Likumprojekts ir novēlots un pretrunīgs
Līdz pašreizējā struktūrfondu apgūšanas perioda beigām atlicis tikai pusotrs gads. Tāpēc jaunajā likumā, kas regulēs struktūrfondu vadību, būtu jāparedz uzlabojumi sistēmā, nevis tikai jāapraksta, kā struktūrfondi dalīti jau divus gadus. Tā uzskata SF apgūšanas uzraudzībā iesaistītās sabiedriskās organizācijas – “Sorosa fonds – Latvija”, Sabiedriskās politikas centrs “Providus”, Sabiedrība par atklātību “Delna”, Pasaules dabas fonds un Latvijas Pilsoniskā alianse.
Katram periodam savs likums
No 24. marta līdz 21. aprīlim
pilsoniskās sabiedrības organizācijas piedalījās Eiropas
Savienības (ES) struktūrfondu likumprojekta saskaņošanas
sanāksmēs Finanšu ministrijā. Ministrija noraidīja daudzus
organizāciju priekšlikumus, argumentējot, ka esošā sistēma netiks
mainīta un likums tiek rakstīts tikai pašreizējam programmēšanas
periodam (2004.-2006.). Nākamā programmēšanas perioda
(2007.-2013.) struktūrfondu apgūšanai izstrādās jaunu
likumu.
Likums top vismaz divus gadus par vēlu. Līdz perioda beigām
atlicis vien gads, un liela daļa naudas jau sadalīta. Loģiski
būtu izanalizēt pašreizējās nepilnības un, izvērtējot
alternatīvas, uzlabot sistēmu. Pretēji tam, tagad tiek patērēts
milzum daudz laika un cilvēkresursu, lai atražotu iepriekšējās
kļūdas. Pilsoniskās sabiedrības organizācijas aicina Finanšu
ministriju laikus izstrādāt likuma koncepciju nākamajam
programmēšanas periodam.
Nav nodalītas funkcijas
Pašreizējais likumprojekta
variants nerisina lēmumu pieņemšanas, ieviešanas un uzraudzības
funkciju nošķiršanu. Tieši pretēji – daudzām struktūrfondu vadībā
iesaistītajām institūcijām, piemēram, vadošajai iestādei (Finanšu
ministrija), pirmā līmeņa starpniekinstitūcijām (pārējās
struktūrfondu vadībā iesaistītās ministrijas) un otrā līmeņa
starpniekinstitūcijām (Lauku atbalsta dienests, Nodarbinātības
valsts aģentūra, Profesionālās izglītības attīstības aģentūra,
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra) jāveic gan lēmumu
pieņemšanas, gan ieviešanas un uzraudzības funkcijas. Konceptuālu
lēmumu pieņemšanā par struktūrfondu vadību un uzraudzību nav
iesaistīti ne Saeimas deputāti, ne Ministru kabinets. Līdz šim
lēmumu pieņemšana notikusi tikai uzraudzības un vadības komiteju
ietvaros (pirmā un otrā līmeņa starpniekinstitūcijas un
nevalstiskās organizācijas ar novērotāju tiesībām), kuru
lēmumiem, izrādās, ir tikai rekomendējošs raksturs un kuras nevar
izdot saistošus valsts pārvaldes lēmumus vai administratīvos
aktus. Šī juridiskā nepilnība tika atklāta tikai pērnā gada
nogalē, un tas ir viens no iemesliem, kāpēc pašlaik top jaunais
likumprojekts.
Līdz šim nav arī pietiekami izsvērta struktūrfondu vadības
izvērtēšana un uzraudzība. Sabiedriskās organizācijas aicina
vadošo iestādi izveidot atsevišķu un nodalītu institucionālo
līmeni, kas apkopotu informāciju par problēmsituācijām, izskatītu
sūdzības un izstrādātu ieteikumus nepilnību novēršanai. Arī
Valsts kontrolei būtu nopietnāk jāiesaistās struktūrfondu vadības
procesa izvērtēšanā.
Ierobežotas tiesības sūdzēties
Likumprojektā par ES struktūrfondu
vadību ir iestrādātas vairākas administratīvo procesu
sašaurinošas normas.
Struktūrfondu vadībā iesaistītās iestādes noteikušas, ka projektu
pieteicēji varēs apstrīdēt tikai to, ka iestāde, izdodot
administratīvo aktu, nav ievērojusi “Ministru kabineta noteikto
kārtību lēmumu pieņemšanai”. Saskaņošanas sanāksmēs daudz tika
diskutēts par to, kā projektu pieteicējus nodrošināt ar iespēju
sūdzēties par lēmumu būtību, tomēr vienošanās nav panākta.
Sabiedriskās organizācijas ierosināja likumprojektā noteikt, ka
izveidojama neatkarīga institūcija, kas apkopotu ziņas par
konstatētajām neatbilstībām un pārkāpumiem un izstrādātu
ieteikumus to novēršanai, kā arī izskatītu sūdzības, līdzīgi kā
darbojas Iepirkumu uzraudzības birojs jautājumos par iepirkumiem
valsts un pašvaldību vajadzībām. Lai arī vadošā iestāde atzina,
ka ieteikums ir vērā ņemams, tomēr likumprojektā paredzēts, ka
pašreizējā vadības sistēmā varēs sūdzēties tikai par lēmuma
“burtu, nevis garu”.
Likumprojektā arī iestrādāts aizliegums trešajām personām
apstrīdēt pieņemto administratīvo aktu. Lai gan Administratīvā
procesa likuma 28. pantā teikts, ka lēmumu var pārsūdzēt persona,
kuras “tiesības vai tiesiskās intereses attiecīgais
administratīvais akts var ierobežot”, Struktūrfondu vadības
likumprojekts noteic, ka sūdzēties varēs tikai pats projekta
pieteicējs. Vadošās iestādes bažas, ka noraidīto projektu
pieteicēju sūdzības pārpludinās un paralizēs struktūrfondu vadībā
iesaistīto institūciju darbu, ir saprotamas, tomēr šāda pārlieku
liela piesardzība rada aizdomas par pieņemto lēmumu kvalitāti. Šī
norma arī ierobežo iespēju, piemēram, vides organizācijām
apstrīdēt kādu pārlieku lielu vides piesārņojumu radoša projekta
apstiprināšanu.
Trūkst informācijas atklātības
Sabiedriskās organizācijas
aicināja vadošo iestādi pievērst pastiprinātu uzmanību jautājumam
par informācijas atklātību struktūrfondu vadības sistēmā un
ierosināja noteikt vairākus aspektus, kas informāciju padarītu
atklātāku un līdz ar to arī process būtu caurskatāmāks.
Ierosinājumi bija šādi:
1) otrā līmeņa starpniekinstitūcijai un grantu shēmu
apsaimniekotājam savā mājas lapā ir jāpublisko informācija par
atvērtajiem projektu konkursiem un jāsniedz rakstiskas saistošas
atbildes uz projektu pieteicēju jautājumiem projekta gatavošanas
gaitā;
2) 15 dienu laikā pēc līguma parakstīšanas ar struktūrfondu
finansējuma saņēmēju otrā līmeņa starpniekinstitūcijai un grantu
shēmu apsaimniekotājam savā mājas lapā jāpublisko šāda
informācija: finansējuma saņēmējs, finansējuma apjoms,
aktivitāte, kurā projekts tiek atbalstīts, projekta saņēmēja
juridiskā adrese, projekta nosaukums, kopsavilkums jeb galvenās
projektā īstenojamās aktivitātes un projekta īstenošanas
vieta;
3) tāda pati informācija jāpublisko pirmā līmeņa
starpniekinstitūcijas mājas lapā par atbalstīto nacionālo
programmu un nacionālās programmas projektu 15 dienu laikā pēc
tam, kad tas ir apstiprināts vadības komitejā;
4) pirmā līmeņa starpniekinstitūcijas mājas lapā reizi divos
mēnešos jāpublisko informācija par progresu nacionālās programmas
īstenošanā.
Lai gan Finanšu ministrija atbalstīja ieteikumus, regulējums tomēr netiks iekļauts likumā. Pamatojoties uz likumu, tiks izdoti Ministru kabineta noteikumi attiecībā uz informācijas pieejamību par apstiprinātajiem struktūrfondu projektiem.
Panāktās izmaiņas
Minētās organizācijas, kas
līdzdarbojušās likumprojekta izstrādē, sekmīgi aizstāvējušas
vairākus priekšlikumus.
Likumā būs noteikts, ka projektu konkursu gaitā ministrijas,
veicot projektu vērtēšanu, nedrīkstēs sazināties ar pieteicējiem
un lūgt mainīt projekta pieteikumu, tai skaitā plānotās
aktivitātes un budžetu. Pretējā gadījumā ierēdņiem būtu pārāk
lielas iespējas ietekmēt konkursa gaitu. Tas apdraudētu
pieteicēju tiesības uz vienlīdzīgu un godīgu attieksmi. Lai
saglabātu zināmu elastību, projekta iesniedzējam vienu reizi
varēs papildināt pieteikumu, novēršot tehniskās nepilnības.
Panākta arī vienošanās, ka visu struktūrfondu vadībā iesaistīto
institūciju darbiniekiem piemērojams amatpersonas statuss. Tas
nozīmē, ka beidzot arī uz struktūrfondu vadībā iesaistīto
aģentūru darbiniekiem attieksies likuma “Par interešu konflikta
novēršanu valsts amatpersonu darbībā” normas.
Būs saglabāta arī nevalstisko organizāciju līdzdalība uzraudzības
un vadības komitejās, kas likuma sākotnējā versijā tika
svītrota.
“Pirmais kucēns”
Struktūrfondu vadībā iesaistītās
personas atzīst, ka pašreizējā struktūrfondu vadības sistēma ir
“pirmais kucēns, kas jāslīcina”. Un tomēr pirmajā programmēšanas
periodā – no 2004. līdz 2006.gadam – Latvijā sadalīs 845,4
miljonus eiru, no tiem 219,8 miljoni eiru ir Latvijas
līdzfinansējums.
Šā ievērojamā naudas daudzuma administrēšana ir neskaidra,
haotiska un bieži vien arī neloģiska. Vairākas atbildīgās
amatpersonas saka: mums tā nauda jāapgūst. Mums jāpierāda ES, ka
spējam naudu paņemt. Pretējā gadījumā nākamajam periodam vairs
tik daudz neiedos.
Tātad motīvi ir skaidri un izmantotās metodes tiek attaisnotas
cēlā mērķa dēļ. Domājot šādi, izpaliek būtiskie jautājumi par
līdzekļu izlietojuma lietderību un efektivitāti, par godīgumu un
atklātību, par vienlīdzīgām iespējām un Attīstības plānā noteikto
mērķu sasniegšanu.
Karīna Janova,
projekta “NVO līdzdalība
valsts attīstības plānošanā” vadītāja
Raksts tapis projekta “NVO līdzdalība valsts attīstības
plānošanā” ietvaros. To finansē ES un “Sorosa fonds –
Latvija”. Plašāka informācija par projektu pieejama portālā
www.politika.lv/strukturfondi