Pārdomas par finanšu stabilitātes paktu
1996.gadā pēc Vācijas un Francijas iniciatīvas tika pieņemts īpašs Eiropas Savienības (ES) Stabilizācijas pakts, ko dažkārt dēvē par Eiropas Savienības “finanšu satversmi”. Saskaņā ar šo paktu ikgadējais ES dalībvalstu jaunais iekšējais parāds nedrīkst pārsniegt trīs procentus no iekšējā kopprodukta (IKP). Šā striktā nosacījuma pārkāpējiem jāmaksā ievērojamas soda naudas.
Naudas apgrozības stabilitātes vārdā
Pavērtēsim stabilitātes pakta
tautsaimniecisko nozīmi. Kā veidojas jaunais iekšējais parāds?
Bezdeficīta budžets mūsdienu pasaulē ir pietiekami reta parādība.
Valstu kopbudžeti parasti tiek pieņemti un izpildīti ar lielāku
vai mazāku fiskālo deficītu. Tas nozīmē, ka kopbudžeta izdevumi
pārsniedz tā ieņēmumus. Finansēt tēriņu, ja valsts kasē nav
nepieciešamo līdzekļu, nevar. Papildināt budžeta ieņēmumus,
papildus emitējot (laižot apgrozībā) naudu, nekādi nav ieteicams:
tas tieši veicinās pieprasījuma inflāciju. Jau sen atrasts
līdzeklis, kā lāpīt caurumu (deficītu) budžetā un savākt
iztrūkstošo naudiņu valsts kasē: šodien naudu aizņemties, lai to
vēlāk atdotu. Šīs kredīta sviras praktiskais mehānisms – valsts
aizņēmuma obligāciju pārdošana; obligāciju pircējam tas ir naudas
ieguldījums, kas īsāku vai ilgāku laiku nodrošina ienākumu
fiksētā procenta veidā; valstī tas nozīmē budžeta deficīta
nosegšanu. Tā pamatos veidojas valsts iekšējais parāds.
Ja šis jaunais parāds ir neliels, iegrožots, tas naudas
apgrozības stabilitāti vēl neapdraud. Obligāciju pircējiem
(uzņēmumiem, bankām, iedzīvotājiem) viņu rīcībā esošais naudas
daudzums samazinās, toties valsts šo naudu caur budžeta izdevumu
apmaksu atkal laiž apgrozībā. Naudas daudzums tautsaimnieciskajā
apritē būtībā nepieaug, naudas stabilitāte nav apdraudēta,
pieprasījuma inflācija netiek veicināta. Cita lieta, ja budžeta
deficīts ir relatīvi liels. Iekšējā aizņēmuma obligāciju
pārdošana neizbēgami pieaug. Palielinās procentu maksājumi.
Valsts iekšējais parāds uzbriest. Nepieciešamais līdzsvars starp
naudas daudzumu apgrozībā un reālo preču masu tiek grauts.
Noturēt naudas pirktspēju iepriekšējā līmenī vairs nav iespējams.
Iekšējā parāda nesamērīgs pieaugums sekmē pieprasījuma inflāciju,
kas veic savu melno darbu. No šā viedokļa ES Stabilitātes pakta
ievērošana, valsts jaunā iekšējā parāda trīsprocentīgās barjeras
nepārkāpšana ir patiesi svarīgs nosacījums, lai cementētu
stabilitāti katras dalībvalsts tautsaimniecībā, vispirmām kārtām
naudas apgrozībā.
ES Stabilitātes pakts tika pieņemts laikā, kad jau bija lemts pēc
pāris gadiem pāriet uz liru. Tāpēc pakta vienprātīgā
apstiprināšana bija visai nozīmīga no perspektīvas viedokļa, lai
nākotnē nodrošinātu stabilitāti visā eiras zonā.
Kāpēc “atmiekšķēja”stabilizācijas paktu
Gāja gadi. Sākotnēji viss
risinājās gludi, normāli, Stabilizācijas pakts tika pildīts.
2003.gadā situācija mainījās: Vācija un Francija, stabilitātes
pakta iniciatori, pirmie šo paktu arī pārkāpa: jaunais iekšējais
parāds vairs neiekļāvās 3 procentu ietvaros no IKP. Brisele
draudēja ar sankcijām. Vācijas un Francijas vadība taisnojās:
ekonomikas stagnācijas apstākļos Stabilizācijas pakta
pamatnosacījumu nevarot ievērot. Un izvirzīja prasību: pakts esot
jāmīkstina, jāpielāgo jaunajam ekonomiskajam klimatam. ES finanšu
ministri iesaistījās aktīvā diskusijā: Stabilizācijas paktu
liberalizēt vai atstāt nemainīgu? 2004. un 2005.gads stāvokli
neuzlaboja: Vācija un Francija kļuva par pakta pārkāpējiem. Ko
darīt? Maksāt varen lielas soda naudas neviens negribēja.
Vācija un Francija prasīja: pietiek diskutēt – jālemj. Lai
stabilizācijas dokumentu mainītu, bija nepieciešams visu 25 ES
dalībvalstu vienprātīgs lēmums. Šā gada martā ES sammits,
uzklausot Vācijas un Francijas argumentāciju, Stabilizācijas
paktu “atmiekšķēja”.
Trīs var būt arī četri
Līdz šim Stabilizācijas paktu
raksturoja princips: “trīs ir un paliek trīs”. Tagad ES
dalībvalstis var vadīties no nostājas “trīs var būt arī četri”
bez riska saņemt bargu sodu.
Prasība, ka jaunais iekšējais parāds (praktiski valsts kopbudžeta
fiskālais deficīts) nedrīkst pārsniegt trīs procentus no
attiecīgā gada IKP formāli paliek spēkā. Mainīts ir iekšējā
parāda saturs. Tā, piemēram, Vācija var savā iekšējā parādā
neuzskaitīt šīs valsts apvienoša
nas izdevumus, proti, transfertus
uz austrumu zemēm, kas gadā sasniedz 90 miljardus eiru, kas
līdzinās 4% no Rietumvācijas IKP. Valstis var neietvert iekšējā
parāda pensijas reformu papildu izdevumus. Ārpus iekšējā parāda
paliek izmaksas sakarā ar negatīvo efektu, kas saistīts ar jaunu
dalībvalstu iekļaušanu un pievienošanos ES; dalībvalstis var
neievērot trīsprocentīgo normatīvu ekonomikas lejupslīdes
apstākļos. Tas viss nozīmē, ka jaunais iekšējais parāds trīs
procentu no IKP vietā var faktiski sasniegt četrus
procentus.
Nupat noskaidrojās, ka Stabilizācijas pakta pārkāpēju klubam
2005. un 2006.gadā pievienosies Itālija.
Pretrunīgi vērtējumi
Vācijas un Francijas oficiālie
pārstāvji ar sammita lēmumu ir gaužām apmierināti. Vācijas
kanclers G.Šrēders gandarīts paziņoja: “Teicams darbs, lielisks
sasniegums.” Francijas finanšu ministrs T.Bretons panākto vērtē
kā “brīnumu” un kā “lielu soli Eiropas vārdā”.
Galvenā problēma: vai Stabilitātes pakta mīkstināšana izraisīs
eiras zonā inflāciju? Daži eksperti to noliedz, jo eira
starptautiski ir tiktāl nostiprinājusies, ka iekšējā parāda
pieaugums dažās valstīs tās stabilitāti nevājinās. Bambergas
profesors R.Švabohers uzskata, ka inflācijas kāpinājums Vācijai
nedraud; Vācijas eksports jau sen ciešot no pārāk stiprās eiras.
Ir speciālisti, kas uzskata, ka Stabilitātes pakts nebūt nav
nepieciešams; eiru varot laist “brīvā peldējumā” bez jebkādiem
iepriekšējiem iegrožojumiem.
Vairākums speciālistu pauž bažas par Stabilitātes pakta
“atmiekšķēšanas” negatīvajām sekām. Izteikts viedoklis, ka radīts
bīstams precedents, jo pārkāpts romiešu tiesību nozīmīgs princips
“pacta sun servanta” (līgumi jāpilda). Tagad
Stabilizācijas pakts oficiāli labots, vairs netiek prasīta tā
ievērošana. Pēc šā precedenta var rīt atteikties no citiem ES
darbības “spēles noteikumiem”, pat pēc pirmā pieprasījuma labot
Eiropas Savienības satversmes pantus, radot nedrošības
gaisotni.
“Bremžu vairs nav”, uzskata Minhenes “Hypovereinsbank”
galvenais ekonomists M.Hipners, “un tas ir visai bīstami”. Asu
kritiku par finanšu sfēras izmaiņām pauž Vācijas Federālās bankas
pārstāvji: tās eksperti uzskata, ka Stabilitātes pakts tagad
“būtiski novājināts”, tā izpilde kļuvusi necaurspīdīga, var tikt
aizplīvurots ES dalībvalstu patiesais finanšu stāvoklis. Pakta
darba pamatprincipa labojuma kritikas vilnis pieaugs.
Autors, vērodams eiras pirktspējas mazināšanos vairākās eiras
zonas valstīs, uzskata, ka “bremžu atlaišana” var dot jaunu
grūdienu inflācijas kāpināšanai.
Latvijas iekšējā parāda problēma
Kāda situācija Latvijā ir ar
kopbudžeta fiskālo deficītu un līdz ar to ar jaunā iekšējā parāda
lielumu? Latvijas iekšējais parāds procentos pret IKP ir viens no
zemākajiem Eiropas Savienībā. No 1999.gada šis rādītājs strauji
mazinājies, jo sarucis kopbudžeta fiskālais deficīts.
2005.gadam paredzēts fiskālais deficīts viena procenta
apmērā.
Diskutējams ir jautājums, vai šāds neliels deficīts atbilst
Latvijas konkrētajiem apstākļiem. Daži politiķi un speciālisti
uzskata, ka jācenšas veidot bezdeficīta valsts kopbudžetu,
izdevumus kārtot ieņēmumu ietvaros, neņemot kredītus; dzīvot uz
parāda liekas tīkami, bet parāds agri vai vēlu ir jāatmaksā; tas
nozīmē nākamajos gados palielināt budžeta izdevumus. Valsts
iekšējā un ārējā parāda veidošana, sedzot budžeta deficītu, ir
redzama tabulā.
Tabula rāda, ka kopējais, pa gadiem uzkrātais valsts parāds
augtin aug, kas kalpo par argumentu veidot bezdeficīta
budžetu.
Daži politiķi un eksperti pārstāv citu viedokli: būtu vēlams,
nepārkāpjot Stabilitātes paktu, palielināt līdz diviem procentiem
no IKP fiskālo deficītu un papildu līdzekļus novirzīt sociālo
jautājumu risināšanai, bezdarba mazināšanai. Pieprasījuma
inflāciju tas neveicināšot, jo piedāvājums augšot līdz ar
pieprasījumu. Augstie IKP izaugsmes tempi perspektīvā
nodrošināšot lielākā valsts parāda netraucētu dzēšanu.
Fiskālā deficīta lieluma noteikšana ir politisks risinājums.
Galvenais ir tas, ka abi minētie viedokļi pilnībā iekļaujas ES
Stabilizācijas pakta visstingrākajos nosacījumos.
Georgs Lībermanis,
LU
Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks
Valsts parāda dinamika (perioda beigās, milj. latu)
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
|
Valsts parāds |
570,9 |
712,9 |
756,1 |
846,3 |
tai skaitā |
||||
valsts iekšējais parāds |
222,9 |
256,0 |
291,6 |
426,7 |
tai skaitā |
||||
valsts iekšējā
aizņēmuma |
63,1 |
28,4 |
37,9 |
52,7 |
valsts iekšējā
aizņēmuma |
159,8 |
227,6 |
253,6 |
224,1 |
valsts iekšējā
izņēmuma |
– |
– |
– |
97,0 |
valūtas parāds |
– |
– |
– |
52,7 |
valsts ārējais parāds |
348,0 |
456,9 |
464,5 |
419,6 |
tai skaitā |
||||
aizņēmumi |
221,7 |
222,2 |
209,2 |
137,6 |
eiras obligācijas |
126,3 |
134,7 |
255,3 |
282,1 |