Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministrs Ē.Jēkabsons
Uz jaut.nr.63–dok.nr.4051
Par pabalstu izmaksu policijas darbiniekiem
Sakarā ar LR Saeimas Tautas saskaņas partijas frakcijas deputātu pieprasījumu Iekšlietu ministrija sniedz šādu informāciju:
1. Likumā “Par valsts budžetu
2005.gadam” Iekšlietu ministrijai ir paredzēta atsevišķa budžeta
programma 33.00.00 “Pabalsts specializētā valsts civildienesta
ierēdnim bērna piedzimšanas gadījumā” (izdevumi – 668 989 lati),
no kuras plānots segt pabalstu specializētā valsts civildienesta
ierēdnim, ja bērns dzimis, sākot ar 2005.gada 1.janvāri.
2005.gada 4.februārī tika apstiprināti Iekšlietu ministrijas
noteikumi Nr.9 “Kārtība, kādā Iekšlietu ministrijas sistēmas
tiešās pārvaldes iestādes specializētā valsts civildienesta
ierēdnim piešķir un izmaksā vienreizēju pabalstu bērna
piedzimšanas gadījumā”. Saskaņā ar šo kārtību Iekšlietu
ministrijā ir saņemti 20 iesniegumi (aprīļa mēnesī) par bērna
piedzimšanas pabalsta izmaksu par 2005.gadā dzimušajiem bērniem.
Šo pabalstu izmaksa 29 446 latu apmērā (pabalsts un valsts
sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) tiks veikta 2005.gada
maija mēnesī.
2. Par bērna piedzimšanas pabalstu izmaksāšanu par bērniem, kuri
dzimuši pirms 2005.gada 1.janvāra, attiecīgās iestādes (Valsts
policija, Drošības policija, Iekšlietu ministrijas Sakaru centrs,
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs) ir saņēmušas 1366
iesniegumus. Uz 2005.gada 1.aprīli saskaņā ar Iekšlietu
ministrijas sistēmas iestāžu darbinieku ar speciālajām dienesta
pakāpēm dienesta gaitas reglamentu (Ministru kabineta 1999.gada
7.septembra noteikumi Nr.317, Ministru kabineta 2003.gada
28.oktobra noteikumi Nr.598) pabalsts 85,4 tūkstoši latu apmērā
izmaksāts 944 policijas darbiniekiem, bet saskaņā ar tiesas
spriedumiem (lietas skatītas Civilprocesa likuma kārtībā pirms
Administratīvā procesa likuma pieņemšanas) 16 policijas
darbinikiem par 15,4 tūkstošiem latu. Izmaksas veiktas no
attiecīgo iestāžu valsts budžeta līdzekļiem.
3.Iekšlietu ministrija nav saņēmusi iesniegumus par atvaļinājuma
pabalstiem. Saskaņā ar 2004.gada 16.decembrī pieņemtajiem
grozījumiem likumā “Par policiju” šī norma stājas spēkā tikai no
2006.gada 1.janvāra. Pašlaik tiek apkopota informācija par
Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu prioritārajiem
pasākumiem, kuriem nepieciešams papildu finansējums 2006.gadā,
lai šī norma par atvaļinājuma pabalsta izmaksu varētu stāties
spēkā.
4. Iekšlietu ministrija saskaņā ar Administratīvā procesa likuma
normām izskata apstrīdētos Valsts policijas un Drošības policijas
lēmumus par atteikumu piešķirt pabalstu bērna piedzimšanas
gadījumā sešu mēnešalgu apmērā saskaņā ar Valsts civildienesta
likuma 25.pantu. Atbilstoši Administratīvā procesa likuma normām
Administratīvās rajona tiesas spriedumi apelācijas kārtībā tiek
pārsūdzēti Administratīvajā apgabaltiesā, tādējādi pašreiz
neviens Administratīvās rajona tiesas spriedums par Iekšlietu
ministrijas izdoto administratīvo aktu nav stājies likumīgā
spēkā. Savukārt Administratīvās apgabaltiesas spriedums var tikt
pārskatīts kasācijas kārtībā Augstākās tiesas Senāta
Administratīvo lietu departamentā.
5. Iekšlietu ministrijai var izveidoties pabalstu izmaksu parāds,
ja Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments,
izskatot kasācijas kārtībā administratīvo lietu, atzīs, ka Valsts
civildienesta likuma 25.pants ir attiecināms uz policijas
darbiniekiem. Tad pabalsta bērna piedzimšanas gadījumā parāds būs
apmēram 1,35 miljonu lati par laika periodu no 2001.līdz
2004.gadam attiecībā uz 1350 personām. Lai risinātu ar šī parāda
izmaksu saistītos jautājumus, Iekšlietu ministrija iesniegs
attiecīgus priekšlikumus grozījumiem attiecīgā gada valsts
budžeta likumā un nākamā gada budžeta likumprojektam.
6. Lai no valsts budžeta saņemtu pabalstu izmaksām nepieciešamos
līdzekļus, pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 25. un
31.pantu, Iekšlietu ministrija ir regulāri pieprasījusi papildu
līdzekļus šim mērķim.
Jautājums par bērna piedzimšanas pabalsta izmaksas problēmām ir
saistīts ar Valsts civildienesta likuma pieņemšanu (pieņemts
2000.gada 7.septembrī). Saskaņā ar minētā likuma 3.panta otro
daļu tika noteikts, ka ierēdnis specializētajā valsts
civildienestā ir persona, kas ierēdņa funkcijas veic Valsts
policijā, Drošības policijā, Valsts robežsardzē un Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienestā.
Valsts civildienesta likuma 2.panta trešajā daļā tika noteikts,
kādi konkrēti minētā likuma panti attiecas uz specializētā valsts
civildienesta ierēdņiem, nenorādot, ka uz specializētā valsts
civildienesta ierēdņiem attiektos panti, kuros ierēdņiem
paredzēts pabalsts sakarā ar bērna piedzimšanu (25.pants) un
atvaļinājuma pabalsts (31.panta trešā daļa). Tomēr minētais pants
noteica, ka citas šā likuma normas tiesiskās attiecības
specializētajā valsts civildienestā nosaka tiktāl, ciktāl tās
nenosaka speciālie likumi.
Likumā “Par policiju” tika noteikti pabalsti un citas sociālās
garantijas, tomēr nebija paredzēts bērna piedzimšanas un
atvaļinājuma pabalsts.
Saskaņā ar likumu “Par policiju” izdotais Iekšlietu ministrijas
sistēmas iestāžu darbinieku ar speciālajām dienesta pakāpēm
dienesta gaitas reglaments (Ministru kabineta 1999.gada
7.septembra noteikumi Nr.317, Ministru kabineta 2003.gada
28.oktobra noteikumi Nr.598 un Ministru kabineta 2005.gada
1.februāra noteikumi Nr.72) paredz, ka policijas darbinieki var
saņemt pabalstu sakarā ar bērna piedzimšanu, bet nenosaka šāda
pabalsta apmēru.
Pamatojoties uz minēto reglamentu, Valsts policija, Drošības
policija, Iekšlietu ministrijas Sakaru centrs un Iekšlietu
ministrijas Informācijas centrs ir maksājuši policijas
darbiniekiem pabalstus sakarā ar bērna piedzimšanu tām
apstiprinātā budžeta līdzekļu ietvaros.
Saistībā ar Valsts civildienesta likuma piemērošanu Iekšlietu
ministrija nosūtīja vēstuli Valsts civildienesta pārvaldei, uz
kuru tika saņemta atbilde, ka, ievērojot to, ka speciālajos
likumos ir noteiktas sociālās garantijas un to piešķiršanas
kārtība, Valsts civildienesta likuma normas, kas nosaka sociālās
garantijas un to piešķiršanas kārtību, nav piemērojamas attiecībā
uz specializētā valsts civildienesta ierēdņiem.
Pēc Valsts civildienesta likuma pieņemšanas, gatavojot
priekšlikumus katra gada valsts budžeta likumam, Iekšlietu
ministrija iesniedza priekšlikumu par papildu līdzekļu
piešķiršanu lielāku bērna piedzimšanas pabalstu izmaksāšanai
specializētā civildienesta ierēdņiem, bet šādi līdzekļi netika
piešķirti.
Jau 2002.gada valsts budžeta pieprasījumā Iekšlietu ministrija
iekļāva nepieciešamos līdzekļus bērna piedzimšanas pabalsta
izmaksām, pamatojot to gan ar Valsts civildienesta likuma
25.pantu, gan ar nepieciešamību izdarīt grozījumus speciālajos
likumos, lai pilnveidotu sociālo garantiju sistēmu specializētā
valsts civildienesta ierēdņiem, un arī viņiem tiktu piešķirts šis
pabalsts. Līdzekļi tika pieprasīti arī visiem turpmākajiem
gadiem, bet tie netika piešķirti un arī speciālie likumi netika
grozīti, jo jauno normu izpildei finansējums netiktu
nodrošināts.
Lai novērstu nevienlīdzību starp vispārējā valsts civildienesta
ierēdņiem un atsevišķu iestāžu specializētā valsts civildienesta
ierēdņiem, Iekšlietu ministrija 2003.gadā sagatavoja grozījumu
likumā “Par policiju” un Robežsardzes likumā projektus, kuros
tika paredzēta bērna piedzimšanas pabalsta izmaksas sešu
mēnešalgu apmērā, sākot no 2005.gada 1.janvāra, jo 2004.gada
budžeta projektā līdzekļi tam nebija paredzēti. Šajā laikā jau
bija sākušies tiesu procesi, un lielākajā skaitā gadījumu tiesas
lēma par labu darbiniekiem, piespriežot iestādēm izmaksāt bērna
piedzimšanas pabalstus.
Minētie likumprojekti netika akceptēti, un 2004.gada 19.janvārī
Ministru kabineta komiteja uzdeva Tieslietu ministrijai kopīgi ar
Valsts kancelejas Politikas koordinācijas departamentu apkopot
informāciju par Valsts civildienesta likumā paredzēto pabalstu
izmaksāšanu valsts civildienesta ierēdņiem un specializētā valsts
civildienesta ierēdņiem un izvērtēt nepieciešamību veikt
grozījumus Valsts civildienesta likumā.
Tieslietu ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums
“Informācija par pabalstiem vispārējā un specializētā valsts
civildienesta ierēdņiem” tika izskatīts Ministru kabineta
2004.gada 3.augusta sēdē (protokols Nr.46 –12.§), kurā tika
uzdots Valsts kancelejai mēneša laikā izstrādāt likumprojektu par
grozījumiem Valsts civildienesta likumā, konkretizējot Valsts
civildienesta likuma normu piemērošanu ierēdņiem specializētajā
valsts civildienestā, bet Iekšlietu ministrijai – aktualizēt
likumprojektu “Grozījumi Robežsardzes likumā” un likumprojektu
“Grozījumi likumā “Par policiju”” izskatīšanu Ministri kabinetā,
paredzot daļēju atvaļinājuma pabalsta samaksu, sākot ar 2006.gada
1.janvāri.
Vienlaikus tika nolemts jautājumu par bērna piedzimšanas pabalsta
izmaksu un tā apmēru izskatīt mēneša laikā pēc tam, kad Ministru
kabinetā izskatīts normatīvais regulējums, kas nepieciešams, lai
īstenotu Koncepciju par valsts sociālo pabalstu palielināšanu
ģimenēm pēc bērna piedzimšanas, uzdodot Valsts kancelejai kopīgi
ar Finanšu ministriju attiecīgi aktualizēt Informatīvā ziņojuma
sadaļu par bērna piedzimšanas pabalstiem.
Sagatavojot priekšlikumus grozījumiem likumā “Par valsts budžetu
2004.gadam”, Iekšlietu ministrija bija iesniegusi priekšlikumu
par papildu līdzekļu piešķiršanu bērna piedzimšanas un
atvaļinājuma pabalstu izmaksāšanai specializēta civildienesta
ierēdņiem. Šie līdzekļi netika piešķirti.
Apstiprinot 2005.gada budžetu, Iekšlietu ministrijai tika
paredzēti papildu budžeta līdzekļi, līdz ar ko vienlaikus ar
budžeta likuma pieņemšanu 2004.gada beigās tika izdarīti
grozījumi likumā “Par policiju” (stājās spēkā ar 2005.gada
1.janvāri), kas paredz tiesības turpmāk policijas darbiniekiem,
kuriem bērni piedzimuši pēc 2005.gada 1.janvāra, saņemt pabalstu
bērna piedzimšanas gadījumā sešu amatalgu apmērā.
Ņemot vērā to, ka līdz 2005.gada 1.janvārim nebija pietiekošs
normatīvais pamats iepriekšminēto pabalstu samaksai policijas
darbiniekiem, kā arī Valsts civildienesta pārvaldes viedokli par
Valsts civildienesta likuma 25.panta neattiecināšanu uz
specializētā valsts civildienesta ierēdņiem un budžeta līdzekļu
trūkumu, nav iespējams apmierināt policijas darbinieku prasības
samaksāt pabalstus sakarā ar bērna piedzimšanu sešu amatalgu
apmērā par laika periodu no 2001.gada līdz 2004.gada
31.decembrim.
Sakarā ar policijas darbinieku iesniegtajiem pieteikumiem minētā
jautājuma turpmāka atrisināšana valsts pārvaldes ietvaros varētu
notikt, ja Administratīvās tiesas augstākā instance dotu
viennozīmīgu tiesību normu piemērošanas traktējumu par policijas
darbinieku tiesībām saņemt pabalstus sakarā ar bērna piedzimšanu,
pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 25.pantu. Pašlaik
šādi policijas darbinieku pietiekumi ir iesniegti tiesā, tomēr
neviens Administratīvās tiesas augstākās instances spriedums nav
pieņemts. Iekšlietu ministrija ir lūgusi tiesu paātrināt minētā
jautājuma izlemšanu.
Pielikumā:
1. Valsts civildienesta pārvaldes
2001.gada 23.oktobra vēstules Nr.12.2128 kopija.
2. Valsts civildienesta pārvaldes 2004.gada 8.janvāra vēstules
Nr.08/31 kopija.
Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons
Pielikums
Par tiesību normu skaidrojumu
Iekšlietu ministrijas valsts sekretāram J.Rekšņam
1. Sakarā ar Ministru prezidenta
lūgumu (Ministru prezidenta 18.12.2003. vēstule Nr.48/P-5689-kol)
sniegt savstarpēji saskaņotu atbildi Nejēdzības novēršanas
birojam par bērna piedzimšanas pabalsta izmaksāšanu sešu
mēnešalgu apmērā specializētā civildienesta ierēdņiem –
robežsargiem – paskaidrojam sekojošo.
1.1. Saskaņā ar Valsts civildienesta likuma 2.panta trešo daļu uz
specializētā valsts civildienesta (3.panta otrā daļa) ierēdņiem
attiecas noteiktas šā likuma vispārīgās tiesības (izņemot tiesību
normas, kas paredz sociālās garantijas). Citas šā likuma normas
tiesiskās attiecības specializētajā valsts civildienestā nosaka
tiktāl, ciktāl tās nenosaka speciālie likumi. Ņemot vērā minēto,
Valsts civildienesta likuma VI nodaļā paredzētās sociālās
garantijas attiecas uz specializēto valsts civildienestu tikai
tad, ja speciālajos likumos, kas nosaka tiesiskās attiecības
specializētajā valsts civildienestā, sociālās garantijas nav
noteiktas.
Ievērojot, ka Robežsardzes likumā (VIII nodaļa) un Ministru
kabineta 28.10.2003. noteikumos Nr.598 “Iekšlietu ministrijas
sistēmas iestāžu darbinieku ar speciālajām dienesta pakāpēm
dienesta gaitas reglaments” (turpmāk – Dienesta reglaments) ir
noteiktas specializētā valsts civildienesta ierēdņu sociālās
garantijas un to piešķiršanas kārtība (VIII nodaļa) un tās bija
noteiktas arī pirms Valsts civildienesta likuma spēkā stāšanās,
Valsts civildienesta likuma normas, kas nosaka sociālās
garantijas un to piešķiršanas kārtību, nav piemērojamas
specializētā valsts civildienesta ierēdņiem robežsardzē. Līdz ar
to atbilstoši Valsts civildienesta likuma 23. un 25.pantam
ierēdņi robežsardzē nevar saņemt Valsts civildienesta likumā
paredzēto pabalstu sešu mēnešalgu apmērā bērna piedzimšanas
gadījumā.
1.2. Saskaņā ar Ministru kabineta 13.06.1995. noteikumu Nr.154
“Administratīvo aktu procesa noteikumi” 10.punktu un Ministru
kabineta 12.03.2002. noteikumu Nr.111 “Ministru kabineta kārtības
rullis” 96.1.1., 98.1.1. un 100.1.1.punktu jebkuram
likumpakļautam normatīvajam aktam ir jābūt izdotam, pamatojoties
uz konkrētu likumā iekļautu tiesību normu, un ietvertās
deleģējuma tiesības nedrīkst tikt paplašinātas vai sašaurinātas.
Robežsardzes likuma VIII nodaļa aptver vairākus pabalstus un
piemaksas, bet neparedz tiesības uz pabalstu bērna piedzimšanas
gadījumā. Dienesta reglaments ir izdots uz Robežsardzes likuma
21.panta pirmās daļas, 29.panta ceturtās daļas un 30.panta sestās
daļas pamata, kas neparedz tiesības Ministru kabinetam izstrādāt
normatīvo aktu, kas papildus reglamentētu bērna piedzimšanas
pabalsta un citu Robežsardzes likumā nenoteiktu sociālo garantiju
piešķiršanas tiesības un kārtību, līdz ar to, izstrādājot
Dienesta reglamentu, varēja tikai precizēt Robežsardzes likumā
noteikto sociālo garantiju piešķiršanas kārtību, nevis paredzēt
jaunas sociālās garantijas (šajā gadījumā – pabalstu bērna
piedzimšanas gadījumā). Līdz ar to ir izvērtējama minētās normas
(67.punkts) atbilstība likumam.
2. Ja Ministru kabinets nolemj, ka specializētā civildienesta
ierēdņiem – robežsargiem (līdzīga situācija ir arī ar policijas
darbiniekiem), pienākas bērna piedzimšanas pabalsts, tad
atbilstoši ir jāizdara grozījumi normatīvajos aktos, konkrēti
atrunājot, vai minētajiem ierēdņiem ir tiesības uz pabalstu vai
nav šādu tiesību (ja ir, tad kādā apmērā), jo spēkā esošās normas
praksē ir izrādījušās nepietiekami skaidras, kas, iespējams, ir
pamats minēto tiesību normu pretrunīgai interpretācijai.
Rīgā 2004.gada 8.janvārī Valsts civildienesta pārvaldes priekšnieks M.Jaunozols
Par tiesību normu piemērošanu
Iekšlietu ministrijas Administratīvā departamenta direktoram V.Jēkabsonam
Sakarā ar Jūsu lūgumu sniegt
skaidrojumu par Valsts civildienesta likuma VI nodaļas
piemērošanu specializētajā valsts civildienestā (policijā,
robežsardzē, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā)
paskaidrojam sekojošo.
Saskaņā ar Valsts civildienesta likuma (07.09.2000.) 2.panta
trešo daļu uz ierēdņiem specializētajā valsts civildienestā
attiecas Valsts civildienesta likuma I nodaļa, IV nodaļā
noteiktie vispārīgie pienākumi un 22.pantā noteiktās vispārīgās
tiesības, bet citas Valsts civildienesta likuma normas tiesiskās
attiecības specializētajā valsts civildienestā nosaka tiktāl,
ciktāl tās nenosaka speciālie likumi. Ņemot vērā minēto, Valsts
civildienesta likuma VI nodaļā paredzētās sociālās garantijas
attiecas uz specializēto valsts civildienestu tikai tad, ja
speciālajos likumos, kas nosaka tiesiskās attiecības
specializētajā valsts civildienestā, sociālās garantijas nav
noteiktas.
Ievērojot, ka likumā “Par policiju” (V, VI nodaļa), Robežsardzes
likumā (VIII nodaļa) un likumā “Par ugunsdrošību” (IV nodaļa) ir
noteiktas sociālās garantijas un to piešķiršanas kārtība (tās
bija noteiktas arī pirms Valsts civildienesta likuma spēkā
stāšanās), Valsts civildienesta likuma normas, kas nosaka
sociālās garantijas un to piešķiršanas kārtību, nav piemērojamas
attiecībā uz minētajiem specializētajiem valsts
civildienestiem.
2001.gada 23.oktobrī
Valsts civildienesta pārvaldes priekšnieks A.Kalniņš