Bez elektrības kā bez rokām
Valsts akciju sabiedrība
“Latvenergo”, protams, neatlaidīgi īsteno savu iekšējo
modernizācijas un jaudu palielināšanas programmu. Ieguldot 106
miljonus eiru TEC-1 rekonstrukcijā, šoruden atjaunotajās iekārtās
elektroenerģijas jaudas tiks palielinātas no 129 līdz 141
megavatam. Savukārt, ieguldot 300 miljonus eiru un pabeidzot
TEC-2 pirmā un otrā energobloka rekonstrukciju attiecīgi
2007.gadā un 2010.gadā, elektrības jaudas būtiski palielinātos
jau tā, ka, iespējams, Latvija varētu pilnībā sevi nodrošināt ar
elektrību. Termoelektrocentrāle elektrības ražošanai izmanto no
Krievijas importēto gāzi. Kopumā ar spēkstacijās uz Daugavas
saražoto elektroenerģiju Latvijā ir viena no viszemākajām
elektrības cenām Eiropā. Patērētājam tas ir izšķirošais
nosacījums.
Lai arī turpmāk būtu pieejama samērā lēta elektrība, esam
ieinteresēti, lai dabasgāzes cenas būtu iespējami noturīgākas. Šo
stabilitāti nodrošina tas, ka Eiropas Savienībai ar Krieviju
arvien vairāk attīstās cieši ekonomiskie sakari ilgtermiņā un
pret Latviju kā ES dalībvalsti būs vienādi komerciālie spēles
nosacījumi energoresursu importā. Arī līdz TEC-2 rekonstrukcijas
pabeigšanai izdevīgs var būt elektroenerģijas imports no
Krievijas, jo līdz šim ar piegādēm nav bijis problēmu.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Elektrības apgādes stabilitāti var
nodrošināt arī piedalīšanās Ignalinas atomelektrostacijas
rekonstrukcijā Lietuvā, kas gan prasa lielas investīcijas. Taču
no ilgtermiņa viedokļa valstīm un kompānijām, kuras līdzdarbotos
šajā objektā, varētu būt zināms ieguvums, eksportējot elektrību
uz apkārtējām valstīm. Acīmredzot šāda stratēģiska pieeja ir arī
somiem, kuri savā valstī būvē jaunu atomelektrostaciju.
Latvijai atliek iespēja veicināt valsts attīstību ar lētu
elektroenerģiju arī tādējādi, ja jaunā kvalitātē turpinātu
kādreizējo aizsākumu HES izbūvē pie Daugavpils, kā arī tālāk pie
Jēkabpils.
Lai saglabātos piezemēti tarifi
Jācenšas saglabāt ekonomiski
pamatotus piezemētus elektroenerģijas tarifus. No šā viedokļa
jāizvērtē dažādu veidu rosība ap “Latvenergo” restrukturizāciju
(sadalot atsevišķos ražošanas, pārvades un sadales
meitasuzņēmumos). Kamēr sabiedrībai nav redzams ekonomiskais
ieguvums un skaidrs aprēķins, veikt šādas izmaiņas zem elektrības
tirgus liberalizācijas karoga nebūtu lietderīgi.
Tātad, pirmkārt, jādod atbilde, vai elektroenerģijas pašizmaksa
(summējot pašu ražotās elektroenerģijas un iepirktās elektrības
izmaksas) pēc tādiem pārkārtojumiem galapatērētājam kļūs zemāka.
Tas ir galvenais kritērijs, kuru nedrīkst apiet vai aizmirst.
Pašizmaksa plus saimnieciskā peļņa ir tarifa pamats, ko apmaksā
iedzīvotāji un uzņēmēji.
Otrkārt, ja arī paredzētas izmaiņas šajā pašizmaksas rādītājā,
tad jāatšifrē pēc izmaksu posteņiem, kas nosaka šīs izmaiņas –
samazināšanas vai palielināšanās virzienā.
Pēc tam projekts jānodod neatkarīgai ekonomistu un citu
speciālistu ekspertīzei un tad var pieņemt lēmumu par
restrukturizācijas saimniecisko izdevīgumu vai
neizdevīgumu.
Vajadzētu ielāgot, ka Latvija ir Eiropas Savienības (ES) locekle
un tā var rosināt zināmas nianses, atkāpes no agrāk pieņemtajām
direktīvām un aktīvi piedalīties jaunu direktīvu veidošanā ar
saviem ekonomiskajiem apsvērumiem. Tas ir jebkuras ES valsts
svēts pienākums, veidojot kopējo ES enerģētikas politiku. Eiropas
Komisijai darbs enerģētikas jautājumos arī jābalsta uz stingriem
ekonomiskiem apsvērumiem un aprēķiniem.
Der atcerēties vēsturi, kad savulaik valdība, tajā skaitā arī
ekonomikas ministrs, steigā gribēja privatizēt VAS “Latvenergo”
bez ekonomiskā pamatojuma un tikai daudzie savāktie paraksti pret
“Latvenergo” privatizāciju novērsa šo kļūmīgo voluntāro nodomu.
Un vai tagad Saeimā pieņemamajā Valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likumā atsevišķas normas negatavo augsni, iespējas,
lai jaunizveidojamos “Latvenergo” meitasuzņēmumus izpildvara
varētu sākt privatizēt ar savu lēmumu pa daļām, pat atsevišķas
Daugavas HES? Tas galarezultātā var sarežģīt saimnieciskās
attiecības starp meitasuzņēmumiem šāda koncerna ietvaros, radīt
mākslīgus pārvaldīšanas un norēķinu starpposmus un beigu beigās
sadārdzināt izmaksas, kas var būt par iemeslu elektroenerģijas
tarifu pieaugumam.
Savukārt dažādi priekšlikumi par kabeļu pārvilkšanu pāri Baltijas
jūrai uz Zviedriju vai citāda pieslēgšanās prasa arī
investīcijas. Taču galvenais ir tas, ka šāds risinājums var
sadārdzināt mums pieejamo elektroenerģiju, jo tur elektrības
tarifi ir augstāki.
Kā likt lietā konkurences priekšrocības
Reizēm spriedelē, ka Latvijai
jāsamazina atkarība no importētās elektroenerģijas, piemirstot
izmaksas. Taču tas vienmēr jāizvērtē no ekonomiskā viedokļa,
atkarībā no konkrētās situācijas, ilgtermiņa perspektīvas un
pašas valsts ekonomiski pamatotas enerģētiskās politikas. Ja var
iepirkt par izdevīgu cenu, kas līdzīga pašu ražotās izmaksām, tad
tas jāizmanto. Mūsdienās izmantojamas konkurences priekšrocības
neatkarīgi no valstu robežām un valstu savienībām –
priekšroka tam, no kura var iepirkt lētāk. Labāk uzturēt labas
ekonomiskās un politiskās attiecības ar valstīm un maksāt mazāk.
Jātirgojas un jāsadzīvo. Ja neimportēsim iztrūkstošo
elektroenerģiju, būs jāimportē gāze.
Nākotnē elektrības ražošana var nedaudz paaugstināties uz
biogāzes plašākas izmantošanas rēķina, kā arī izmantojot vēja
enerģiju. Taču tās īpatsvars vēl paliks nenozīmīgs, un tā ir
pietiekami dārga salīdzinājumā ar “Latvenergo” sistēmā ražoto vai
importēto elektroenerģiju. Papildus elektrību varētu gūt arī no
celulozes – papīra ražošanas kompleksa, ja nu kādreiz tomēr
sadūšotos to Latvijā uzcelt atbilstoši vides aizsardzības
nosacījumiem.
Teiktais neizslēdz nepieciešamību sākt dažādus pilotprojektus ar
vismodernākajām tehnoloģijām elektrības ieguvei no biomasas, lai
uzkrātu pieredzi nākotnei. Tas būtu jādara. Ja aplūkojam Vācijas
paraugu, tur šī lieta jau aizvirzījusies tālāk par pilotprojektu
stadiju.
Vācijā 2004.gadā pieņemtajā likumā par elektrības ražošanu un
iepirkšanu no atjaunojamiem energoresursiem attiecībā uz
elektrības ražošanu no biomasas (biogāzes ieguves iekārtās) ir
noteikts atbalsts, kas ir trīsdaļīgs. Vispirms iepirkšanas tarifi
ir diferencēti atkarībā no uzstādītām jaudām, kur kā energonesēju
izmanto biomasas dažādos veidus: 1) līdz 150 kilovatiem
ieskaitot – 11,5 centi/kWh; 2) līdz 500 kilovatiem ieskaitot
– 9,9 centi/kWh; 3) līdz 5 megavatiem ieskaitot – 8,9
centi/kWh; 4) no 5 megavatiem – 8,4 centi/kWh.
Turklāt, ja elektroenerģija tiek saražota, kā energonesēju
izmantojot augu valsts produkciju, vircu vai lauku spirta
dedzinātavu brāgu, pirmās un otrās grupas uzņēmumiem vēl
pieskaita klāt 6 centus par kilovatstundu, bet trešās grupas
uzņēmumiem pieskaita attiecīgi 4 centus/kWh, kamēr ceturtās
grupas uzņēmēji ar vislielākajām ražošanas jaudām nesaņem
papildus pie minimālās apmaksas līmeņa.
Un, treškārt, 1., 2., 3. un 4. grupas uzņēmumos, kuri no šiem
energonesējiem ražo ne tikai elektroenerģiju, bet kuros šīs
iekārtas darbojas koģenerācijas režīmā, reizē ražojot arī
siltumu, vēl pieskaita 2 centi par katru kilovatstundu.
Šie atbalsta tarifi noteikti uz 20 gadu ilgu periodu, taču ar
katru gadu tiek samazināti par 1,5% salīdzinājumā ar iepriekšējo
gadu.
Apsverot šādas finansiāla atbalsta iespējas, arī mūsu valstī
jādomā par biogāzes ražotņu paraugdemonstrācijas objektu
iekārtošanu un vispusīgu ekonomisko izvērtēšanu.
Latvijā ir uzkrāta pietiekami daudzpusīga informācija un, ņemot
vērā citu valstu saimniecisko pieredzi un globālās tendences, var
formulēt ekonomiski pamatotus un visizdevīgākos virzienus
elektroenerģijas ražošanā un realizācijā. Šie virzieni var būt
gan īstermiņa, gan ilgtermiņa skatījumā, padarot valsts
enerģētikas politiku neatkarīgu no valdību un politiķu
maiņām.
Dr.habil.oec. Arnis Kalniņš
Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Elektroenerģijas loma ikdienā visiem ir pietiekami skaidra. Par to īpaši varējām pārliecināties pēc šā gada janvāra vētras, kad daudzviet kādu laiku nācās iztikt bez elektrības. Tas uzreiz radīja sarežģījumus mājsaimniecībā un ražošanā. Tāpēc valstī būtu jārealizē skaidrāka un izsvērtāka kopējā enerģētikas politika. |