Kino un vēsture, dokuments un iztēle
29.aprīlī Rīgā notika vācu režisora Olivera Hiršbīgela pretrunīgi vērtētās mākslas filmas “Sakāve” (“Der Untergang”) pirmizrāde Latvijā. Filma, nonākusi uz ekrāniem pagājušā gada rudenī, izpelnījusies nežēlīgu kritiku un atzinīgus vārdus gan no kino pārstāvjiem, gan arī vēsturniekiem, kuri uzskata, ka filma piedāvā nepierastu skatījumu uz vienu no nežēlīgākajiem despotiem pasaules vēsturē – Ādolfu Hitleru.
Kritizēta, tomēr atzīta
Filma “Sakāve” stāsta par Ādolfa
Hitlera pēdējām dienām Otrā pasaules kara noslēgumā 1945.gada
aprīlī, ko nacistu diktators ar tuvākajiem līdzgaitniekiem
pavadīja pazemes bunkurā Berlīnē, līdz beidza dzīvi pašnāvībā.
Režisors Olivers Hiršbīgels filmas scenārija pamatā izmantojis
fīrera sekretāres Traudlas Junges stāstu un aculiecinieku
liecības.
Šis nav pirmais gadījums, kad vācieši restaurē briesmīgāko laiku
savā vēsturē, tas darīts jau agrāk – 1956.gadā, kad Georgs Pābsts
uzņēma filmu “Der Letzte Akt”, tomēr tik personiska
attieksme pret fīreru nav pausta nevienā vēsturiskā filmā. Ar šo
filmu vācieši pierāda, ka ir pārvarējuši morālo sakāvi un ir
gatavi runāt par vienu no sāpīgākajām tēmām ne tikai savā, bet
visā cilvēces vēsturē.
Filma “Sakāve” ir izķidāta līdz pat niecīgākajiem sīkumiem –
sākot ar pārmetumiem par vieglprātīgu attieksmi pret vēsturi un
beidzot ar režisora strostēšanu par Hitlera tēla žēlošanu.
Pasaulslavenais vācu režisors Vims Venderss pauž uzskatu, ka
Hitlera nāve filmā netiek attēlota gana nežēlīgi, jo tā neparāda
fīrera nošaušanās aktu, bet tikai ķermeņa sadedzināšanu.
Neraugoties uz kritiku un pārmetumiem, izdevums “Hollywood
Reporter” filmu ir pasludinājis par “vienu no visu laiku
labākajām kara filmām”, tā tika arī nominēta “Oskara” balvai
labākās ārzemju filmas kategorijā.
Vēsturnieks par vēsturi un kino
Filmas parādīšana uz ekrāniem
radījusi daudz jautājumu: vai, parādot Hitleru kā cilvēku,
nepastāv briesmas, ka no redzesloka tiktu pazaudēts viņa caur un
cauri ļaunais, briesmīgais, dēmoniskais raksturs, varbūt pret
viņu pat rastos simpātijas? Vai tik ilgi pēc kara uz Hitleru būtu
jāskatās citādi? Katrā ziņā tik cilvēcisks, kādu to ataino presē
un ļaužu sarunās, Hitlera tēls nemaz nav, un uzņemt šādu filmu
bija pilnībā pieļaujami, jo galu galā tā ir daļa no nepārtrauktā,
neizbēgamā procesa – Hitlera laiku redzēt un uztvert kā
vēsturi.
Vēsturnieki visā pasaulē pielikuši savu roku filmas kritizēšanā,
tomēr lielākā daļa nav uztvēruši būtisku niansi, ka “Sakāve” ir
mākslas, nevis dokumentālā filma, līdz ar to filmā nav jēgas
meklēt vēsturisko notikumu autentisku atainojumu.
Britu vēsturnieks Ians Keršovs (viens no erudītākajiem Hitlera un
nacionālsociālisma ēras pārzinātājiem pasaulē un jaunāko laiku
vēstures pasniedzējs Šefīldas universitātē), lai izlīdzinātu
nesaskaņas starp vēsturniekiem un kinematogrāfu, skaidro mākslas
filmas un vēstures savstarpējās attiecības.
“Spēlfilmas apzināti cenšas modināt emocijas. Tās ir
mākslinieciskas konstrukcijas, kas pēc būtības nav savienojamas
ar striktu vēsturisko precizitāti. Ar to tās atšķiras no
dokumentālā kino. Tā vietā, lai turētos pie faktiem, kā to dara
dokumentālās filmas, spēlfilmā notikumi apskatīti tā, lai tie
iederētos darbībā. Spēlfilmas uzdevums ir modināt emocijas, un
tāpēc, attēlojot darbojošās personas, tās tiek pārspīlētas, lai
skatītājs varētu ar šīm personām vai nu identificēties, vai arī
novērsties no tām.
Kaut gan spēlfilma nepretendē uz autentisku vēstures faktu
atainojumu, tā spēj paust svarīgas atziņas tajā līmenī, kas nav
saistīts ar faktiem. Filmas spēja izglītot neizbēgamā kārtā ir
daudz ierobežotāka. Šī filma spēj simulēt 1945.gada noskaņu,
sajūtu, ka vērojat notikumus bunkurā un noraugāties, kā situācija
attīstās un sasniedz baiso kulmināciju. Apbrīnojamā veidā ir
atdzīvināta bunkura iemītnieku ārprātīgā pasaule – alkohola
radīta bezrūpība, sarunas par labāko pašnāvības metodi, cerības
izkļūt no pazemes kapa, bezgalīgais ieslodzījuma stāvoklis.
Turklāt netiek aizmirsts arī tas, kas notiek ārpusē.”
Cilvēcīgums nemazina necilvēcību
Britu vēsturnieks uzskata, ka
redzēt Hitleru triviālās, ikdienišķās nodarbēs – skūpstām Evu
Braunu, ēdam šokolādi vai priecājamies par dziedošajiem Gēbelsa
bērniem – nenozīmē kļūt akliem pret viņa neizsakāmo necilvēcību
un apokaliptisko postu, kas uz visiem laikiem tiks saistīts ar
viņa vārdu. “Mēs taču zinām, ka viņš varēja laipni un
pretimnākoši izturēties pret savām sekretārēm un jau nākamajā
brīdī aukstasinīgi dot rīkojumus par miljoniem cilvēku
noslepkavošanu.”
Analizējot Hitlera tēlu, Ians Keršovs velta atzinīgus vārdus
Hitlera atveidotājam aktierim Bruno Gancam. “Viņa tēlojums ir
reālistisks, tieši tāds, kādu biju iedomājies, rakstot pēdējo
nodaļu grāmatā par Hitleru. No visiem Hitlera kinoportretiem šis
ir vienīgais, kas mani pārliecina. Tas saistīts arī ar balsi.
Gancs atveido Hitlera balsi biedējoši autentiski.”
Raivis Spalvēns
Raksta tapšanā izmantoti Gētes institūta sagatavotie
materiāli