Lisabonas stratēģija: mērķi un izaicinājumi
Vakar Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecība Latvijā un starptautiskā sabiedriskā organizācija “Baltijas forums” sadarbībā ar Frīdriha Eberta fondu Rīgā rīkoja semināru, kas bija veltīts Lisabonas stratēģijas ieviešanai Latvijā.
Semināra galvenais uzdevums bija
pārrunāt situāciju, kāda Eiropas Savienības (ES) un Latvijas
līmenī veidojusies Lisabonas stratēģijas uzdevumu izpildes
procesā. Jāatgādina, ka 2000.gadā Eiropas Padomes aizsāktās
reformas galvenais mērķis ir līdz 2010.gadam padarīt ES par
pasaules konkurētspējīgāko ekonomisko sistēmu. Tomēr eksperti jau
krietnu laiku brīdina par šķēršļiem mērķa sasniegšanai. Par tiem,
kā arī par veicamajiem darbiem grūtību pārvarēšanā runāja
semināra dalībnieki.
EK pārstāvniecības Latvijā vadītājs Endrū Rasbašs atzina, ka ES
ekonomiskās attīstības tempi gan tradicionāli atpaliek no ASV,
gan nespēj mēroties ar Ķīnas un vairāku citu Āzijas valstu
izaugsmi. Šīs atpalicības pārvarēšana uzskatāma par lielu
izaicinājumu.
Savukārt Ārlietu ministrijas (ĀM) ES departamenta direktors
Normunds Popens norādīja, ka Latvijas pārstāvjiem diemžēl nav
bijusi iespēja piedalīties Lisabonas stratēģijas sākotnējā
apspriešanā un izvērtēšanā. Taču šobrīd mūsu valstij jāizmanto
stratēģija arī nacionālo uzdevumu risināšanā, kā arī jāsniedz
savs ieguldījums kopējo mērķu sasniegšanā. Kā zināms, stratēģija
aptver daudzas jomas, kurās nozīmīga vai pat izšķiroša ir
dalībvalstu politiskā rīcība. Tas rada grūtības uzdevumu izpildes
koordinācijā ES līmenī, turklāt trūkst īstas skaidrības par
kompetences sadali. N.Popens atzina, ka Latvijas ekonomistu un
politiķu skatījums uz atsevišķiem Eiropas ekonomiskās attīstības
aspektiem atšķiras no “veco” dalībvalstu oficiālajiem
viedokļiem.
EK pārstāvniecības Latvijā analītiķis Valdis Zagorskis, vērtējot
Lisabonas stratēģijas realizācijas vidusposma izpildi, rezumēja:
“Baumas par stratēģijas nāvi ir pārspīlētas.” Viņš atzina –
kaut arī dažās jomās vērojams progress, tomēr kopējie ES
ekonomikas izaugsmes tempi neiepriecina. Kā zināms, stratēģijas
virsmērķis ir ekonomisko izaugsmi līdzsvarot ar sociālo garantiju
sistēmu un vides saudzēšanu. Protams, tas grūti panākams,
konkurējot ar valstīm, kuras “nerentablus” mērķus sasniegt
negrasās. Taču V. Zagorskis pauda pārliecību par iespējām
realizēt stratēģijas uzdevumus.
Arī ĀM pārstāve Vineta Kleinberga uzsvēra, ka jāsašaurina
Lisabonas stratēģijas prioritāšu loks, koncentrējoties uz
izaugsmi un nodarbinātību. Šobrīd Latvijai jāpanāk vienošanās par
pakalpojumu direktīvu, lai mūsu valsts uzņēmējiem būtu iespēja
brīvi konkurēt ES kopējā tirgū.
Kritiskus vārdus bilda Latvijas Universitātes profesors Edvīns
Karnītis, norādot, ka pietrūkst pieļauto kļūdu analīzes. Viņš
atzina, ka Lisabonas stratēģijā pareizi uzsvērta nepieciešamība
veidot uz zināšanām balstītu ekonomiku. Taču diemžēl trūkst
skaidra plāna, kā ES, tātad arī Latvijas, iedzīvotājus motivēt
zināšanu apguvei. E. Karnītis pauda šaubas, vai stratēģijā
noteiktais mērķis gūt “pirmo vietu” pasaules ekonomiku vidū spēj
rosināt cilvēkus līdzdarboties tā sasniegšanā. Trūkst arī
starpsektoru sadarbības nacionālā līmenī. Kā visnopietnāko
problēmu E.Karnītis akcentēja, viņaprāt, neveiksmīgo stratēģijas
centrālo koordinācijas veidu. Viņš norādīja, ka direktīvu un
vadlīniju ieviešana vairāk atbilst federālas valsts, nevis valstu
savienības modelim un tāpēc lielā mērā ir pretrunā ar ES
būtību.
Pērnā gada novembrī publiskotajā Vima Koka vadītās ekspertu
grupas ziņojumā pausts secinājums: 2000.gadā izvirzītie mērķi
joprojām ir aktuāli un izpildāmi, taču Eiropai jāatrisina
vairākas problēmas. Kā sevišķus izaicinājumus ziņojuma autori
uzsver starptautiskās konkurences saasināšanos un “Eiropas
nosirmošanu”. Lai rastu risinājumu šīm problēmām vietējā līmenī,
līdz šā gada beigām Latvijai jāsagatavo nacionālā rīcības
programma. Turklāt Lisabonas stratēģijas mērķi lielā mērā
atspoguļoti arī pērn pieņemtajā tautsaimniecības vienotajā
stratēģijā.
Juris Bārtulis, “LV”