Latvijas straujāka izaugsme – mūsu pašu un Eiropas rokās
Nedēļas nogalē – 1.maijā – apritēja gads, kopš Latvija kļuva par Eiropas Savienības (ES) dalībvalsti. Protams, gads ir pārāk īss laiks, lai atbildi uz jautājumu, cik veiksmīgs vai neveiksmīgs bijis pirmais gads ES, rastu statistikas skaitļos un iedzīvotāju maciņos. Tiesa, mūsu maciņi pēdējā gada laikā jutuši straujo cenu kāpumu, lai gan ne vienmēr pie vainas bijusi Eiropa. Jau pirms iestāšanās Savienībā politiķi teica, ka tas ir ilgtermiņa projekts, kas taustāmus labumus nesīs pēc vairākiem gadiem. Šoreiz “Latvijas Vēstnesī” par būtiskākajiem jautājumiem, kas raisījuši pārdomas saistībā ar Latvijas dalību ES.
ES pēc 2004.gada paplašināšanās ir mainījusies Foto no Eiropas Komisijas Audiovizuālās bibliotēkas |
Gaidītie struktūrfondi
Lai gan gatavošanās dalībai ES
notika visai aktīvi, tomēr 1.maijs pērn atnāca ar vairākām
negatīvām atziņām. Uzņēmēji, kas tik ļoti gaidīja iestāšanos ES,
lai tiktu pie Eiropas struktūrfondu naudas lādes, vēl nevarēja
piekļūt solītajām bagātībām. Bija kavēšanās ar struktūrfondu
apgūšanā iesaistīto institūciju akreditāciju.
Lai gan ar novēlošanos, tomēr pēc vairākiem mēnešiem tikām pie
sengaidītās naudas. Par spīti daudzu eirokrātu pesimistiskajām
prognozēm un bažām, ka Latvija Eiropas naudu nespēs apgūt, mūsu
uzņēmēju aktivitāte bija liela. Vairākās pieprasītākajās
programmās līdz 2006.gadam paredzētā nauda tika iztērēta pāris
mēnešos.
Struktūrfondu apgūšana pirmajā gadā kopumā Latvijai nesusi
vairākas atziņas. Lai gan investīciju ieplūšana Latvijā vērtējama
pozitīvi, tomēr lauvas tiesu saņēmuši nevis depresīvie reģioni,
bet gan turīgākie – Rīgas apkārtnē esošie. Un tas jau ir pamats
satraukumam. Eiropa Latviju skata kā vienotu reģionu. Eirokrātiem
neinteresē, vai Latgale Latvijā ir trūcīgāka nekā Pierīga. Mūsu
pašu ierēdņiem jārūpējas, lai Latvijas izaugsme nenotiktu pēc
pārplūdušas bļodas principa, proti, lauvas tiesa Rīgai, atlikums
– laukiem. Struktūrfondi atspoguļo to, kas noticis līdz šim.
Straujāk augošie spēj apgūt vairāk naudas. Tās ir tikai
ekonomiskās un ģeogrāfiskās politikas realitātes sekas. Tāpēc
sākušās diskusijas, ka jaunajā plānošanas periodā (no 2007. līdz
2013.gadam) varētu noteikt dažādus ierobežojumus, lai vairāk
naudas atvēlētu uzņēmumiem, kas uz Eiropas naudu pretendē no tā
sauktajiem depresīvajiem reģioniem. Ierēdņi saka, ka pagaidām
nekas mainīts netikšot, jo tā būtu noteikumu maiņa spēles
laikā.
Strādājot pie nākamā ES finansēšanas perioda budžeta, arī Latvija
cenšas tajā iestrādāt savas intereses. Viens no svarīgākajiem
Latviju interesējošajiem jautājumiem ir ierobežojuma – četru
procentu no iekšzemes kopprodukta (IKP) barjeras – atcelšana
struktūrfondu apguvē. Jo nabadzīgāka valsts, jo mazāks ir tās
IKP. Tas nozīmē, ka nabadzīgām valstīm ir pieejami mazāki
kohēzijas un struktūrfondu līdzekļi nekā turīgākajām. Tas ir
pretrunā ar ES reģionālo politiku – tāds ir galvenais
Latvijas un citu trūcīgāko valstu arguments. No vienas puses, tas
būtu milzīgs solis uz priekšu un dotu iespēju attīstīt
infrastruktūru un ieguldīt uzņēmējdarbībā. Tomēr, no otras puses,
izskan brīdinājumi, ka Latvija nemaz vairāk naudas nevar apgūt,
jo jau tagad jūtams tehnisko darbinieku trūkums, kas ir galvenais
balsts vērtīgu infrastruktūras projektu īstenošanā.
Pirmais gads ES struktūrfondu apgūšanā nesis arī atziņu, ka
nepieciešams īpašs ES struktūrfondu vadības likums. Dokuments ir
tapšanas stadijā. Šajā normatīvajā aktā tiks noteikts deleģējums
Ministru kabinetam izdot ārējus normatīvos aktus par
struktūrfondu vadības jautājumiem. Vienlaikus ar tā palīdzību
noteiks arī struktūrfondu vadībā iesaistīto institūciju
administratīvā akta izdošanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas
kārtību.
Eiropas lietas – vai atstātas pašplūsmā?
Pēdējā gadā notikušas nopietnas
pārmaiņas saistībā ar Eiropas lietu koordināciju Latvijā. Pirms
pusotra gada toreizējais premjers Einars Repše ierosināja Eiropas
integrācijas biroja reorganizāciju. Tika iecerēts izveidot jaunas
kvalitātes struktūrvienību – Eiropas lietu biroju
(ELB).
Bija domāts, ka ELB varētu būt galvenā ES lietas koordinējošā
institūcija. Skatījums uz Latvijas interesēm no “putna lidojuma”,
proti, distancējoties, ir svarīgs un Latvijai nepieciešams.
Tomēr, tēlaini izsakoties, putnam ātri tika apgriezti spārni,
proti, biroju iekļāva Ārlietu ministrijas sastāvā. Vairāki
aptaujātie eksperti atzīst, ka praktiski notikusi biroja
likvidācija. Saeimas Eiropas lietu komisijas priekšsēdētājs
Oskars Kastēns saka, ka šāda īstermiņa domāšana nākotnē Latvijai
labumu nenesīs. “Birojs, ko veidoja ar tādu entuziasmu, īsā laikā
tika likvidēts. Cik daudz pūļu tika ieguldīts tā veidošanā! Mēs
atkal saskaramies ar situāciju, ka Latvijā nav nevienas
institūcijas, kas koordinētu Eiropas lietas. Ārlietu ministrija
ir Ārlietu ministrija. (..) Tā ir horizontāla institūcija, kurai
nav pietiekami liela svara, lai ietekmētu notiekošos procesus,”
sašutis saka O. Kastēns.
Tā vien šķiet, ka Eiropas lietas pagaidām atstātas pašplūsmā.
Protams, katra ministrija strādā ar jomām, kas saistītas ar ES
lietām, bet koordinējošas institūcijas tā arī nav. Šķiet,
apstājies arī darbs pie nacionālo interešu ES formulēšanas.
Latvijai bieži tiek pārmests, ka tās, kas mūs interesē ES, nav
definētas, bet tiek noteiktas intuitīvi. ELB bija uzsācis
Latvijas nacionālās intereses ES apkopot vienā dokumentā.
Pagaidām par dokumenta tālākvirzību nekas nav dzirdams.
Sarežģītais brīvais tirgus
Iestājoties ES, bijām entuziasma
pilni, ka spēsim konkurēt Eiropā. Bieži vien dzirdamas runas, ka
latvieši ir strādīga tauta un slinkos eiropiešus, kam bail no
darba, ātri vien izkonkurēs. Arvien biežāk dzirdams, ka viens vai
otrs paziņa peļņas nolūkos dodas uz kādu tā sauktās vecās Eiropas
valsti, kur arī ar vienkāršu darbu var labi nopelnīt. Tomēr
gadījums, kad Zviedrijas arodbiedrība paralizēja Latvijas
būvfirmas darbu, pierādīja, ka vecā Eiropa mūsu lēto darbaspēku
ar atplestām rokām nebūt negaida. Zviedrijas arodbiedrība
pieprasīja, lai Latvijas uzņēmums paraksta zviedru koplīgumu un
maksā zviedru arodbiedrības noteiktu atlīdzību arī strādniekiem
no Latvijas. Skaidrs, ka Zviedrijas arodbiedrību neinteresē
Latvijas mazatalgotā darbaspēka aizsardzība. Tā ir cīņa, lai
jauno dalībvalstu lētais darbaspēks neizkonkurētu vietējos, kuri
parasti grib lielas sociālās garantijas, īsāku darba dienu un
lielāku algu. Minēto konfliktu starp Latvijas būvfirmu un
Zviedrijas arodbiedrību izskatīs Eiropas Kopienu tiesa, kas arī
dos galveno atzinumu. Tas savukārt varētu radīt nopietnu
precedentu visā Eiropā.
Eiropas Parlamenta (EP) deputāts no Latvijas Roberts Zīle sarunā
ar “Latvijas Vēstnesi” atzīst, ka arvien biežāk arī EP dzird
runājam par “sociālo dempingu”. Tā ir bīstama tendence un norāda,
ka vecajās dalībvalstīs pret jaunajām valstīm ne vienmēr ir
pozitīva attieksme.
Veco ES dalībvalstu bažas par migrantu plūsmu no jaunajām valstīm
apliecina arī asās diskusijas par pakalpojumu direktīvu. Tās
mērķis ir veikt strukturālas reformas kopējā tirgū, nojaucot
barjeras, kas traucē brīvu pakalpojumu kustību visā ES
teritorijā. Tiek uzskatīts, ka pakalpojumu tirgus liberalizācija
ir izdevīga jaunajām dalībvalstīm, tai skaitā Latvijai, kas
pakalpojumus spēj sniegt par zemākām izmaksām. Daudzās valstīs
pakalpojumu direktīvas projekts radījis neapmierinātību.
Piemēram, Francijā pakalpojumu direktīva izraisījusi plašus
arodbiedrību protestus, jo tur uzskata, ka direktīva izraisīs
“sociālo dempingu”, veicinās bezdarbu un algu samazināšanos.
Esam ceļa sākumā
Situācijas, ar kurām esam saskārušies pirmajā gadā kā ES pilntiesīga dalībvalsts, apliecina, ka Latvija ir tikai sava ceļa sākumā. Dalība ES pati par sevi nenozīmē, ka gaidāms straujš ekonomikas uzplaukums. Par savu vietu zem saules mums bija un arī būs jācīnās pašiem. Dalība ES nebija mērķis. ES ir līdzeklis, lai Latvija ātrāk pārvarētu to plaisu, kas radusies pusgadsimtu ilgajā padomju režīma valdīšanas laikā. Struktūrfondu racionāla izmantošana, laba ES lietu koordinācija, kā arī pozitīva Rietumeiropas attieksme ir argumenti, kas varētu mums palīdzēt.
Ilze Sedliņa, “LV”