Lasītāja vēstule avīzei kā slepens dokuments
Vēstule laikraksta “Pravda” redakcijai 1957.gada 16.martā
Nobeigums.
Sākums – “LV”, 11.05.2005.
Uzticamus cilvēkus ar pilnīgi
“tīrām” kadru anketām vairumā ieveda no Krievijas – kopā ar
darbgaldiem un traktoriem. Tā ar politiskās modrības ieganstu
latvieši tika diskriminēti paši savās mājās. Jāteic, ka šāds
stāvoklis vēl arvien nav izlabots. Lai cik savādi tas būtu, bet
skaitliski gluži nelielā latviešu buržuāzija spēja sekmīgi vadīt
visas nozares savā šķiriskajā valstī. Turpretī latviešu
strādnieku šķira, zemniecība un darba inteliģence, kas veido
tautas milzīgo vairākumu, tagad, izrādās, nespēj tikt galā ne ar
dzelzceļu (priekšnieks – biedrs Krasnobajevs), ne ar republikas
finansēm (finanšu ministrs – biedrs Manoilo), ne ar
lauksaimniecību (Ministru padomes priekšsēdētāja vietnieks
lauksaimniecības jautājumos – biedrs Skobkins), ne ar miliciju un
prokuratūru. Es pāršķirstīju Rīgas valdības tālruņu sarakstu (kā
zināms, valdības tālrunis ir tikai augsta ranga vadītājiem). No
572 uzvārdiem 269 izrādījās krievu. Tādus un līdzīgus piemērus
varētu uzskaitīt bezgalīgi daudz. Pirmajos pēckara gados mūsu
republikā tiešām valdīja liels kvalificēto kadru trūkums un
krievu tautas palīdzība bija ļoti vērtīga. Bet tagad apstākļi
krasi mainījušies: krievu biedri, kas aizsēdējušies atbildīgās
vietās, kavē nacionālo kadru izvirzīšanu. Nepietiekami
pārzinādami vietējos apstākļus un latviešu tautas īpatnības, viņi
ļoti bieži spēj strādāt tikai daudzmaz apmierinoši vai vienkārši
slikti.
Ļoti daudzi pie mums baidās, ka pašreizējais PSKP CK un padomju
valdības sastāvs nespēs šīs problēmas atrisināt. Šai sakarībā
tiek minēti šādi fakti.
Lielākā daļa partijas un valdības vadītāju ir krievi, bet lielas
tautas pārstāvim ir grūti saprast mazas tautas domas un jūtas pat
tad, ja viņš ir marksists.
Pašreizējie vadītāji lielākā vai mazākā mērā ir Staļina laika
audzēkņi, bet uz Staļinu, kā uzskata, vairāk nekā uz jebkuru citu
var attiecināt Ļeņina vārdus, ka “pārkrievojušies cittautieši
vienmēr pārsāla īsteni krievisko noskaņojumu ziņā”. Staļina laikā
krievu lielvalstiskais šovinisms tika ne vien pamatīgi uzpūsts,
bet tam pat radīja “zinātniski marksistisku” pamatojumu. Šķiet,
ka PSRS vadītāju vidū ir ne mazums cilvēku, kas nacionālo
republiku pārkrievošanu uzskata par marksistiskās nacionālās
politikas uzvaru, par PSRS tautu draudzības triumfa
apliecinājumu.
Gandrīz jebkuras nozares latviešu tautības darbinieki min
piemērus, kas rāda vissavienības valdības iestāžu nevērīgo
attieksmi pret nacionālo republiku vajadzībām.
Viens no šādiem piemēriem, kas izraisa sašutumu visā latviešu
tautā, ir Latvijas mežu nesaudzīgā iznīcināšana. Pateicoties PSRS
Valsts plāna “gādībai” un PSRS Mežrūpniecības ministrijas
centībai, meža izciršanas normas Latvijā no gada gadā stipri
pārsniedz dabisko pieaugumu. Tas notiek tāpēc, ka PSRS
Mežrūpniecības ministrija līdz pat šim laikam nav izpildījusi
PSKP XIX kongresa lēmumu par kokmateriālu sagatavošanas
pārbazēšanu uz Sibīriju un zemes austrumiem. Bet Latvijā mežs aug
blakus pirmklasīgam ceļam – tātad Latvijā var nocirst pēdējo
priedi, lai Maskavas biedri varētu ziņot par kokmateriālu
izvešanas plāna izpildi... Dažu deputātu – latviešu tautas sūtņu
– vārgie, kautrīgie iebildumi PSRS Augstākajā padomē netika ņemti
vērā (un arī tas ir ļoti raksturīgi!). Meža izciršanas plāns mūsu
republikā sestajā piecgadē faktiski nozīmē nāves spriedumu
atlikušajiem Latvijas mežiem.
Otrs piemērs no pavisam citas dzīves jomas. Latviešiem, tāpat kā
citām tautām, ir savi kultūras pieminekļi, to skaitā zemnieku
sētas un nami, kur dzimuši, dzīvojuši un radoši strādājuši
ievērojami rakstnieki, mākslinieki, kultūras darbinieki. Šo
pieminekļu restaurācijai un uzturēšanai kārtībā nepieciešamas
zināmas summas no valsts budžeta. Jau vairākus gadus PSRS Finanšu
ministrija, saskaņojot budžetu, šo pantu izsvītro. Tas nozīmē:
valdība, kura pēc kara tikai Mihailovskas ciema un tā apkārtnes
atjaunošanai, kur dzīvojis un radījis lielais krievu dzejnieks
A.S.Puškins, atvēlēja 10 miljonu rubļu, atteicās dot dažus simtus
tūkstošu rubļu, lai glābtu pieminekļus, kas dārgi katra latvieša
sirdij. Tikai šogad (t.i., 1957.g.) pirmo reizi izdevās saņemt
ļoti ierobežotas summas šim nolūkam.
Neizpratni izraisa arī dažas Latvijas industrializācijas iezīmes.
Pie mums veido veselu virkni lielu uzņēmumu, kuru vajadzībām
burtiski viss tiek ievests no Krievijas: iekārtas, inženieri,
strādnieki, izejvielas. Arī produkciju ved uz turieni – atpakaļ.
Rodas jautājums – kāda jēga radīt nacionālā republikā tādas
rūpnīcas, izņemot vienu: palielināt krievu iedzīvotāju skaitu,
panākt, lai viņi izveidotu vairākumu, un tad kādā jaukā dienā,
balstoties uz šo vairākumu, pasludināt nacionālo savienoto
republiku par likvidētu un lūgt KPFSR Augstāko padomi, uzņemt
Krievijas sastāvā jaunu autonomo republiku... Kareļu–somu
republikas piemērā daudzi latvieši redz pašu likteņa bēdīgo
perspektīvu.
Kā zināms, 1953.gadā notika Latvijas KP CK plēnums (tāpat arī
Lietuvā), kur tika atklāti brēcoši fakti par novirzīšanos no
marksistiski ļeņiniskās politikas nacionālajā jautājumā. Taču
pieņemtie lēmumi palika tikai uz papīra. Nevar neredzēt, ka tādā
kārtā nekrievu tautas intereses ziedotas par labu lielvalstiskiem
noskaņojumiem. Vai šo lēmumu (kas, cik man zināms, nav atcelti)
neizpilde nav kapitulācija lielkrievu šovinisma priekšā?
Ja vērtē, kā tiek ievērotas latviešu tautas nacionālās tiesības,
tad gaužam bēdīgā gaismā parādās kā mūsu republikas valdība, tā
arī republikas partijas organizācijas vadība. Viņiem būtu jāpauž
tautas griba, jācīnās par tautas prasību izpildi, taču viņi to
dara ļoti vārgi. Tas arī saprotams – visi mūsu vadītāji ir
izgājuši baigo staļinisko aklās paklausības un bezierunu izpildes
skolu. Visvairāk viņi baidījās, ka varētu tikt apvainoti
buržuāziskajā nacionālismā, tāpēc sacentās “no augšas” nākamo
norādījumu priekšzīmīgā izpildē. Protestēt, cīnīties par tautas
interešu, Latvijas īpašo apstākļu ievērošanu – tas viņiem ir kaut
kas pilnīgi jauns. Daudzi no viņiem nav uz to spējīgi arī tāpēc,
ka paši paguvuši pārkrievoties, attālinājušies no savas tautas un
katrā nacionālās pašapziņas izpausmē gatavi ieraudzīt
“buržuāziskā nacionālisma atliekas”.
Turklāt daudzi mūsu vadītāji ir cilvēki ar ļoti viduvējām spējām,
kas izvirzījušies tieši savas paklausības, nevis talanta dēļ.
Viņi tagad gluži pamatoti baidās par savām vietām, un gaidīt no
viņiem enerģisku rīcību būtu vienkārši naivi.
Rusifikācija ir novedusi pie tā, ka padomju varas nodibināšanu
Latvijā tautā dēvē kā “krievu atnākšanu”, pašu padomju varas
pastāvēšanu kā “dzīvi pie krieviem”; komunistisko partiju un
Latvijas ĻKJS traktē kā krievu organizācijas, bet dienestu
padomju armijā kā dienēšanu “krievu armijā”. Tas nozīmē, ka visi
šie institūti rusifikācijas gaitā arvien vairāk un vairāk
atsvešinās no tautas, zaudē autoritāti.
Nesen mans paziņa jautāja kādam kolhoza priekšsēdētājam: “Kāpēc
tik daudzi kolhoza jaunieši (to skaitā arī komjaunieši) baznīcā
iesvētījās?” Atbilde skanēja: “Tāpēc, ka luterāņu baznīca tagad
palikusi vienīgā patiesi nacionālā organizācija, kurā nav
iespiedušies krievi. Tā ir vienīgā organizācija, kas ar tautu
runā tai saprotamā valodā.”
Un, ja man jautātu, kā rīkotos latviešu jaunieši, ja izceltos
karš ar angļu-amerikāņu kapitālistisko valstu grupējumu, es būtu
spiests atzīt: diez vai vairums dotos liet asinis, lai aizstāvētu
Latvijas tālākās pārkrievošanas iespējas.
Bet viens latvietis – komunists (starp citu, nesen likvidētās
latviešu nacionālās karaspēka daļas virsnieks) izteica bažas, ka
varētu pienākt laiks, kad par galveno spēku, kas saturētu
vienkopus padomju republiku savienību, varētu kļūt padomju armija
ar krievu ģenerāļiem un maršaliem priekšgalā.
Tagad atliek jautājums: kāpēc es visu to uzrakstīju?
Lūk, atbilde.
1. Tāpēc, ka es kā latviešu tautas dēls esmu vitāli ieinteresēts
manas tautas gaišās nacionālās nākotnes nodrošināšanā.
2. Tāpēc, ka es dziļi ticu komunistiskajai partijai, tās gaišajam
prātam, tās uzticībai Ļeņina idejām. Es esmu pārliecināts, ka
PSKP CK ir spējīga likvidēt visas pagātnes negatīvās sekas un
veiks to apņēmīgi. Pretējā gadījumā es nebūtu šķiedis spēkus un
laiku rakstīšanai.
3. Tāpēc, ka redzu, ka ir apdraudēts tas, kam esmu atdevis savas
apzinātās dzīves labākos gadus līdz šim un kam es apzināti vēlos
veltīt arī visu atlikušo dzīvi. Kā ierindas komjaunietis, kā
skolas komsorgs, kā komjaunatnes CK lektors un, visbeidzot, kā
žurnālists esmu centies ar vārdu un spalvu pārliecināt savus
tautiešus, ka vienīgi sociālismā, vienīgi PSRS tautu saimē rodama
garantija latviešu tautas gaišajai nākotnei. Bet tagad es redzu,
ka tas, kas izveidots ideoloģiskajā jomā, – tai skaitā arī mans
niecīgais pienesums – grīļojas, ka tā pamatus izskalo varena
straume, kas arvien vairāk pieņemas spēkā. Tās ir tautas
apvainotā nacionālā goda jūtas, pašaizsardzības jūtas, nācijas
pašsaglabāšanās jūtas.
Bet šīs jūtas ir stiprākas par visu. Tās nevar nodzēst ne ar ko –
ne ar kādiem materiāliem labumiem, ne ar kādām propagandas
frāzēm. Aizlaida lauksaimniecību – to varēs izlabot dažās
piecgadēs. Bet aizlaidiet nacionālo jautājumu – un jums nāksies
ievākt iesēto vēl pēc vairākām paaudzēm.
Nacionālo republiku pārkrievošana, kas notiek, aizbildinoties ar
dažādo tautu draudzīgo līdzāspastāvēšanu, ir jāizbeidz, jo tā ved
uz mūsu daudznāciju valsts galvenā spēka – tautu draudzības –
bojāeju. Latviešu tauta ir pacietīga un – es atļaujos sacīt –
diezgan kulturāla tauta, kurai parasti prāta apsvērumi valda pār
jūtām. Tā patiešām jūt dziļas simpātijas pret krievu tautu un
apzināti vēlas dzīvot ar to draudzībā. Bet latviešu tauta arī
vēlas palikt pašu mājās saimnieka lomā. Pašreizējais stāvoklis
rada draudus tās nacionālajai eksistencei, un tā sāk to arvien
skaidrāk apzināties. Tā redz, ka tās laipnību un viesmīlību sāk
izmantot pret tās dzīvības interesēm. No tā neizbēgami izriet
atbilstoši secinājumi. Lūk, kā man teica jauns elektrotehniķis:
“Kad tu padomā, cik daudz krievu sabraukuši Rīgā un ko tas mums
nozīmē, tad gluži nevilšus sāc lūkoties ar aizdomām uz savu
labāko darbabiedru krievu.”
Kāds skolotājs sacīja: “Es neapšaubāmi esmu par sociālistisko
dzīvesveidu, es esmu ļoti apmierināts, ka varu dzīvot sabiedrībā,
kurā neesmu spiests pārdot ne sevi, ne citus. Taču, ja man kā
latvietim būtu jāizšķiras par manas tautas eksistēšanu
kapitālismā vai tās asimilāciju, izšķīdināšanu krievu masā
sociālismā, tad es būtu spiests izvēlēties pirmo iespēju.”
Es jautāju savam skolas biedram, ļoti spējīgam cilvēkam, kas
varētu ieņemt daudz atbildīgāku posteni un dot daudz vairāk
labuma padomju sabiedrībai, – kāpēc viņš nestājas partijā. Viņš
atbildēja: “Es to labprāt darītu, ja būtu pārliecināts, ka manai
tautai galu galā nenāksies uzstāties pret šo neprātīgo
rusifikāciju. Tad es gribu būt tautas pusē.”
To nesacīja cilvēks, kas nācis no buržuāzijas vai saklausījies
“Amerikas Balsi”. To sacīja jauneklis, kas izaudzis trūkumā,
saņēmis augstāko izglītību pie padomju varas, bijušais aktīvais
komjaunietis.
Līdzīgi noskaņojumi latviešu jaunatnes apziņā nostiprinās arvien
vairāk un plašāk, īpaši jaunajā inteliģencē.
Ja ar šo manu vēstuli tiktu iepazīstināti daži mūsu republikas
vadošie darbinieki, viņi, iespējams teiktu, ka manā vēstulē ir
daudz pārspīlējumu un tendenciozitātes. Tā viņi varētu teikt
tāpēc, ka, pirmkārt, daži no viņiem zināmā mērā ir atrauti no
masām, nepietiekami zina cilvēku noskaņojumu un, otrkārt, tāpēc,
ka manis minētie fakti var izraisīt secinājumu, ka ideoloģiskā
audzināšana tautu draudzības garā mūsu republikā norit slikti. Kā
zināms, dažiem vadītājiem piemīt vājība – censties parādīt
stāvokli rožainā gaismā, lai tādā veidā izceltu savus personīgos
nopelnus.
Es domāju, ka masu ideoloģiskajā audzināšanā mums tiešām ir daudz
nopietnu trūkumu. Taču galvenais mūsu propagandas vājuma (es
teiktu tieši: neveiksmes) cēlonis nav tas, ka mūsu lekcijas,
pārrunas un raksti būtu zemā līmenī vai arī ka to skaits būtu
nepietiekams. Galvenais neveiksmju cēlonis ir tas, ka latviešu
darbaļaužu acīs mūsu vārdi, kad runājam par nacionālo jautājumu,
galīgi nesaskan ar faktisko stāvokli. Un tas padara veltīgas pat
vislabāko propagandistu un aģitatoru pūles.
Biedri Maskavā varētu secināt, ka Latvijā ļoti stipri attīstās
buržuāziskais nacionālisms un ka šī vēstule arī uzrakstīta šīs
ideoloģijas ietekmē, jo autors lieto tādus terminus kā
“rusifikācija”, “asimilācija”, “diskriminācija” utt., kurus, kā
zināms, attiecībā uz padomju iekārtu lieto imperiālistiskā
propaganda.
Gribu pateikt, ka es lietoju šos vārdus ne tāpēc, ka būtu šīs
terminoloģijas piekritējs. Bet es esmu spiests tos lietot, jo
daudzu latviešu darba cilvēku acīs tiem ir pilnīgi reāls saturs,
tie atspoguļo reālās dzīves parādības. Taču diez vai šo faktu
varētu uzskatīt par imperiālistiskās propagandas panākumu.
Izšķirīgais ir tas, ka tauta savā dzīvē redz parādības, kuru
nosaukumus nākas ņemt no buržuāziski nacionālistiskās
propagandas. Tātad – ja mēs nepapūlēsimies enerģiski un
konsekventi likvidēt šīs parādības, mēs kļūsim par pašiem
labākajiem, pašiem vērtīgākajiem palīgiem padomju varas
ienaidniekiem.
Nekādus konkrētus pasākumus es neiesaku, jo uzskatu, ka vadītāji
tos var izstrādāt ar daudz dziļākām zināšanām. Manas vēstules
mērķis – pievienot vēl vienu signālu tiem signāliem, kuri, bez
šaubām, jau atrodas centrālo iestāžu rīcībā.
Viens ir skaidrs: kamēr Padomju Savienībā pastāvēs nacionālās
atšķirības (un tās vēl būs ļoti, ļoti ilgi), latviešu tautai ir
jānodrošina ne ar ko neapdraudēts vairākums savā dzimtajā zemē,
visās Latvijas pilsētās un rajonos, vislielākā nacionālās
attīstības brīvība.
Nekādi puspasākumi un ārišķības (piemēram, tagad krievu biedri
dažās avīzēs sākuši parakstīt savus rakstus ar latviskiem
pseidonīmiem...) nepalīdzēs; tie spēj stāvokli tikai
pasliktināt.
K.Reimanis
Ieceļotāji Rīgas stacijā;
Ņikita Hruščovs Rīgā. Šo valstsvīru, kura varas gados tapa
K.Reimaņa vēstule, pasaulē vērtē kā ļoti pretrunīgu
personību |