Par jaunās Eiropas Komisijas pirmo ES budžeta projektu
Jaunās Eiropas Komisijas pirmais
Eiropas Savienības (ES) budžeta projekts skaidri atspoguļo
priekšsēdētāja Žozē Manuela Barrozu un viņa komandas jaunās
prioritātes. 27.aprīlī pieņemtais budžeta projekts 2006.gadam
paredz rekordlielu pieaugumu Eiropas pētniecības jomā un vienlīdz
nodrošina ieguldījumu palielināšanu, lai veicinātu ekonomikas
izaugsmi un radītu vairāk darba vietu, solidaritāti paplašinātajā
Eiropas Savienībā, lielāku drošību iedzīvotājiem, turpmāku
paplašināšanos un ES lomas pieaugumu globālā mērogā. Nākamā gada
izdevumos Eiropas Komisija paredz 112,6 miljardus eiru. Tas
atbilst 1,02% no Eiropas Savienības nacionālā kopienākuma (NKI)
un ir par 6% vairāk nekā 2005.gada budžetā. Paredzētās budžeta
saistības ir 121,3 miljardi eiru jeb 1,09% no ES NKI, kas nozīmē
4% pieaugumu. Vairāk nekā trešdaļa budžeta līdzekļu tiks
piešķirta ekonomikas izaugsmes veicināšanai un vairāk labu darba
vietu radīšanai.
Pēc budžeta projekta pieņemšanas finanšu plānošanas un budžeta
komisāre Daļa Gribauskaite paziņoja: “Eiropa stāv krustcelēs. Vai
nu mēs ieguldīsim uz zināšanām balstītā ekonomikā, kas atgriezīs
Eiropas ekonomiku īstajā apritē, vai arī atkāpsimies un ļausim
sāncenšiem aizsteigties priekšā.”
Kā apgalvo komisāre, Eiropas Komisijai izvēle ir vienkārša:
“Eiropas Savienībai jātiecas pēc vadošām pozīcijām, un 2006.gada
budžeta projekts ir solis šajā virzienā. Citādi mēs riskējam
zaudēt savas pozīcijas globālajā sāncensībā par zināšanām,
izaugsmi un darbavietām un nevarēsim cīnīties par mums vitāli
svarīgām interesēm.”
Provizoriskais 2006.gada budžeta projekts ir pēdējais pašreizējā
finanšu plāna ietvaros, kura termiņš beigsies nākamā gada beigās.
Projektam ir divas daļas. Tas aptver līdzekļus, lai izpildītu
politiskās un finanšu saistības, kādas noteiktas pašreizējā
finanšu plāna ietvaros laika posmam no 2000. līdz 2006.gadam.
Tajā tiek konkretizētas prioritātes, kas noteiktas Eiropas
Komisijas piecu gadu stratēģiskajos mērķos laika posmam no 2005.
līdz 2009.gadam – labklājība, solidaritāte, drošība,
paplašināšanās un Eiropas Savienības lomas pieaugums globālā
mērogā.
Tiecoties uz labklājību, par pamatu tiks izmantota pārskatītā
Lisabonas programma, kuras mērķis ir veicināt ekonomikas izaugsmi
un radīt darba vietas. Budžeta atbalsts jo īpaši tiks sniegts
pētniecībai, izglītībai un apmācībai, palīdzībai maziem un
vidējiem uzņēmumiem (MVU) un Eiropas tīkliem transporta un
enerģētikas sektoros.
Solidaritātes pasākumi būs vērsti uz ekonomikas un sociālo
kohēziju, vides aizsardzību, pamattiesību nodrošināšanu un
aktīvas pilsonības veicināšanu, jo īpaši jauniešu vidū. 2006.gada
budžets paredz arī desmit jauno dalībvalstu turpmāku finansiālo
integrāciju kopējā lauksaimniecības politikā (KLP),
struktūrfondos un Kohēzijas fondā. Pakāpeniska kopējā
lauksaimniecības politikas reformas īstenošana veicinās strauju
lauku attīstību, jo šai jomai tiks piesaistīti resursi, kas
iepriekš tikuši atvēlēti tradicionālajiem maksājumiem
saimniecībām.
Iniciatīvas drošības jomā galvenokārt attieksies uz jautājumiem,
kas satrauc Eiropas iedzīvotājus. No budžeta atbalstīs tādas
politikas jomas kā cīņu pret terorismu, narkotiku kontrabandas
apkarošanu, pārtikas drošību, transporta drošību un energoapgādes
drošību.
Gatavošanās turpmākai paplašināšanai turpināsies saskaņā ar
orientējošiem plāniem, par kādiem panākta vienošanās ar Bulgāriju
un Rumāniju. Atbalstu no pirmspievienošanās stratēģijas
līdzekļiem turpinās saņemt arī Turcija un Horvātija.
Attiecībā uz ārējiem pasākumiem Eiropas Komisijas 2006.gada
projekta mērķis ir pievērsties jauniem izaicinājumiem, piemēram,
atjaunošanas darbiem pēc cunami nodarītā posta, vienlaikus
turpinot strādāt pie līdzšinējām prioritātēm, piemēram, attiecībā
uz Eiropas Savienības tuvajām kaimiņvalstīm, Irāku un
Afganistānu, kā arī attīstības un humānās palīdzības jomā.
Tālāk sniegts īss pārskats par provizoriskā 2006.gada budžeta
projekta saturu.
Lauksaimniecība un lauku attīstība
Projekts atspoguļo pāreju no tradicionālajiem maksājumiem
saimniecībām uz maksājumiem lauku attīstībai, ko 2003.gadā
aizsāka kopējā lauksaimniecības politikas reforma. Tiešajam
atbalstam un tirgus pasākumiem paredzētie līdzekļi pieaugs tikai
nedaudz, sasniedzot 43 641 miljonus eiru (+2%). Toties lauku
attīstības izdevumiem salīdzinājumā ar 2005.gada budžetu
paredzēts straujš pieaugums 13,6% apmērā, sasniedzot 7,8
miljardus eiru budžeta saistībās (7,7 miljardi eiru maksājumu
apropriācijās, +22,8%), kas saskaņā ar pārskatīto Lisabonas
programmu ļaus dažādot ekonomiku un radīt laukos alternatīvus
nodarbinātības veidus.
2006.gada budžetā pirmoreiz varēs sajust ietekmi, kuru radīs
līdzekļu novirzīšana no tiešo maksājumu atbalsta uz maksājumiem
lauku attīstībai, kas pazīstama ar nosaukumu “modulācija”.
Turpināsies tiešā atbalsta pakāpeniska ieviešana jaunajās
dalībvalstīs. Atbalsta attiecības palielināšana pārtrauks saikni
ar ražošanas apjomu, kas atbilst Eiropas Komisijas mērķim novērst
preču pārpalikumu un starptautiskās tirdzniecības
kropļošanu.
Saistības: 55,817 miljardi eiru, +3,9%.
Maksājumi: 55,190 miljardi eiru, +5,2%.
Reģionālā politika
Daļēji saistībā ar Eiropas Savienības paplašināšanos līdz 25
dalībvalstīm pieaugs tās vismazāk attīstītajiem reģioniem
pieejamo līdzekļu apjoms.
Dalībvalstīs, kuras Eiropas Savienībai pievienojās 2004.gadā,
reģionālie maksājumi joprojām tiek ieviesti pakāpeniski, kā tika
paredzēts šo valstu pievienošanās noteikumos. Turklāt krasi
pieaug maksājumu apropriācijas, lai nosegtu iepriekšējā
plānošanas perioda no 2000. līdz 2006.gadam nesamaksātās
saistības.
Saistības: 28,629 miljardi eiru, +5,6%.
Maksājumi: 22,844 miljardi eiru, +9,2%.
Finansējums izaugsmei un darbavietām – Lisabonas
stratēģija
2006.gada budžeta projektā ietvertas vairākas pozīcijas, kuru
mērķis ir veicināt ES konkurētspēju, neraugoties uz
nepieciešamību taupīt līdzekļus. Vairāk akcentēta pētniecība,
enerģētika, transports un informācijas sabiedrība, attiecīgi
palielinot izdevumu saistības šajās jomās.
Par svarīgām jomām joprojām tiek atzīta izglītība un kultūra,
piešķirot vairāk līdzekļu izglītības projektiem, jo īpaši tādiem
projektiem kā Socrates programma, kas paplašina izglītības
iespējas.
Ieplānota palīdzība uzņēmumu programmu ietvaros, lai palīdzētu
mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) palielināt savu
konkurētspēju.
Lisabonas stratēģijai atvēlētās budžeta saistības: 39 138 miljoni
eiru, +7,1%.
Maksājumi: 33 417 miljoni eiru, +8,9%.
Drošība un
solidaritāte
Arvien vairāk plašākas sabiedrības uzmanība tiek pievērsta
drošībai un solidaritātei, tādēļ veicami pasākumi vairākās
jomās.
Veselības un patērētāju aizsardzība
Lai aizsargātu Eiropas Savienības pilsoņus pret tādiem draudiem
kā, piemēram, gripas epidēmijas uzliesmojums, smēķēšana vai
aptaukošanās, paredzēts ievērojams veselības un patērētāju
aizsardzībai atvēlēto līdzekļu pieaugums. Bērnu veselība, uzturs
un garīgā veselība ir jomas, kurās Eiropas Komisija cer panākt
ilgtermiņa ietekmi, vienlaikus turpinot cīņu pret vecajām
problēmām, piemēram, dzīvnieku slimībām.
Saistības: 558 miljoni eiru, +8,5%.
Maksājumi: 558 miljoni eiru, +7,9%.
Vide
Vairāk līdzekļu atvēlēts daudzajām ES vides programmām. Par
prioritāti arī turpmāk tiks uzskatīta cīņa pret globālo
sasilšanu, dabas un bioloģiskās daudzveidības, vides un dzīves
kvalitātes (ieskaitot ūdens un gaisa kvalitāti, ķimikālijas un
pilsētvidi) un dabas resursu saglabāšana (galveno uzmanību veltot
ilgtspējīgai ražošanai, patēriņam, kā arī atkritumu
apsaimniekošanai). Budžetā ietverta arī ES Civilās aizsardzības
programma, kuras mērķis ir aizsargāt pilsoņus pret dabas
katastrofām.
Saistības: 332 miljoni eiru, +2,1%.
Maksājumi: 299 miljoni eiru, –6,6%.
Brīvība, drošība un tiesiskums
Akūtas problēmas šajā jomā ir Eiropas Savienības pilsoņu
pasargāšana no terorisma un organizētās noziedzības, migrācijas
plūsmu pārvaldība Eiropas līmenī un sabiedrības pamattiesību un
brīvību nodrošināšana.
Īpaši tiks akcentēta integrētas vīzu informācijas sistēmas (VIS),
Šengenas II informācijas sistēmas izveide, kā arī kopīgas
politikas izstrāde attiecībā uz imigrāciju, patvēruma meklēšanu
un trešu valstu piederīgo integrāciju ES.
Saistības: 604 miljoni eiru, +1,3%.
Maksājumi: 587 miljoni eiru, +1%.
Paplašināšanās
Ievērojami pieaugs palīdzība Eiropas Savienības kandidātvalstīm,
lai sagatavotos Bulgārijas un Rumānijas dalībai ES un palīdzētu
Horvātijai un Turcijai panākt atbilstību ES noteiktajiem
standartiem. Uz Turciju vien attiecināma aptuveni puse no
vispārējā budžeta saistību pieauguma pozīcijā “Pirmspievienošanās
stratēģija”.
Saistības: 2,194 miljardi eiru, +11%.
Maksājumi: 2,301 miljards eiru, –15,2%.
Ārējās attiecības
Liela ietekme uz Eiropas Savienību ir notikumiem ārpus tās
robežām, un vienlaikus ES tiecas atbalstīt mieru, demokrātiju un
labklājību visā pasaulē. Šajā pozīcijā pirmām kārtām iekļautas
ārējo attiecību, attīstības un humānās palīdzības politikas
jomas.
ES ir daudz ilglaicīgu apņemšanos, piemēram, palīdzēt
atjaunošanas centienos Rietumbalkānos, sniegt palīdzību
Ausrumeiropas, Kaukāza un Centrālāzijas republiku attīstībai vai
atbalstīt Tuvo Austrumu miera procesu.
Irākas atjaunošana un palīdzība Āzijas cunami upuriem atgūties
pēc katastrofas ir divas pozīcijas, kas palielinājušas izdevumus
Āzijai. Pārējās jomās lielu izmaiņu nav. Jaunie izaicinājumi,
piemēram, atjaunošanas darbi pēc cunami izraisītā posta, rada
papildu spriedzi budžetā, tādēļ jāpielieto tā sauktais elastīguma
fonds, kas ļauj ES pārsniegt finanšu plānā noteiktos apjomus, ja
tas nepieciešams notikumu gaitas dēļ. Šajā budžeta projektā
ārējām attiecībām papildus paredzēti 123,5 miljoni eiru virs
finanšu plānā noteiktajiem griestiem.
Saistības: 5,140 miljardi eiru, +2,2%.
Maksājumi: 5,062 miljardi eiru, –1,1%.
Nākamais
budžeta pieņemšanas procedūras posms būs pirmais lasījums Padomē
2005.gada jūlijā, kam sekos pirmais lasījums Parlamentā oktobrī.
Otrie lasījumi būs novembrī un decembrī.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā