Pirmais gads Eiropas Savienībā. Kāds tas bijis?
Šosvētdien apritēs gads kopš Latvija
kļuvusi par pilntiesīgu Eiropas Savienības (ES) dalībvalsti.
Pirmā dzimšanas diena vienmēr ir īpaša, tāpēc arī “Latvijas
Vēstnesis” jautā politiķiem, ekonomistiem, kā arī nevalstisko
organizāciju pārstāvjiem, kāds bijis Latvijas pirmais gads ES.
Cik daudz piepildījies no solītā?
Kādas bijušas mūsu kļūdas, kādi panākumi?
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Raita Karnīte, ekonomiste
Pirmais gads ES nav nesis
pārsteigumus – ir noticis tas, ko varēja paredzēt, un tā, kā tas
bija paredzēts. Pats galvenais ieguvums no dalības ES ir tas, ka
Latvija ir drošībā un pieskatīta.
Ir iezīmējusies Latvijas vieta Savienības politiskajā un
ekonomiskajā telpā. Politiskajā telpā Latvija ir grūti
prognozējama valsts, kuras intereses dažkārt atšķiras no “kluba”
interesēm. Ekonomiskajā telpā Latvijai ierādīta vieta zemas un
vidēji zemas pievienotās vērtības ražošanas sektorā, kurā “klubu”
interesējošo augsto peļņu (kas ietver arī investīcijas un
atspoguļojas straujā iekšzemes kopprodukta pieaugumā) var
sasniegt, tikai un vienīgi pieklājības normu ietvaros ekonomējot
darba izmaksas. Valsts vadīšana vēlamajā virzienā tiek
nodrošināta ar apakšuzņēmējdarbības intensifikāciju (kas ir
galvenais mazo uzņēmumu attīstības modelis) un tiešajām ārējām
investīcijām. Joprojām nav skaidrs, vai šādu vietu vēlas Latvijas
iedzīvotāji un kā no tās izkļūt. Par to diskusija nenotiek, jo,
pirmkārt, virzoties no ļoti zema attīstības līmeņa, arī tā dod
pietiekami jūtamu labumu valstij kopumā un daļai tās iedzīvotāju
un, otrkārt, zaudējumi, ko rada piešķirtā vieta neizmantoto
iespēju veidā, pagaidām neskar lēmumu pieņēmēju personisko
labklājību.
Ir mainījies notiekošo procesu vērtējums. Zivsaimniecībā, kur
pirms iestāšanās saistībā ar tā saukto flotes optimizāciju (kuģu
skaita samazināšanu) redzēja tikai ieguvumu no ES struktūrfondiem
par katru sagriezto kuģi, tagad runā par zaudētām darba vietām.
Lauksaimniecībā uzsvars no pozitīvā ieguvuma no Eiropas
struktūrfondu naudas plūsmas pārsvēries uz negatīvo ieguvumu –
stingrajiem ražošanas standartiem. Vēl nav sākusies diskusija par
tirgus ierobežojumu ietekmi uz nozares attīstību, bet arī tai
pienāks laiks, ja netiks veikti intensīvi meklējumi, lai
noskaidrotu, kā izmantot lauksaimniecības produkciju nepārtikas
preču ražošanai. Pārējās nozarēs galvenā problēma ir augošā
konkurence un standarti, kuru ieviešanā uzņēmumiem pietrūkst
līdzekļu un nākas pārdoties. Latvijas tautsaimniecības straujās
attīstības dzinējspēku – tautsaimniecības finansēšanas
palielināšanos – arī var saistīt ar dalību ES. Arī tai ir gan
pozitīvās sekas (vairāk līdzekļu investīcijām un patēriņam),
kuras allaž tiek uzsvērtas, gan negatīvās (cenu kāpums un
inflācija), par kurām labāk paklusēt.
Neviens no šiem procesiem nav tāds, kuru nevarēja paredzēt
iepriekš, ja vien procesi būtu analizēti daudzpusīgāk. Tieši
tādai būtu jābūt pirmā gada mācībai – nav pieļaujams, ka
Latvijas sociālās un ekonomiskās attīstības kursu nosaka ārējie
spēki, bet par to jārūpējas pašiem – pētot, analizējot, domājot
un atrodot inovatīvus risinājumus, kas nodrošina valsts
ekonomisko neatkarību un labklājību tās iedzīvotājiem.
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Sanita Pavļuta-Deslandes, Ministru prezidenta padomniece ES jautājumos
Kopumā pirmais gads ES ir bijis
adaptācijas laiks. Iestājāmies ES un tikai tad pamazām apjautām,
kas un kā tur notiek. Protams, pirms tam jau bija apjausma, bet
tas bija tāds fragmentārs priekšstats. Tagad notiekošo saprotam
daudz labāk, turklāt procesā ir iesaistīts daudz cilvēku, kas
veicina vispārējo izpratni par ES plašākā sabiedrībā.
Mana sajūta ir arī tāda: mēs sākam apzināties, ka Latvija ir
normāla valsts. Tā ir valsts, kas kaut ko spēj ietekmēt gan ES,
gan pasaulē. Esam sākuši apzināties, ka mūsu rīcības rezultātā
kaut kas var mainīties arī ārpus ES robežām.
Kā vienu no svarīgākajiem pozitīvajiem ieguvumiem redzu ES
struktūrfondu ienākšanu Latvijā. Tās ir investīcijas Latvijas,
galvenokārt lauku, attīstībā. Ar līdzfinansējuma palīdzību arī
mēs paši esam spiesti domāt par investīcijām. Ilgtermiņā
raugoties, domāju, tas noteikti nāks par labu Latvijas
izaugsmei.
Savukārt kā negatīvo aspektu varētu minēt cilvēku trūkumu.
Protams, tam ir arī objektīvs izskaidrojums – darba apjoms ir
līdzvērtīgs lielām un mazām valstīm. Tomēr jāteic, ka pamazām
cilvēku kompetence pieaug, tā ka jācer: kvantitātes trūkumu kaut
nedaudz varēsim kompensēt ar kvalitāti. Latvijai tāpat kā citām
mazām valstīm ir problēmas ar tulkošanu – trūkst speciālistu,
cieš kvalitāte.
Ja runājam par ES paplašināšanos vispārinātā mērogā, jāteic, ka
Savienība ir kļuvusi dinamiskāka, liberālāka. Tas ir mūsu – jauno
valstu – pienesums. Savukārt negatīvi ir tas, kā paplašināšanās
tiek atspoguļota vecajās ES dalībvalstīs.
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Normunds Grostiņš, eiroskeptiķis
Pēc iestāšanās ES piepildījās visas eiroskeptiķu prognozes.
Dalība ES izraisīja dramatisku cenu pieaugumu, strauju
noziedzības pieaugumu, smagas sociālās un ekonomiskās sekas.
Noziedzības pieaugums pagājušā gadā, piemēram, Rīgā vien bija ap
20 procentu.
Absolūtā Latvijas iedzīvotāju vairākuma dzīves līmenis pēc
iestāšanās sāka pasliktināties, un negatīvais process turpinās.
Cenu pieaugums turpināsies, un nākamais lielais lēciens gaidāms,
kad notiks pāreja no lata uz eiru. Pēc iestāšanās ES Latvijā
samazinājās dzimstība. Pastiprinājās izceļošana, un turpināsies
gados jaunāku cilvēku un speciālistu emigrācija no valsts, kas
izraisīs nopietnas ekonomiskās un demogrāfiskās problēmas.
Uzskatu, ka Latvijai steidzami jāizstājas no ES. Importu no ES
apliekot ar nelielu, tikai 5 procentu muitu, Latvija iegūtu
vairāk naudas, nekā pašlaik saņem no plaši propagandētajiem
Eiropas fondiem, bet ievedmuitas izraisītais cenu pieaugums būtu
vairākas reizes mazāks par pašreizējo.
Par jaunāko draudu uzskatu jaunās ES konstitūcijas
apstiprināšanu. Tā būtībā likvidē mazo ES dalībvalstu neatkarību.
Kā brīdinājām pirms iestāšanās, par šo konstitūciju referenduma
vairs nebūs. Atšķirībā no ES iedzīvotāju vairākuma Latvijas
pilsoņiem netiks dotas tiesības balsot par vai pret jauno ES
konstitūciju.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Uldis Osis, ekonomists
Kopumā Latvijas pirmais gads ES ir
bijis veiksmīgs. Latvijas izaugsmes temps bijis augsts, ekonomika
attīstījusies. Diemžēl izpalikušas vairākas prognozētas un
gaidītas izmaiņas. Tā arī neesam sagaidījuši būtisku finansējuma
pieaugumu zinātnes attīstībai. Nav noticis arī būtisks pieaugums
jaunu tehnoloģiju ieviešanai, augstas pievienotās vērtības preču
ražošanā. Bija cerēts arī uz zināmu tautsaimniecības
pārstrukturizāciju, lai uzsvars būtu uz inovācijām, augsto
tehnoloģiju attīstību. Tam, šķiet, ir vajadzīgs ilgāks
laiks.
Ja analizējam plusus un mīnusus, man šķiet, ka dalība ES ir
nesusi vairāk laba nekā slikta, plusu ir krietni vairāk. Kā
būtiskāko mīnusu varu minēt augsto inflāciju, lai gan ES ir tikai
viens no iemesliem un nebūt ne galvenais, kāpēc Latvijā pēdējā
gada laikā ir strauji augušas cenas. Piemēram, mums nelabvēlīgās
eiras kursa izmaiņas, naftas produktu un metāla cenu pieaugums ir
būtiskākie iemesli, kas dzīvi Latvijā padarījuši dārgāku.
Protams, pirmais gads ES mums ir nesis arī citas nebūšanas. Sodi
par pārtikas uzkrājumiem un citiem kopējā tirgus disciplīnas
pārkāpumiem arī ir vērtējami kā negatīvi aspekti.
Par galveno Latvijas ieguvumu no dalības ES uzskatu struktūrfondu
ienākšanu Latvijā. Salīdzinājumā ar laiku pirms iestāšanās ES
Eiropas nauda Latvijā ienākusi daudz vairāk un daudz lielākos
apjomos. Tas, ka esam spējuši tik daudz naudas izmantot, saistīts
ar pieredzi, kuru guvām, izmantojot pirmsiestāšanās finansiālo
palīdzību, bija uzkrāta pieredze. Pozitīvi, ka, sākot ar pagājušo
gadu, Eiropas nauda kļuva pieejama arī uzņēmējdarbībai. Lielākā
daļa finansējuma izmantota lauksaimniecībā, tās ir investīcijas
zemnieku saimniecībās. Tas ir liels pluss laukiem, jo jūtams, ka
daudzviet dzīve ja ne uzplaukst, tad vismaz stabilizējas. Šāda
situācija dod cerības, ka vismaz tiem, kas ir aktīvi un grib kaut
ko darīt, dzīve būs labāka.
Foto: Reinis Traidās, A.F.I. |
Andris Gobiņš, Eiropas kustības Latvijā prezidents
Augstākajos līmeņos personāliju izvēles šķiet labas un bijušas
dažādas mūsu politiķu un pārstāvju iniciatīvas, kas ļauj cerēt,
ka Eiropas Savienībā (ES) ienesīsim nepieciešamo svaigo gaisu un
spēsim ielikt savām interesēm atbilstošus akcentus ES politikā.
Prieks par kompetenta un respektabla komisāra nosūtīšana uz
Briseli, kā arī Eiropas parlamentāriešu profesionalitāti, kas
vainagojusies ļoti nozīmīgu uzdevumu un amatu uzticēšanā tieši
“mūsējiem”. Pastiprināti mūsējiem arī manāma nepieciešamā lielākā
pašapziņa.
Lielākais trūkums, liekas, ir grūtības veidot stratēģisku,
mērķtiecīgu un tālredzīgu ES politiku. Šķiet, pietrūkst aktīvam
darbam ES nepieciešamās informācijas aprites starp struktūrām.
Situāciju uzskatāmi parāda Eiropas Integrācijas biroja un vēlāk
Eiropas lietu biroja praktiska likvidēšana. Citas valstis
nozīmīgos ES posteņos un jomās mērķtiecīgi cenšas “ielobēt”
savējos, veicināt to “satīklošanu” un atgriezeniskās saiknes
veidošanu ar savas valsts pārvaldi, bet ko darām mēs?
Nepietiekama ir arī modernas un efektīvas valsts pārvaldes
veidošana, kas vestu pie pilsoniskās sabiedrības stiprināšanas un
pastiprinātas iesaistīšanas procesos. Nobeigumā, lai arī ne kā
pats svarīgākais, tomēr jāmin arī jautājums par ES finansējuma
nonākšanu tur, kur tas visvairāk nepieciešams: mazāk attīstītos
reģionos. Attīstības plānā, šķiet, ir nepilnības, tās vērojamas
arī projektu izvērtēšanā. Droši vien pastiprināta uzmanība
jāpievērš projektu kvalitātei.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Oskars Kastēns, Saeimas Eiropas lietu komisijas priekšsēdētājs
Pēc pirmā gada ES skaidri varam redzēt mūsu stiprās un vājās
puses.
Atzinīgi novērtējams, ka pēdējā gada laikā Latvijā esam sākuši
apgūt ES struktūrfondu naudu. Galvenā labā ziņa, manuprāt, ir tā,
ka ES naudas apgūšanai labi bijuši sagatavoti uzņēmēji. Par to
liecina straujā struktūrfondu tukšošana, dažās programmās
līdzekļi tika izsmelti pāris nedēļās.
Uzskatu, ka galvenais Latvijas klupšanas akmens ir ierēdņi. Par
šo lietu jau vairākus gadus mūs brīdināja ES. Vairākus gadus
Eiropas Komisija savos progresa ziņojumos par Latviju teica, ka
mums ir vāja administratīvā kapacitāte. Pirmais gads ES
parādījis, ka tā tiešām ir. Mums ministrijās trūkst labu kadru,
trūkst speciālistu. Bieži vien cilvēki valsts struktūrās strādā
neilgu laiku, darbinieki bieži mainās. Tiklīdz speciālists
sasniedz labu līmeni, viņam ir piedāvājums strādāt privātajā
sektorā, kur darbs labāk atalgots.
Par nopietnu Latvijas kļūdu uzskatu arī Eiropas Integrācijas
biroja, vēlāk Eiropas lietu biroja faktisku likvidāciju. Līdz ar
to Latvijā nav struktūras, kas spētu sniegt objektīvu kopskatu
par Eiropas lietās notiekošo.
Protams, galvenais negatīvais aspekts, kuru viskrasāk izjūt
Latvijas iedzīvotāji, ir augstā inflācija. Jau otro gadu Latvija
būs ES dalībvalsts, kurā cenas augušas visstraujāk.
Manuprāt, kopumā šis gads Latvijas iedzīvotājiem grandiozas
pārmaiņas nav nesis. Ja nebūtu straujā cenu kāpuma, varētu teikt,
ka vairāk esam ieguvuši, nekā zaudējuši. Augstie inflācijas
rādītāji liek domāt, ka ieguvumi un zaudējumi ir līdzīgi.
Ilze Sedliņa,
„LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv