Vēstule laikraksta “Pravda” redakcijai 1957.gada 16.martā
Skats Rīgas ielās ar uzrakstiem krievu valodā Foto no grāmatas “Latvijas okupācijas muzejs” |
Vēlos sākt ar pašu galveno un
visvairāk sasāpējušo jautājumu, un tas pie mums Latvijā ir
nacionālais jautājums, precīzāk – jautājums par latviešu un
krievu attiecībām Latvijas teritorijā. Kā zināms, nekāda
ķildošanās starp latviešiem un krieviem nenotiek, abu tautību
darbaļaudis dzīvo un strādā kopā. Latviešu strādnieks un
inteliģents nevar necienīt krievu cilvēka vienkāršību, sirsnību
un strādīgumu. Lielum lielā daļa latviešu, manuprāt, pilnīgi
pareizi novērtē krievu tautas izcilos nopelnus Latvijas
atbrīvošanā no vācu fašistiem, Latvijas tautas saimniecības
atjaunošanā un Latvijas pārveidošanā par industriāli agrāru
republiku. Padomju varas gados latvieši labāk nekā jebkad agrāk
iepazinās ar krievu tautas garīgās kultūras bagātībām. Īsi sakot,
izveidojās labvēlīgi apstākļi latviešu un krievu tautu draudzības
attīstībai.
Taču laika gaitā parādījās arī tādi fakti, kas ne vien traucēja
šīs draudzības attīstību, bet pat radīja tiešus draudus latviešu
un krievu labajām attiecībām. Es netaisos uzskaitīt visas
netaisnības, pārestības un kļūdas, kas attiecībā uz nacionālajām
republikām un nekrievu nācijām tika pieļautas Staļina diktatūras
laikā. Visi, kas to vēlas, redzēs un arī redz, ka tagad PSRS
valdība un PSKP CK nopietni pūlas, lai šīs kļūdas un netaisnības
izlabotu (politieslodzīto un izsūtīto amnestija, daudzu uzņēmumu
pāreja no vissavienības pakļautības republiku pakļautībā,
centralizācijas samazināšana plānošanā, finanšu jomā,
jurisdikcijā utt., pakāpeniska, kaut arī ārkārtīgi lēna
sociālistiskās demokrātijas paplašināšana utt.). Taču blakus tam
nacionālās politikas jomā vērojami ārkārtīgi nopietni fakti, kuri
tāpat lielā mērā pieskaitāmi personības kulta perioda
izkropļojumu sekām, bet kurus izvairās aizskart, cenšas noklusēt,
neredzēt, bet dažkārt pat parādīt kā kaut ko pozitīvu. Pirmām
kārtām es te domāju faktu, ka pēdējos gadu desmitos Latvijā ļoti
krasi ir mainījušās latviešu un krievu iedzīvotāju skaitliskās
attiecības – par labu pēdējiem.
Pašlaik stāvoklis ir tāds, ka Latvijas Republikas galvaspilsētā
Rīgā uz ielām, iestādēs (nereti arī tajās, kas apkalpo kultūras
jomu) krievu valodu dzird daudz biežāk nekā latviešu, tā kļuvusi
par vadošo valodu. Lai gan attiecīgo statistisko datu trūkst (un
ļoti savādi, kāpēc tos tur slepenībā?), šķiet, ka Rīgā un citās
lielākajās pilsētās – Daugavpilī, Liepājā, Ventspilī – krievu
iedzīvotāju skaits (pat neskaitot karavīrus un viņu ģimenes) ir
lielāks nekā latviešu. Krievu iespiešanās vērojama arī daudzos
lauku rajonos, sevišķi Latgalē (Latvijas dienvidaustrumos). Šis
fakts vieš ļoti lielas bažas latviešu darbaļaužu sirdīs, jo tajā
slēpjas draudi nācijas nākotnei, parādās reālas asimilācijas,
rusifikācijas briesmas zem tautu draudzības izkārtnes.
Mūsu propaganda ir ne mazums kritizējusi ASV imperiālistu
politiku un tā saukto atvērto durvju jeb vienādo iespēju
politiku. Pilnīgi pareizi tiek norādīts: ja, piemēram, ASV un
Filipīnu Republika noslēgtu šādu līgumu, tad mazās Filipīnas
nekādā gadījumā nevarētu sagrābt milzīgo ASV iekšējo tirgu,
turpretī Savienotās Valstis pavisam viegli pievāktu Filipīnu
ekonomiku. Lai cik tas būtu bēdīgi, pie mums ļoti daudzi domā,
ka, pastāvot tautu vienādajām tiesībām, pie mums notiek tas pats.
Dzimtene mums ir liela – visa Padomu Savienība. Latviešiem ir
tādas pašas tiesības apmesties uz dzīvi jebkurā Krievijas rajonā
vai pilsētā kā krieviem Latvijā. Bet katram skaidrs, ka nedaudz
vairāk nekā viens miljons latviešu nekad nespēs izveidot
iedzīvotāju vairākumu Maskavā, turpretī simt miljonu lielā krievu
tauta pavisam viegli varētu pārplūdināt Latviju, Igauniju,
Moldāviju utt. Lai labāk saprastu latvieša izjūtas, būtu
jāiedomājas, kā justos krievu cilvēks, ja Maskavā, Ļeņingradā,
Gorkijā ķīniešu būtu vairāk nekā krievu un ķīniešu valoda būtu
dzirdama biežāk nekā krievu…
Šādā sakarībā ikviena tauta, tai skaitā arī latviešu, spriež tā:
lai cik labs arī būtu kaimiņš, taču, ja tas pārvācas tavā
dzīvoklī un taisās kļūt tur par saimnieku, tad – gribi vai
negribi – nākas bojāt labās attiecības.
Neviens cilvēks, kas atzīst, ka divi reiz divi ir četri, bet ne
deviņi, nevar noliegt, ka rusifikācija pie mums, Latvijā, ir
dzīves īstenība. Latvieši tiek diskriminēti gandrīz ik uz soļa.
Minēšu tikai dažus piemērus.
Latvietis, kas nepārvalda krievu valodu, vairs nav pilnā mērā
saimnieks savā zemē – Latvijā. Viņam vajadzīga ātrā palīdzība –
dežurējošā māsa atbild viņam krieviski, viņš griežas milicijā –
tur sēž cilvēki, kas neprot latviešu valodu, viņš ieiet veikalā –
pārdevēja viņu nesaprot, tā runā tikai krieviski. Gorkija ielā
(starp citu, agrāk šo ielu sauca kāda latviešu nacionālās atmodas
darbinieka vārdā) nesen atvēra kafejnīcu “Sigulda”. Nosaukums –
tautisks, iekšējā apdare – nacionāla, bet, ja uzrunā bufetnieci,
viņa neprot ne vārda latviski. Tas – it kā sīkums, taču ļoti
raksturīgs sīkums.
Ja latvietis, kas neprot ne vārda krieviski, aizbrauktu, teiksim,
uz Voroņežu vai Tulu un gribētu tur strādāt padomju vai partijas
aparātā, viņu nepieņemtu valodas neprasmes dēļ. Turpretī no
krieviem, kas ierodas Latvijā, latviešu valodas zināšana līdzīgos
gadījumos netiek prasīta. Lai cik tas arī būtu paradoksāli, taču
padomju, komjaunatnes un partijas darbinieku vidū Latvijā ir
sevišķi daudz krievu, kas neprot latviešu valodu, turklāt viņi
ieņem amatus, kur diendienā iznāk tikties ar iedzīvotājiem.
Kā zināms, Latvija agrāk bija pēc būtības sīkburžuāziska valsts
ar diezgan labiem sakariem ar Rietumu kapitālistiskajām valstīm.
Tāpēc grūti atrast tādu latviešu ģimeni, kurai kāds radinieks
nebūtu saistīts ar privāto īpašumu, bet ļoti daudziem radinieki
dzīvoja ārzemēs. Staļina laikā cilvēkus no šādām ģimenēm
uzskatīja par politiski nepietiekami uzticamiem un viņiem neļāva
ieņemt daudzmaz atbildīgus amatus.
K.Reimanis
Nobeigums sekos
Cienījamā laikraksta “Pravda” redakcija!
Pēc PSKP XX kongresa
sociālistiskās demokrātijas attīstība mūsu valstī iegājusi tādā
posmā, kad tautas masu iniciatīva izpaužas arvien vairāk un –
galvenais – kad cilvēkos pamazām nostiprinās pārliecība, ka viņu
domām un padomiem tiek veltīta lielāka vērība nekā tajā laikā,
kad visas mūsu dzīves jomas izšķirīgi ietekmēja personības
kults.
To ik uz soļa nākas konstatēt arī man – latviešu komjaunatnes
avīzes līdzstrādniekam. Daudzus jautājumus var ierosināt un
atrisināt uz vietas – ar republikas laikrakstu un iestāžu
palīdzību, tomēr dzīve izvirza arī tādus jautājumus, kurus
atrisināt vietējiem spēkiem nav iespējams, bet kuru nokārtošana
kļūst arvien neatliekamāka.
Ar dažiem šādiem jautājumiem es, izpildīdams savu žurnālista
pienākumu, gribētu griezties “Pravdā” vai – izmantojot “Pravdas”
redakcijas starpniecību – pie vadošajiem biedriem. Agrāk es to
nedarīju, jo skaidri redzēju, ka centrālās preses – tai skaitā
arī “Pravdas” – iespējas bija ļoti ierobežotas. Domāju, ka tagad
arī šai ziņā stāvoklis ir uzlabojies. Tas, par ko es šoreiz
gribētu rakstīt, attiecas uz jautājumu, kas, manuprāt, kļuvis par
pašu nopietnāko un pašu degošāko Padomju Latvijā – uz nacionālo
jautājumu.