Kā pārvarēt atpalicību no vecās Eiropas
Runa ir par tautsaimnieciski nozīmīgu rādītāju – iekšzemes kopproduktu uz vienu iedzīvotāju. Zināt faktisko atstarpi starp Latviju un ES-15 vidējo līmeni ir nepieciešams, pirmkārt, lai īstenotu Latvijas tautsaimniecības vienoto stratēģiju, kuras galvenais mērķis ir nākamajos 20–30 gados sasniegt Eiropas Savienības valstu vidējo iekšzemes kopprodukta (IKP) līmeni uz vienu iedzīvotāju; otrkārt, lai lemtu, vai Latvijai ir tiesības saņemt ES Kohēzijas fonda līdzekļus.
Nezinātājam var likties, ka veikt nepieciešamos aprēķinus ir vienkārši: jāliek lietā attiecīgā informācija, datoru programmas, un elektroniskais rēķinātājs bez grūtībām izdos rezultātu. Būtībā viss ir daudzkārt sarežģītāks, jo jāsaņem salīdzināms IKP lielums pa valstīm un reģioniem. Ja, lēšot IKP nacionālajā valūtā, pārrēķināsim tikai pēc valūtu oficiālā kursa, gūsim viltus ainu. Jānosaka pietiekami reāla valūtu pirktspēja, kas ir sarežģīts uzdevums.
“Eurostat” aprēķini
Pagaidām gūti rezultāti vēl tikai par 2002.gadu. “Eurostat” 15 ES dalībvalstis un 10 kandidātvalstis iedalīja 254 reģionos. Lai gūtu tiešām salīdzinošus datus, tika lēsts ar īpašu mākslīgu aprēķina naudu PPS, kas izslēdz valūtu kursu ietekmi un dod iespēju noskaidrot patieso un salīdzināmo naudas pirktspēju. Nepieciešams arī pietiekami pilnīgs vienots preču, t.sk. pakalpojumu grozs, kas spēj pārstāvēt IKP (jaunradīto vērtīgumu) kādā valstī (reģionā). Pārvarot daudzas metodoloģiskās grūtības, tika gūti rezultāti, kas ļauj ar noteiktu precizitāti salīdzināt izpētes objektiem IKP uz vienu iedzīvotāju. Kādi ir šie rezultāti?
Bagātie un nabadzīgie Eiropas Savienībā
Izrādās, ka visbagātākais reģions
pēc izvēlētā rādītāja ir Londonas reģions, kur IKP uz vienu
iedzīvotāju sasniedza 315% no ES reģionu vidējā līmeņa. Otro
vietu visbagātāko vidū ieņem Briseles reģions ar 234% no ES
vidējā līmeņa. Trešajā vietā ir Luksemburgas valsts, kur IKP uz
vienu iedzīvotāju nedaudz atpaliek no Briseles reģiona,
sasniedzot 213% no ES vidējā līmeņa.
Pretējā polā ir nabadzīgākie reģioni. Visnabadzīgākais starp 254
ES reģioniem ir Polijas Ļubļinas vojevodiste ar IKP uz vienu
iedzīvotāju tikai 32% no ES vidējā līmeņa. Pēc “Eurostat”
aprēķiniem, Polijā atrodas pieci visnabadzīgākie Eiropas
Savienības reģioni.
Kāda vieta “Eurostat” lēstajā skalā ir Latvijai? Ar 39% no ES
vidējā Latvija pēc IKP uz vienu iedzīvotāju 2002.gadā ieņēma
desmito nabadzīgākā reģiona vietu. Arī Lietuva un Igaunija tika
atzītas par ES nabadzīgiem reģioniem, tomēr IKP uz vienu
iedzīvotāju mūsu kaimiņvalstīs sasniedzis augstāku pakāpi:
Lietuvā 42,4%, Igaunijā 46,6% no Eiropas Savienības reģionu
vidējā līmeņa.
Ja Latviju tālāk iedalītu reģionos, tad Rīgas reģionam būtu
labāks rezultāts, bet Latgale noslīdētu vēl zemākā līmenī nekā
vidēji Latvijā.
Jāatzīmē, ka Eiropas Savienībā reģionu diferenciācija pēc
“Eurostat” lēstiem rezultātiem ir ievērojama: bagātākais reģions
ir ar gandrīz desmit reižu lielāku IKP uz vienu iedzīvotāju nekā
nabadzīgākajā reģionā.
2002.gada konkrētie skaitļi jau novecojuši. 2003.gadā Latvijas
IKP pieauga par 7,5%, 2004.gadā – par 8,5%, divos gados – par
16,6%. Vienlaikus par 1,1% samazinājās iedzīvotāju skaits. ES-15
IKP šajos divos gados palielinājās par 3,7% jeb 4,5 reizes lēnāk
nekā Latvijas IKP. Pēc aptuveniem aprēķiniem, Latvijas IKP uz
vienu iedzīvotāju pašlaik līdzinās 45% no ES-15 vidējā
līmeņa.
Kādi uzdevumi izvirzīti Latvijas ekonomikas tālākajai
attīstībai?
Kā Latvija sasniegs veco Eiropu
Tautsaimniecības vienotā
stratēģijā, ko 2004.gada augustā akceptēja Latvijas Ministru
kabinets, noteikta valsts politika stabilas, sabalansētas un
ilgtspējīgas izaugsmes nodrošināšanai, sasaistot vienotā sistēmā
ilgtermiņa mērķus un prioritātes (10–30 gadiem) ar vidēja termiņa
(5–10 gadiem) un īstermiņa (1–3 gadiem) mērķiem un pasākumiem.
Attīstības soļus un nepieciešamos nosacījumus Tautsaimniecības
vienotās stratēģijas īstenošanai rāda 1.tabula.
1.tabulā nosacījumi, lai sasniegtu augstāko līmeni IKP uz vienu
iedzīvotāju, raksturoti visai skopi. Runa ir tikai par
nodarbinātības kāpumu un bezdarba mazināšanos. Patiesībā
Tautsaimniecības vienotā stratēģija satur vairāk nekā 60
rezultatīvu rādītāju, kuri nozaru griezumā sasniedzami noteiktā
periodā. Risinot Latvijas ekonomikas tuvināšanas problēmu ES
vidējam līmenim, nav jādomā, ka tas attiecas vienīgi uz ražošanas
un pakalpojumu sniegšanas kāpinājumu; harmoniski jāattīsta viss,
kas saistīts ar dzīves kvalitāti sociālajā, vides aizsardzības
jomā. Lai sekmīgi īstenotu Tautsaimniecības vienoto stratēģiju,
mērķtiecīgi jāsekmē tirgus integrācija, inovācijas un pētniecība,
jāiesaistās Eiropas Monetārajā savienībā, pārejot uz eiru.
Cik daudzpusīgi un reizē sarežģīti ir veicamie uzdevumi, rāda
2.tabula.
Galvenā problēma ir tautsaimniecības stabilitātes nodrošināšana,
kas veicama kopsolī ar efektīvas un konkurētspējīgas nozaru
struktūras izveidošanas stimulēšanu. Atbildīgs uzdevums ir
pārvarēt iedzīvotāju daļas nabadzību, mazināt sociāli ekonomiskās
atšķirības.
Panākumi konverģences (tuvināšanas) procesā līdz Eiropas
Savienības valstu vidējam līmenim kļūs realitāte vienīgi tad, ja
tiks radīti labvēlīgi nosacījumi uzņēmējdarbībai un ekonomikas
funkcionēšanai ikvienā tautsaimniecības nozarē.
Georgs Lībermanis,
LU dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks
1.tabula
Tautsaimniecības vienotās stratēģijas galvenie mērķi
Rādītāji |
Pašreizējais līmenis |
Mērķis |
|||||
Latvijā |
ES-15 vidējais |
||||||
rādītājs |
gads |
rādītājs |
gads |
Īstermiņā |
Vidējā termiņā |
Ilgtermiņā |
|
IKP uz vienu
iedzīvotāju |
38,0* |
2003 |
100 |
2003 |
45 |
62 |
100 |
Ikgadējie IKP |
7,3 |
2001–2003 |
1,1 |
2001–2003 |
8,0 |
8,0 (vidēji |
5,0 (vidēji |
Nodarbinātības līmenis (%) |
61,8 |
2002 |
64,3 |
2001 |
62 |
65 |
70 |
Darba meklētāju
īpatsvars |
10,7 |
2003 |
8,0 |
2002 |
10 |
7 |
4 |
* šie dati nesakrīt ar “Eurostat” pēdējiem aprēķiniem
2.tabula
Tautsaimniecības vienotās stratēģijas makroekonomiskās stabilitātes mērķi
Rādītāji |
Pašreizējais līmenis |
Mērķis |
|||||
Latvijā |
ES-15 vidējais |
||||||
rādītājs |
gads |
rādītājs |
gads |
Īstermiņā |
Vidējā termiņā |
Ilgtermiņā |
|
Kopbudžeta fiskālais
saldo |
–2,3 |
2002 |
–1,9 |
2002 |
–2,0 |
atbilst Māstrihtas kritērijiem |
|
Maksājumu bilances
tekošā |
–6,7 |
2002 |
0,5 |
2002 |
–8,0 |
–5,0 |
0 |
Inflācija (harmonizētā
PCI |
2,0 |
2002 |
2,1 |
2002 |
5,5 |
atbilst Māstrihtas kritērijiem |
|
Valsts parāds – valsts |
13,3 |
2002 |
62,5 |
2002 |
15,5 |
atbilst Māstrihtas kritērijiem |