Cīņā par Baltiju
Tāds nosaukums dots Okupācijas muzeja Gadagrāmatai. Vairāk nekā 300 lappušu biezais pētījumu kopojums atklāj daudzas maz zināmas epizodes par pēdējo pasaules karu, kura beigas tiek svinētas 8.maijā. Un katra no šīm publikācijām apliecina: igauņi, lietuvieši un latvieši nevēlējās dzīvot svešu varu pakļautībā, taču Baltijas tautas un zemi ilgus gadus plosīja divu draudzīgu lielvaru, pēcāk – divu pretvaru cīņa.
Gadagrāmatas ievadā Heinrihs
Strods uzsver:
“Cīņu par Baltiju pirms 60 gadiem veica divi totalitārie režīmi –
nacisms un boļševisms, kuri Otrā pasaules kara laikā (1939.gada
23.augusts–1941.gada 22.jūnijs) 22 mēnešus (31% no kara laika)
bija cieši sabiedrotie dižvadoņu Hitlera un Staļina kaujās pret
“angļu–amerikāņu imperiālistiem”. Kara otrajā pusē 1941.gada
22.jūnijā abi totalitārie režīmi sāka savstarpēju
Vācijas–Krievijas impērijas karu, kurā boļševisms uz laiku
(1941–1945) kļuva par “angļu–amerikāņu imperiālistu” sabiedroto,
līdz sagrāba Viduseiropu un Austrumeiropu.”
Zinātnieku pētījumi analizē plašu notikumu spektru. Lietuvietis
Arūns Bubnis pievērš uzmanību policijas bataljonu rašanās
iemesliem un darbībai vācu okupētajā Lietuvas teritorijā, par
igauņu militārajiem formējumiem raksta Tomass Hīo, Aivars Niglass
un Pēters Kāsiks. Bet par Latviju un laiku, kad jau ir parakstīts
un īstenots Molotova–Ribentropa pakts, kad, cilvēku asinīs un
asarās mirkstot, ir pagājis 1940.–1941. – Baigais gads un
pienācis Otrā pasaules kara fināls, pētījumā “Sarkanās armijas
iebrukums Latvijā 1944.gadā” ieskatu sniedz Aivars
Pētersons.
“Sešdesmit gadi, kas mūs atdala no dramatiskajiem 1944.gada
notikumiem un bija pārpilni ar padomju vēstures falsifikācijām,
šodien ļauj mums daudz ko pārskatīt pašos pamatos.(..) lai gan
Sarkanās armijas plānos tika akcentēts Berlīnes virziens, lai
ielauztos Centrāleiropā, līdztekus tam frontē joprojām ārkārtīgi
svarīgs bija Rīgas virziens ar izeju uz Baltijas jūras
stratēģiski svarīgajiem ūdensceļiem un ostām. Šis plāns pārvērta
drāmā to dienu Sarkanarmijas Baltijas fronšu (armijas grupu)
pavēlnieku likteņus. Neviena no vienpadsmit stratēģiskajām
uzbrukuma operācijām Baltijas (galvenokārt Rīgas) virzienā
1944.gada pavasarī nebija veiksmīga, neskatoties uz uzbrucēju
smagajiem zaudējumiem.”
Vienas no dramatiskākajām kaujām Latvijas teritorijā 1944.gada
septembra nogalē notika pie Mores – ne tikai plašākas
teritorijas, bet pat atsevišķas mājas dažu dienu laikā vairākkārt
pārgāja no vienām rokām otrās. Gadagrāmatā lasām: “Šīs piecas
dienas ilgusī kauja pret lielu pārspēku tika atzīta par
vissmagāko tuvcīņu latviešu leģiona vēsturē. Kā mēms liecinieks
to dienu smagajām kaujām ir Mores sarkanās armijas Brāļu kapos
apglabātie 1075 kritušie un daļēji uz Nītauri pārvestie 974 tur
apglabātie.”
Taču karavīru varonība varēja gan uz laiku aizkavēt, bet ne citā
gultnē ievadīt Sarkanās armijas uzbrukumus: 13.oktobrī Maskavā ar
324 lielgabalu zalvēm salutēja Rīgas ieņemšanai, un 16.oktobrī
43.Latviešu gvardes strēlnieku divīzijas daļas ar izvērstiem
kaujas karogiem ienāca Latvijas galvaspilsētā.
“Šie latviešu karavīri ilgus kara gadus par spīti svešām varām
bija ticējuši, cerējuši un cīnījušies par to, lai atkal
atgrieztos savā Rīgā. Ilgus gadus Krievijas frontēs savu karavīra
slavu spodrinājuši un daudzus cīņu biedrus kaujas laikos
zaudējuši, latviešu strēlnieki tika uzņemti divu lielvalstu
izpostītajā Rīgā.”
Kopš Otrā pasaules kara beigām teju teju apritēs seši gadu
desmiti. Svinam arī 15.gadskārtu, kopš atjaunota Latvijas valsts
neatkarība. Taču ne velti Okupācijas muzeja Gadagrāmatas
noslēgumā ir atvēlēta vieta diskusijai – trim viedokļiem par
genocīdu pret latviešiem. Vai šajā vārdā mēs ar pilnām tiesībām
varam vai nevaram nosaukt 1937.gada procesus pret latviešiem
padomju Krievijā, kad par vienīgo vainas pierādījumu kalpoja
ieraksts pasē – “latvietis”? Vai 1941. un 1949.gada izsūtīšanas
bija vai nebija noziegums, kam nav noilguma? Gadagrāmatā savus
viedokļus pauž Metjū Kots, Irēne Šneidere un Valters Nollendorfs.
Tomēr vienots, autoritatīvs ekspertu vēsturnieku un juristu
viedoklis vēl joprojām nav formulēts. Tāpēc, kā atzīst Valters
Nollendorfs, ir vēl “daudz darāms, lai Rietumu apziņā sāktu
veidoties izpratne par komunismu kā otru 20.gadsimta lielo
ļaunumu, kas līdzās nacismam ir nosodāms un noraidāms. Skaidra
terminoloģija un pārliecinoša komunisma noziegumu un citu
nodarījumu dokumentācija manuprāt ir vienīgais veids, kā mainīt
pasaules vēstures apziņu, kas pēckara gados veidota un
veidojusies, šos noziegumus vai nu noklusējot, noliedzot vai
nosedzot ar nacisma noziegumiem”.
Baiba Lazda