2005. gada 4. maija stenogramma
Sēdi vada Latvijas Republikas
8.Saeimas priekšsēdētāja Ingrīda Ūdre.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Cienījamie viesi!
Sākam Saeimas svinīgo sēdi par godu Deklarācijas par Latvijas
Republikas neatkarības atjaunošanu 15.gadadienai.
V.Muižniece (Saeimas priekšsēdētājas biedre).
Svētku uzrunai vārds Saeimas priekšsēdētājai Ingrīdai Ūdrei.
I.Ūdre.
Ļoti cienījamā Valsts prezidentes
kundze! Augsti godātais Ministru prezidenta kungs! Kolēģi
deputāti! Ekselences! Dāmas un kungi!
Deklarācija par Latvijas neatkarības atjaunošanu tika pieņemta
laikā, ko mēs saucam par trešo Atmodu. Par šo laiku runā kā par
Latvijas tautas dziesmoto revolūciju. Vēsturē mēs esam iegājuši
ar sev raksturīgāko – ar dziesmas spēku.
Taču ar katru gadu pieaug to mūsu valsts jauno pilsoņu skaits,
kuri par toreiz piedzīvoto cilvēku vienotības fenomenu un
patiešām unikālo situāciju uzzinās tikai no saviem ģimenes
locekļiem, mācību grāmatām vai sabiedrības attieksmes pret tiem.
Tāpēc mums visiem, kas esam 1990.gada 4.maija notikumu dalībnieki
un aculiecinieki, ir jāuzņemas atbildība par šo vēsturisko
notikumu atbalsīm tautas atmiņā. Ir jāveido skaidra izpratne par
to nozīmi ne vien Latvijas kā suverēnas, neatkarīgas valsts
atjaunošanā, bet kopējā Eiropas kontekstā.
Jo intensīvāk mēs izdzīvojam tagadni, jo vairāk sajūtam tās
organisko saikni ar pagātni. Mums ir jāspēj raudzīties uz savu
pagātni godīgi, virknējot faktu aiz fakta un izskaužot dažādas
interpretācijas, kas atkarībā no vajadzības var kļūt par izdevīgu
politiskās konjunktūras ietērpu. Tikai tad mēs varam cerēt uz
rītdienu, kurā valdīs savstarpējā sapratnē balstīta sadarbība un
partnerība starp valstīm un nācijām.
1990.gadā beidza pastāvēt tās dalījuma līnijas, ko Eiropas kartē
bija ievilcis padomju totalitārais režīms. Nežēlīgs, melīgs,
vispārcilvēciskās vērtības nivelējošs mehānisms, kas bija 50
gadus ilgušās Latvijas okupācijas pamatā. Režīms, kas pārvilka
svītru daudzu Eiropas tautu pašnoteikšanās tiesībām un
brīvībai.
Patiesībā 1990.gadā kopā ar trim Baltijas valstīm brīvi uzelpoja
visa Eiropa un demokrātiskā pasaule, aptverot, ka līdz ar padomju
totalitārisma likvidāciju ir aizsācies jauns posms mūslaiku
vēsturē. To raksturo centieni veidot Eiropu kā kopīgu māju
visiem, kam svarīga savas tautas identitātes izkopšana un reizē
tādas kopības veidošana, kas balstās uz vienotu izpratni par
garīgām un materiālām vērtībām. Eiropeiskais gars ļauj saskatīt
ikvienas tautas vietu civilizētas sabiedrības attīstībā, atzīstot
katras devumu cilvēces kultūrvēsturiskajā mantojumā.
Skaitliski nelielām tautām vienmēr ir bijis daudz aktīvāk
jādarbojas, lai tās tiktu sadzirdētas un uzklausītas. Latvijas
piecpadsmit gadus garais ceļš kopš neatkarības atgūšanas ir
apliecinājis, ka šajā ziņā mēs neesam izņēmums. Deklarācija par
Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu pasludināja, ka
1940.gada 17.jūnija PSRS militārā agresija ir kvalificējama kā
starptautisks noziegums. Arī PSRS Tautas deputātu II kongress jau
1989.gada 24.decembra rezolūcijā sniedza savu nosodošo vērtējumu
Molotova–Ribentropa paktam, atzīstot to par spēkā neesošu no
parakstīšanas brīža. 1996.gada 22.augustā Saeimā tika pieņemta
Deklarācija par Latvijas okupāciju, ar to vēršoties pie pasaules
valstīm un starptautiskajām organizācijām, lai atgādinātu mūsu
tautas un valsts traģisko likteni XX gadsimtā.
Brīvība mums ir devusi iespēju atklāti runāt par to, kas nav
izdzēšams no mūsu tautas vēsturiskās atmiņas, – par to, kas
mums svarīgs, kas sāp un joprojām sagādā ciešanas cilvēku
tūkstošiem. Mēs esam izmantojuši iespēju skaidrot Latvijas
vēstures sarežģītos līkločus gan parlamentārā līmenī, gan
starptautisko organizāciju un starpvalstu sadarbības
ietvaros.
Un skaidrojot mēs esam aicinājuši saprast mūsu tautas traģisko
gājumu – arī tajos Otrā pasaules kara gados, kad vienas
mātes divi dēli cīnījās katrs savā frontes pusē un abi uzskatīja,
ka cīnās par Latvijas brīvību. Kad vienā pusē aizsāktās dziesmas
motīvu pēkšņi turpināja otrā pusē, “Zilā lakatiņa” melodijai un
dzimtajai valodai apvienojot latviešu karavīrus. Apvienojot uz
netveramu mirkli, jo patiesībā melodija izgaisa neiespējamībā
kaut ko savienot.
Šādus mirkļus pieminot, nākas apjaust, cik viegli laikmeta
pretrunīgie grieži var samalt cilvēka dzīvi. Un cik mazu nozīmi
tam savulaik piešķīra totalitārās varas, kuru sekotāji vēl ilgi
pēc to nenovēršamajām beigām mēģina izmantot priekšgājēju
sagudrotos uzstādījumus, ignorējot cilvēcisko jēgu un piesmejot
saturu.
Kādreizējais Latvijas izglītības ministrs, zinātnieks Jūlijs
Auškāps, kas 1941.gadā tika apcietināts un deportēts uz Padomju
Savienību, ir teicis: “Brāļu kapi ir pilnīgākais tautas vienības
simbols un tās lielākā svētnīca.” Mums ir būtiski panākt, lai
tiktu nosodīts jebkurš noziedzīgs režīms, jebkura veida
represijas pret tautām un cilvēkiem, uzsverot, ka nav vietas
skaitliskiem salīdzinājumiem un vērtējumiem, kurš un kad vairāk
cietis, ja runa ir par nevainīgu cilvēku upuriem. Tā nav tikai
bezkaislīga statistika, tā ir ikviena cietušā personīgā
traģēdija, līdz ar to – arī visas tautas traģēdija.
Šodien, nedaudz vēlāk kā gadu pēc Latvijas uzņemšanas Eiropas
Savienības valstu saimē un Latvijas kļūšanas par NATO
dalībvalsti, mēs varam būt gandarīti, ka mūsu pozīciju saprot un
atbalsta demokrātiskā pasaule. Vēsture rāda tautas stiprumu. Mums
ir jābūt stipriem un vienotiem, arī sniedzot skaidrību par to.
Protams, neizbēgami ir viedokļi, kurus grūti uzskatīt par
objektīviem, taču mūsu uzdevums ir būt atvērtiem pašiem un pavērt
durvis arī citu izaugsmei.
Šo gadu gaitā ir noticis vairāk, nekā mēs varējām iedomāties:
virkne valstu, kuras paudušas savas tautas gribu iet pa brīvu un
neatkarīgu attīstības ceļu – kā Ukraina, Gruzija, Armēnija
un citas valstis – , ir uzrunājušas Latviju, aicinot
dalīties savā pieredzē. Jo mūsu pieredze daudzējādā ziņā ir
kalpojusi par piemēru. Mēs spējam saprasties vienā valodā tad,
kad runa ir par kopīgi pārdzīvoto, par totalitāru komunistisko
režīmu salauzušu nāciju saliedēšanos fundamentālu demokrātijas
vērtību vārdā. Bet vai mums ir šī sapratne, kad jādomā ne vien
par neatkarības atgūšanu un brīvības ideālu nosargāšanu, bet arī
par ikdienas sūro darbu, kas seko ikvienam pacēluma vilnim?
Šķiet, būtiskākais, ko mēs varētu nodot saviem domubiedriem un
draugiem, – mācīties atšķirt to, kas saglabājams, no tā, kas
izkurtējis un aizmetams. Jo cilvēki visos laikos un visās
sistēmās ir radījuši labas, arī ģeniālas lietas, ir sapņojuši par
laimi un mīlestību un arī ieguvuši daudz ko no tā, pēc kā
tiekušies. Katrā ziņā vērtību pārvērtēšanai būtu jānotiek daudz
biežāk nekā tikai lielu satricinājumu brīžos, un pirmām kārtām ir
jāpārlūko savi personīgie apcirkņi. Vienmēr būtu jāstāv nomodā
arī par to, lai demokrātija kādā dzīves jomā nepārvērstos par
haosu. Jo arī demokrātijā ir savi noteikti izpildāmie likumi.
Citādi kādam maldīgi var likties, ka viņš ir izgudrojis kaut ko
labāku par demokrātiju. Un vēl – kā atzinis jau iepriekš
citētais Jūlijs Auškāps: “Tautas un sava paša labklājība prasa
daudz tāda, ko nevar sasniegt viens. Tas veicams, tikai daudziem
sadodot kopā rokas, un, jo lielāks spraustais mērķis, jo lielākam
jābūt talcinieku skaitam.”
Šo vārdu patiesumu mēs pierādījām pirms septiņpadsmit gadiem, kad
1988.gada augustā Baltijas tautas sadevās rokās, visai pasaulei
apliecinot savu vienotību cīņā par brīvību un neatkarību.
1990.gadam – Baltijas tautu brīvības un pašapziņas
uzvarai – vēl sekoja 1991.gada barikāžu un augusta notikumi,
kas mūsu tautu vienotību tikai stiprināja. Arī vēlāk mums ir
bijuši spilgti un vienojoši brīži, taču nevar noliegt, ka vara
reizēm izvēlas vieglāko ceļu, proti, atsvešināšanos no tautas.
Savukārt cilvēki, atskāršot, ka starp brīvību un labklājību nav
liekama vienlīdzības zīme, ir atsvešinājušies cits no cita.
Brīvības vārdā mēs bijām gatavi ziedot dzīvību otra labā. Vai
esam gatavi to darīt šodien?
Jājautā – kas pirms piecpadsmit gadiem mazo Baltijas
Sprīdīti padarīja neuzvaramu komunistiskā monstra priekšā? Tās
nebija šautenes, tās nebija intrigas, tā nebija nauda vai kāda
slepena vara. Tie bija skaidri, godīgi un nepārprotami ideāli.
Baltijas Brīvības ceļš māca, ka nevis intereses, bet tieši ideāli
virza vēsturi.
Un šī viedā gudrība būtu jāapgūst katrai nākamajai paaudzei, lai
suverēnas nācijas nekad vairs nesadruptu neperspektīvās dažādo
interešu sadursmēs. Es novēlu, lai šis gads kļūst par mūsu ideālu
atjaunotnes gadu un stiprina Baltijas valstu vienotību kopējā
Eiropas saimē.
Godātie deputāti!
Šajā svētku dienā gribu īpaši pateikties visiem, kas 1990.gada
4.maijā ar savu balsojumu izšķīra neatkarīgas Latvijas likteni.
It sevišķi tiem, kas ar izrādīto drosmi un pārliecību palīdzēja
saviem kolēģiem deputātiem, kuriem šī pārliecība varbūt nebija
tik stipra. Mums ir jāgodina Latvijas tautas sabiedriskie
darbinieki, izcilās personības, kuras jau padomju impērijas
agonijas posmā atklāti uzrunāja cilvēku tūkstošus, saucot lietas
īstajā vārdā un norādot, kur slēpjas notikumu jēga.
Laikam ir tendence rīkoties ar cilvēku atmiņu pēc sava prāta, šo
to izbalinot, šo to izpušķojot. Bet mums ir būtiski atcerēties
4.maija priekšvēsturi un tam sekojušos notikumus arī no citas
puses, jo bez tā laika pacilājošās cilvēciskās vienotības mūsu
tauta parādīja arī fantastisku uzdrīkstēšanos. Latvijas tauta
vārda vistiešākajā nozīmē bija modusies no paklausības un bijības
miega. Bija pazudušas bailes rīkoties tā, kā saka sirdsapziņa.
Aizdedzināt logā svecīti, lai atcerētos to, ko gribas un kad
gribas, vai nodziedāt tautasdziesmu kopā ar draugiem, kad un kur
vien to vēlies. Mūsu literatūras dižgara vēsturiskais vēlējums,
ka ikkatra tauta var būt liela tik, cik liela ir tās griba, vienā
īsā mūžības mirklī bija sasniedzis tūkstošiem adresātu.
1991.gada janvāra barikādes, šķiet, pārsteidza arī pašus barikāžu
dalībniekus. Spārnoja doma, ka ikvienam no mums ir tik daudz
domubiedru, ka tik daudz ļaužu no Latvijas malu malām bija
sarūpējuši ceļamaizi, lai dotos uz Rīgu aizstāvēt brīvību –
kailām rokām, toties ar nelokāmu gribu un ticību sirdī.
Latvijas valsts pateicas visiem, kas toreiz, nezinot, vai
atgriezīsies mājās, uzskatīja par savu pienākumu piedalīties
barikāžu notikumos. Tāpēc man ir liels prieks, ka tieši pēdējos
gados no pašvaldībām, iestādēm, organizācijām un fiziskajām
personām tiek saņemti daudzi ieteikumi apbalvošanai ar 1991.gada
barikāžu dalībnieka piemiņas zīmi. Ļaudis pulcējas savu novadu un
pagastu kultūras namos un skolās, lai kavētos atmiņās. Cik šīs
atmiņas ir dārgas un šis valsts apbalvojums – nozīmīgs, es
jūtu ikreiz, kad redzu, ar kādu saviļņojumu cilvēki piedalās
atceres brīžos. Kopā ar viņiem ir jaunā paaudze – bērni un
mazbērni, kuros šie pasākumi izraisa sajūsmu jau ar to vien, ka
pulcē vienkopus tik daudz viņu tuvinieku un draugu. Tā ir laba
zīme, ka Praulienā un Mārsnēnos, Dunavā un Vecumniekos, arī
daudzviet citur Latvijā barikāžu ugunskuri joprojām silda cilvēku
dvēseles un kavēšanās atmiņās izvēršas par īstiem svētku
brīžiem.
Šodien es gribu aicināt jūs padomāt par to labo, ko 15 gadu laikā
kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas mēs visi kopā esam
paveikuši. Jā, mēs esam klupuši un, kā akadēmiķis Jānis Stradiņš
nesen teica kādā sarīkojumā, vēl aizvien neesam tikuši tai stikla
kalnā, kura galā ir jātop mūsu tautas Gaismas pilij. Un tomēr —
ikdiena nenoliedzami ir kļuvusi daudzveidīgāka un krāšņāka,
cilvēkiem ir pavērušās plašākas iespējas realizēt savas
iniciatīvas.
Pateicoties tādām kustībām kā “Helsinki 86” un Vides aizsardzības
klubam, mēs uzdrošinājāmies sākt domāt par neatkarību.
Pateicoties Latvijas Tautas frontei, mēs uzzinājām, kāds spēks
piemīt īstiem ideālistiem.
Saeimā šobrīd nestrādā partijas “Latvijas ceļš” pārstāvji, bet
tieši viņu konsekventā politika radīja iespēju Latvijai
neatlaidīgi spert soli pa solim pretī dalībai Eiropas Savienībā
un NATO.
Iespējams, ka biežās valdību maiņas ir viena no mūsu laikmeta
raksturīgākām iezīmēm, jo šī parādība regulāri piemeklē virkni
demokrātisko valstu. Tādēļ tā vietā, lai šķendētos par to, mēs
varētu savas pūles un veselību veltīt pragmatiskam kopdarbam
Latvijas nākotnes labā, iekļaujoties pasaules progresīvo ideju
vēsmās.
Galvenais, mums ir jāapzinās, ka esam pietiekami gudri un
saimnieciski, lai varētu dot arī savu pienesumu. Un tas, ko mēs
gribam panākt, ir uz zināšanām, informāciju, tehnoloģijām un
komunikāciju attīstību orientēta sabiedrība, kas nodrošina
cilvēka radošā potenciāla brīvu izpausmi.
Un tomēr biežāk vajadzētu sev atgādināt, ka dalība Eiropas
Savienībā un NATO nebūt nebija tikai ārpolitiskais mērķis. Tā
bija iespēja nodrošināt cilvēku labklājības pakāpenisku pieaugumu
un drošību. Varbūt nesteigsimies šodien formulēt savai valstij
jaunus sapņu horizontus, bet darīsim to, kas nepieciešams, lai
Latvija kļūtu par modernu Eiropas valsti. Valsts ar visām tās
starptautiskajām pozīcijām un nostādnēm nav pašmērķis. Valsts
perspektīvas ir visu tās iedzīvotāju perspektīvu un izredžu
summa.
Ne jau tikai ministrijām un atsevišķiem institūtiem ir jāatrod
sava vieta Eiropas Savienībā. Tā ir jāatrod ikvienam Latvijas
iedzīvotājam. Arī tiem mazo uzņēmumu darbiniekiem, kuri Eiropas
Savienības regulu piemērošanas rezultātā ir palikuši bez darba.
Arī tām ģimenēm, kas vēl šobrīd Latvijas laukos dzīvo sveču
gaismā un gaida elektrības pieslēgumu. Būtu lietderīgi atbildēt
arī uz virkni aktuālu jautājumu. Piemēram, kā pensionāram ik
dienu apmaksāt arvien pieaugošos veselības aprūpes rēķinus vai
arī kā lauku cilvēkam nopelnīt cienīgu iztiku šeit, Latvijā,
nevis doties laimes meklējumos uz ārzemēm, pametot savas mājas
tukšas. Vai – pavisam prozaiski – atbildēt bērnu
invalīdu aprūpes namam, kā salabot liftu, lai slimie bērni pa
kāpnēm nebūtu jānēsā uz rokām...
Laikam vajadzētu runāt arī par godprātības prezumpcijas ieviešanu
ierēdņu un pilsoņu attiecībās, lai zustu sajūta, ka tie atrodas
nosacītu barikāžu pretējās pusēs.
Galu galā demokrātijas aicinājums ir nodrošināt visu sadarbību ar
visiem, nevis visu karu ar visiem. Citādi demokrātija pati sevī
atražo tikai destrukciju un šķelšanos, radot nostalģiju pēc tā
sauktās stingrās rokas vai arī onkuļiem no ārpuses, kas ieviesīs
kārtību. Bet tas savukārt jau ved pie nākamā valsts un pilsoņu
atsvešinātības līmeņa, ko neviens vairs nevar nosaukt par modernu
eiropeisku pārvaldīšanas tradīciju. Turklāt šis ir ne tik daudz
tiesiskā regulējuma, cik sabiedriskās ideoloģijas
jautājums.
Manuprāt, politiķi šobrīd patiešām nevar sūdzēties par
izaicinājumu trūkumu Latvijā. Ir tikai godīgi un atbildīgi
jāstrādā visu valsts iedzīvotāju labā un jāapzinās, ka, kalpojot
vēlētājam, nav ignorējamu un maznozīmīgu uzdevumu.
Kā savulaik teicis Latvijas valsts pirmais prezidents Jānis
Čakste: “Politiķi un valsts darbinieki nedrīkst tajā pašā laikā
būt arī veikalnieki. Jo, domājot par saviem uzņēmumiem,
piemirsīsies tautas labums.”
Cienījamie kolēģi!
Ikviens atbildīgs cilvēks ir ieinteresēts, lai procesi, kuros
viņš piedalās, un lēmumi, kas tiek pieņemti, iezīmētu
pilnvērtīgas attīstības perspektīvas katrai valstij.
Pilnvērtīgas attīstības perspektīvas nozīmē ne vien iespēju
robežu paplašināšanu, bet arī esošo robežu saturisku piepildījumu
un skaidru nākotnes redzējumu.
No vienas puses, mēs nemitīgi sastopamies ar globāliem
izaicinājumiem, kurus vairumā gadījumu pieņemam, no otras puses,
kā centrbēdzes spēks darbojas individuālisms. Un grūtākā lieta ir
atrast tādu līdzsvaru, kas nogludinātu, nevis padziļinātu
nesaskaņas un sociālos kontrastus starp atsevišķiem reģioniem un
pasaules poliem.
Par vienu lietu gan nav šaubu – visi cilvēki arī mūsdienās,
tieši tāpat kā pirms vairāk nekā 100 gadiem savos darbos rakstīja
Čehovs, ilgojas pēc mīlestības un sapratnes. Un arī pēc savādākas
dzīves, jo vienmēr pastāv iespēja, ka labāk ir tur, kur mūsu
nav.
Tieši tāpēc XXI gadsimtā aktuāla ir kļuvusi humānisma koncepcija.
Humāns cilvēks spēj sadzirdēt un saprast otru cilvēku. Nevar
dzīvot sabiedrībā un nerēķināties ar cita viedokli un
dzīvesveidu, neatzīstot cilvēcīgo visos cilvēkos, visās kultūrās.
Mums ir jāspēj saredzēt to, kas ir, nevis uzdot par esošo savus
priekšstatus par realitāti. Nevar citiem uzspiest savas normas.
Arī ģimenes locekļu vidū vislabākā saskaņa valda tad, ja izpratne
par to, kas ir labs un slikts, vērtīgs un pārejošs, tiek
audzināta ar mīlestību. Nekurināt naidu, bet sēt draudzību! Un
draugi mums ir tad, ja draudzību mēs pastāvīgi kopjam.
Humāna attieksme pret visu dzīvo un dabisko, pret zaļo un
elpojošo ir tā jaunā ideja, kas būtībā iemieso sevī patiesību par
to, ka viss jaunais ir labi aizmirsts vecais.
Laika gaitā humānisma strāvojumi ir pieredzējuši postošus
pārrāvumus, un pagājušais gadsimts te īpaši izceļas ar savu
nežēlību. Bet tieši XX gadsimts dāvāja cilvēcei pāvestu Jāni
Pāvilu II. Viņš vienoja valstis un tautas garīgajās vērtībās,
kuras liekamas augstāk par laicīgās pasaules normām un kuras par
savām atzinuši ļaudis dažādos kontinentos. Mēs varam tikai paust
prieku par cilvēkiem, kas savas zemes gaitas spēj piepildīt ar
kalpošanu vispārējam labumam.
Savulaik Zenta Mauriņa rakstīja par prieku, ko izraisa viss
pilnīgais un pabeigtais: “Katrs cilvēks ir apbrīnojams, ja viņš
dabas un likteņa robežās veic augstāko un iespējamo.” Mums visiem
ir nepieciešama garīga mijiedarbība, lai varētu augt un
attīstīties.
Tāpat kā ikviena cilvēka, arī katras tautas kultūra atklājas tās
raksturā, tās iekšējā stiprumā. Stipra un neatkarīga Latvija
pastāvēs tikmēr, kamēr būs dzīva tās paaudžu paaudzes vienojošā
garīgā saite. Kamēr cieņa pret cilvēku, pret vitalitāti un morālo
spēku būs mūsu kopējā vizītkarte! Tad arī nāks dullie daukas un
pavērs jaunus apvāršņus. Latvijai, Baltijai, Eiropai un visiem
cilvēkiem!
Dievs, svētī Latviju!
(Aplausi.)
(Skan valsts himna.)
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Līdz ar to 4.maija
svinīgā sēde ir beigusies.
Bet daži vārdi informācijai. Atšķirībā no citiem gadiem šogad
mūsu kopējā fotografēšanās notiks šeit, zālē. Tādēļ laipni
aicināti vispirms jau, protams, prezidentes kundze un visi
deputāti, arī Augstākās padomes deputāti uz fotografēšanos šeit,
zālē.
Pēc tam mums visiem kopīgi būtu jādodas uz Franča Trasūna bronzas
ciļņa atklāšanu tepat pie Jēkaba baznīcas.
Tā ka vēlreiz sveicu svētkos, un gatavosimies fotografēšanai.