Eiropas Komisijas Enerģētikas komisārs Andris Piebalgs Saeimas Eiropas lietu komisijas sanāksmē 2005.gada 9.maijā:
Godātais komisijas vadītāj,
godātie deputāti!
Pateicos jums par šo godu uzrunāt Eiropas lietu komisiju un jūs
visus šodien, Eiropas dienā, kas gandrīz sakrīt ar Latvijas pirmo
gadskārtu Eiropas Savienībā. Viens gads ir pārāk īss laiks, lai
notikumus un tendences vērtētu visaptveroši. Bet tas tomēr ļauj
atskatīties uz galvenajām lietām Latvijas pirmajā gadā Eiropas
Savienības dalībvalsts statusā. Es runāšu arī par Komisijas darba
prioritātēm un šā gada galvenajiem politiskajiem lēmumiem Eiropas
Savienības dienaskārtībā, bet labprāt tos skatītu kontekstā ar
kopējām ekonomiskajām un politiskajām tendencēm Eiropas
Savienības dalībvalstīs un Latvijā.
Par Latviju. Atskatoties uz pirmo dalības gadu, gribētos teikt,
ka bilance, manuprāt, nepārprotami ir pozitīva. Latvijai ir
bijusi straujākā ekonomiskā izaugsme Eiropas Savienībā; arī šogad
pēdējās Eiropas Komisijas pavasara ekonomiskās prognozes Latvijai
paredz līderpozīciju ekonomikas pieauguma rādītāju ziņā. Uz
kopējā Eiropas ekonomikas vājās izaugsmes fona tas ir priecējošs
rādītājs.
Aizvadītais gads ir pirmais, kad Latvija pilnā apjomā sāka saņemt
strukturālo fondu naudu ieguldījumiem reģionu attīstības un
sociālajos projektos un Kohēzijas fonda līdzekļus
infrastruktūrai. Ir veiksmīgi noslēgti līgumi par gandrīz visu
pieejamo struktūrfondu līdzekļu piesaisti konkrētiem projektiem.
Latvijas celtniecības sektors, šķiet, ir sasniedzis savu
maksimālo kapacitāti. No vienas puses, tas, protams, ietekmē
cenas šajā sektorā, bet, no otras, tas liecina, ka būvniecība
Latvijā pašlaik noris vēl nepieredzētos apjomos.
Arī zemniekiem, domāju, bilance pēc pirmā Latvijas gada Eiropas
Savienībā ir pozitīva. Lauku atbalsta dienests pērn salīdzinājumā
ar iepriekšējo gadu zemniekiem un lauku atbalsta pasākumiem
izmaksājis divreiz vairāk līdzekļu, šogad atbalstā plānots
izmaksāt 188 miljonus latu, kas ir gandrīz trīs reizes lielāks
atbalsts nekā 2003.gadā. Pēc statistikas datiem, vidējie zemnieku
saimniecību ienākumi visās jaunajās dalībvalstīs pērn
palielinājušies uz pusi. Augustam Brigmanim, piemēram, kā lasīju
LETA informācijā, pērn viņa zemnieku saimniecība devusi lielāku
peļņu un ienākumus nekā Saeimas alga.
Sabiedriskās domas viedoklis par Eiropu Latvijā kopumā, šķiet, ir
līdzsvarā vai vairāk pozitīvs nekā negatīvs. Galvenās pārmaiņas,
pēc nesenās SKDS aptaujas, iedzīvotājiem saistītas ar
ekonomiskiem aspektiem. Labās ziņas cilvēkiem ir iespēja saņemt
Eiropas naudu infrastruktūrai un zemniekiem tiešos maksājumus,
arī investīciju pieaugums un Eiropas vienotā tirgus dotās
iespējas. Ir, protams, arī negatīvi aspekti, piemēram, cenu
pieaugums, kam gan vairāk ir saistība ar nepieredzētu degvielas
cenu celšanos pasaules tirgū nekā ar Eiropas Savienību.
Interesanti, ka pārskatā par tendencēm ES dalībvalstu medijos un
sabiedriskajā domā, ko katru mēnesi izplata mana kolēģe Margota
Valstrēma, sabiedrība nosacīti iedalīta “eiroracionāļos”,
“eiroideālistos”, “eirokritiķos”, “trauslajos jeb svārstīgajos”
un “antieiropiešos”. Latvijā šogad martā 23% aptaujāto sevi
kvalificējuši kā “eiroracionāļus” un 19% sevi pieskaita pie
“eiroideālistiem”. “Eirokritiķu” ir tikai 8%, bt Latvijā ir ļoti
daudz – 46% – to, kuri šai pārskatā kvalificēti kā “trauslie” vai
“svārstīgie”. Katra no šīm grupām vieno noteiktu cilvēku
kategoriju. Piemēram, “eiroracionāļi” visbiežāk ir vīrieši,
cilvēki, kas jaunāki par 40 gadiem, ar augstāko izglītību,
pilsētnieki, ierēdņi vai vadītāji, kas visbiežāk ir arī viedokļu
veidotāji. Viņi ir pārliecināti par iespējām, ko ES piedāvā, tajā
pašā laikā viņi arī saprot, ka Eiropas Savienība nevar atrisināt
visas problēmas, it sevišķi tādas lietas, kas īpaši raksturīgas
kādai konkrētai valstij vai reģionam. “Trauslo” grupā savukārt
vairākums ir sievietes, cilvēki pāri 40 gadiem, laucinieki. Šīs
kategorijas cilvēki lielākoties ir pārņemti ar savām personīgajām
problēmām, ne visai apmierināti ar savu dzīvi, tādēļ visbiežāk
Eiropas lietas viņus neinteresē.
Visai loģiski varētu šķist, ka bažas un piesardzība vairāk varētu
būt raksturīga jaunajām dalībvalstīm, tādēļ visai saprotami – arī
Latvijai. Tomēr ne! Turpinot runāt šajās dalījuma kategorijās,
diemžēl par “trauslu” tajā pašā pētījumā šodien sevi atzīst ļoti
nozīmīga sabiedrības daļa vairumā Eiropas Savienības dalībvalstu
– Zviedrijā, Francijā, Vācijā, Lielbritānijā, Austrijā, pat tādā
“veiksmes stāsta” zemē kā Somija.
Personīgās dzīves rūpes ekonomiskajā un sociālajā plāksnē šodien
ir galvenais, kas satrauc Eiropas valstu iedzīvotājus. Un tam ir
objektīvs pamats. Ekonomiskā izaugsme lielākajā daļā veco Eiropas
Savienības dalībvalstu ir vāja – ap 2%. Lielie un arvien biežāk
arī vidējie uzņēmumi meklē sev ekonomiski izdevīgākus tirgus
apstākļus un lētāku darbaspēku, kas tiem nodrošina lielāku peļņu.
Tādēļ ražotnes tiek pārvietotas uz valstīm un reģioniem, kas
atbilst šiem kritērijiem. Šodien tā ir Austrumeiropa vai Āzija.
Viens strādnieks Beļģijā uzņēmumam gadā vidēji izmaksā 53
tūkstošus eiru, Latvijā viena strādnieka nodarbināšanas izmaksas
gadā ir 4700 eiru. Tieši sociālās apdrošināšanas izmaksas un
komplicētās attiecības ar arodbiedrībām beļģu strādniekus padara
par visdārgāko darbaspēku Eiropā. Uzņēmējiem šīs ievērojamās
izmaksu atšķirības paver izvēles iespējas. Daudzām Belģijas,
Francijas un Vācijas iedzīvotāju ģimenēm savukārt šīs globālās
ekonomikas tendences izvēršas par personīgu traģēdiju – tiek
zaudēts darbs un ienākumi. Valdībām tā ir papildu slodze valsts
budžetam, grūtas sarunas ar arodbiedrībām un izaicinājums uz
jaunām reformām.
Tas, kas šodien notiek Francijā, ļoti labi raksturo šo situāciju.
Pirmsreferenduma kampaņa par Eiropas Savienības konstitucionālo
līgumu ir pārvērtusies par iekšpolitisko un sociālekonomisko cīņu
arēnu. Kampaņā par ES līgumu nebūt netiek diskutēts par pašu
līgumu, kuru lielākā daļa cilvēku nemaz nav lasījuši. Diskusija
ir par Francijas ekonomiskajām un sociālajām problēmām, bezdarbu
un valdības politiku. Avīzes raksta par lielo uzņēmumu
vadītājiem, kas gūst fantastiskus un vienkāršiem cilvēkiem
neaptveramus ienākumus, kamēr ražotņu pārvietošanas dēļ no darba
tik atbrīvoti tūkstošiem cilvēku un bezdarbs aug. Franči to
kvalificē kā mežonīgo liberālismu, kas apdraud sabiedrības
sociālo sistēmu. Šajās debatēs diemžēl daži politiķi un viedokļu
veidotāji nereti iepin arī jaunās ES dalībvalstis, kur ir lētāks
darbaspēks un kurp daži uzņēmumi pārceļ savas ražotnes. Saprātīgi
domājošam cilvēkam ir skaidrs, ka Eiropas Savienības
paplašināšanai nav tieša sakara ar šīm sociālekonomiskajām
grūtībām. To pamatā ir globālās ekonomikas tendences, jo sevišķi
sīvā Eiropas reģiona konkurence ar citiem pasaules
reģioniem.
Vācijas kanclera Šrēdera iesāktā reformu programma ir atbilde uz
šiem jaunajiem apstākļiem. Vācija ir samazinājusi korporatīvo
nodokļu likmes, bet nodokļi par uzkrājumiem ir ievērojami
augstāki nekā citur Eiropā. Nodokļu konkurence ir viens no
galvenajiem ekonomisko reformu stimuliem, kas pozitīvi iekļaujas
Lisabonas ekonomisko mērķu procesā.
Sarežģītā ekonomiskā situācija ir ietekmējusi un turpina ietekmēt
arī galvenos politiskos un ekonomiskos lēmumus Eiropas Savienībā.
Tā izskaidro ļoti stingro uzstājību, ar kādu Stabilitātes pakta
reformu aizstāvēja Vācija, un sakāpinātās dažu dalībvalstu
emocijas Pakalpojumu direktīvas sakarā. Ļoti stingri Vācija un
citas dalībvalstis ir pozicionējušās arī pašreizējās sarunās par
nākamo Eiropas Savienības finanšu perspektīvu.
Godātais komisijas priekšsēdētāj, godātie deputāti!
Barrozu vadītā Eiropas Komisija ir nostrādājusi pusgadu.
Labklājība, solidaritāte un drošība ir trīs šīs Eiropas Komisijas
stratēģiskie mērķi, ko tā, stājoties amatā, izvirzīja nākamajiem
pieciem gadiem. Šie trīs mērķi ir arī ikgadējo Komisijas darba
programmu pamatā, kam tagad pievērsīšos sīkāk.
Pavasara Eiropadomē Eiropas Savienības dalībvalstis un Eiropas
Komisija vienojās par Lisabonas stratēģijas atjaunošanu.
Lisabonas mērķi – padarīt Eiropu par konkurētspējīgāko pasaules
ekonomiku – pirmoreiz tika definēti pirms pieciem gadiem. Diemžēl
sasniegumi ekonomisko reformu veikšanā nav bijuši tik labi, kā
gribētos, tādēļ pašu dalībvalstu noteiktos mērķus nav izdevies
sasniegt. Pašreizējā Eiropas sociālekonomiskā situācija vairāk
nekā jebkad prasa skaidru rīcību ekonomiskās izaugsmes
stimulēšanai un jaunu darba vietu radīšanai. Kādi ir piedāvātie
risinājumi?
Eiropai ir nepieciešama uz zināšanām balstīta ekonomika. Ir
svarīgi ieguldīt zinātnē un pētniecībā, izglītībā un inovatīvajā
darbā, jo zināšanām ir jākļūst par ekonomikas pievienoto vērtību
un jāpaver ceļš uz jaunām darbavietām. Eiropas Savienības
dalībvalstis Lisabonas procesa ietvaros ir apņēmušās zinātnē un
pētniecībā investēt 3% no iekšzemes kopprodukta. Šīm investīcijām
ir jānāk gan no valsts, gan privātā sektora. Jārada labvēlīgi
priekšnosacījumi, kas uzņēmumos modinātu interesi investēt
pētniecībā. Valdībām jādomā, kā optimizēt valsts finansiālo
ieguldījumu zinātnē un kā uzlabot saikni starp pētniecības
institūtu un universitāšu zinātnisko darbību un ekonomiku.
Kāda ir Eiropas Komisijas loma Lisabonas stratēģijas
realizēšanā?
Jauno, Septīto zinātnes un pētniecības ietvarprogrammu
2007.–2013.gadam Eiropas Komisija ir veidojusi ar domu, lai
Eiropas zinātniskais darbs kļūtu par katalizatoru ekonomiskās
konkurētspējas celšanai un jaunām darba vietām. Salīdzinājumā ar
iepriekšējo zinātnes un pētniecības ietvarprogrammu jaunās
programmas budžetu ir piedāvāts dubultot. Septiņiem gadiem tie
būtu 67,8 miljardi eiru.
Septītā zinātnes ietvarprogramma ir sadalīta četrās
apakšprogrammās. Sadarbības apakšprogramma ir vērsta uz zinātnes
institūtu un rūpniecības sadarbību, lai veicinātu jauno
tehnoloģiju ienākšanu ražošanā un lietojumu ikdienā. Tas attiecas
uz dažādām jomām, sākot ar medicīnas un informācijas tehnoloģijām
un beidzot ar transportu, vidi un enerģiju. Ideju, cilvēku un
kapacitātes apakšprogrammas ir vērstas uz Eiropas zinātnieku
darba apstākļu un sadarbības uzlabošanu un Eiropas zinātnes
konkurētspējas celšanu.
Manā atbildības jomā – enerģētikā – Septītā zinātnes un
pētniecības programma būs ļoti nozīmīgs finansējuma avots. Kopā
mēs runājam par 2,6 miljardiem eiru pētījumiem enerģētikas nozarē
un vēl 780 miljoniem demonstrējumu un tehnoloģiju projektiem
enerģētikā programmas “Intelligent Energy Eirope” ietvaros.
Tendences pasaules enerģijas patēriņa un resursu tirgū, kā arī
Eiropas saistības Kioto protokola ietvaros ir iemesls, kādēļ šī
Eiropas Komisija par prioritātēm enerģētikas jomā ir izvirzījusi
enerģijas efektivitāti un patēriņa samazināšanu, enerģētikas
politikas ciešāku sasaisti ar vides un pētniecības politiku. No
pētījumiem enerģētikas nozarē visai noteikti tiks atbalstīti
pētījumi atjaunojamo enerģijas resursu izmantošanai apkurē, jo
tie ļauj samazināt ES atkarību no ārējiem resursiem, it īpaši
tagad, kad arvien pieaug naftas un gāzes cenas. Nozīmīgi būs arī
pētījumi par ūdeņraža izmantošanu automašīnu dzinējos un pētījumi
ogļskābās gāzes izmešu pārtveršanai un noglabāšanai.
Bez zinātnes ietvarprogrammas vēl viens instruments ir
Konkurences un jauninājumu programma, kas radīta, lai atbalstītu
inovatīvus mazos un vidējos uzņēmumus, kam ir augsts izaugsmes
potenciāls, un lai novirzītu tehnisko atbalstu jauninājumu
ieviešanai ražošanā un ikdienā. Novatoriskiem maziem un vidējiem
uzņēmumiem tiks atvieglotas sākumkapitāla iegūšanas iespējas
bankās. Šī programma arī būs viens no instrumentiem jaunu vides
tehnoloģiju ieviešanā.
Atsevišķa apakšprogramma ar kopējo budžetu – 780 miljoni eiru –,
kas ietilpst manā atbildības jomā, ir programma “Saprātīga
enerģija Eiropai” (Intelligent Energy Europe). Ar dažādiem
demonstrējumiem un regulatīvās vides uzlabošanas projektiem tiks
sekmēta atjaunojamo enerģijas resursu plašāka izmantošana un
enerģijas efektivitātes palielināšana. Šobrīd daudzas jaunās
tehnoloģijas tirgū ienāk lēni, jo šķēršļi ir regulatīvajā vidē.
Arī enerģētikas un transporta sektorā un sabiedrībā kopumā
nepieciešams vairot zināšanas par enerģijas efektivitātes
jautājumiem un popularizēt atjaunojamos enerģijas resursus. Kad
nesen tikos ar vides ministru Raimondu Vējoni, viņš stāstīja par
ekomājas ieceri. Šāda tipa ekoloģisku un no enerģijas
efektivitātes viedokļa unikālu māju demonstrēšanas projekts
potenciāli varētu pretendēt uz finansiālu atbalstu no programmas
“Intelligent Energy Europe”.
Kā vēl enerģētikas politika var sekmēt Eiropas ekonomikas
augšupeju?
Svarīgi ir ieguldījumi Eiropas transporta un enerģijas
infrastruktūrā, piemēram, enerģijas tīklu starpsavienojumu
izveidošanā. Starpsavienojumu izveidošana šobrīd ir sevišķi
nozīmīga Baltijas valstu gadījumā, lai Latviju, Lietuvu un
Igauniju iekļautu Eiropas Savienības enerģijas tīklos.
Arī enerģijas tirgu tālāka atvēršana ir nozīmīgs priekšnoteikums
Eiropas ekonomikas augšupejai. Tajās dalībvalstīs, kur elektrības
tirgus ir atvērts konkurencei, cenas ir gājušas uz leju. Tādēļ
Eiropas Komisija turpinās uzraudzīt, kā dalībvalstis pilda pašu
pieņemtās direktīvas par elektrības un gāzes tirgus
liberalizāciju. Visām ES dalībvalstīm, arī Latvijai, kas vēl nav
liberalizējušas savu enerģijas tirgu, uz to ir jātiecas.
Godātais priekšsēdētāja kungs, godātie deputāti!
Šogad plašas debates Eiropas presē izraisīja Pakalpojumu
direktīvas projekts. Pakalpojumu sektora atvēršana brīvai
konkurencei ir ļoti nozīmīga Eiropas ekonomikas attīstībai un
nodarbinātībai, tādēļ to nevar pamest novārtā.
Sabiedriskās domas reakcija uz šīs direktīvas projektu, kā mēs
labi zinām, ir bijusi ļoti jūtīga. To var saprast, vienai daļai
Eiropas Savienības valstu iedzīvotāju pakalpojumu sektora
liberalizācija patiešām asociējas ar draudiem sociālajai
aizsardzībai. Kvalitatīva skaidrojuma un informācijas trūkuma
apstākļos debates par šo direktīvu diemžēl tika noreducētas līdz
sakāpinātām un emocionālām runām par sociālo dempingu.
Izcelsmes valsts princips, kas pakalpojuma sniedzējam piešķir
tiesības citā ES dalībvalstī darboties atbilstoši savas valsts
likumdošanas un administratīvajām, normām, ir kļuvis par galveno
strīda objektu. Eiropas Komisija atgriezīsies pie šīs direktīvas,
un visai iespējams, ka tā varētu tikt pārstrādāta, ņemot vērā
galvenās bažas. Tomēr ir svarīgi uzsvērt – pakalpojumu tirgus ir
jāatver konkurencei, jo no tā ļoti lielā mērā būs atkarīga
Eiropas Savienības ekonomikas attīstība. Tādēļ direktīva būtu
jāpieņem visdrīzākajā laikā.
Otrkārt, direktīvā ir svarīgi saglabāt izcelsmes valsts principu.
Konkurences palielināšanās pakalpojumu sektorā veicinās
ekonomikas izaugsmi Eiropā, taču tas nenozīmē darba algu
automātisku izlīdzināšanos dažādu valstu starpā un līdz ar to
sociālās situācijas pasliktināšanos. No pieredzes mēs zinām, ka
brīva preču kustība Eiropas Savienībā nav novedusi pie cenu
izlīdzināšanās dažādu dalībvalstu starpā, tādēļ reālajā dzīvē,
visticamāk, arī pakalpojumu sektorā lielāka konkurence varētu
padarīt pakalpojumus pieejamākus, novest pie cenu pazemināšanās,
taču ne pilnīgas izlīdzināšanās. Konkrēts piemērs: no savas
personīgās pieredzes Beļģijā – un to jums pateiks arī citi, kas
ilgāku laiku dzīvojuši šajā valstī, – varu patikt, ka šajā valstī
pakalpojumu sektorā ir ļoti liels konkurences potenciāls. Atrast
atslēdznieku vai remontstrādnieku par saprātīgu cenu un īsā laikā
ir faktiski neiespējami. Kad tas izdodas, tad izrādās, ka
strādnieks, visticamāk, nav beļģis, bet gan portugālis vai
polis.
Algu līmeņa atšķirības pakalpojumu sektorā nosaka vēl dažādi
papildu faktori: ģeogrāfiskais stāvoklis, ierobežotās svešvalodu
zināšanas, strādnieku pārvietošanas izmaksas, arī vēsturiski
tirgū iegūtā pozīcija un vietējie monopoli. Nupat publicētie
Nodarbinātības valsts dienesta dati par latviešu darbaspēka
gaitām citās Eiropas Savienības valstīs faktiski to apliecina.
Visvairāk latviešu devušies strādāt uz Īriju un Lielbritāniju –
tātad valoda un jau izzināta vide, arī uz Vāciju un Zviedriju –
te savukārt, domāju, sava loma ir ģeogrāfijai.
Godātais priekšsēdētāj, godātie deputāti!
Nobeigumā es gribētu vēl pievērsties ES konstitucionālajam
līgumam. Šobrīd visa Eiropa ar interesi seko Francijas
pirmsreferenduma kampaņai. Francija, kam pieder ideja par Eiropas
integrāciju un kam tajā vēsturiski bijusi noteicoša loma, šobrīd
absurdā veidā pati ir kļuvusi par Eiropas integrācijas ķīlnieci.
Eiropas Savienības konstitucionālā līguma ratifikācija ir svarīga
Eiropas Savienības nākotnei. Pirmo reizi mums ir visaptverošs
līgums, kurā ietverts viss Eiropas valstu integrācijas pamats un
skaidri definēti lēmumu pieņemšanas un kompetenču sadales
principi. Šis līgums ir nepieciešams visām dalībvalstīm un
Eiropas pilsoņiem, jo tas nostāda visas dalībvalstis vienlīdzīgās
pozīcijās un izslēdz t.s. divu vai vairāku ātrumu Eiropas
veidošanos.
Ne tikai Francijā, bet arī citās Eiropas Savienības dalībvalstīs
valdības līdz šim nav pievērsušas vajadzīgo uzmanību Eiropas
Savienības lēmumu skaidrošanai sabiedrībā. Sabiedrības bažas un
negatīvā attieksme pret Eiropu šodien ir cena, ko valdības maksā
par Eiropas Savienības lēmumu un Briseles dēmonizēšanu. Mēs
nedrīkstam runāt par lēmumiem, kas tiek pieņemti Eiropas līmenī,
kā par nebeidzamu cīņu ar daudzgalvainu pūķi. Visu – gan Latvijas
un Francijas, gan Vācijas un citu dalībvalstu – valdības piedalās
šo lēmumu pieņemšanā. Mums ir jāskaidro šie lēmumi pozitīvāk, un
mums ir jārunā par to, kas ir svarīgs Eiropas valstu
iedzīvotājiem, vai tas būtu Latvijā vai kādā citā valstī. Un mēs
zinām, ka visur cilvēkus interesē viens – lai lēmumi, ko pieņem
valdības, vai tas būtu nacionālā, vai Eiropas Savienības līmenī,
viņu personīgo situāciju darītu labāku un vairotu valsts
labklājību.
Paldies par jūsu uzmanību!