uz to, ka pirms tam veselu gadu atbildīgā trešā
lasījuma eksperti – Satversmes tiesas tiesneši, tiesu pārstāvji,
prokuratūras pārstāvji, Latvijas Universitātes mācībspēki,
advokāti un atbildīgā komisija – bija strādājuši pie šiem
grozījumiem, sagatavojot trešajam lasījumam tādu likumprojektu,
kas ir līdzsvarots, kurā ņemtas vērā visas trīs kriminālprocesā
iesaistīto pušu – advokatūras vai aizstāvības, apsūdzētāja,
prokuratūras un tiesas – intereses. Taču, kā jau mēs varējām
sekot informācijai masu medijos, pagājušajā nedēļā Tautas
partijas frakcija pirms balsojuma šīs debates atvēra it kā no
nulles, vēloties balsot par virkni priekšlikumu savādāk nekā
atbildīgā komisija. Jāsaka, ka debates šīs nedēļas laikā bijušas
ļoti vērtīgas. Vēlos izteikt lielu paldies visiem ekspertiem, kas
iesaistījās debatēs un pārliecināja kolēģus no Tautas partijas,
ka priekšlikumu atbalstīšana, kuros saskatāms skaidrs lobijs no
vienas puses, proti, no procesā iesaistītās advokatūras, ir
nepieņemama. Daudzu šo priekšlikumu atbalstīšana faktiski
pārsvītro tos mērķus, kuru vārdā Kriminālprocesa likums vispār
tika uzsākts.
Šodien Saeima trešajā lasījumā pieņēma komisijas saskaņoto
redakciju, tieši tādu redakciju, kuru vēl vakar tikšanās laikā
atbalstīja frakcija “Jaunais laiks” un frakciju atbalstīt
aicināja arī ģenerālprokurors Jānis Maizītis. Šodien esam pie
pagrieziena punkta mūsu valstī, pieņemot šo likumprojektu, pie
kura kopējais darbs ir risinājies gandrīz piecpadsmit gadus.
Šodien faktiski esam darbu izdarījuši, proti, iedevuši tiesai,
prokuratūrai, izmeklētājiem, policijai rokās reālu instrumentu,
kādā veidā cīnīties gan kvalitatīvi, gan efektīvi ar noziedzību.
Veidu, kā varam novērst tās problēmas, kas bieži vien dažādu
skaļu lietu izskatīšanā bijušas vērojamas pēdējās desmitgades
laikā, kad ir iespējams nepamatoti novilcināt, bremzēt un citādi
nesekmēt vai traucēt normālu lietu izskatīšanu, kad lietas tiek
izskatītas turpat piecus vai desmit gadus tikai pirmajā instancē.
Jaunais Kriminālprocesa likums visas šīs nepilnības, visus šos
juridiskos āķus ir izlasījis no likuma. Šobrīd mēs tiešām esam
nulles punktā, kad varam sākt darbu kriminālprocesa ietvaros ar
jaunu, demokrātisku likumu.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šodien Saeima atbildīgajai
komisijai izstrādāšanai nodeva tēvzemiešu iesniegto likumprojektu
“Grozījumi “Latvijas Republikas valsts robežas likumā””, kas
izsauca visai lielu kreiso deputātu interesi. Klausoties dažus no
viņiem, likās, ka Krievijas intereses tiem rūp krietni vairāk
nekā Latvijas intereses.
Mūsu priekšlikuma jēga ir samērā vienkārša – par demarkācijas
līniju, kura nav jāievieš likumā, bet kura likumā pastāv jau
vairāk nekā desmit gadus. Tātad, nosakot, ka tajās vietās, kur
valsts robeža neatbilst līdz 1940.gada 16.jūnijam noslēgtajiem
starpvalstu līgumiem, tā atzīstama par pagaidu demarkācijas
līniju, nesaistot turpmāk ar jaunu robežlīguma slēgšanu, bet
paredzēt, ka, no Latvijas puses skatoties, šāda līnija varētu
tikt saglabāta. Protams, ar visām faktiskajām robežas pazīmēm arī
pēc jauna robežlīguma noslēgšanas. Tas, ko šobrīd valdība sola –
tuvākajā laikā līgums varētu tikt noslēgts un parakstīts. Tajā
pašā laikā mūsu pozīcija nemainās. Jautājums nav tikai par
Abrenes atdošanu vai samērā nelielu teritoriju – tas ir principa
jautājums tādēļ, ka Latvija ir neatkarību atjaunojusi, nevis ir
jauna valsts. Mēs nevaram izlikties, ka labprātīgi atteiksimies
no tā, kas mums ir piederējis un kas mums ir nozagts.
Otrkārt, tas ir īpašuma tiesību aizstāvības jautājums. Šīs
tiesības aizsargā Satversme. Ja Latvija no šīs teritorijas
labprātīgi atsakās, tad tā ir Latvijas problēma, kā īpašniekiem
kompensēt šos zaudētos īpašumus. Mūsu deputātu un ministru
pozīcija šajā jautājumā 2005.gadā ir tāda pati kā 1996.gadā, kad
Andra Šķēles valdības laikā divas reizes tika skatīts jautājums,
par ko liecina Ministru kabineta sēdes protokoli par mandāta
atdošanu Latvijas–Krievijas robežsarunām. Šis mandāts tika dots
ar dalītām balsīm – daļa balsoja par, daļa balsoja pret. Mūsu
ministri toreiz neatbalstīja par šo mandātu runāt, apejot Abrenes
jautājumu. Diemžēl ar balsu vairākumu uzvarēja pretējais
viedoklis.
Ar šo mērķi mēs pirmdien tikāmies arī ar ārlietu ministru un
pārrunājām šos jautājumus, kas saistīti ar Latvijas–Krievijas
robežlīgumu. Protams, mēs aicināsim parlamentu darīt to, kas ir
parlamenta spēkos, lai vienpusīgi nepiekāptos. Tajā pašā laikā ir
lietas, kas ir valdības rokās un kur valdība var padomāt, proti,
par to, ka, mainoties starptautiskajai situācijai, Latvijai būtu
izdevīgi, ja nebūtu labprātīgi atteikusies no šīs teritorijas,
nesaņemot to atpakaļ vai nesaņemot pienācīgu jeb taisnīgu
kompensāciju. Šāda situācija nākotnē var izveidoties.
Šobrīd diemžēl mums tādas iespējas nav, taču domāsim kā NATO un
Eiropas Savienības valstis, kā 1996. un 1997.gadā, kad
robežlīgums bija sagatavots un Latvijas starptautiskā situācija,
protams, bija krietni drošāka, ko varbūt var izskaidrot arī ar
to, kā tobrīd valdība lēma un sprieda.
K.Peters
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien Saeima nodeva izskatīšanai
komisijām grozījumus Valsts kontroles likumā. Latvijas Pirmās
partijas frakcija atbalsta šos grozījumus likumā. Tie sekmēs
tautsaimniecības attīstību, jau laikus konstatējot prettiesisku
vai nelietderīgu valsts un pašvaldību budžeta līdzekļu
izmantošanu. Būs iespējams novērst finanšu disciplīnas
pārkāpumus, kā arī informēt attiecīgās institūcijas, lai veiktu
nepieciešamās izziņas un izmeklēšanas darbības, ar to nodrošinot
budžeta līdzekļu pareizu un lietderīgu izmantošanu.
Šodien Saeima trešajā lasījumā pieņēma jauno Kriminālprocesa
likumu. Darbs Saeimā tika aizsākts 2003.gada maijā, kad tika
izveidota darba grupa, ko vadīja Latvijas Pirmās partijas
deputāte Ingrīda Labucka. Kriminālprocesa likums aizstās Latvijas
Kriminālprocesa kodeksu, kas ir spēkā no 1961.gada un ir
neglābjami novecojis. Kriminālprocesa likums, saprotams,
nenovērsīs noziedzību, taču būtiski sakārtos sistēmu un ļaus
izmantot pasaulē atzītu modernāku kriminālprocesa attiecību
risinājumu.
Es vēlētos arī komentēt šo nepamatoto kritikas un nomelnošanas
kampaņu, kura šobrīd ir uzsākta vai turpinās pret mūsu – Latvijas
Pirmās partijas – pārstāvošo Satiksmes ministriju un satiksmes
ministru Ainaru Šleseru. Otrdien valdībā tika apstiprināti tā
sauktie trešā mobilā operatora licences izsoles rezultāti, kurā
par uzvarētāju tika atzīta kompānija “Bite – GSM”. Uzņēmums līdz
ar licences iegādi papildinās valsts budžetu gandrīz par
septiņiem miljoniem latu. Šķiet, varētu sagaidīt pozitīvu
reakciju, īpaši no medijiem, ņemot vērā iepriekšējās izsoles
fiasko, kad neviens nevēlējās šo licenci iegādāties. Satiksmes
ministrs Ainārs Šlesers uzņēmās risku un atbildību, sasniedza
rezultātu, kas trīs reizes pārsniedza gaidīto, un tika nomelnots
atsevišķos masu medijos. Galvenie pārmetumi bija par to, ka
Satiksmes ministrija lūdz valdībai atlikt izsoles rezultātu
apstiprināšanu uz nākamo sēdi ar ļoti vienkāršu un caurspīdīgu
motivāciju – gan satiksmes ministrs, gan izsoles komisijas
priekšsēdētājs un viņa vietnieks bija devušies komandējumā. Šo
lēmumu atbalstīja arī pirmdienas vakara koalīcijas padomē, taču
jau nepilnu stundu pēc lēmuma pieņemšanas sākās nepamatota
ažiotāža un kritika. Lai nepieļautu šo apmelojumu turpinājumu,
licences rezultātus apstiprināja otrdien bez satiksmes ministra
un izsoles priekšsēdētāja klātbūtnes.
Latvijas Pirmās partijas frakcijas vārdā es izsaku gandarījumu
par izsoles rezultātiem. Gribu pateikt paldies par ieguldīto
darbu Satiksmes ministrijai un izsoles komisijas locekļiem.
Rezultāts mums visiem drīz būs jūtams. Līdz ar trešā mobilo
telekomunikāciju operatora ienākšanu mūsu tirgū visiem drīz būs
jūtamas sakaru izmaksas – jau šogad mobilajiem telefoniem tās
samazināsies par piecdesmit procentiem.
Latvijas Pirmā partija turpina strādāt valdībā un Saeimā, un es
domāju, ka darbi liecinās par mums labāk nekā tukši vārdi un
manipulācijas ar sabiedrisko domu. Savējie sapratīs.
J.Lagzdiņš
(Tautas partijas frakcija):
Ļoti nozīmīgs likumprojekts pēdējā
plenārsēdē bija Kriminālprocesa likums. Diemžēl pēdējā laikā mūsu
koalīcijas partneri no “Jaunā laika” ap šo ļoti svarīgo likumu
sacēla, manuprāt, nevajadzīgu ažiotāžu.
Pirmkārt, “Jaunā laika” partijas priekšsēdētājs Einars Repše
pēkšņi negaidīti pirms nedēļas ierosināja atlikt šī likuma
pieņemšanu trešajā lasījumā tikai tādēļ vien, ka Tautas partijas
deputāti, kuri frakcijā bija nopietni izvērtējuši Kriminālprocesa
likuma normas un iesniegtos priekšlikumus, tādu bija vairāk nekā
tūkstotis, uz trešo lasījumu konstatēja, ka atsevišķas normas ir
tādas, kuras ir ļoti diskutablas un praktiski ir pret iedzīvotāju
interesēm.
Minēšu tikai divus piemērus. Par vienu no tiem deputāti debatēja
sēdē arī šodien. Pirmkārt, likums paredz to, ka cietušajam, es
uzsveru – cietušajam, nebūs tiesības pirmās instances tiesā
pieaicināt aizstāvi. Mūsuprāt, tā ir nepamatota cietušā tiesības
ierobežošana kriminālprocesā, jo ir ļoti nozīmīgi, lai tās
personas, kuras kriminālnozieguma rezultātā atzītas par
cietušajām, varētu saņemt advokāta palīdzību un, nezinot likumus,
netiktu nostādītas bezpalīdzīgā stāvoklī.
Otrkārt, ir norma, par kuru debatēja šodien, proti, ka tās
personas, kuras atrodas mājas arestā, faktiski ir izdevīgākā
stāvoklī nekā tās, kuras atrodas apcietinājumā.
Ko tas nozīmē? Tas nozīmē, ka, piemēram, tādiem turīgiem
tiesājamiem cilvēkiem kā Lavents, kuri ilgstoši, gadiem ilgi
atrodas savos luksusa dzīvokļos mājas arestā, faktiski tiek
ieskaitīts šis laiks – atrašanās mājas arestā – pēc daudz
izdevīgākas formulas apcietinājuma laikā nekā tiem, kuri atrodas
apcietinājumā.
Tautas partija vēlējās uzlabot Kriminālprocesa likuma normas.
Diemžēl saceltās politiskās ažiotāžas dēļ tas mums pilnībā
neizdevās. Mūsu pārstāvji Mareks Segliņš un Mihails Pietkevičs,
darbojoties Juridiskajā komisijā, ir panākuši daudzu svarīgu
uzlabojumu pieņemšanu, tomēr pilnībā likums nav sabalansēts.
Likuma piemērošanas gaitā radīsies zināmas problēmas.
Mēs ļoti ceram, ka jaunais Kriminālprocesa likums, stājoties
spēkā, paātrinās noziegumu izmeklēšanu, to personu saukšanu pie
atbildības, kas ir izdarījuši it īpaši smagus noziegumus. Ja būs
nepieciešami grozījumi, arī Tautas partija tādu saukšanu pie
atbildības iesniegs, kad šis jautājums parlamentā tiks risināts
vēlreiz.
Saeimas preses dienests