Ko nosaka Eiropas komercsabiedrību likums
Foto no Eiropas Komisijas Audiovizuālās bibliotēkas |
Eiropas Savienībā (ES) aizvien lielāka uzmanība tiek pievērsta komercdarbības vides uzlabošanas plāniem, ieviešot jaunus mehānismus pārrobežu komercdarbības efektīvākai veikšanai, kur netraucētu katras dalībvalsts atšķirīgais regulējums par komercdarbības uzsākšanu un komercsabiedrību dibināšanu un darbību. Viens no šādiem mehānismiem ir Eiropas komercsabiedrība kā jauns komercdarbības subjekts ES un Eiropas ekonomiskās zonas dalībvalstīs.
Pamats regulas pārņemšanai
Latvijā 2005.gada 7.aprīlī stājās spēkā Eiropas komercsabiedrību likums, kas ir normatīvais pamats tam, lai Latvijā pilnībā varētu ieviest Padomes 2001.gada 8.oktobrī pieņemto regulu Nr.2157/2001 par Eiropas uzņēmējsabiedrības (SE) statūtiem. Minētās regulas mērķis ir noteikt kārtību, kā komercsabiedrības no dažādām ES dalībvalstīm var izveidot Eiropas komercsabiedrību. ES tā atpazīstama pēc tās latīniskā nosaukuma “Societas Europeae”. Eiropas komercsabiedrība pēc formas ir akciju sabiedrība ar vismaz 120 000 eiru pamatkapitālu un ar vienotu regulējumu visās Savienības dalībvalstīs, kā arī iespēju pārcelt juridisko adresi no vienas dalībvalsts uz citu. Tā kā dalībvalstis atsevišķos regulā Nr.2157/2001 noteiktos gadījumos var pieņemt nacionālo regulējumu, kā arī bija jāievieš Padomes 2001.gada 8.oktobra direktīva 2001/86/EK, kas papildina Eiropas uzņēmējsabiedrības statūtus darbinieku iesaistīšanas jomā, šim mērķim tika izstrādāts un pieņemts Eiropas komercsabiedrību likums.
Kad likums piemērojams
Eiropas komercsabiedrību likums
nosaka Eiropas komercsabiedrības dibināšanas nosacījumus,
noteikumus Eiropas komercsabiedrības juridiskās adreses maiņai uz
citu dalībvalsti, Eiropas komercsabiedrības pārvaldes noteikumus,
kā arī nosaka darbinieku iesaistīšanas noteikumus saskaņā ar
Padomes 2001.gada 8.oktobra direktīvu 2001/86/EK, paredzot sarunu
vešanas nosacījumus ar darbiniekiem Eiropas komercsabiedrības
dibināšanas procesā, kā arī darbinieku līdzdalības noteikumus
Eiropas komercsabiedrībā.
Likums ir piemērojams, ja:
1) Eiropas komercsabiedrību ir paredzēts reģistrēt Latvijā
vai
2) Latvijā reģistrēta komercsabiedrība tieši piedalās Eiropas
komercsabiedrības dibināšanā vai
3) Latvijā ir reģistrēta atkarīgā komercsabiedrība Koncernu
likuma izpratnē tai komercsabiedrībai, kas būs Eiropas
komercsabiedrības dibinātāja. Šajā gadījumā ir piemērojamas
darbinieku iesaistīšanas normas, jo, piemēram, sarunu grupā, kas
ved sarunas par turpmāko darbinieku iesaistīšanas līmeni Eiropas
komercsabiedrībā, pilnvaro pārstāvjus arī no atkarīgās
komercsabiedrības, kurām būtu jākļūst par Eiropas
komercsabiedrības atkarīgo komercsabiedrību.
Visi nosacījumi var būt vienlaikus vai tikai kāds no tiem, jo
iespējams arī modelis, kad dibinātāja komercsabiedrība ir
reģistrēta Latvijā, bet Eiropas komercsabiedrību dibina citā
Eiropas Savienības dalībvalstī, vai Latvijā tiek reģistrēta
Eiropas komercsabiedrība, dibināšanā iesaistītajām
komercsabiedrībām esot reģistrētām citās dalībvalstīs.
Jāņem vērā, ka bez regulas un Eiropas komercsabiedrību likuma
Eiropas komercsabiedrību dibināšanai un darbībai ir piemērojami
arī citi normatīvie akti, kas regulē akciju sabiedrību darbību
(piemēram, Komerclikums, likums “Par uzņēmumu gada pārskatiem”,
nodokļus reglamentējošie likumi u.c.). Tas, kurā brīdī kurš
normatīvais akts piemērojams, būs interpretācijas jautājums,
ņemot vērā to, ka regulai un pēc tam Eiropas komercsabiedrību
likumam ir prioritāte.
Dibināšana un juridiskās adreses pārcelšana
Regula un arī likums nosaka
Eiropas komercsabiedrības dibināšanas veidus, jo dibināt to var
jau eksistējošas komercsabiedrības, turklāt tām ir jābūt no
dažādām dalībvalstīm vai tām ir jābūt meitassabiedrībām vai
filiālēm citās dalībvalstīs. Visplašākais komercsabiedrību un
citu juridisko personu loks, kas var dibināt Eiropas
komercsabiedrību, ir gadījumā, kad Eiropas komercsabiedrību
dibina kā meitassabiedrību. Savukārt apvienošanās vai
pārveidošanas procesu var veikt tikai akciju sabiedrības.
Eiropas komercsabiedrību likums nosaka ziņu iesniegšanas un
izsludināšanas prasības gadījumos, ja dibinātāja komercsabiedrība
ir reģistrēta Latvijā. Piemēram, apvienošanās gadījumā Latvijā
reģistrētai akciju sabiedrībai vispirms ir jāveic reorganizācijas
process. Apvienošanā iesaistītā akciju sabiedrība Uzņēmumu
reģistrā iesniedz apvienošanās noteikumu (līguma) projektu, par
kuru likumā noteiktas ziņas tiek izsludinātas laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis”. Akciju sabiedrībai jāizpilda regulā
Nr.2157/2001 noteiktās prasības, Eiropas komercsabiedrību likumā
paredzētie darbinieku iesaistīšanas nosacījumi un jāveic
Komerclikumā paredzētie kreditoru aizsardzības un citi pasākumi.
Rezultātā ir iesniedzami dokumenti Uzņēmumu reģistrā
apliecinājuma saņemšanai par reorganizācijas darbību pabeigšanu.
Pēc tam tikai var reģistrēt Eiropas komercsabiedrību vai nu
Latvijā, vai kādā citā Eiropas Savienības dalībvalstī.
Reģistrējot Eiropas komercsabiedrību Latvijā, galvenokārt tiek
piemērotas Komerclikuma un likuma “Par Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistru” normas, kas attiecas uz akciju sabiedrībām.
Pieteikumu veidlapas tiks apstiprinātas Ministru kabinetā.
Eiropas komercsabiedrības paredzēts reģistrēt komercreģistrā, un
reģistrācijas termiņš ir noteikts saskaņā ar Administratīvā
procesa likumu, ņemot vērā nepieciešamību pārbaudīt vēl
dokumentos esošās papildu ziņas kā, piemēram, par darbinieku
iesaistīšanu. Valsts nodevas lielums par reģistrācijas darbībām
un maksa par ziņu izsludināšanu ir tāda pati kā Latvijā dibināmām
akciju sabiedrībām.
Ja akciju sabiedrība ir reģistrēta Latvijā un tā apvienojas ar
citu akciju sabiedrību Eiropas komercsabiedrības dibināšanai citā
dalībvalstī, tad pēc Eiropas komercsabiedrības reģistrācijas citā
dalībvalstī Latvijas akciju sabiedrības pārstāvjiem par to ir
jāpaziņo Uzņēmumu reģistram, lai gan ar Eiropas komercsabiedrības
reģistrācijas brīdi to dibinošās akciju sabiedrības vairs
nepastāv. Minētā norma tika ieviesta, lai aizsargātu trešo
personu intereses Latvijā, kas paļaujas uz komercreģistra
ierakstiem, savukārt regula Nr.2157/2001 šo jautājumu
nerisina.
Latvijā reģistrētas Eiropas komercsabiedrības juridiskās adreses
pārcelšanas gadījumā uz citu dalībvalsti vispirms ir piemērojami
kreditoru aizsardzības pasākumi līdzīgi kā reorganizācijas
gadījumā. Jāņem vērā, ka, pārceļot juridisko adresi uz citu
Eiropas Savienības dalībvalsti, Eiropas komercsabiedrībai jebkurā
gadījumā paliek atbildība par iepriekšējā dalībvalstī iegūtajām
saistībām.
Gan dibinot Eiropas komercsabiedrību apvienošanās ceļā, gan
pārceļot jau reģistrētas Eiropas komercsabiedrības adresi uz citu
dalībvalsti, ir paredzētas normas mazākumakcionāru tiesību
aizsardzībai. Likums paredz tiesības mazākumakcionāriem, kas vai
nu nepiekrīt Eiropas komercsabiedrības veidošanai pārveidošanās
ceļā, vai Eiropas komercsabiedrības juridiskās adreses
pārcelšanai uz citu dalībvalsti, pieprasīt atlīdzību līdzīgi kā
reorganizācijas gadījumā.
Divu veidu pārvaldes sistēmas
Tā kā regula Nr.2157/2001 paredz
izvēles iespējas starp divu veidu pārvaldes sistēmām Eiropas
komercsabiedrībā, tad Eiropas komercsabiedrību likums nosaka,
kādas Komerclikuma normas piemērojamas. Piemēram, Latvijā
reģistrētām akciju sabiedrībām saskaņā ar Komerclikumu ir
noteikta divu līmeņu pārvaldes sistēma (valde un padome), līdz ar
to analoģiskas normas var piemērot Eiropas komercsabiedrībai,
tajā skaitā arī analoģisku valdes un padomes locekļu minimālo un
maksimālo skaitu.
Gadījumā, ja Latvijā reģistrējamai Eiropas komercsabiedrībai ir
izlemts piemērot viena līmeņa pārvaldes sistēmu (t.i., darboties
bez padomes kā uzraudzības institūcijas), attiecīgi tiek
piemērotas tikai Komerclikuma normas par akcionāru sapulces un
valdes kompetenci. Un, tā kā šajā gadījumā valde darbojas bez
padomes uzraudzības, ir noteikts minimālais valdes locekļu skaits
– trīs.
Darbinieku iesaistīšanas noteikumi
Regulējuma pieņemšana ES par
Eiropas komercsabiedrību prasīja aptuveni 30 gadus, un tas lielā
mērā bija saistīts ar grūtībām rast kompromisu par darbinieku
iesaistīšanas noteikumiem Eiropas komercsabiedrībā, jo ir valstis
ar ilglaicīgām darbinieku līdzdalības tradīcijām komercsabiedrību
pārvaldē (piemēram, Vācija) un valstis, kur šādas normas
nepastāv. Ievērojot Eiropas komercsabiedrības veidošanas
pārrrobežu kontekstu un iespēju pārcelt juridisko adresi no
vienas dalībvalsts uz otru, bija svarīgi tām valstīm, kurās
pastāv darbinieku līdzdalības noteikumi, šīs darbinieku tiesības
saglabāt. Ar 2001.gada 8.oktobra direktīvas 2001/86/EK pieņemšanu
tika rasts kompromiss dalībvalstu starpā arī darbinieku
iesaistīšanas jomā, kas ļāva iedzīvināt Eiropas komercsabiedrības
izveidošanas iespējas.
Līdzko ir izstrādāts Eiropas komercsabiedrības dibināšanas
projekts un panākta vienošanās par to, vai tas ir izsludināts
(Eiropas komercsabiedrību likuma 16.panta piektā daļa),
dibinātājai komercsabiedrībai ir pienākums izveidot speciālu
sarunu grupu, kurā dibinātājas komercsabiedrības pārstāvji un
dibinātāju komercsabiedrību un atkarīgo komercsabiedrību
darbinieki vienojas par darbinieku iesaistīšanas noteikumiem
Eiropas komercsabiedrībā. Likums nosaka sarunu grupas veidošanas
nosacījumus un lēmumu pieņemšanas kārtību. Darbinieku
iesaistīšanas līmenis Eiropas komercsabiedrībā pamatā tiks
noteikts, savstarpēji vienojoties un vadoties no tā, cik stingri
darbinieku iesaistīšanas noteikumi pastāv jau dibinātājās
komercsabiedrībās. Sarunas var ilgt sešus mēnešus ar iespēju,
pusēm vienojoties, šo termiņu pagarināt vēl līdz sešiem mēnešiem.
Līdz ar to Eiropas komercsabiedrības dibināšanas process var
aizņemt ilgu laika periodu, papildus ievērojot laiku, kas
atsevišķos Eiropas komercsabiedrības dibināšanas veidos
nepieciešams reorganizācijas un kreditoru aizsardzības
pasākumiem.
Ja izrādās, ka starp sarunu grupu un dibinātāju komercsabiedrību
pārstāvjiem nav iespējams panākt savstarpēju vienošanos, tiek
piemēroti standarta pamatnoteikumi par darbinieku iesaistīšanu
lēmumu pieņemšanā (Eiropas komercsabiedrību likuma 29.pants). Pēc
būtības šie principi paredz pienākumu Eiropas komercsabiedrībai
regulāri informēt un konsultēt Eiropas komercsabiedrības
darbinieku pārstāvniecības komiteju par Eiropas komercsabiedrības
plāniem komercdarbībā, ražošanas un preču pārdošanas attīstību un
šo darbību ietekmi uz nodarbinātību Eiropas komercsabiedrībā, kā
arī citiem jautājumiem.
Darbinieku līdzdalības noteikumi kā stingrākais darbinieku
iesaistīšanas veids būs piemērojams, ja pirms Eiropas
komercsabiedrības dibināšanas kādā dibinātājā komercsabiedrībā
darbinieku līdzdalības noteikumi jau ir pastāvējuši. Savukārt, ja
pirms Eiropas komercsabiedrības reģistrācijas nevienā no
dibinātājām komercsabiedrībām līdzdalības noteikumi nepastāv, arī
Eiropas komercsabiedrībā līdzdalības noteikumi nav jāievieš.
Tātad, ja Latvijā dibināta akciju sabiedrība apvienojas ar akciju
sabiedrību, kas reģistrēta citā dalībvalstī, kurā arī nepastāv
darbinieku līdzdalības noteikumi, tad arī līdzdalības noteikumi
nav jāievieš.
Likumprojekta izstrādāšanas gaitā sadaļā par darbinieku
iesaistīšanu piedalījās Labklājības ministrijas pārstāvji, kas ir
atbildīgā un kompetentā ministrija par darbinieku iesaistīšanas
jautājumiem. Darbinieku iesaistīšanas jautājumu aktualitāti
pierāda arī to ieviešana citos Eiropas Savienības tiesību aktu
projektos Eiropas komercsabiedrību (Company law) jomā.
Piemēram, apspriežot direktīvas projektu par kapitālsabiedrību
pārrobežu apvienošanos, šis jautājums bija viens no
diskutablākajiem, kā arī tiek meklēti darbinieku iesaistīšanas
risinājumu varianti saistībā ar direktīvas projektu par
kapitālsabiedrību pārrobežu juridiskās adreses pārcelšanu.
Eiropas komercsabiedrību likums ir jauns likums jauna
komercsabiedrības veida ieviešanai ar kopēju regulējumu visās
Eiropas Savienības dalībvalstīs. Tikai regulas un Eiropas
komercsabiedrību likuma piemērošana, kā arī līdzīgu likumu
piemērošana citās dalībvalstīs parādīs šo jauno tiesību aktu
piemērotību tiem mērķiem, kuri bija jāsasniedz Eiropas Savienības
institūcijām komercdarbības vides uzlabošanai.
Kristīne Nešpora, Uzņēmumu reģistra Tiesību aktu nodaļas vadītāja