Hannoverē gaida Latvijas uzņēmējus
26. aprīlī Rīgā noritēja metālapstrādes izstādes “EMO Hannover 2005” prezentācija. To rīkoja Vācijas un Baltijas tirdzniecības kamera sadarbībā ar izstāžu rīkotājsabiedrību “Deutsche Messe AG Hannover”, lai iepazīstinātu ar izstādes nozīmi pasaules mērogā un iespējām, ko sniedz dalība izstādē.
Izstādes pamatus likusi Eiropas Darbmašīnu ražotāju apvienība
(CECIMO) 1975. gadā, un tā noritējusi Hannoverē, Milānā un
Parīzē. 2003. gadā tika nolemts 2005., 2007., 2011. un 2013.gada
izstādes rīkot Hannoverē, bet 2009. un 2015. gada izstādes –
Milānā. Šogad nozīmīgais pasākums būs laikā no 14. līdz
21.septembrim. Rīkotājsabiedrības “Deutsche Messe AG”
izstāžu komplekss Hannoverē tiek izmantots arī citiem pasākumiem
– tajā norit, piemēram, viena no pasaules nozīmīgākajām
informācijas tehnoloģiju izstādēm “CeBit”.
Šobrīd “EMO Hannover” uzskatāma par pasaulē lielāko nozares
izstādi gan dalībnieku skaita, gan ekspozīcijas kopplatības ziņā,
jo pēc šiem rādītājiem ASV, Japānas un Ķīnas konkurenti krietni
atpaliek. Sevišķi veiksmīga bijusi 2001. gada izstāde –
neraugoties uz tās atklāšanas priekšvakarā notikušajiem terora
aktiem ASV, izstāde pulcināja vairāk nekā 197 000 nozares viesu
no 60 pasaules valstīm. Gaidāms, ka arī šogad izstādē piedalīsies
vairums pasaules vadošo darbgaldu ražotāju.
Rādīs nozīmīgākos jaunumus
Tā kā “EMO Hannover” ir vislabāk
apmeklētā nozares inovāciju foruma reputācija, sagaidāms, ka
daudzi ražotāji centīsies interesentus pārsteigt ar jauniem
tehnoloģiskajiem risinājumiem. Jāņem vērā, ka mūsdienās
uzņēmumiem galvenokārt tieši inovācijas ļauj, pirmkārt, samazināt
ražošanas izmaksas un, otrkārt, sekmīgi realizēt produkciju tirgū
pieaugošas konkurences apstākļos.
Vācijas Industriālo iekārtu ražotāju apvienības (VDW) direktors
Freds Šteiners atzina, ka šobrīd par paredzamajām novitātēm vēl
grūti spriest, jo ražotāji sava uzņēmuma inovatīvo ciklu pielāgo
izstādes norises laikam, lai jaunievedumus varētu plašai publikai
rādīt tieši izstādē. Viņš arī norādīja, ka šobrīd nozarē ārēji
iespaidīgu jaunumu tomēr nav – metālapstrādes iekārtu attīstības
pašreizējo posmam drīzāk raksturīgas evolūcijas, nevis
revolūcijas pazīmes.
Metālapstrādes tehnoloģiju attīstības tendences gan ļauj paredzēt
izstādes novitāšu galvenos virzienus – tiks demonstrētas
integrētas sistēmas automatizācijai, pielāgojami mehāniskās
apstrādes koncepti, procesu integrācija, konfigurējamas iekārtas,
kā arī citi modernu ražošanas tehnoloģiju paraugi. Jāpiebilst, ka
izstādes ietvaros 15. un 16. septembrī notiks pētījuma projektam
“Jaunas ražošanas iekārtas rītdienas rūpniecībai” veltīts
simpozijs, ko rīko Vācijas Federālā pētniecības ministrija
sadarbībā ar VDW. Simpozijā interesenti iepazīsies ar pētījuma
rezultātiem, kas gūti, vairāk nekā 80 rūpniecības un zinātnes
aprindu partneriem darbojoties 12 dažādos projektos. Kā jau vēsta
simpozija nosaukums, projektos galvenā vērība veltīta jaunu
tehnoloģiju un iekārtu koncepciju izpētei.
Novērtē Latvijas tautsaimnieciskās iespējas
F.Šteiners uzsvēra Vācijas būtisko
lomu metālapstrādes tehnoloģiju nozarē, kā arī nozares nozīmi
Vācijas ekonomikā. Pasaules lielāko darbgaldu ražotāju sarakstā
Vācija ieņem otro vietu aiz Japānas, savukārt šīs tehnikas
eksporta, kā arī patēriņa jomās Vācija ir pirmā. F.Šteiners
paskaidroja, ka iekārtu patēriņa jēdziens ietver Vācijā ražotos
darbgaldus, kas tiek realizēti pašu mājās, kā arī importēto šāda
veida tehniku. Viņš arī norādīja, ka Vācijā vērojama industriālo
iekārtu patēriņa pieauguma tendence. Taču, protams,
starptautiskās izstādes rīkotājus interesē arī citu valstu tirgi,
sacīja F. Šteiners.
Iepriecina, ka pieaug rūpnieciskās ražošanas tehnoloģiju eksports
no Vācijas uz Latviju, pērn naudas izteiksmē sasniedzot 2,5
miljonus eiru. Ņemot vērā to, ka ražošanas iekārtas pieder pie
ilgstoši izmantojamiem uzņēmuma pamatlīdzekļiem, kuru nomaiņa
tiek veikta diezgan reti, šāds eksporta apjoms ir ievērojams. Pēc
F.Šteinera sacītā, Latvijas ekonomikas izaugsmes tempi šajā gadā
ļauj cerēt uz nelielu eksporta apjoma pieaugumu – var prognozēt,
ka attīstīsies rūpniecība, un tas nozīmē industriālo iekārtu
pieprasījuma kāpumu.
Gan pircējiem, gan pārdevējiem
Izstāžu rīkotājsabiedrības
“Deutsche Messe AG Hannover” pārstāvis Eberhards Rolofs
uzsvēra: pētījumi liecina, ka gadatirgi un izstādes vēl aizvien
ir visiedarbīgākie mārketinga instrumenti produkcijas reklāmai un
noieta tirgu atrašanai. Interneta piedāvātās iespējas šajā
procesā var palīdzēt, taču nespēj aizstāt izstādes
apmeklējumu.
F.Šteiners mūsu valsts uzņēmējiem ieteica apmeklēt izstādi, lai
gūtu aktuālāko profesionāla līmeņa informāciju par nozares
attīstību. “Emo Hannover” nozīmē arī labas iespējas
biznesa kontaktu nodibināšanā – ražotāji var atrast
pircējus, un pircēji – izvēlēties izdevīgāko piedāvājumu.
Izstādes prezentācija uzskatāma par labu liecību “vecās Eiropas”
ieinteresētībai attīstīt ekonomiskus kontaktus ar mūsu valsti –
ražošanas nozaru nozīmīgāko forumu pārstāvji ar Latvijas
uzņēmējiem rēķinās gan kā ar potenciāliem piegādātājiem, gan kā
ar pircējiem.
Juris Bārtulis, “LV”