Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada 5.
maija sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienība):
Mūsu izpratnē šodienas sēdē ļoti
svarīgs bija likumprojekts “Pacientu tiesību likums”. Tā
apspriešana izsauca dziļas diskusijas. Arī mūsu – Zaļo un
Zemnieku savienības frakcijas – viedoklis ir, ka tas ir ārkārtīgi
svarīgs likums visai mūsu Latvijas sabiedrībai. Pacientam ir
jāzina un jāizjūt šīs tiesības. Mēs redzējām, ka likumprojektā
vēl ir daudz nepilnību, tomēr mūsu nostādne ir tāda, ka likums
paātrinātos tempos jāvirza tālākai izskatīšanai. Saeimas
deputātiem, arī mūsu deputātiem Jānim Strazdiņam, Andrim Bērziņam
un pārējiem, aktīvi iesaistoties likumprojekta izstrādē, Pacientu
tiesību likums tuvākajā laikā iegūtu jaunu veidolu – tādu, kādu
to vēlas mūsu Latvijas valsts pilsoņi.
Jautājumu lokā, kas saistīja mūsu uzmanību aizvadītajā nedēļā,
bija arī robežlīgumi, proti, jautājums, kas saistīts ar mūsu
frakcijas deputātu iesniegto deklarāciju par totalitārā režīma
nosodījumu. Mūsu frakcijas nostāja ir tāda, ka robežlīguma
parakstīšana mūsu valstij ir svarīgs process, tomēr ne jau par
katru cenu. Robežlīguma parakstīšanas gadījumā mēs nevaram
atteikties no savas vēstures. Deklarācija, kas pievienota
robežlīguma tekstam, skaidri formulē attieksmi pret vēsturi, un
mēs būsim bezgoži, ja nodosim savas valsts vēsturi. Cita lieta,
kādā veidā mums jāskaidro šī vēsture. Situācija ir tāda, kāda tā
ir. Zaļo un Zemnieku savienības frakcija nedomā no minētās
deklarācijas atkāpties.
Runājot par jautājumiem sociālajā sfērā, Labklājības ministrija
šobrīd aktīvi strādā pie ģimenes pabalstu jautājuma. Iespējams,
ka ģimenes pabalsti varētu palielināties no 6 līdz 8 latiem. Par
šiem jautājumiem mēs spriedām arī savu partneru lokā koalīcijas
sēdē.
Un pēdējais. Tikko valdība Ministru kabineta sēdē apstiprināja
jaunu subsīdiju nolikumu. Tas skar mazos un vidējos zemniekus
tieši kalšu sistēmas sakārtošanas jomā, un interesenti šo
jautājumu risinājumā var griezties vietējās reģionālajās
pārvaldēs.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Mūsu frakcija Saeimā izvirza ne
tikai sev tradicionālos nacionāli valstiskos jautājumus, bet arī
sociālus jautājumus, tādus, kas skar plašu iedzīvotāju grupu
intereses. Piemēram, šodien tika iesniegti divi likumprojekti par
5% pievienotās vērtības nodokļa likmes noteikšanu atjaunojamiem
neforsīlajiem enerģijas resursiem, lai veicinātu vietējo ražotāju
aktivitāti un konkurenci enerģijas tirgū, kā arī no dažādu
sabiedrisko organizāciju, tajā skaitā no pensionāru organizāciju,
politiski represēto organizāciju ieteikumiem sagatavot grozījumus
valsts pensiju likumā jautājumos, kas skar tieši pirmspensijas
vecuma cilvēkus, kuru vidū ir samērā augsts bezdarbs un ļoti
mazas izredzes iegūt darbu. Tātad – pagarināt uz vairākiem gadiem
iespēju pirmstermiņa pensijas saņemšanai, dot iespēju politiski
represētajiem ar stāžu vairāk nekā 30 gadi saņemt pensiju agrāk,
kā arī iespēju veikt pensijas pārrēķinu tiem, kuri šo pensiju ir
prasījuši pirms termiņa, bet tomēr guvuši iespēju strādāt, līdz
ar to viņiem pensijas situācija ir uzlabojusies. Diemžēl
pašreizējā likumdošana viņiem neļauj pārrēķināt šo pensiju. Šo
ļaužu grupas skaitliski ir ne pārāk lielas attiecībā pret visu
pensionāru skaitu, tādēļ mēs uzskatām, ka finansiāli valstij tas
būtu iespējams. Jācer, ka pienāks brīdis, kad arī valdības
partijas šos grozījumus atbalstīs. Mēs katrā gadījumā pie tiem
ceram pēc kāda laika Saeimā nedaudz precizētā veidā
atgriezties.
Šodien Saeima pirmajā lasījumā neatbalstīja, kaut arī bija
vairāku citu frakciju deputāti, kas sniedza mums vismaz daļēju
atbalstu, likumprojektu “Grozījumi Latvijas Republikas valsts
robežas likumā”, kura jēga ir saglabāt iespēju noteikt
demarkācijas līniju starp Latviju un kādu ārvalsti. Šajā gadījumā
– ar Krieviju. Arī pēc jauna robežas līguma noslēgšanas tajā
robežas daļā, kas atšķiras no tās, kura pastāvēja līdz 1940.gada
okupācijai. Šobrīd notiek diskusijas par šī robežas līguma
slēgšanu. Mēs ļoti nevēlamies, lai Latvija parakstītu tādu
starptautisku dokumentu, kuru varētu iztulkot tā, it kā mēs
aplūkojam sevi kā jaunu valsti, kas nosprauž jaunas robežas,
kuras dabā izveidojušās padomju okupācijas laikā un kuras nekādā
veidā neatsaucas uz to, ka 1920.gada Miera līgums no Latvijas
viedokļa un no starptautisko tiesību aktu viedokļa nav lauzts. To
vienpusēji ir pārkāpusi tieši Padomju Savienība. Mūs piesardzīgus
darīja tas, ka parādījušās valodas no augstu amatpersonu puses,
ka Latvijas valdībai vajadzētu atsaukt savu vienpusējo
paziņojumu, kurā tā tomēr šo 1920.gada Miera līgumu piemin, kas
nozīmē, ka šis grozījums robežu likumā noteikti nebūtu nācis par
sliktu, lai Latvijas starptautisko situāciju stiprinātu.
Kā saka starptautisko tiesību eksperti, Krievija tagad pēc
Latvijas valdības soļa par šo vienpusējo paziņojumu un 1920.gada
Miera līguma pieminēšanu nebūs gatava šo līgumu parakstīt. Tas
tikai parādīs to, ka Krieviju interesē nevis šīs robežas
nospraušana dabā, bet gan tas, lai Latvija atteiktos no sava
statusa, proti, valsts, kuras saknes jau ir no 1918.gada, kas
bija nelikumīgi okupēta un kas tomēr gaida šīs okupācijas seku
likvidēšanu.
J.Pliners
(politisko organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):
Šodien Saeima pieņēma daudzus
svarīgus likumus, piemēram, otrajā lasījumā kā steidzamu pieņēma
Elektroenerģijas tirgus likumu. Mūsuprāt, vinnēs lielie
patērētāji. Neliekas, ka kaut ko iegūs nelielie patērētāji.
Svarīgs ir arī pirmajā lasījumā kā steidzams pieņemtais
likumprojekts “Grozījumi likumā “Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas novēršanu”” un daudzi citi.
Mēs tomēr esam priecīgi, ka uzvarēja vesels prāts un Saeima
nepieņēma tēvzemiešu ierosinātos grozījumus Latvijas
Republikas valsts robežas likumā. Demarkācijas līniju parasti
nosaka starp valstīm, kuras karo. Mēs, paldies Dievam, ar
Krieviju šobrīd nekarojam.
Mūsu frakcija arī iesniedza divus likumprojektus – grozījumu
likumā “Par sapulcēm, gājieniem un piketiem”, kā arī grozījumu
Valsts apbalvojumu likumā. Faktiski ir zināms, ka mēs šodien
dzīvojam 8. un 9.maija priekšvakarā. Mēs zinām, ka tad, kad
Latviju okupēja fašistiskā vai nacistiskā Vācija, viņi uzreiz
paziņoja, ka Latvija kā tāda neeksistē – ir tikai Ostland.
Viņi paziņoja, ka Latvijas zeme un Latvijas uzņēmumi pieder pie
kara trofejām Vācijai. Tā saukto jauno kārtību palīdzēja noturēt
46 cietumi, 23 koncentrācijas nometnes un 18 geto.
Ko mēs gribējām panākt ar šiem likumprojektiem? Mēs gribējām, lai
attiecīgos brīžos, piemēram, tādos kā 9.maijs, cīnītājiem pret
fašismu atļautu apģērbt savas uniformas, kā arī nēsāt citas
valsts apbalvojumus. Šodien to var darīt, bet viņiem jāgriežas
pie Ordeņu kapitula. Tie ir astoņdesmitgadīgi cilvēki, par gadu
vai diviem jaunāki vai vecāki, un viņiem noņemties ar tādu
birokrātiju ir smieklīgi. Bet tik un tā viņi to dara. Diemžēl
mums ir daudz likumu, kurus neviens nepilda. Starp citu, 100
tūkstoši latviešu piedalījās Sarkanās armijas rindās un apmēram
12 tūkstoši, pārsvarā latvieši, piedalījās partizānu
kustībā. Ja mēs panāktu likumprojekta atbalstīšanu, grozījumi
attiektos arī uz minētajiem cilvēkiem. Diemžēl vairums nobalsoja
“pret”, aizstāvoties ar dažādu, mūsuprāt, demagoģiju – no tā
Latvija nevinnēs, arī tās autoritāte Eiropā.
A.Bartaševičs
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Man nākas secināt, ka šodienas
sēde pagāja zem antifašistu ignorēšanas karoga, visu to darbību,
varonīgo darbību, ko viņi paveica Otrā pasaules kara laikā,
ignorēšanas.
Saeima noraidīja pirmo likumprojektu, kurā iesniedzēji piedāvāja
atļaut valkāt kara uniformu tiem, kas cīnījās antihitleriskās
koalīcijas pusē; bez jebkāda pamatojuma – vienkārši tāpēc, ka
likumprojektu iesniedza kreisie deputāti.
Tāpat arī tika ignorēts un noraidīts mūsu likumprojekts
“Grozījums likumā “Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām””,
kurā piedāvājām dibināt jaunu atceres dienu par godu Latvijas
jūrniekiem, kas dienēja uz astoņiem Latvijas kuģiem un ar savu
darbību palīdzēja un piedalījās stratēģiska rakstura kravu
pārvadājumos Atlantijas un Klusajā okeānā. Nozīmīgs ir arī fakts,
ka šie jūrnieki rīkojās nevis kā fiziskas personas, bet kā
Latvijas valsts pārstāvji. Tas bija vienīgais fakts, kad Latvijas
valsts, sadarbojoties ar Amerikas Savienotajām Valstīm, cīnījās
pret fašismu plecu pie pleca. Par godu šiem jūrniekiem tika
atklāta arī piemiņas zīme, piemiņas plāksne, kas atrodas netālu
no Valsts prezidentes pils. 2.septembrī jau izveidojusies laba
tradīcija – mūsu kara flote svin šo dienu un atceras visus
jūrniekus, kas gājuši bojā Otrā pasaules kara laikā.
Gribu arī atzīmēt vēl vienu likumdošanas iniciatīvu, ko neizdevās
realizēt, – grozījumus likumā “Par valsts pensijām”. Šoreiz
likumprojekta iniciatori bija “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK
frakcijas deputāti. Gribu atgādināt, ka tā bija mūsu sena
iniciatīva, mēs gājām arī tālāk un veicām speciālas aptaujas, lai
noskaidrotu, cik cilvēkiem ir vajadzīga priekšlaicīga
pensionēšanās, kurai faktiski termiņš jau beidzas; cik pareizi
būtu pagarināt šīs priekšlaicīgās pensionēšanās termiņu līdz
2010.gadam. Izrādās, ka likumprojekts un šie grozījumi ir ļoti
svarīgi nabadzīgajiem reģioniem – Latgalei, arī Kurzemei.
Piecdesmit tūkstoši ir tas kontingents, kas var priekšlaikus
pensionēties. Četrdesmit procenti no tiem ir gatavi to darīt.
Tātad budžetā nauda ir, tas ir iespējams, tomēr Saeima
likumprojektu neatbalstīja.
O.Kastēns
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Atšķirībā no iepriekšējiem
runātājiem es gribu runāt par iniciatīvām, kas ir guvušas Saeimas
atbalstu, tādā veidā demonstrējot savas pozitīvās domāšanas
attieksmi, nevis gaušanos par kaut kādu antifašistisku
noskaņojumu šodienas Saeimas sēdē.
Pirmkārt, es gribu runāt par to, ka Saeima šodien ir nodevusi
Sociālo un darba lietu komisijai tālākai izskatīšanai jauno
Pacientu tiesību likumu. Lai gan likumprojekts ir kritizēts un
bijuši arī aicinājumi to uzlabot, domāju, ka vienalga, kādā
izskatā likumprojekts nokļūst komisijā. Pie tā sagatavošanas
varēs droši strādāt – laiks ir pietiekami ilgs, lai varētu
uzlabot un iesniegt daudzus un dažādus priekšlikumus. Visticamāk,
ka laiks priekšlikumu sagatavošanai būs pietiekams un jaunais
likums būs tāds kā pamatdokuments pacientu tiesību aizsardzības
jomā; noteiks pacientu tiesības uz ārstniecību, tiesības
izvēlēties mediķi, izvēlēties ārstniecības iestādi, tiesības uz
informāciju un daudzas jaunas tiesības, kas līdz šim likumdošanā
nav iestrādātas.
Otrs likumprojekts, par kuru es gribu šodien runāt, ir Latvijas
Pirmās partijas iesniegtais likumprojekts, proti, grozījums Radio
un televīzijas likumā. Pašreizējais likums paredz, ka laikā no
pulksten 7.00 rītā līdz pulksten 10.00 vakarā raidorganizācijas
nedrīkst izplatīt tāda satura programmas, kurās ir fiziskā vai
psiholoģiskā vardarbība, asiņainas vai šausmu ainas un tamlīdzīga
vardarbību saturoša informācija.
Televīzijas kanāli ik pa laikam tomēr pārkāpj šo likumu, par ko
arī Nacionālā radio un televīzijas padome uzliek sodus. Mūsu
iesniegtie grozījumi paredz noteikt, ka šāda rakstura raidījumus
un programmas nevar izplatīt laikā no pulksten 7.00 līdz pulksten
24.00. Tātad – pagarināt šo vakara laiku. Un mēs, Latvijas Pirmā
partija, šādu priekšlikumu pamatojam ar to, ka arī sociologi
aizvien biežāk šādu vardarbīgu aktu atainošanu saista ar
vardarbības īstenošanos reālajā dzīvē. Tātad vardarbība
televīzijā radina palikt nejūtīgiem, bet vardarbību reālajā dzīvē
cilvēki sāk uztvert kā dabīgu dzīves sastāvdaļu. Un, protams,
īpaši nozīmīga ir televīzijas ietekme uz bērniem, jo bērni daudz
vieglāk ietekmējami. Psihologu pētījumi pierāda, ka pēc
vardarbīga televīzijas raidījuma noskatīšanās bērnu spēles un
uzvedība kļūst agresīvāka, tāpēc arī Latvijas Pirmā partija
uzskata, ka nepieciešams ierobežot visiem iespējamiem līdzekļiem
pieejamību vardarbīgiem materiāliem.
J.Dalbiņš
(Tautas partijas frakcija):
Gribu vērst uzmanību uz tiem
pieņemtajiem likumprojektiem, kuri šodien tika iesniegti no
Tautas partijas, tostarp arī četru likumu pakete. Par iemeslu
tam, kāpēc mēs iesniedzām šos grozījumus, bija notikumi, kuri
saistīti ar vēlēšanām, vēlēšanu rezultātu nelikumīgu iespaidošanu
Jūrmalā un Rēzeknē.
Lai šādi gadījumi vairāk neatkārtotos, tika veikti ierosinājumi
grozīt Krimināllikumu, Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumu,
Saeimas vēlēšanu likumu un Pilsētas domes, novada domes un
pagasta padomes vēlēšanu likumu.
Kāda ir šo grozījumu būtība? Minētie grozījumi Krimināllikumā
tiek izstrādāti tāpēc, lai būtu iespēja izmantot kā papildu
slodzi aizliegumu uz zināmu laiku kandidēt Saeimas, Eiropas
Parlamenta, pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes
vēlēšanās personām, kuras ir izdarījušas ne tikai tīšus
noziedzīgus nodarījumus, smagus vai sevišķi smagus noziedzīgus
nodarījumus, bet arī, kā tas bija Jūrmalas gadījumā, vēlēšanās
pārkāpuši Krimināllikuma 90.pantu. Tātad kavējuši realizēt
vēlēšanu tiesības un tiesības piedalīties tautas nobalsošanā,
pirkuši balsis vai kā citādi iespaidojuši vēlētājus. Tāpat šo
soda veidu varēs piemērot pret personām, kuras ir pārkāpušas
Krimināllikuma 10.nodaļā uzskaitītos noziegumus. Šī nodaļa ir par
noziegumiem pret valsti. Šajā sadaļā minēti tādi noziegumi kā,
piemēram, valsts simbola zaimošana, aicinājums graut Latvijas
Republikas valstisko neatkarību, apvienoties organizācijās ar
mērķi gāzt Latvijas Republikas likumīgo varu.
Jāsaka, ka šie jautājumi saistās arī ar notikumiem, kuri vakar
izvērtās pie Brīvības pieminekļa Latvijas Republikas Neatkarības
deklarācijas pasludināšanas 15.gadadienas svinību laikā. Es ceru,
ka likumdošana palīdzēs sakārtot šīs lietas, jo jāuzdod jautājums
– vai mēs drīkstam zaudēt savu pašcieņu katru dienu arvien vairāk
un vairāk? Man neizpratni rada tas, ka mēs masu medijos nevaram
parādīt pozitīvas lietas – kas notika pie Saeimas nama, kā tika
godināts Francis Trasuns, bet mēs parādām šīs nejēdzības, kuras
notika pie Brīvības pieminekļa, kad svītrainos tērpos ģērbta
cilvēku grupa ar maziem bērniem uz pleciem traucēja valsts svētku
norisi, izkliedzot dažādus saukļus. Žēl, ka pieauguši cilvēki,
arī deputāti, lai piesegtu sevi, izmanto mazus bērnus. Un tas jau
līdzinās tam, kā izmantoja savā laikā soda bataljonus, kad
cilvēkus dzina pa priekšu, jo priekšā bija perspektīva tikt
nošautiem no ienaidnieka, bet aizmugurē – no tiem, kas viņus
dzina. Vērsīsim uzmanību uz šīm lietām un neļausim tām
atkārtoties.
I.Circene
(frakcija “Jaunais laiks”):
Vispirms man gribas visus sveikt
Latvijas Republikas Neatkarības deklarācijas pasludināšanas
15.gadadienā, jo tā bija ļoti nozīmīga diena ikvienam no
mums.
Runājot par šodienas plenārsēdi, man gribas pieskarties
jautājumam par Latvijas Pacientu tiesību likumprojektu, kas ir
svarīgs ikvienam Latvijas iedzīvotājam, jo jebkurš no jums var
nokļūt pacienta statusā.
Es nebūšu tik optimistiska kā Latvijas Pirmās partijas pārstāvis,
jo īstenībā šis likumprojekts ir ļoti negatavs. Tā kā viens no
maniem pirmajiem rīkojumiem, esot veselības ministres postenī,
bija tieši šī likumprojekta izstrādes darba grupas izveidošana,
ļoti labi pārzinu, kas šajā likumprojektā ir vajadzīgs un kāda ir
tā būtība. Un būtība ir tiesības saņemt medicīnisko palīdzību,
pieejamību, informāciju, ārstniecību, rehabilitāciju.
Likumprojektam ir arī ļoti svarīgs uzdevums pasargāt vājāko pusi
ārstu un pacientu attiecībās. Proti, šajā gadījumā tas ir
pacients. Tādēļ ir svarīgi, lai likums būtu skaidrs, viegli
lietojams un saprotams, kā arī lai apskatītu atbilstošās jomas,
kurās ir nepieciešama likuma aizsardzība, lai nerastos
domstarpības un pārpratumi šī likuma lietošanas gaitā.
Diemžēl pašreizējā redakcijā ir ļoti daudzas tā sauktās vājās
vietas. Dažus vārdus man gribētos minēt arī kā Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisijas vadītājai, kuras komisija kā
līdzatbildīgā komisija strādāja ar šo likumprojektu, pirms tas
tika nodots atbildīgajai komisijai galīgā lēmuma pieņemšanai.
Uzklausot Veselības ministrijas, Pasaules veselības organizācijas
pārstāvniecības, Latvijas Pacientu tiesību biroja, Medicīnas
tiesību institūta, Valsts cilvēktiesību biroja un Saeimas
Juridiskā biroja speciālistus, apspriežot šo likumprojektu,
komisija atzina, ka likums ir nepieciešams, lai nodrošinātu un
aizsargātu pacientu tiesības. Par to mums nebija ne mazāko
domstarpību, ne mazāko iebildumu. Tomēr Ministru kabineta
iesniegtajā likumprojektā “Pacientu tiesību likums” tika
konstatētas ļoti nopietnas nepilnības, jo trūkst nepieciešamo
definīciju. Ir tikai trīs definējumi – attiecīgi, kas saistās ar
ārstniecības personālu un ar pacientiem. Nepilnīgi izskatīti arī
jautājumi, kas skar pacientu piekrišanu ārstniecībai. Tas radīs
neskaidrības gadījumos, kad tiks skatīti ārstēšanas jautājumi
pacientam, kurš tajā brīdī nevar kontaktēties un nevar pieņemt
lēmumu. Būtiski ir runāt arī par to, ka esošais likumprojekts
pašreizējā redakcijā nav saskaņots ar starptautisko cilvēktiesību
aizsardzības praksi un nepilnīgs ir konfidencialitātes un
personas privātās dzīves aizsardzības regulējums.
Tādēļ diezgan neizprotama bija tieši šī nostādne, ka Veselības
ministrija nodeva Ministru kabinetam un pēc tam Saeimai
izskatīšanai likumprojektu, pirms nebija uzklausīts Pasaules
veselības organizācijas ekspertu viedoklis, kas bija uz 12 lapām
un netika iestrādāts šajā likumprojektā.
Mēs atbalstām, ka likumprojekts ir virzāms tālākai izskatīšanai,
tomēr uzskatām, ja alternatīvais likumprojekts tiktu izstrādāts
vēl pirms tā nodošanas Saeimai, tas būtu ļoti paātrinājis likuma
nonākšanu pacientu aizsardzībai.
S.Fjodorovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Pirmkārt, gribu visus no sirds
apsveikt ar 15.gadadienu mūsu Latvijas neatkarības atgūšanai, ko
atzīmējām vakar. Tie bija lieli svētki.
Un arī tāpat nākamajā sestdienā un svētdienā mēs atzīmēsim
Uzvaras dienu. Arī Latvijas tauta ir devusi lielu ieguldījumu
cīņā pret fašismu un antihitlerisko koalīciju. Īpaši gribu
sveicināt padzīvojušos cilvēkus un Otrā pasaules kara veterānus.
Varu uzreiz atzīmēt, ka šajā ziņā mēs atbalstām “Tēvzemei un
Brīvībai”/LNNK priekšlikumu par to, lai saglabātu Latvijas
iedzīvotājiem iespēju priekšlaikus aiziet pensijā, lai saņemtu
kaut kādu sociālo pensijas pabalstu, ja cilvēks veselības dēļ nav
darbaspējīgs vai nevar vecuma dēļ atrast sev darba vietu. Diemžēl
ar 15 balsīm “pret” likumprojekts tika noraidīts. Ja
likumprojekts stātos spēkā šogad, tam būtu vajadzīgi 2 800 000
latu no valsts budžeta. Valdošā koalīcija ar savām 55 balsīm
“pret” pateica, ka naudiņas nav. Taču nodrošināt mūsu saimnieka
Buša vienas dienas vizīti var, jo tai atrasti 2,5 miljoni latu.
Varat secināt paši – Džordžs Bušs mums ir dārgāks par savu
tautu.
Par brīnumu mēs uzskatām balsojumu ar 20 balsīm “par”, 63 “pret”
piedāvātajam Tautas saskaņas partijas priekšlikumam atzīt
2.septembri par Latvijas jūrnieku antifašistisko atceres dienu.
Runa ir par deviņām tirdzniecības kuģu ekipāžām, kuras atteicās
pakļauties jaunizveidotajai Latvijas PSR valdībai un, saglabājot
Latvijas karogu, sāka piedalīties stratēģiska rakstura kravu
pārvadājumos antihitleriskās koalīcijas pusē. No 174 latviešu
jūrniekiem izglābās tikai 64. Patiešām brīnums, ka var aizmirst
tos cilvēkus, kuri Latvijas valsts vārdā zem Latvijas valsts
karoga cīnījās pret fašismu.
Nevaru nepieminēt likumprojektus, kurus iesnieguši PCTVL
frakcijas deputāti – “Grozījums likumā “Par sapulcēm,
gājieniem un piketiem”” un “Grozījums Valsts apbalvojumu likumā”.
Mēs atbalstām, ka Otrā pasaules kara veterāni par godu uzvarai
pret fašismu varētu piedalīties svētkos, tērpti attiecīgajās
formās un ar godu nesot Krievijas, Polijas, Čehijas,
Lielbritānijas un citu antihitleriskās koalīcijas valstu
apbalvojumus.
Vēlreiz sveicu ar pavasari, ar svētkiem un novēlu labu
veselību.
Saeimas preses dienests