Glābējiem jūra nekad nav līdz ceļiem
Hermanis Černovs: “Mācību mērķis ir sasniegts – cilvēki saņēmuši materiālus par glābšanas darbiem, akcijai pievērsās vietējā un centrālā prese, televīzijā un radio bija speciāli raidījumi. Nākamgad šo darbu turpināsim.” Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Jūras spēku Krasta apsardzes dienests (JS KAD) izveidots tikai pērn, taču jau šā gada sākumā Latvijas piekrastes pašvaldībās rīkojis plašas mācības par cilvēku glābšanu jūrā. Par dienesta būtību un iecerēm stāsta tā priekšnieks jūras kapteinis Hermanis Černovs.
– Uzturēt militāros spēkus un
gatavot tos tikai kara operācijām – tas valstij ir par dārgu.
Tādēļ visā pasaulē, pat tik turīgās valstīs kā Norvēģija,
Francija, Dānija, Norvēģija, Nīderlande, bruņotajiem spēkiem
uztic arī citas funkcijas. Mūsu Krasta apsardzes dienests ir
militāra struktūra, Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku
sastāvdaļa, kas nodarbojas ar nemilitāru funkciju veikšanu,
izmantojot militāros resursus. Tās tiešā pakļautībā nav neviena
kuģa vai helikoptera. Atbilstoši likumam izpildām koordinācijas
un vadīšanas darbu. Mums ir plašas tiesības iesaistīt glābšanas
operācijās Jūras un Gaisa spēku vienības, arī sauszemes
spēkus.
Pastāvīgi krasta apsardzes vajadzībām Latvijas ostās dežūrē četri
pieci Jūras spēku kuģi vai kuteri, arī viens helikopters. JS KAD
ir apakšvienība, Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas
centrs, kas darbojas augu diennakti septiņas dienas nedēļā. Tajā
strādā dežūrkoordinators un viņa palīgs, viņiem ir tiesības bez
jebkādas saskaņošanas dot rīkojumu kuģim iziet jūrā vai
helikopteram pacelties. Varam iesaistīt arī ugunsdzēsējus un
mediķus. Kopumā izveidota universāla sistēma, kas var piedalīties
arī avārijas seku un naftas piesārņojuma likvidēšanā, kuģošanas
drošības kontrolē. Kā palīgspēkus varam iesaistīt arī Valsts
robežsardzes peldošos līdzekļus, ostas kapteiņu rīcībā esošo
floti, arī privātpersonām piederošos peldošos līdzekļos. Dažas
privātkompānijas pašas pieteikušās glābšanas darbiem. Resursi
ir.
– Martā un aprīlī Latvijas piekrastes pašvaldībās notikusī apmācība nelaimes gadījumiem jūrā bija līdz šim plašākais šāda veida pasākums, kurā izglītoti iedzīvotāji, slīpēta dienestu sadarbība. Kādi ir secinājumi?
– Novērojām tādu paradoksu: jo mazāka pilsēta, jo vairāk cilvēku piedalījās mūsu pasākumos. Piemēram, Liepājā ir daudz zvejnieku, bet pasākumu apmeklēja maz. Savukārt Salacgrīvā salasījās kādi 80. Kopumā piedalījās ap 300 cilvēku, cerējām, ka būs vairāk. Mērķis tomēr ir sasniegts – cilvēki saņēmuši materiālus par glābšanas darbiem, akcijai pievērsās vietējā un centrālā prese, televīzijā un radio bija speciāli raidījumi. Nākamgad šo darbu turpināsim. Vienlaikus analizējām mūsu darbību, pārbaudījām tās efektivitāti. Tas attiecas ne tikai uz meklēšanu un glābšanu jūrā, bet arī uz sadarbību ar mūsu struktūrām.
– Mācībās tika apzināta pašvaldību gatavība nelaimes gadījumiem. Kāda tā ir?
– Visas pašvaldības vēl nav gatavas vasarā, peldēšanas sezonā, nodrošināt glābšanas darbus pludmalēs, – trūkst cilvēku un finanšu. Taču ir iespējams izdarīt minimālo – peldvietās uzstādīt informācijas stendus, piemēram, ja notiek nelaime, nekavējoties zvaniet uz 112! Kritiskā situācijā cilvēks par glābēju informēšanu var piemirst. Mūsu apstākļos, kad ūdens auksts, ir svarīgi informāciju saņemt ātri. Taču reizēm piezvana pēc pāris stundām. Cilvēks ar glābšanas vesti turēsies virs ūdens, bet vienkāršs peldētājs nogrims ātri. Pagājušajā vasarā, kad jūrā iepūta bērnu uz peldmatrača, helikopters ieradās jau 15 minūtes pēc izsaukuma, bet atrada tikai matraci. Pērn izglābām 45 cilvēkus, sameklējām 16 līķus.
– Ja nelielai pašvaldībai pēc liela kuģa avārijas ir jāuzņem daudz cilvēku, vai tas visur ir iespējams?
– Mūsu plāns šādos gadījumos detalizēti paredz atbildības sadalījumu. Visus glābšanas darbus, arī pašvaldībās, koordinē Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD). Pašvaldība dod telpas cilvēku izvietošanai. Valsts resursos ir mobilie hospitāļi, kas pusstundas laikā spēj uzņemt cietušos.
– Vai visas piekrastes pašvaldības zina, kā rīkoties ārkārtējās situācijās?
– Civilās aizsardzības likumā
noteikts, ka rajonos jāsasauc ārkārtas situācijas operatīvā
komisija, kuru vada vietējā VUGD struktūra, tās komandieris.
Komisijā ir pašvaldību pārstāvji, cilvēki no ostas kapteiņa
dienesta, policijas, Valsts robežsardzes, zemessardzes, savus
pārstāvjus sūta mūsu dienests. Katastrofu medicīnas centram ir
rezerves medikamentu krājumi un 30 cilvēku braukšanas gatavībā,
Veselības ministrijai rezervē ir vēl 100 cilvēku. Valsts
struktūras darbojas pēc saviem algoritmiem, kuri ir apvienoti
vienā nacionālajā rīcības plānā.
Operatīvais darbs notiek divos līmeņos: pirmajā, ja cietušo
skaits nepārsniedz piecus, mēs paši vadām operāciju, pēc
vajadzības piesaistot citas struktūras, un otrajā, ja cietušo ir
vairāk, sauszemes vienības darbību koordinē un vada VUGD. Īpaši
ir glābšanas darbi ostas akvatorijā un piekrastes zonā, tur
strādājam kopā ar VUGD un ostas kapteiņiem. Ir informācijas
apmaiņas tīkls.
– Laba prakse, lai mācībās gūtās iemaņas nezustu, prasa tās ar zināmu regularitāti atkārtot.
– Tādus pasākumus kā tikko
notikušos plānojam īstenot katru gadu. Būs mācības kopā ar
Igaunijas, Lietuvas, Somijas, Zviedrijas dienestiem. Lasīsim
lekcijas pašvaldībās, jo apzināmies, cik svarīga ir
informācija.
Cilvēku meklēšana un glābšana ir bezmaksas, valsts sedz visus
izdevumus. Mūsu uzdevums vairāk ir veikt izglītošanu, lai
nelaimes gadījumu būtu mazāk.
– Kādi ir apzinātie avāriju riski Baltijas jūrā, kuros var iznākt iesaistīties Latvijas dienestiem?
– Galvenie riski ir lielo
pasažieru kuģa avārijas, kad uz borta atrodas daudz cilvēku,
avārijas, kurās iesaistīti kuģi ar bīstamu kravu, nelaimes
gadījumi ar pludmales atpūtniekiem.
Latvijas meklēšanas un glābšanas atbildības zona Baltijas jūrā ir
lielāka par valsts ekonomisko zonu. Latvija ir parakstījusi
pievienošanos meklēšanas un glābšanas starptautiskajai
konvencijai un vajadzības gadījumā piedalīsies glābšanas darbos.
Kuģi dežūrē Liepājā, Ventspilī, Pāvilostā, Rojā un Rīgā. Gatavībā
ir helikopters, taču vajadzīgs vēl viens.
– Kādas ir vājās vietas glābšanas darbu nodrošināšanā?
– Pludmale Latvijā ir 500 km gara,
valsts nevar nodrošināt katrā kilometrā glābšanas kuģi, tādēļ
mums ir vajadzīgs laiks, lai nokļūtu līdz glābšanas vietai. Uz
lielajiem kuģiem strādā profesionāli jūrnieki, tur problēmu ir
mazāk. Lielāki sarežģījumi saistīti ar atpūtniekiem. Normatīvajos
aktos ir stingras prasības cilvēku glābšanai uz zvejas kuģiem un
ne tik stingras – uz atpūtas jahtām un laivām. Tur bieži vien ir
pārāk liels pasažieru skaits, daudziem pietrūkst kuģošanas
pieredzes. Būtu vismaz jāzina, ka nepieciešamas glābšanas vestes,
to oranžo krāsu glābējiem viegli pamanīt. Reiz naktī tā
sameklējām apgāzušos laivu Ventspils rajonā pie Staldzenes.
Resursi mums ir, taču tos vajag vairāk un modernākus.
Rietumvalstīs veido brīvprātīgo glābēju struktūras, ar privāto
ziedojumu un valsts palīdzību veido glābšanas staciju tīklus, kur
strādā arī bijušie jūrnieki. Arī mēs speram pirmos soļus šai
virzienā. Labs piemērs ir Salacgrīvā – aktīvs makšķernieku klubs,
kura biedri ķer maluzvejniekus un ir gatavi ierakstīt statūtos,
ka nodarbosies arī ar cilvēku glābšanu uz ūdeņiem. Engures
iedzīvotāji jau izteikuši līdzīgu priekšlikumu.
Nupat no Nīderlandes saņēmām labi aprīkotu glābšanas laivu ar
motoru, sūtītāji grib to dāvināt kādai nevalstiskajai
organizācijai, kas nodarbojas ar glābšanu, un nīderlandieši ir
gatavi palīdzēt arī turpmāk. Ja Latvijā organizētu brīvprātīgos
dienestus, tas neprasītu daudz no valsts budžeta.
– Ventspilī un Liepājā ir iespējams savākt izplūdušos naftas produktus, Rīgā ir grūtības. Kāpēc?
– Savulaik, pārņemot naftas produktu savākšanas aprīkojumu no Jūras administrācijas, nebija peldošo līdzekļu, kur to uzstādīt. Pašlaik notiek konkurss par naftas savākšanas kuģa iegādi Rīgas līcim. Iespējams, problēma atrisināsies vasaras beigās.
– Vai nav iespēju kuģus būvēt tepat uz vietas, kuģu būves rūpnīcā?
– Jauna kuģa būvēšana prasa lielus
līdzekļus – apmēram 3 miljonus latu. Šogad ir paredzēti 200 000
latu lietota kuģa pirkšanai, rīkojot konkursu. Par to jau ir
Ministru kabineta rīkojums.
Liepājā izplūdušu naftas produktu savākšanas nolūkam ir speciāla
barža, varam izmantot arī krasta apsardzes kuģi “Astra”, kas
aprīkots ar naftas savākšanas ierīci. Savukārt ar Ventspils
brīvostas pārvaldi ir noslēgts līgums par kuģa “Kapteinis Orle”
izmantošanu. Grūtību gadījumā varam vērsties pie kaimiņvalstīm,
jo esam to partneri Helcom konvencijas ietvaros. Ir noteiktas
sadarbības procedūras.
– 90 procentos gadījumu naftas piesārņojums rodas tīši, no kuģiem nolejot naftas produktus. Te, iespējams, palīdzētu automātiskās kuģu identifikācijas sistēmas ieviešana, ko jūs šogad īstenojat sadarbībā ar Satiksmes ministriju. Cik tālu pavirzījies šis darbs?
– Nupat sākusies iekārtu montēšana, tehniķi jau strādā Vitrupē. Esam nodrošināti ar pieslēgumiem nacionālajiem serveriem Polijā, Igaunijā, Dānijā, Lietuvā. Sistēma būs darba kārtībā jūnijā. Ir parakstīta deklarācija, kas paredz, ka visas Baltijas jūras reģiona valstis līdz 2005.gada jūlijam pabeigs automātiskās kuģu identifikācijas sistēmas krasta tīklu izveidi, lai kontrolētu bīstamu kravu kuģu kustību.
– Kā notiks kuģu kontrole?
– Sistēma seko kuģa atrašanās vietai, dod ziņas par kravu. Būs iespējams uzzināt kuģa vārdu, koordinātes, identifikācijas numurus, kursu, ātrumu un citu informāciju par kuģi. Piemēram, ar šīs sistēmas Zviedrijas puses palīdzību noteica kuģus, kuri varēja būt iesaistīti mūsu “Astrīdas” traģēdijā.
– Valsts robežsardze iecerējusi no 2007.gada pārņemt Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta funkcijas. Robežsardze grib attīstīt savu peldošo līdzekļu sastāvu.
– Es to vērtēju ļoti negatīvi.
Robežsargu ideja par otru floti ir nepieņemama valsts budžetam.
Bez tam Latvijas likumdošanā mūsu funkcijas ir jau sadalītas,
robežsardze atbild par robežas kontroli, apsargā to, izmantojot
Nacionālo bruņoto spēku tehniskos līdzekļus, kuģus un aviāciju.
Ideju, ka robežsardze par Eiropas Savienības naudu būvēs kuģus un
pārņems mūsu funkcijas, par nepareizu atzinusi arī Valsts
kontrole.
Funkciju pārņemšana ir apjomīgs pasākumu komplekss. Tajā ietverts
viss, kas saistīts ar aprīkojumu, tā uzturēšanu, personāla
apmācīšanu. Mēs šīs funkcijas attīstījām desmit gadus, cilvēkus
apmācījām specializētās ārvalstu mācību iestādēs. Vai par valsts
budžeta naudu būtu lietderīgi vēlreiz atkārtot to pašu?
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv
Uzziņai:
Krasta apsardzes dienesta
funkcijas:
• organizēt, koordinēt un vadīt cilvēku meklēšanas un glābšanas
operācijas, medicīniskās konsultācijas un evakuācijas darbus
jūrā;
• nodrošināt Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centra
nepārtrauktu darbību;
• organizēt naftas piesārņojuma seku likvidēšanas operācijas
saskaņā ar “Nacionālo gatavības plānu naftas piesārņojuma
gadījumiem jūrā”;
• veikt profilaktisko darbu ar valsts, pašvaldību, sabiedriskajām
un privātajām organizācijām, kuras ir saistītas ar kuģošanu, par
cilvēku dzīvības drošību uz jūras;
• organizēt, koordinēt un vadīt pasākumus, lai kontrolētu, kā
tiek ievēroti normatīvie akti un starptautiskās tiesību normas,
kas nosaka Latvijas ūdeņu izmantošanas kārtību;
• organizēt sadarbību ar Vides ministrijas struktūrām, lai
kontrolētu, kā tiek ievēroti vides aizsardzību un zvejniecību
reglamentējošie normatīvie akti.