Ministru kabineta 2005.gada 3.maija sēdē
Pieņemts rīkojums "Par
uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā".
Rīkojumā iekļauti 613 pilsonības pretendenti, tajā skaitā 79 viņu
nepilngadīgie bērni. Sarakstā iekļautās personas atbilst visām
Pilsonības likuma prasībām.
No 534 pilsonības pretendenta 70% ir krievi, 12% – baltkrievi,
10% – ukraiņi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
15% pilsonības pretendentu ir pamata, 63% – vidējā, 20% –
augstākā izglītība.
Pieņemts rīkojums ‘’Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā.
Rīkojumā iekļauti 525 pilsonības pretendenti, tajā skaitā 52 viņu
nepilngadīgie bērni. Sarakstā iekļautās personas atbilst visām
Pilsonības likuma prasībām.
No 473 pilsonības pretendentiem 75% ir krievi, 8% – ukraiņi, 7% –
baltkrievi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
17% pilsonības pretendentu ir pamata, 56% – vidējā, 25% –
augstākā izglītība.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 92 232
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3016; 1997.gadā – 2992;
1998.gadā – 4439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 6880 personas.
Akceptēts likumprojekts “Par Eiropas Savienības un Amerikas
Savienoto Valstu izdošanas līgumu”.
2003.gada 6.jūnijā
Padome pieņēma lēmumu par Eiropas Savienības un Amerikas
Savienoto Valstu izdošanu un savstarpējo tiesisko palīdzību
krimināllietas līguma parakstīšanu.
Eiropas Savienības un Amerikas Savienoto Valstu izdošanas līguma
noslēgšanas juridiskais pamatojums ir Līguma par Eiropas
Savienību 24. un 38.pants. Saskaņā ar Līguma par Eiropas
Savienību 24.panta piekto daļu līgums, kas noslēgts Eiropas
Savienības vārdā, nekļūst saistošs dalībvalstij, kuras pārstāvis
Padomei ir paziņojis par nepieciešamību izpildīt iekšējās
konstitucionālās prasības.
2004.gada 8.jūnija Tieslietu un iekšlietu ministru padomes sēdē
Latvija vienlaikus ar citām jaunuzņemtajām dalībvalstīm izteica
minēto paziņojumu.
Eiropas Savienības ietvaros noslēgtais līgums ar Amerikas
Savienotajām Valstīm par izdošanu ietekmēs Latvijā šobrīd spēkā
esošo divpusējo līgumu ar Amerikas Savienotajām Valstīm
piemērošanu, proti, 1923.gada 16.oktobra Latvijas Republikas un
Amerikas Savienoto Valstu līgumu par noziedznieku izdošanu,
1934.gada 10.oktobra Papildu līgumu par noziedznieku izdošanu
starp Latviju un Amerikas Savienotajām Valstīm. Minētie līgumi
joprojām ir abpusēji saistoši abām valstīm.
Atbilstoši Eiropas Savienības un Amerikas Savienoto Valstu
līgumam Latvijai un Amerikas Savienotajām Valstīm ir jāizstrādā
divpusējs rakstveida instruments, kas noteiks Latvijas un
Amerikas Savienoto Valstu šobrīd spēkā esošo izdošanas līgumu un
Eiropas Savienības un Amerikas Savienoto Valstu līguma
piemērošanas mijiedarbību. Latvijas un Amerikas Savienoto Valstu
divpusējās sarunas minētā rakstveida instrumenta izstrādāšanas
nolūkos tika uzsāktas 2004.gada jūnijā.
Latvijas Republikas Satversmē noteikts, ka starptautiskie līgumi,
kas paredz likumdošanas ceļā izšķiramus jautājumus, ir
apstiprināmi Saeimā. Līgums nacionāli būtu apstiprināms Saeimā,
ņemot vērā, ka šī līguma noteikumi paredz likumdošanas ceļā
izšķiramus jautājumus.
Starptautiskās tiesiskās sadarbības jautājumus krimināllietās, to
skaitā arī izdošanas jautājumus, nosaka Kriminālprocesa kodekss,
kā arī tie ir iestrādāti Kriminālprocesa likuma projektā.
Tādējādi Eiropas Savienības un Amerikas Savienoto Valstu
noslēgtais līgums, kaut arī Latvija tieši nav bijusi
līgumslēdzēja puse, ir noslēgts jomā, kas saskaņā ar Latvijas
nacionālajām tiesību normām ir likuma regulēšanas priekšmets, un
atbilstoši tam būtu apstiprināms ar likumu, nodrošinot to, ka šis
līgums nestāsies agrāk spēkā attiecībā uz Latviju, pirms Saeima
šo līgumu nebūs apstiprinājusi.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada
25.marta noteikumos Nr.174 “Audžuģimeņu noteikumi””.
Grozījums noteikumos paredz, ka par audžuģimeni varēs kļūt ne
vien ģimene, bet arī viena persona.
Grozījums paredz, ka bāriņtiesa (pagasttiesa), kas pieņēmusi
lēmumu par audžuģimenes statusa piešķiršanu, ne retāk kā reizi
gadā apseko audžuģimenes dzīves apstākļus, lai pārliecinātos, vai
tie nav mainījušies, liedzot iespēju veikt audžuģimenes
pienākumus.
Noteikumi papildināti, nosakot, ka bāriņtiesa (pagasttiesa), kas
pieņēmusi lēmumu par bērna ievietošanu audžuģimenē, vai uz
sadarbības līguma pamata – audžuģimenes dzīvesvietas bāriņtiesa
(pagasttiesa) ne retāk kā reizi divos mēnešos apseko audžuģimenes
dzīves apstākļus un izvērtē audžuģimenē ievietotā bērna aprūpi un
viņa tiesību ievērošanu. Ja bērnu ievieto
audžuģimenē, kas nedzīvo attiecīgās bāriņtiesas (pagasttiesas)
administratīvajā teritorijā, bāriņtiesa (pagasttiesa), kas
pieņēmusi lēmumu par bērna ievietošanu audžuģimenē, un
audžuģimenes dzīvesvietas bāriņtiesa (pagasttiesa) var noslēgt
sadarbības līgumu, nosakot abu bāriņtiesu (pagasttiesu) pienākumu
sadali audžuģimenes un bērna dzīves apstākļu apsekošanas,
uzraudzības un bērna personisko un mantisko interešu aizstāvības
jautājumos.
Grozījums precizē, lai pretendētu uz audžuģimenes statusa
iegūšanu, vismaz vienam no laulātajiem (personām) jābūt vecumā no
25 līdz 60 gadiem. Uz audžuģimenes statusu aizliegts
pretendēt laulātajiem (personai), kuri: pieļāvuši bērna
tiesību aizsardzības normatīvo aktu pārkāpumus; pieļāvuši
amorālu uzvedību darbā vai ārpus darba, un minētais fakts
konstatēts ar tiesas spriedumu vai citu kompetentas iestādes
lēmumu; sodīti par noziegumiem, kuri saistīti ar vardarbību
pret personu.
Noteikumi papildināti, paredzot, ka, lai koordinētu audžuģimeņu
darbību, Bērnu un ģimenes lietu ministrija veic audžuģimeņu
uzskaiti.
Noteikumi papildināti, nosakot, ja bāriņtiesai (pagasttiesai),
kas ievieto bērnu audžuģimenē, nepieciešama informācija, kas ir
audžuģimenes dzīvesvietas bāriņtiesas (pagasttiesas) rīcībā, to
pieprasa no attiecīgās bāriņtiesas (pagasttiesas).
Grozījumi nosaka, ka atlīdzību un attiecīgos pabalstus
audžuģimenei izmaksā pašvaldība, kura ir pieņēmusi lēmumu par
bērna ievietošanu audžuģimenē, – atlīdzību par audžuģimenes
pienākumu pildīšanu uz laiku, kas ir mazāks par mēnesi. Atlīdzību
izmaksā tam audžuģimenes loceklim, kurš ir noslēdzis ar
pašvaldību līgumu par bērna ievietošanu audžuģimenē, kā
arī pašvaldība, kura ir pieņēmusi lēmumu par bērna
ievietošanu audžuģimenē, – pabalstu bērna uzturam un pabalstu
apģērba un mīkstā inventāra iegādei. Minētos pabalstus izmaksā
tam audžuģimenes loceklim, kurš ir noslēdzis ar pašvaldību līgumu
par bērna ievietošanu audžuģimenē. Bērnu un ģimenes lietu
ministrija, pārskaitot naudu uz atlīdzības pieprasītāja bankas
vai pasta norēķinu sistēmas kontu, – atlīdzību par
audžuģimenes pienākumu pildīšanu uz laiku, kas ir ilgāks par
mēnesi. Atlīdzību izmaksā tam audžuģimenes loceklim, kurš ir
noslēdzis ar pašvaldību līgumu par bērna ievietošanu
audžuģimenē.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par
aviāciju””.
Šobrīd likums “Par aviāciju” noteic, ka
Latvijas Republikas teritorijā notikušos aviācijas nelaimes
gadījumus un incidentus Ministru kabineta noteiktajā kārtībā
izmeklē Satiksmes ministrijas Aviācijas nelaimes gadījumu un
incidentu izmeklēšanas nodaļa, kas ir ministrijas patstāvīga
nodaļa, kura atrodas valsts sekretāra tiešā pakļautībā. Aviācijas
nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļa pašreiz tiek
finansēta no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem,
bet iemaksas šīs nodaļas izdevumu nodrošināšanai valsts
pamatbudžeta ieņēmumos veic Latvijas Republikas Civilās aviācijas
administrācija.
Saskaņā ar Ministru kabineta doto uzdevumu Satiksmes ministrija
sagatavojusi un iesniedz tiesību aktu projektu, lai nodrošinātu
Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļas
funkcionālo un finansiālo neatkarību Eiropas Padomes 1994.gada
21.novembra Direktīvas 94/56/EK izpratnē.
Likumprojektā noteikts, ka valsts pārvaldi aviācijas nelaimes
gadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā realizē Aviācijas
nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs, kas tiek
finansēts no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem
ieņēmumiem.
Likumprojekts nosaka Aviācijas departamenta, Civilās aviācijas
administrācijas un Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu
izmeklēšanas biroja kompetenci.
Likumprojekts papildināts, nosakot Aviācijas nelaimes gadījumu un
incidentu izmeklēšanas biroja kompetenci: izmeklē aviācijas
nelaimes gadījumus, nopietnus incidentus un, ja tas nepieciešams
lidojumu drošības uzlabošanai, arī incidentus; izstrādā
rekomendācijas aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu cēloņu
novēršanai turpmākajā civilajā aviācijas darbībā; ziņo
Satiksmes ministrijai par Latvijas Republikas teritorijā un citās
valstīs notikušiem aviācijas nelaimes gadījumiem un incidentiem;
ziņo ieinteresēto valstu aviācijas institūcijām, personām un
Starptautiskās civilās aviācijas organizācijai (ICAO) par
Latvijas Republikas teritorijā notikušiem aviācijas nelaimes
gadījumiem un incidentiem.
Likumprojektā noteikts, ka Aviācijas departamenta, Civilās
aviācijas administrācijas un Aviācijas nelaimes gadījumu un
incidentu izmeklēšanas biroja speciālistiem ir tiesības iekļūt un
netraucēti pildīt savus dienesta pienākumus visos civilās
aviācijas objektos, kas atrodas Latvijas Republikas
teritorijā.
Likumprojektā noteikts, ka personām par visiem tām zināmajiem
aviācijas nelaimes gadījumiem nekavējoties jāziņo pašvaldības vai
policijas institūcijai, Aviācijas meklēšanas un glābšanas valsts
dienestam, Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas
birojam vai tuvākajam aviācijas uzņēmumam (lidlaukam).
Pieņemts rīkojums “Par B.Vītoliņu”.
Pamatojoties uz Patērētāju tiesību aizsardzības likumu, kā arī
saskaņā ar Valsts civildienesta likumu Baiba Vītoliņa iecelta
Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktores amatā.
Ekonomikas ministrija izsludināja konkursu uz vakanto Patērētāju
tiesību aizsardzības centra direktora amatu. Ievērojot faktu, ka
neviens no pretendentiem pilnībā neatbilda konkursa prasībām,
tika pieņemts lēmums neatbalstīt nevienu no pretendentiem. Tā kā
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ilgstoši ir bez vadītāja,
tas aizkavē centra efektīvu darbību un PHARE Nepārtikas preču
tirgus uzraudzības programmas īstenošanu, kuras ietvaros
nepieciešams izstrādāt un īstenot tirgus uzraudzības sistēmas
attīstības stratēģiju.
Ekonomikas ministrija izvirza apstiprināšanai Patērētāju tiesību
aizsardzības centra direktora amatam Ekonomikas ministrijas
Tūrisma departamenta direktori Baibu Vītoliņu. B.Vītoliņai ir
darba pieredze vadošā amatā gan Tūrisma departamenta, gan Iekšējā
tirgus departamenta direktores amatā. Vadītājas pieredze
papildināta ar ilgstošu, tieši nozarei atbilstošu pieredzi,
strādājot gan Patērētāju interešu aizsardzības nodaļā, gan
Kvalitātes struktūrpolitikas un vadības departamenta Patērētāju
tiesību aizsardzības nodaļas vadītājas – departamenta direktora
vietnieces amatā, kur svarīgākie pienākumi bija tieši saistīti ar
patērētāju interešu aizsardzības normatīvo aktu bāzes izveidi,
pārņemot nacionālajos normatīvajos aktos Eiropas Savienības
direktīvu prasības, tirgus uzraudzības sistēmas izveides
koordinēšanu un Patērētāju tiesību aizsardzības centra darba
pārraudzību.
Akceptēts Saeimas lēmumprojekts. Saskaņā ar likumu “Latvijas
Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās
operācijās” un Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības
padomes 2004. gada rezolūciju Nr.1546 nolemts pagarināt Latvijas
Nacionālo bruņoto spēku vienību dalības termiņu miera
nodrošināšanas operācijā Irākā Apvienoto Nāciju Organizācijas
daudznacionālo spēku sastāvā līdz 2005.gada 31.decembrim.
Saeima 2003.gada 20.martā pieņēma lēmumu “Par Latvijas atbalstu
ANO Drošības padomes rezolūcijas Nr. 1441 izpildei”, nolemjot
atļaut Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (NBS) vienībām
piedalīties starptautiskajās miera nodrošināšanas operācijās un
starptautiskajās humānajās operācijās starptautiskās koalīcijas
bruņoto spēku militārās vadības pārziņā un nosakot NBS dalības
periodu līdz 2003.gada 31.decembrim. Saeimai pieņemot šādu
lēmumu, Latvija oficiāli pauda atbalstu cīņai pret terorismu un
savu vēlmi veicināt vispārējo drošību.
Jau 2003.gada 16.oktobrī Apvienoto Nāciju Organizācija (ANO),
izvērtējot situāciju Irākā, pieņēma lēmumu (rezolūcijā Nr.1511),
ka drošības un stabilizācijas nodrošināšanai Irākā ir
nepieciešams ANO daudznacionālo spēku atbalsts. Pamatojoties uz
šo rezolūciju, Saeima 2003.gada 11.decembrī pieņēma lēmumu par
termiņa pagarināšanu Latvijas NBS vienību dalībai miera
nodrošināšanas operācijā Irākā Apvienoto Nāciju Organizācijas
daudznacionālo spēku sastāvā. Lēmuma darbības laiks tika noteikts
līdz 2004.gada 16.oktobrim.
ANO Drošības padome (DP), veicot sociālpolitisko apstākļu un
drošības situācijas analīzi, 2004.gada 8.jūnijā pieņēma jaunu
rezolūciju Nr.1546, kurā pauda viedokli, ka daudznacionālo spēku
klātbūtne Irākā nepieciešama vēl uz 12 mēnešiem.
Aivis Freidenfelds,
Ministru kabineta preses sekretārs
Par VDK darbiniekiem likumos noteikto ierobežojumu saglabāšanu
Otrdien, 3.maijā, valdība bez
izmaiņām pieņēma zināšanai tieslietu ministres Solvitas Āboltiņas
iesniegto starpinstitucionālās darba grupas sagatavoto
informatīvo ziņojumu “Par VDK štata un ārštata darbiniekiem, kā
arī VDK informatoriem likumos noteikto ierobežojumu
nepieciešamības un pamatotības izvērtējums”.
Informatīvais ziņojums ir sagatavots atbilstoši likuma „Par
bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu saglabāšanu,
izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu”
pārejas noteikumos valdībai dotajam uzdevumam līdz 2005.gada
1.jūnijam izvērtēt VDK štata un ārštata darbiniekiem, kā arī VDK
informatoriem likumos noteikto ierobežojumu nepieciešamību un
pamatotību.
Minētā uzdevuma izpildi valdība deleģēja Tieslietu ministrijai.
Ministrija 2004.gada 6.septembrī izveidoja starpinstitucionālu
darba grupu valdībai dotā uzdevuma izpildei.
Darba grupa informatīvajā ziņojumā secinājusi, ka ierobežojumi
saglabājami likumā “Par tiesu varu”, likumā “Par valsts
noslēpumu”, Valsts drošības iestāžu likumā, Militārā dienesta
likumā, likumā “Par valsts pensijām”, likumā “Par privatizācijas
sertifikātiem”.
Darba grupa nav paudusi savu viedokli par ierobežojumu
saglabāšanu vai nesaglabāšanu Pilsonības un Repatriācijas
likumos, norādot, ka tas ir politiski lemjams jautājums.
Atšķirībā no darba grupas viedokļa S.Āboltiņa uzskata, ka
ierobežojumi ir saglabājami arī Prokuratūras likumā, Pilsētas
domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā, Saeimas
vēlēšanu likumā, kā arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja likumā. Ministre uzskata, ka arī par šo ierobežojumu
atcelšanu šajos likumos var lemt vienīgi politiski, ja kāds
politiskais spēks to izvirza par savu iniciatīvu. Valdība
atbalstīja S.Āboltiņas piedāvāto risinājumu.
Valdība bez korekcijām piekrita arī darba grupas secinājumiem, ka
noteiktie ierobežojumi nebūtu saglabājami Diplomātiskā un
konsulārā dienesta likumā, Politisko organizāciju (partiju)
finansēšanas likumā, Valsts civildienesta likumā, Valsts
kontroles likumā, likumā “Par policiju”, likumā “Par Valsts
ieņēmumu dienestu” un Ugunsdrošības un ugunsdzēsības
likumā.
Valsts kancelejai Ministru kabineta pieņemtais informatīvais
ziņojums jāiesniedz Saeimā.
Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa