Eiropas Parlaments aizstāv darba ņēmējus
Šonedēļ Eiropas Parlamentā (EP) notika balsojums pirmajā lasījumā par darba laika direktīvas projektu. EP deputātu balsojums dažos jautājumos atšķiras no viedokļa, ko Latvija paudusi Eiropas Ministru padomes sanāksmēs. Eiropas parlamentārieši atbalstījuši normas, kas aizsargā darba ņēmēju, kamēr Latvija vairāk iestājas par liberālisma principu ievērošanu.
Brīvprātīgi, bet obligāti
Viens no svarīgākajiem jautājumiem
direktīvā ir tā sauktais 48 darba stundu ierobežojums nedēļā.
Strīdus ābols ir jautājums – ļaut vai neļaut atsevišķos gadījumos
darba devējam lūgt darbinieku strādāt vairāk.
Pašlaik spēkā esošajā direktīvā, kas pieņemta pirms vairākiem
gadiem, paredzēts, ka darba devējs var nodarbināt strādājošo arī
ilgāk. Tiesa, darba devējam jāievēro atsevišķi nosacījumi,
piemēram, darbiniekam jāsniedz iepriekšēja piekrišana, un darba
devējam jāuzskaita papildus nostrādātās stundas.
Tomēr darba ņēmēji ar šādiem nosacījumiem nav mierā. Tiek
argumentēts, ka darba ņēmējam it kā ir tiesības atteikties
(angliski tiesības atteikties sauc par “opt out” principu)
strādāt papildus, bet nereti darba devējs šādu iespēju nepiedāvā.
Tādēļ darbiniekam ir jāizvēlas – piekrist darba devēja
nosacījumiem vai arī zaudēt darbu.
EP: ne vairāk kā 48 stundas nedēļā
EP pirmajā lasījumā atbalstīja
normu, kas nākotnē varētu mainīt pastāvošo kārtību un darba
devējam vairs nebūs iespēju darbinieku nodarbināt vairāk par 48
stundām nedēļā. EP deputāti grib, lai vairs nebūtu līdzšinējās
izvēles iespējas strādājošam piekrist vai nepiekrist garākām
darba stundām. Darba devējs nedrīkstēs likt darbiniekiem strādāt
vairāk par 48 darba stundām nedēļā.
Labklājības ministrijas Darba departamenta Darba attiecību un
sociālā dialoga nodaļas juriskonsults Sanita Skripka sarunā ar
“Latvijas Vēstnesi” skaidroja, ka oficiālā Latvijas pozīcija ir
pretēja tai, ko atbalstījis EP. “Mēs aizstāvam tā saukto liberālo
pieeju un gribējām, lai darba devējam atsevišķos gadījumos būtu
tiesības darbinieku nodarbināt ilgāk nekā 48 darba stundas
nedēļā.”
Top direktīva, kas nākotnē ietekmēs darba devējus un darbiniekus Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Pretrunīgi viedokļi
EP deputāts Valdis Dombrovskis
“Latvijas Vēstnesim” stāstīja, ka viņš balsojis pretēji
Parlamenta atbalstītajam priekšlikumam. “Es aizstāvēju liberālo
pieeju. Diemžēl EP kreisi domājošo deputātu vairākums, piesaistot
arī deputātus no labējām partijām, nobalsoja tā, kā nobalsoja.
Uzskatu, ka darba tirgus būtu jāregulē pēc iespējas mazāk.
Pastiprinātā regulācija, kādu grib pieļaut EP, tikai rada
problēmas. Palielinās bezdarbs, mazinās Eiropas Savienības
konkurētspēja pasaulē.”
EP debatēs izskanējušie viedokļi bija ļoti dažādi. Par EP
ziņojumu atbildīgais deputāts Alehandro Serkass iestājās par
atteikšanās principa atcelšanu, jo tas ir pretrunā ar Eiropas
Savienības līgumiem un Pamattiesību hartu. “Atteikšanās principa
saglabāšana neaizsargā darba ņēmēju tiesības. Valstīs, kur pastāv
atteikšanās iespēja, darbinieku tiesības tiek pārkāptas,”
argumentē A.Serkass.
Kreisi noskaņotie deputāti kā galveno argumentu izmantoja faktu,
ka “noguruši darbinieki ir bīstami darbinieki”. Izskanēja arī
viedoklis, ka lielākā daļa darbinieku Lielbritānijā, kur
atteikšanās princips tiek izmantots, nemaz nezina, ka viņiem ir
tiesības atteikties strādāt vairāk par 48 stundām nedēļā. Tur
darba devējs, sagatavojot darba līgumu, tajā iekļauj klauzulu, ka
darbiniekam jāstrādā vairāk nekā 48 stundas nedēļā. Tādējādi
darbiniekam nav izvēles. Ja viņš grib strādāt, viņam jāpiekrīt
darba devēja nosacījumiem un arī garākai darba nedēļai.
Savukārt liberāli noskaņotie deputāti debatēs pieminēja Lisabonas
stratēģiju un ES vēlmi kļūt par konkurētspējīgāko reģionu
pasaulē. Tāpat tika teikts, ka pārmērīga regulēšanas tieksme ir
pretrunā ar mērķi panākt augstu nodarbinātību. Mūsdienās
sabiedrībai vajadzīga elastīga pieeja, nodarbinātajiem jādod
tiesības izvēlēties.
Ziņotājs A.Serkass, iebilstot liberāli noskaņotajiem deputātiem,
teica, ka nākotnē par atskaites perioda noteikšanu 48 darba
stundu nedēļā aprēķināšanai paredzēts izmantot nevis četrus
mēnešus, bet gadu. Šāda pieeja izdevīgākā situācijā nostāda darba
devējus. Lielāka atskaites perioda noteikšana varētu kompensēt
atkāpšanos no atteikšanās principa, uzskata A.Serkass.
Latvijas nostāja - atšķirīga
Jautājumā par atteikšanās principu Latvijas oficiālajai pozīcijai līdzīga nostāja ir Lielbritānijai, Vācijai, Maltai, Polijai un Slovēnijai, stāsta EP preses sekretāre Marika Armonoviča. Kāds varētu būt kompromiss šajā jautājumā, to Labklājības ministrijas speciāliste atteicās prognozēt. “Dalībvalstīm ir atšķirīga nostāja. Turklāt lielais vairums iebilst pret Latvijas nostāju. Tagad arī EP balsojis pretēji liberālisma tendencēm. Grūti prognozēt,” teica S. Skripka.
Var dežūrēt aktīvi un pasīvi
Vēl kāds aktuāls jautājums darba
laika direktīvas sakarā ir dežūras laika aspekts. Eiropas
Komisijas priekšlikumā tika ieteikts dežūras laiku sadalīt
aktīvajā un pasīvajā dežūras laikā. Labklājības ministrijas
speciāliste teica, ka priekšlikumi bijuši ļoti dažādi. “Daļai
darbinieku, piemēram, ārstiem, ugunsdzēsējiem, dežūrējot visu
laiku nav jāstrādā. Piemēram, viņi gaida izsaukumu. Izskanēja
ierosinājums tā saukto pasīvo dežūras laiku apmaksāt atšķirīgi
vai pat par to nemaksāt vispār. Latvija iebilda pret šāda
principa iekļaušanu direktīvā, un to mēs arī aizstāvējām.”
Jautājums par dežūras laika traktējumu līdz šim bijis aktuāls
vairākās valstīs, jo tur neaktīvo dežūras laiku nebija pieņemts
reģistrēt tāpat kā parastās darba stundas. Eiropas Kopienu tiesa
lietās par ārstu dežūru laikiem lēmusi, ka tie jāskaita kā
parasts darba laiks. Pēc šā Eiropas Kopienu tiesas sprieduma,
piemēram, Francijā, Spānijā un Vācijā bija jāmaina
likumdošana.
Latvijas viedoklim līdzīgu pozīciju pauda arī EP deputāti,
atbalstot normu, ka viss dežūras laiks – kā aktīvais, tā
neaktīvais – jāreģistrē kā parasts darba laiks.
Jārod kompromiss
Gan Labklājības ministrijas speciālisti, gan Eiropas Parlamenta preses sekretāre norāda, ka šis ir tikai pirmais direktīvas projekta lasījums. Direktīvas projekta tālākvirzība vēl daudz ko var mainīt. V.Dombrovskis paskaidroja, ka direktīva tiek pieņemta, izmantojot koplēmuma procedūru. Tas nozīmē, ka starp Eiropas Ministru padomi un Parlamentu jārod kompromiss. Nav iespējams, ka EP pēdējā lasījumā iebalso normas, pret kurām kategoriski iebilst Ministru padome.
Materiālus sagatavojusi
Ilze Sedliņa, “LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv