Arī pirms Homēra bija dzejnieki
Vai var saskaitīt tos jaunos
censoņus, kas sevī apjautuši rakstnieka talantu vai vēlmi
publicēties, kuri gadu gaitā piedalījušies Iesācēju autoru
seminārā (iepriekšējos gados – Jauno autoru seminārs), kas šogad
notika jau 58.reizi?
Topošajiem rakstniekiem, atšķirībā no citu mūzu pārstāvjiem, kuri
profesionālās prasmes un iemaņas apgūst specializētās mākslas un
mūzikas skolās un vēlāk akadēmijās, ir visai mazas iespējas
pilnveidot sevi literārajā darbībā. Kopš 1947. gada kā neliela
atbalsta saliņa tālākam lēcienam profesionālajā izaugsmē kalpo
Jauno autoru seminārs.
Ernests Hemingvejs sacījis, ka “pasaulē nav nekā grūtāka, kā
rakstīt vienkāršu, godīgu prozu par cilvēku”. Ilggadīgs
Jauno autoru semināra rīkotājs, Rīgas Jauno literātu apvienības
padomes loceklis Ronalds Briedis gan nav prozaiķis. Ronalds Gada
balvu literatūrā saņēma par spilgtāko debiju 2004.gadā par
dzejoļu krājumu “Asaru gāze” un lugu “Lielās paslēpes”.
Gados jaunais dzejnieks un dramaturgs pastāsta, ka savā vairāk
nekā piecdesmit gadus ilgajā vēsturē iesācēju autoru seminārs ir
pierādījis savu nozīmīgo vietu literārā procesa atjaunotnē. Katru
gadu divi trīs semināristi papildina aktīvi rakstošo autoru
rindas. Vairums rakstnieku sava literārā darba sākumā ir
piedalījušies šajos semināros, gūstot vērtīgas atziņas un
izpratni par literāro procesu, kā arī pirmos savu darbu
novērtējumus. Daudziem autoriem tā ir iespēja nokļūt līdz
pirmajai publikācijai, kā arī rast pirmās iepazīšanās ar dažādu
paaudžu literātiem.
Šogad Valsts kultūrkapitāla fonda finansiālu atbalstu,
sadarbojoties Latvijas Rakstnieku savienībai, Latvijas
Universitātes Filoloģijas fakultātei, Latvijas Kultūras
akadēmijai, Latvijas Dramaturgu ģildes un Rīgas Jauno literātu
apvienības pārstāvjiem, tika izveidota rakstnieku profesionālās
izaugsmes veicināšanas programma “Literārā akadēmija”, kuras
nolūks ir koncentrēt dažādus projektus vienotā blokā, dodot
iespēju procesa virzītājiem visus spēkus veltīt konkrētam darbam
ar talantīgiem autoriem. Rūdolfs Blaumanis savulaik sacījis:
“Bieži gadās, ka kāds tikām romānus lasījis, kamēr pats sācis
rakstīt.” Apvienojot projektus, tika nolemts atcelt vecuma
ierobežojumu (tas bija 30 gadu) semināra dalībnieku pretendentiem
un mainīt Jauno autoru semināra nosaukumu pret Iesācēju autoru
semināru. Tāpēc šogad piecpadsmit uzvarētāji aprīļa vidū Rīgā
varēja piedalīties nedēļu ilgā seminārā, bet vēl piecdesmit
autori tika uzaicināti uz vienas dienas semināru, jo pieteikties
gribošo vecumā no divpadsmit līdz astoņdesmit sešiem gadiem bija
ļoti daudz.
Galvenais kritērijs bija darbu kvalitāte. Pēc žūrijas lēmuma
analīzes izrādījās, ka pārsvarā tie ir autori, kas dzimuši
astoņdesmitajos gados. Sociālā ziņā iesācējs autors ir dažādu
sabiedrības slāņu un profesiju pārstāvis, jo informācija par
semināru tika izplatīta arī ar rajonu plašsaziņas līdzekļu
starpniecību, un to varēja saņemt arī tie, kas nelasa tādus
literāros periodiskos izdevumus kā “Karogu”, “Kultūras Forumu”
u.c. Pārsvarā bija iesniegti dzejas un prozas darbi. Recenzentu
vidū bija tādi pazīstami literāti kā Amanda Aizpuriete, Jānis
Rokpelnis, Dainis Grīnvalds, Laima Muktupāvela u.c. Ronalds
Briedis nebija pierunājams prognozēt, vai kādu no autoriem
sagaida spoža iesoļošana mūsdienu literātu pulkā, aprobežojoties
ar vārdiem “labi”, “perspektīvi”, “cerīgi”. Ar semināra autoru
darbiem varēs iepazīties “Kultūras Foruma” un “ Karoga “ lappusēs
jūnijā. Jaunajiem autoriem, kuri dzimuši pēc 1985.gada, šis
konkurss vienlaikus bija iespēja sacensties par tiesībām
piedalīties vasaras literārajā radošajā nometnē “Aicinājums”.
Iesācēju autoru seminārs bija būtisks papildinājums Rakstnieku
profesionālās apmācības kursiem, kas aizsākās pagājušajā gadā un
visa gada garumā piedāvāja rakstniekiem papildināt zināšanas
literatūrā un kultūrā, kā arī profesionālās zināšanas. Tam
kalpoja semināri, lekcijas, dzejas, prozas un dramaturģijas
meistardarbnīcas, konsultācijas un pat publikācijas. Rakstnieku
profesionālās apmācības kursi ir lielākais un ilglaicīgākais
“Literārās akadēmijas “ projekts.
58. Iesācēju autoru seminārā recenzentes statusā piedalījās
dzejniece Amanda Aizpuriete: “Man bija ļoti interesanti, turklāt
piedzīvoju ļoti emocionālus un saspringtus mirkļus, jo nācās
atzīt, ka paaudžu konflikts joprojām pastāv. Biju iedomājusies,
ka par to var aizmirst. Pārdomājot kādu konfliktu starp
recenzentu un recenzējamo, es pat nevaru īsti pateikt, kuram bija
taisnība. Katru gadu šajos semināros ieraugu jaunos talantus. Es
neriskētu sacīt, ka kāds no manis saskatītajiem talantiem nebūtu
attaisnojis cerības, jo rakstnieku biogrāfijās mēs varam novērot,
ka daži tukšuma gadi mijas ar uzplaukuma gadiem. Varbūt kāds liks
par sevi runāt tikai tad, kad es jau zārciņā gulēšu. Nevar
prasīt, lai iesācējs autors uz viņu liktās cerības attaisnotu
tūlīt.”
Arī pirms Homēra bija dzejnieki, sacījis Aristotelis, ar to
gribēdams pateikt, ka grieķu rakstītajai literatūrai ir bijusi
ilga priekšvēsture, pamatota tautas mutvārdu daiļradē. Latvieši
ir īsta grāmatnieku tauta, un grāmata izsenis bijusi tautas
garīgais uzturs. Kopjot, audzējot un saudzējot pacietīgi gaidīsim
jaunos talantus.
Andris Kļaviņš