Ģenerāļu datorspēles
Līdz ar Latvijas integrāciju NATO un Nacionālo bruņoto spēku (NBS) pāreju uz profesionālo dienestu aizsardzības resora vadītājiem un štābu virsniekiem nākas atbilstoši mūsdienu prasībām pārstrādāt gan Latvijas nacionālās drošības, gan valsts aizsardzības koncepciju, gan izstrādāt aizsardzības spēju pilnveidošanas un NBS attīstības perspektīvas, ievērojot saistības ar Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalstīm.
Pašlaik Nacionālajos bruņotajos
spēkos uz 1. kājnieku bataljona bāzes tiek veidota kājnieku
brigāde, kuru jau pirms pieciem gadiem ieteica veidot vācu
armijas ģenerālmajors Dītrihs Genšels. Viņš gan runāja par kopīgu
Baltijas ātrās reaģēšanas vieglo kājnieku brigādi, kas samazinātu
izdevumus katrai valstij. Ģenerālis pauda uzskatu, ka,
standartizējot kopējo plānošanu, treniņus, apgādi un citus
jautājumus, Baltijas valstīm būtu jātērē mazāk līdzekļu.
Daļēji tas tiek jau realizēts. Piemēram, kopējas Gaisa kontroles
sistēmas izveidē. Bruņotas sadursmes un asimetrisko draudu
(terorisms, masveida iznīcināšanas ieroču pielietošanas)
iespējamība prasa izstrādāt efektīvas karavīru militārās
apmācības formas un metodes. Militārās ekonomikas un loģistikas
teorētiķi izstrādā materiālo līdzekļu uzkrāšanas un izmantošanas
programmas valsts aizsardzībai un NBS darbības nodrošināšanai
miera un krīzes apstākļos, meklējot ceļus, kā racionālāk izmantot
vai samazināt resursus. Starptautiskā sadarbība un jauno
dalībvalstu iekļaušanās NATO struktūrās prasa papildu izdevumus,
jo sevišķi operacionāla mēroga bruņoto spēku veidu operāciju
plānošanas un kaujas darbības vadības mācībās.
Pārmaiņas diktē konfliktsituācijas
Līdz ar straujajām pārmaiņām
tehnoloģijā, karaspēka apbruņojumā, sakaru un transporta līdzekļu
izvēlē, mainās bruņoto spēku sagatavošanas, karadarbības
plānošanas un vadības procesi. Miera apstākļos, realizējot liela
mēroga mācības, kurās iesaistītos vairāku partnervalstu dažādu
spēka veidu militārās vienības, rodas milzum lieli izdevumi.
Tāpēc šāda līmeņa militārās spēles arvien biežāk tiek realizētas,
izmantojot datorprogrammas.
Par tendencēm šajā pārejas procesā stāsta pulkvežleitnants Tālis
Blūmfelds, kurš bijis Latvijas kontingenta vecākais virsnieks
militārajās mācībās Zviedrijā.
Pirmā mūsu karavīru līdzdalība mācībās Zviedrijā saistās ar Sužu
izlūkdesanta bataljona pastāvēšanas laiku, tās bija “Nordic
Peace”. Toreiz Gotlandē puiši ar lūša emblēmu uz formas
tērpiem lēca ar zviedru izpletņiem no amerikāņu lidmašīnām.
Zviedru ģenerāļi jokojot to atzīmējuši kā vēsturisku notikumu, jo
tradicionāli neitrālajā valstī pirmo reizi esot “izsēdināts
svešas zemes gaisa desants”. “Nordic Peace” mācības gan
daļēji vēl notika pa vecam, štābos jau strādāja ar
datorprogrammām, bet plānoto poligonos un dabā realizēja karavīri
ar visu tehniku. T.Blūmfelds atzīst, ka šo mācību epizodes viņam
iespiedušās atmiņā uz visu mūžu, kaut arī izspēlēto situāciju
skaits dienā sniedzies pāri simtam. Efekts panākts ar tūlītēju
risinājuma analīzi, klātesot ekspertiem, situācijas “aktieriem”
un pašiem uzdevuma veicējiem – karavīriem. Mācības katru gadu
notika rotējošā kārtībā – Dānijā, Norvēģijā, Zviedrijā, Somijā,
bet tas viss maksājis tik dārgi, ka pērngad “Nordic Peace”
mācību karogs ticis nolaists un nodots muzejā.
NATO Ātrās izvēršanas korpusa vadības centrs mācībās “Destined Glory 2004” Sardīnijā Foto no žurnāla “Militārais apskats”, 2004., Nr.2 (1119) |
Datorprogrammas ekonomē tūkstošus
Pirmo uzaicinājumu piedalīties
starptautiskajās datorsimulāciju mācībās “Viking’99” saņēma
toreizējā “Baltbat” štābā 1999. gada nogalē. Mācībās piedalījās
tikai desmit valstis. Štābs bija Zviedrijā, bet militārās
vienības un civilās organizācijas darbojās katra savā valstī.
“Sliktie cilvēki” pie simulatordatoriem bija izdomājuši
scenāriju: Betalandes salas iedzīvotāju vidū radušās nopietnas
reliģiska rakstura domstarpības, kas noved pie savstarpējas
karadarbības. Lai pārtrauktu asinsizliešanu, salas teritorijā
tiek ievestas starptautiskās miera uzturēšanas vienības no
Skandināvijas un Baltijas valstīm. Latvijas rotas nonāk starp
diviem bataljoniem, kuru avangarda vienības jau sāk apšaudi. Mīnu
lauki ir tieši tajās vietās, kas mūsējiem sevišķi vajadzīgas, bet
pa vidu maisās 5000 bēgļu bez pārtikas un pajumtes...
Latvijas virsnieki šādās mācībās piedalījās pirmoreiz. “Pirmās
dienas vakarā visiem bija slapjas muguras, apsārtuši acu
plakstiņi, un nebija nekādas pārliecības, ka datori pieņems
izstrādātos risinājumus,” atceras mācību dalībnieks pulkvedis
Guntis Porietis. Mūsu virsnieki ātri orientējās “slikto zēnu”
situācijas modelēšanas variantos un mācību beigās atzina, ka līdz
šim bataljona štābs darba teorijas gudrības bija apguvis no glīti
iesietiem mācību materiāliem, bet tagad ar sviedriem, nogurumu un
nervu piepūli iegūta neatsverama pieredze škietami pilnīgi reālā
situācijā. Tomēr jāatzīst, ka tajos gados mūsu virsnieki plašāku
līdzdalību šādās datorkaujās pieskaitīja pie sapņiem, tāpat kā
iestāšanos NATO, un atgriezās pie vecās un pārbaudītās sistēmas –
karte planšetē, zīmulis rokā, rācija uz muguras – un poligonā
iekšā.
Bet jau tolaik tapa starptautisks projekts, kas paredzēja
izveidot plašu datorsimulāciju tīklu, kas spētu adaptēt
nacionālās sistēmas, ļaujot tās pievienot vienotai ķēdei. Par
“Viking” mācību tālāko attīstību un piecu gadu ilgo pieredzi
pastāstīja pulkvežleitnants Tālis Blūmfelds.
Šogad trīs štābu līmeņos piedalījās 26 valstu 150 virsnieki.
Droši vien tāda mēroga militārās spēles, ja izmantotu reālus
tehniskos sakaru līdzekļus, transportu, bruņutehniku un karavīrus
no dalībvalstīm, būtu ļoti dārgi un sarežģīti realizējamas.
Iedomājoties tikai kara tehnikas pārvietošanu no Dānijas uz
Somiju vai no Zviedrijas uz Norvēģiju vien, kļūst skaidrs, cik
tas izmaksātu. Taktisko un operatīvo plānošanu veica, izmantojot
datorprogrammas, kas izstrādātas Zviedrijas “Pasaules spēļu
centrā”, bet datortehniku piegādāja ASV.
Izmantojot datorprogrammas, plānotās operācijas tiek
vizualizētas. Programma ir galvenais instruments, kas veido
spēli, palīdz trenēties. Pēc operācijas uzdevumu saņemšanas
virsnieki izstrādā plānus. Izmantojot speciālu datorprogrammu,
tiek analizēts sastādītais plāns, plānošanas kļūdas, stratēģija.
Piemēram, apgādes un loģistikas virsniekiem īsā laikā jāveic
aprēķini kādas vienības pārdislocēšanai no viena Zviedrijas
rajona uz kādu Norvēģijas piekrasti. Sākas darbs uz reālas
apvidus kartes, aprēķinot nepieciešamās vienības – no transporta
mašīnām un degvielas līdz pat rezerves zābaku pāriem. Ģenerāļi
sarežģī spēli, iesaistot vietējos iedzīvotājus protesta akcijās.
Ja spēles darbības vieta un kartes tiek nomainītas ar “bijušo
Dienvidslāvijas reģionu”, uzdevumu izpildi sarežģī etniskie
konflikti utt.
Leģendas ir dažādas, spēle pakāpeniski kļūst arvien grūtāka un
sarežģītāka. Ir “dzīvā spēka zaudējumi”, nepieciešami
papildinājumi, jāiesaista gaisa spēki, speciālās uzdevumu
vienības un citi spēku veidi. Šāda mēroga mācībās, kas
izstrādātas pēc NATO parauga, mūsu virsnieki gūst milzu pieredzi
un praktiskās iemaņas. Plānošana, taktiskās procedūras,
sazināšanās notiek angļu valodā, mācību temps atbilst reālajai
dzīvei, pareizāk būtu sacīt – notikumu un kaujas
intensitātei.
Virsnieki apgūst nepieciešamo terminoloģiju, kuras praktiskajā
pielietošanā ir nianses, kas ne vienmēr rakstītas mācību
grāmatās. Pulkvežleitnants T.Blūmfelds, nesenajās “Viking”
mācībās asistējot vienam no mācību augstākajiem komandieriem,
pārliecinājās, ka dažas jaunās NATO dalībvalstis pieļauj kļūdas,
aizsūtot uz vienu mācību konferenci vienus virsniekus, bet uz
otru – citus. Bet, tāpat kā viss militārajā jomā, arī šīs spēles
attīstās, “iet virsniekiem pa priekšu”. Tas prasa pakāpenisku
sagatavotību, treniņu un mājas uzdevumus. Un tad nu gadās, ka
nesagatavots virsnieks, kas pirmo reizi ieradies uz mācībām,
saņem no ģenerāļa samērā pazemojošus uzdevumus – spraust
karodziņus uz operatīvās kartes vai sarūpēt kafiju.
Kaut arī līdz šim mūsu bruņotie spēki šāda mēroga militārajās
spēlēs nav bieži piedalījuīses, militārā vadība rūpīgi seko, lai
uz tamlīdzīga mēroga mācībām dotos sagatavoti virsnieki, un tāpēc
viņi ar sarežģītajiem uzdevumiem godam tikuši galā, saņemot
mācību štāba atzinīgu novērtējumu.
Elektronikas ierīču un datoru tehnoloģiju izmantošana arvien
vairāk un vairāk iegūst vadošo lomu gan moderno precīzo ieroču
izstrādāšanā, gan karavīru apmācības procesā, prasot no viņiem
labas tehniskās zināšanas un profesionālās iemaņas.
Andris Kļaviņš