Baumaņu Kārlim, Latvijas himnas autoram, 170
Nesen kādā Austrijas grāmatnīcā ieraudzīju krājumiņu, kura titullapā rakstīts: “77 valstu himnas”. Kādas tik tur nebija – no visiem kontinentiem, no visām pasaules malām, arī muzikāli – visdažādākās. Tūlīt pat meklēju – esam vai neesam šo 77 valstu starpā. Esam, protams, esam! Turklāt nošu lappusē, kas acīmredzot skenēta no oriģināla, – gods krājuma sastādītājiem! – ar visām garumzīmēm tekstā.
“Baumaņu Kārlis”. Autors nav zināms. Portrets atrodas Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Himna – tā ir pavisam īpaša
dziesma. Tāda, kuru dzirdot un vēl jo vairāk dziedot mugura pati
no sevis iztaisnojas staltāk, acis iemirdzas spožāk, un tu jūties
nevis kā ikdienas rūpju nogurdināta būtne, bet kā savai tautai un
valstij piederošs pilsonis. Un tādās reizēs gluži neviļus
atceramies arī Baumaņu Kārli – Latvijas himnas vārdu un mūzikas
autoru, kuram, pēc jaunā stila rēķinot, 2005.gada 11.maijā aprit
170.dzimšanas dienas gadskārta.
Viņš šo pieminēšanu ir godam pelnījis, šis drošais, spītīgais
limbažnieks (dzimis Viļķenes pagasta Indriķu muižā). Ar savu
neatlaidību, fanātisko centību, uzticību paša izvirzītajiem
mērķiem. Viņš nāk no tās paaudzes, kura pierādīja, ka latvietis
arī var būt izglītots, gudrs, stiprs. Baumaņu Kārļa dzīves
aktīvais laiks gadsimta ceturkšņa garumā ir saistīts ar
Pēterburgu, uz kurieni Jāņa Cimzes skolotāju semināra absolvents
pārceļas jau 23 gadu vecumā.
Savas dzīves virsuzdevumu Baumaņu Kārlis redz latviskās kultūras
kopšanā, latviešu tautas modināšanā, studējošo tautiešu
atbalstīšanā. Pēterburgā dzīvojošo latviešu pulciņš 60.gadu
pirmajā pusē kļūst par latviešu progresīvās domas kalvi un
centru. Baumaņu Kārli lielpilsētā sagaida Dāvids Cimze, gandrīz
vienlaikus ar viņu Pēterburgā ierodas Krišjānis Valdemārs, tad
arī Juris Alunāns, Krišjānis Barons, Kronvalda Atis, vēlāk vēl
citi. 1862.gadā sāk iznākt “Pēterburgas Avīzes”. Sākas
jaunlatviešu aktivitātes literatūrā, mākslā, mūzikā,
sabiedriskajā darbībā, un Baumaņu Kārlis ir visu šo pasākumu
mutuļa pašā centrā. 70.gados priekšplānā izvirzās muzikālās
intereses – privātā ceļā viņš papildinās gan klavierspēlē, gan
kompozīcijā.
Lai arī daudziem viņa darbiem šobrīd ir vien vēsturiska vērtība,
nav noliedzams tas, ka latviešu mūzikas vēsturē viņu vienmēr
pieminēsim kā pirmo solo un kora oriģināldziesmu autoru. Arī kā
vienu no stūrakmeņu licējiem latviešu Vispārīgo dziesmu svētku
latviskā repertuāra celtnē. Bet tādas laimīgā iedvesmas brīdī
radītas vīru kora dziesmas kā patriotiski sparīgā un skanīgā
“Tēvijas dziesma” ar Lapas Mārtiņa vārdiem un jo īpaši vīrišķīgā,
lepnā un garā nelokāmi stiprā “Trimpula” (Kā Daugava vaida) ar
Ausekļa vārdiem Latvijas koru repertuārā ierakstītas uz mūžīgiem
laikiem. Un, protams, arī “Dievs, svētī Latviju!”. Dziesma, kas
pirmo reizi izskanējusi kā apsveikums Rīgā sabraukušajiem svētku
dalībniekiem 1873.gada 26.jūnijā Rīgas Latviešu biedrības namā,
Pirmo Vispārējo dziesmu svētku atklāšanas svinīgajā aktā. Lūgsna,
kas par latviešu nacionālo himnu saukta jau ilgu laiku pirms šā
nosaukuma oficiālās piešķiršanas. Par Latvijas valsts himnu tā
apstiprināta 1920.gada jūnijā, šo statusu zaudējusi 1945.gada
19.jūlijā un atkal atguvusi 1990.gada 15.februārī.
…Baumann – latviski: celtnieks, būvētājs, būvmeistars.
Vārdu dalīšanas laikā tādu uzvārdu atbilstoši savam amatam saņēma
Baumaņu Kārļa vectēvs Tenis. Tenis Baumanis būvēja namus
dzīvošanai, saimniekošanai, ikdienas vajadzībām. Arī Kārlis
Baumanis visu mūžu ir cēlis savu – latviešu gara dzīves ēku. Līdz
ar to piedalījies pamatu likšanā tai kultūras ēkai, kurā dzīvojam
mēs pašlaik. “Dievs, svētī Latviju”, – kā rakstīja Matīss
Kaudzīte, – varēs būt aizmirsta tikai tad, kad neatradīsies vairs
nevienas latviski jūtošas sirds.” Tas pats jāsaka arī par pašu
Baumaņu Kārli un viņa veikumu.
Ilma Grauzdiņa