Rēķināsim, vai cerēsim uz labu laimi?
Dagnija Staķe, labklājības ministre Labklājības ministrija ir izstrādājusi un iesniegusi izskatīšanai valdībā (21.04.2005. – red.) koncepciju, kas paredz pensiju rezerves fonda izveidi. Bet jau tūlīt bija dzirdamas pirmās atsauksmes, kurās minētā koncepcija tika nodēvēta par “mistiskām iecerēm”, kuru rezultātā “plānota afēra ar pensiju naudu”. Savukārt, lasot par to, ka plānotā rezerves fonda (Domāts valsts sociālās apdrošināšanas budžeta rezerves fonds. – red.) izveides pamatojums ir “sociālā nodokļa pārpalikums”, mani pārņēma skumjas par cilvēku virspusīgo pieeju, komentējot tik būtiskus, sarežģītus un sociāli jūtīgus jautājumus kā šo. Tādēļ vēlos paust savu viedokli, lai izskaidrotu un precizētu izskanējušos minējumus par dokumentu, kurš šobrīd vēl atrodas izstrādes stadijā un uzskatāms par nopietnu soli sociālās apdrošināšanas sistēmas perspektīvā.
Dagnija Staķe Foto:Arnis Blumbergs, “LV” |
Līdzīgi kā vairumā Eiropas valstu,
arī Latvijā pēdējos desmit gados vērojama visai strauja
sabiedrības novecošanās, ko raksturo zema dzimstība un vidējā
mūža ilguma pieaugums, tas kā objektīvs apstāklis tika ņemts vērā
jau 1995. gadā, uzsākot pensiju reformu. Tādēļ kā neatņemama
sastāvdaļa pensiju sistēmas stabilitātes nodrošināšanai
ilgtermiņā, jau reformas sākuma gados tika pieņemts lēmums par
rezerves veidošanu, ko nosaka likums “Par valsts sociālo
apdrošināšanu”. Tātad minētā “afēra” jau kopš 1998.gada ir bijusi
neatņemama sociālās drošības politikas sastāvdaļa, nevis pēkšņa
ideja, kas radusies no “sociālā nodokļa pārpalikuma”.
Arī skarbie pārmetumi par to, ka Labklājības ministrija (LM)
vēlas “cauri valdībaiizgrūst valsts sociālās apdrošināšanas
finanšu resursu rezerves fonda ideju” laikā, kad sociālais
budžets vēl nav atdevis savu aizņēmumu un pensionāriem ir
nepietiekamas pensijas, ir pilnīgi nepamatoti. Pirmkārt, rezerves
fondu ir paredzēts ieviest tikai pēc tam, kad valsts
pamatbudžetam tiks atmaksāts esošais sociālā budžeta parāds, kurš
pašreiz ir 20,4 miljoni latu. Pašreizējās parādsaistības varētu
tikt nokārtotas jau līdz 2007.gadam, tādējādi fondu varētu veidot
2008.gadā. Otrkārt, plānojot rezerves fonda izveidi, ir domāts
arī par pensiju saņēmēju situācijas uzlabošanu – vienlaikus tiks
saglabāta gan pensiju indeksācija, gan arī, piemēram, paredzētās
piemaksas mazo pensiju saņēmējiem. Rezerves fonda izveide nekādā
veidā negatīvi neietekmēs pašreizējos pensiju saņēmējus, tikai
kalpos kā garants nākotnes pensionāriem, kuri šobrīd godīgi veic
sociālās apdrošināšanas iemaksas.
Bet kas tad patiesībā ir šis tik plaši apspriestais rezerves
fonds, un kāds ir tā mērķis?
Lai gan atsevišķi eksperti ir norādījuši, ka “prognozēt ieņēmumus
un izdevumus tik ilgā laikposmā ir pilnīgs neprāts”, es vēlos
uzsvērt – lai veiktu sociālās apdrošināšanas finansiālo
novērtējumu un laikus identificētu iespējamās problēmas nākotnē,
ir ļoti svarīgi veikt regulāras ilgtermiņa prognozes.
Te vietā būtu līdzīgs piemērs – kad mēneša beigās saņemam
atalgojumu, ikvienam šķiet normāli izplānot, kā to sadalīt, lai
pietiktu visiem izdevumiem. Tad kādēļ cilvēkos izraisa izbrīnu
nepieciešamība plānot tēriņus ilgākam laika posmam, kad tiek
runāts par visas valsts naudu? Man kā labklājības ministrei viens
no tiešākajiem darba pienākumiem ir plānot, lai netiktu pieņemti
lēmumi, kas ir šķietami izdevīgi tikai pirmajā brīdī, bet vēlāk
var radīt nopietnas problēmas ilgtermiņā.
Labklājības ministrijas speciālisti ir izstrādājuši prognozes par
sociālā budžeta situāciju ilgākā laika posmā, izmantojot modeli,
kas balstīts gan uz Finanšu ministrijas izstrādātajiem
makroekonomiskās attīstības rādītājiem, gan uz Pasaules bankas
ekspertu, Latvijas Universitātes vadošo demogrāfu, kā arī
“Eurostat” izstrādātajām ilgtermiņa attīstības tendencēm.
Tās liecina, ka nākamo 15 – 20 gadu laikā valsts sociālās
apdrošināšanas budžetā ir sagaidāma labvēlīga fiskālā bilance, no
kuras ap 2040.–2050.gadu līdzekļi jau būs izlietoti, tādējādi
veidojot reālu deficītu, kā rezultātā var nebūt pietiekami daudz
līdzekļu, lai izmaksātu pensijas visiem cilvēkiem, kuriem tās
pienāksies.
Lai novērstu prognozētā deficīta
rašanos, kompensējot svārstības darbspējīgo iedzīvotāju
demogrāfiskajā noslodzē ar pensionāriem un nodrošinātu sociālās
apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa stabilitāti, ministrija ir
izstrādājusi koncepciju par rezerves fondu, bez kura nav
iespējama pensiju sistēmas stabilitātes saglabāšana ilgtermiņā,
kad salīdzinoši lielā strādājošo paaudze (60. gados dzimušie)
kļūs par relatīvi lielu pensionāru saimi.
Arī citas Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis, lai pasargātu
pensiju shēmu finansiālo stabilitāti, pēdējos desmit gados jau ir
veikušas pensiju sistēmu reformas. Daudzās ES dalībvalstīs
rezerves fonda izveidošana tiek atzīta par labu risinājumu, lai
sagatavotos sekām, ko radīs iedzīvotāju novecošanās, tādējādi
ļaujot saglabāt adekvātas pensijas tiem, kas dzimuši gados, kad
bijusi ļoti liela dzimstība.
Protams, veidojot minēto fondu, kurā tiktu ieguldīti sociālā
budžeta uzkrātie finanšu līdzekļi, visaktuālākais jautājums ir
par naudas līdzekļu aizsargāšanu pret reālās vērtības zaudēšanu
inflācijas dēļ. Te jāņem vērā tas, ka arī pensijas tiek
indeksētas, lai neitralizētu inflācijas ietekmi, tādēļ uzkrātajām
izmaksu rezervēm jābūt aizsargātām pret reālās vērtības zaudējumu
inflācijas dēļ. Lai inflācija “neapēstu” daļu no šiem līdzekļiem
un radītu finanšu resursu aizsardzību, tie ir jāiegulda finanšu
tirgus instrumentos. Tas neļaus zaudēt šo uzkrāto naudas līdzekļu
reālo vērtību (nodrošinot ieguldījumu ienesīgumu, ne mazāku par
vidējo inflāciju), bet tieši pretēji – ieguldīšana var dot
pat reālu peļņu, kas var būt vērtīgs papildinājums rezerves
fondam, vienlaikus nodrošinot stingru risku kontroli.
Tāpat nav jābaidās par rezerves fonda līdzekļu administrēšanu un
pārvaldīšanu, jo ir iespējams maksimāli izmantot tos pašus
risinājumus un shēmas, kas ir izstrādātas un jau līdz šim praksē
pārbaudītas valsts fondēto pensiju shēmas ietvaros. Tādējādi
rezerves fonda administrēšanu paredzēts veikt Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūrai, līdzīgi kā tā šobrīd veic valsts
fondēto pensiju shēmas līdzekļu administrēšanu. Savukārt līdzekļu
pārvaldīšana būtu jāuztic profesionāliem un kvalificētiem
pārvaldītājiem – ieguldījumu pārvaldes sabiedrībām, kuras tiktu
izvēlētas konkursa kārtībā. Pašreiz ir pāragri diskutēt par
specifiskākiem jautājumiem, kas saistīti ar šā rezerves fonda
veidošanu, jo valdībai sākotnēji jāizšķiras, vai tā piekrīt šāda
fonda izveidei, lai vēlāk, uzklausot arī dažādu ekspertu
viedokli, domātu par valstij izdevīgāku administrēšanas un
uzraudzības mehānismu.
Noslēgumā vēlos uzsvērt, ka pašreizējais, valdībā vēl
neapstiprinātais rezerves fonda projekts nekādā gadījumā nevienam
neatņems viņam pienākošos valsts atbalstu, bet – gluži pretēji –
kalpos par garantu arī mūsu bērniem un mazbērniem, nākamajiem
pensiju saņēmējiem.