• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2005.gada 9.maija sēdē. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 11.05.2005., Nr. 74 https://www.vestnesis.lv/ta/id/107826

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Uzturoties Maskavā un tiekoties ar Maskavas latviešiem un Latvijas uzņēmumu pārstāvjiem Krievijā

Vēl šajā numurā

11.05.2005., Nr. 74

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta 2005.gada 9.maija sēdē

Ekonomikas ministrs Krišjānis Kariņš Ministru kabineta sēdē prezentēja Ekonomikas ministrijas sagatavoto “Ziņojumu par degvielas tirgu, iespējām palielināt konkurenci degvielas tirgū un degvielas kvalitātes normatīviem Latvijā”.
Ziņojumā iekļauta informācija par benzīna un dīzeļdegvielas tirgu Latvijā, par piegādēm un cenu dinamiku, kvalitātes normatīviem benzīnam un dīzeļdegvielai, administratīvajām izmaksām degvielas apritē, alternatīvajiem risinājumiem (biodegvielu), kā arī galvenie secinājumi par pašreizējo situāciju.
Ministru kabinets uzdeva Ekonomikas ministrijai un Konkurences padomei turpināt sekot līdzīgi degvielas tirgus attīstības tendencēm. Ekonomikas ministrija līdz 2005.gada 1.jūnijam sadarbībā ar degvielas tirgū iesaistītajām nevalstiskajām organizācijām identificēs administratīvās barjeras attiecībā uz degvielas uzpildes staciju aprīkojumu, sertificēšanu, bīstamo iekārtu uzraudzību, u.c., kā arī sagatavos un noteiktā kārtībā iesniegs Ministru kabinetā nepieciešamos tiesību aktu projektus šo administratīvo šķēršļu samazināšanai degvielas tirgū. Īstenojot nepamatoto administratīvo barjeru samazināšanas pasākumus, varētu samazināt degvielas cenas patērētājiem.
Līdz 2005.gada 1.jūnijam Ekonomikas ministrijai arī jāiesniedz Ministru kabinetā pārstrādātie MK noteikumi par degvielas rezervju veidošanu, kā arī MK noteikumu projekts, kas regulē biodegvielas kvalitātes prasības, atbilstības novērtēšanas un patērētāju informēšanas kārtību un citus aprites jautājumus biodegvielai un tās sajaukumam ar fosilo degvielu.
Finanšu ministrijai uzdots nodrošināt valsts kontrolēto degvielas kvalitātes rādītāju izpildes publiskošanu, lai sniegtu patiesu informāciju patērētājiem par degvielas kvalitātes rādītājiem.
Izanalizējot situāciju benzīna un dīzeļdegvielas tirgū Latvijā, Ekonomikas ministrija secināja, ka:
1) Latvijā ir viszemākā dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības cena ES dalībvalstīs un Latvijā ir otra zemākā (aiz Igaunijas) benzīna cena ES dalībvalstīs;
2) degvielas cenu kāpums pasaules tirgū un akcīzes nodokļa likmes pieaugums ir galvenie avoti degvielas cenas kāpumam mazumtirdzniecībā. Degvielas tirgus regulācija un “kontrole” nebūs efektīvākais līdzeklis cenas samazinājumam mazumtirdzniecībā. Cenu regulācijas gadījumā tirgus dalībnieku riski samazinās un regulējošais cenu līmenis nodrošina tirgus dalībnieku rentablu darbību, kā rezultātā cenu līmenis pārsniegtu pašreizējo, kad tirgus situācija negarantē visu uzņēmumu rentablu darbību;
3) Latvijā ir salīdzinoši augsta degvielas cena bez nodokļiem (ieskaitot iepirkuma cenu, loģistikas un pārdošanas izdevumus un degvielas tirgotāju peļņu), kas izskaidrojams ar ievērojamām administratīvajām procedūrām, prasībām attiecībā uz degvielas uzpildes staciju aprīkojumu, sertificēšanu, bīstamo iekārtu uzraudzību, vides, būvniecības u.c. prasībām. Nodrošinot vienkāršākas administratīvās procedūras, būtu iespējams samazināt izmaksas degvielas tirdzniecībā un līdz ar to degvielas mazumtirdzniecības cenu;
4) nav iespējams pazemināt degvielas kvalitātes normatīvus, jo tie jau ir zemāki nekā ES. Tas ir pieļauts (piemēram, ir nodrošināts pārejas periods, līdz kuram stājas spēkā noteikumu normas attiecībā uz sēra saturu benzīnā un dīzeļdegvielā, proti, 2005.gada 1.jūnijs), lai nodrošinātu iespēju uzņēmējiem iztirgot iepirktos uzkrājumus (MK noteikumi Nr.113, 02.08. 2005.), kā arī nav noteikta obligāta prasība visu ziemas periodu lietot arktiskās klases degvielu, kas sadārdzinātu degvielas mazumtirdzniecības cenu par vidēji 2,5 santīmiem litrā, bet degvielas tirgotājs, vadoties no laika apstākļiem, var tirgot arī zemākas sasalšanas klases degvielu, ja ir silts klimats. Samazinot degvielas kvalitātes normatīvus, var tikt ierosināta pārkāpuma procedūra Latvijai par Eiropas Savienības direktīvu prasību pārkāpšanu;
5) ir iespējams pārskatīt degvielas rezervju uzglabāšanas sistēmu, kas nodrošinātu mazākas izmaksas degvielas tirgotājiem saistībā ar jaunu rezervuāru izbūvi, finanšu resursu iesaldēšanu rezervju uzglabāšanai u.c.
Kā alternatīvo risinājumu benzīnam un dīzeļdegvielai Ekonomikas ministrija piedāvā biodegvielu. Ministrija jau izsludinājusi valsts sekretāru sanāksmē Ministru kabineta noteikumu projektu “Kvalitātes prasības, atbilstības novērtēšanas un patērētāju informēšanas kārtība un citi aprites jautājumi biodegvielai un tās sajaukumam ar fosilo degvielu”. Noteikumu projekts ievieš Biodegvielas likuma normas un nodrošina normatīvo bāzi biodegvielas apritei Latvijā.
Tā kā biodegvielas cena, kurai netiek piemērots akcīzes nodoklis, ir zemāka par fosilās degvielas cenu, patērētājiem tiks nodrošināta alternatīva degviela, kuras cenas neietekmēs naftas produktu cenas svārstības pasaules tirgū.
Ziņojuma sagatavošanas gaitā tika saņemta informācija no Konkurences padomes par pasaules un Latvijas degvielas cenu attiecību pēdējos divos gados. 27.aprīlī ekonomikas ministrs K.Kariņš tikās ar Konkurences padomes priekšsēdētāju P.Vilku, lai analizētu situāciju saistībā ar konkurenci degvielas tirgū.
Lai noskaidrotu degvielas tirgotāju viedokļus un priekšlikumus, Ekonomikas ministrija 29.aprīlī rīkoja tikšanos ar Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas un Latvijas degvielas tirgotāju un ražotāju savienības pārstāvjiem. Tās laikā identificēti iespējamie iemesli degvielas cenu svārstībām un analizētas administratīvās barjeras degvielas tirgū. Tikšanās laikā panākta vienošanās, ka Ekonomikas ministrijas pārstāvji kopā ar Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas un Latvijas degvielas tirgotāju un ražotāju savienības pārstāvjiem trīs nedēļu laikā izstrādās konkrētus priekšlikumus, kas samazinātu degvielas tirgotājiem produkta pārdošanas izmaksas, tādējādi attiecīgi samazinot arī degvielas cenas patērētājiem. Pēc tam tie tiks virzīti izskatīšanai Ministru kabinetā.

Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!