Ministru kabineta instrukcija Nr.4
Rīgā 2005.gada 10.maijā (prot. Nr.28 9.§)
Valsts investīciju programmas izstrādes instrukcija
Izdota saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 2.panta piekto daļu
1. Vispārīgie jautājumi
1.Instrukcijā lietotie termini:
1.1.nozares investīciju programma (turpmāk — nozares programma) —vienas nozares investīciju apakšprogrammu kopums;
1.2.nozares investīciju apakšprogramma (turpmāk — nozares apakšprogramma) — vienas nozares prioritātes investīciju projektu kopums;
1.3.projekts — nozares apakšprogrammā iekļautais investīciju projekts;
1.4.darbības rezultāti — nozares apakšprogrammas galaprodukti;
1.5.politikas rezultāti — pārmaiņas sabiedrībā, ko tieši rada viena vai vairāku nozares apakšprogrammas darbības rezultātu sasniegšana;
1.6.makroietekmes rezultāti — pārmaiņas sabiedrībā, ko rada politikas rezultātu sasniegšana, kā arī ārējās vides faktori;
1.7.ieguvumi — preces, pakalpojumi un pārmaiņas sabiedrībā, kas panāktas ar mērķtiecīgām izmaksām;
1.8.izmaksas — līdzekļi, ar kuru palīdzību tiek veiktas darbības konkrētu rezultātu (ieguvumu) sasniegšanai;
1.9.rezultatīvie rādītāji — izmaksu un ieguvumu raksturojums skaitliskā izteiksmē;
1.10.izmaksu un ieguvumu analīze — ekonomiskās analīzes veids, kas paredz projekta daudzpusīgu risinājumu novērtējumu atbilstoši paredzētajām projekta izmaksām un sagaidāmajam projekta gala rezultātam (ieguvumiem);
1.11.izmaksu efektivitātes analīze — ekonomiskās analīzes veids, kas paredz projekta daudzpusīgu risinājumu novērtējumu atbilstoši paredzētajām projekta izmaksām un projekta mērķiem.
2.Instrukcija nosaka ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, kuras ir nozaru vadošās iestādes (turpmāk — iestādes), vienotus norādījumus nozaru investīciju programmu sagatavošanai un izvērtēšanai, tai skaitā nozaru investīciju programmu novērtēšanas pamatprincipus attiecībā uz politikas plānošanas dokumentos noteiktajām tautsaimniecības un reģionālās politikas prioritātēm.
2. Nozares programmas izstrāde
2.1. Nozares attīstības mērķu un virzienu noteikšana
3.Nozares attīstības mērķis ir stāvoklis, ko vēlas sasniegt iestāde, īstenojot politiku pārziņā esošajā nozarē. Mērķus identificē iestādes darbības stratēģijas izstrādes gaitā, analizējot:
3.1.situāciju attiecīgajā nozarē un darbības jomās;
3.2.spēkā esošos politikas dokumentus un tiesību aktus, kas skar šo nozari.
4.Iestādes nozares attīstības mērķiem jābūt reāli ietekmējamiem ar iestādes rīcībā esošajiem līdzekļiem.
5.Iestādes nozares darbības virzieni ir pakārtoti nozares attīstības mērķiem.
2.2. Investīciju iekšējo prioritāšu noteikšanas principi un nepieciešamo investīciju apmēra aprēķins
2.2.1. Investīciju iekšējo prioritāšu noteikšanas principi
6.Nozares investīciju apmēri un iekšējās prioritātes ir pakārtotas nozares stratēģijā noteiktajiem mērķiem un prioritārajiem virzieniem un vērstas uz noteiktu darbības rezultātu sasniegšanu.
7.Nozares programmā iekļauj politikas rezultātus, darbības rezultātus un to rezultatīvos rādītājus sadalījumā pa nozares apakšprogrammām.
2.2.2. Politikas ietekmes rādītāju plānošana
8.Definējot politikas rezultātus, jāņem vērā, ka:
8.1.politikas rezultātus veido ne vien darbības rezultāti, ko sasniedz kāda konkrēta nozares apakšprogramma, bet arī darbības rezultāti, ko rada citas iestādes atbilstoši kompetencei, un ārējās vides faktori;
8.2.viens darbības rezultāts var ietekmēt vairākus politikas rezultātus vienlaikus un vienu politikas rezultātu var ietekmēt vairāki darbības rezultāti vienlaikus.
9.Politikas rezultātus plāno atbilstoši noteiktajiem nozares politikas mērķiem (1.pielikuma 1.piemērs).
10.Politikas rezultātus, kurus var izteikt skaitliskā izteiksmē, raksturo ar rezultatīvajiem rādītājiem.
2.2.3. Darbības rezultātu plānošana
11.Darbības rezultāti pilnībā atrodas nozares apakšprogrammas īstenotāja tiešā ietekmē. Par to sasniegšanu ir atbildīgi nozares apakšprogrammas izstrādātāji.
12.Ja iespējams, pamatā nepieciešams plānot tos darbības rezultātus, kas ir galaprodukti. Darbības rezultātus var izteikt arī kvalitātes, vietas un laika izteiksmē (1.pielikuma 2.piemērs).
13.Darbības rezultātus, kurus var izteikt skaitliskā izteiksmē, raksturo ar rezultatīvajiem rādītājiem.
2.2.4. Rezultatīvo rādītāju plānošana
14.Rezultatīvos rādītājus nosaka atbilstoši procesam un novērtēšanas metodei, lai pilnvērtīgi plānotu un novērtētu nozares politikas mērķus, politikas rādītājus un darbības rezultātus, nosakot investīciju iekšējās prioritātes.
15.Rezultātu var raksturot ar rezultatīvajiem rādītājiem gan nominālā, gan relatīvā izteiksmē.
16.Rezultatīvo rādītāju veidi ir ieguldījumu izlietošanas un ieguvumu sasniegšanas raksturojums skaitliskā izteiksmē.
17.Rezultatīvo rādītāju veidi atbilstoši novērtēšanas metodei (1.pielikuma 3.piemērs):
17.1.ekonomijas rezultatīvie rādītāji — raksturo darba veicēju taupīgumu un spēju racionāli izmantot pieejamos resursus;
17.2.efektivitātes rezultatīvie rādītāji — raksturo attiecību starp darbības rezultātu un patērētajiem resursiem;
17.3.funkcionālās efektivitātes rezultatīvie rādītāji — raksturo, cik lielā mērā izmantotie resursi un sasniegtie darbības rezultāti ir nodrošinājuši plānoto politikas rezultātu sasniegšanu;
17.4.pakalpojumu kvalitātes rezultatīvie rādītāji — raksturo iedzīvotājiem un valsts un pašvaldību iestādēm sniegtos pakalpojumus.
18.Rezultātus un rezultatīvos rādītājus norāda katram nozares apakšprogrammas plānošanas gadam.
2.2.5. Nepieciešamo investīciju apmēra aprēķins
19.Nozares apakšprogrammai nepieciešamo investīciju apmēru plāno sadalījumā pa nozares apakšprogrammas īstenošanas gadiem. Investīciju apmēru norāda tabulā, uzskaitot projektus prioritārā secībā nozaru apakšprogrammu griezumā, iekļaujot arī no ārvalstu finanšu palīdzības finansētos projektus un valsts galvoto aizdevumu projektus un norādot kopējās izmaksas pa gadiem katram nozares programmas projektam (2.pielikums).
2.3. Valsts un pašvaldību budžeta saistību precizēšana
20.Valsts un pašvaldību budžeta saistības nozares apakšprogrammas projektiem uzrāda un, ja nepieciešams, precizē tabulā nozares apakšprogrammu griezumā, vienlaikus norādot visiem projektiem plānoto finansējumu finanšu avotu griezumā (3.pielikums).
21.Ietekme uz valsts budžetu ir saistīta ne tikai ar investīciju tiešajām finanšu izmaksām, bet arī ar vidēja termiņa valsts budžeta izdevumu ietaupījumu, uzlabojot kādas darbības efektivitāti, vai valsts budžeta izdevumu palielināšanos, kas saistīta ar nozares apakšprogrammas darbības nodrošināšanu pēc investīciju veikšanas (1.pielikuma 4.piemērs).
2.4. Projektu pieteikumi un to ekonomiskās un sociālās lietderības novērtējums
2.4.1. Projektu pieteikumi
22.Nozares programmai pievieno projektu pieteikumus, kuri ir iekļauti nozares apakšprogrammās.
23.Ja projekti ir pieteikti ārvalstu finanšu palīdzības finansējumam, pievieno šo projektu indikatīvu sarakstu. Pēc projekta apstiprināšanas projekta kopsavilkumu pievieno iesniegtajai nozaru programmai.
2.4.2. Ekonomiskās un sociālās lietderības novērtējums
24.Ekonomiskās un sociālās lietderības novērtējuma pamatā ir projekta izmaksu un ieguvumu salīdzinājums.
25.Ekonomiskās un sociālās lietderības novērtējumā tiek ņemtas vērā ne tikai tiešās finansiālās izmaksas un ieguvumi, bet arī netiešās izmaksas un ieguvumi, kas ir saistīti ar projekta īstenošanu.
26.Ekonomiskās lietderības novērtējums ietver:
26.1.izmaksu un ieguvumu analīzi, ja sociālekonomiskie ieguvumi ir izsakāmi naudas izteiksmē (1.pielikuma 5.piemērs);
26.2.izmaksu efektivitātes analīzi, ja sociālekonomiskie ieguvumi nav izsakāmi naudas izteiksmē (1.pielikuma 6.piemērs).
27.Veicot izmaksu un ieguvumu analīzi, nākotnes vai ilgtermiņa ieguvumus var salīdzināt ar sākotnējām izmaksām tikai tad, ja attiecīgā projekta ieguvumus diskontē pašreizējā vērtībā.
28.Nākotnes ieguvumu pašreizējo vērtību aprēķina, projekta ikgadējos ieguvumus reizinot ar diskonta koeficientu. Diskonta koeficientu aprēķina, izmantojot šādu formulu:
1
––––––, kur
(1+r)n
r — vienotā reālā diskonta likme 5 %;
n — to gadu skaits, pēc kuriem rodas ieguvumi.
29.Aprēķinus veic nozares programmas iesniegšanas gada cenās (salīdzināmās, bez inflācijas) (1.pielikuma 7.piemērs).
30.Ja projektam ir tieša ietekme uz kādu no sabiedrības sociālajām grupām, jāidentificē sociālās grupas, kuras būs ieguvējas un kuras potenciālās zaudētājas, ja projekts tiks īstenots (1.pielikuma 8.piemērs).
31.Izmaksu efektivitātes analīze raksturo katra kvalitatīvā mērķa sasniegšanas izmaksas. To var aprēķināt kā izmaksas uz vienu saņēmēju vai izmaksas par vienas vienības nodrošinājumu.
32.Ja projektiem ir apstiprināts ārvalstu finanšu palīdzības finansējums, ekonomisko un sociālo lietderību novērtē atbilstoši prasībām, kas reglamentē attiecīgā finanšu instrumenta projektu sagatavošanu.
2.5. Projektu pieteikumu izvērtēšanas rezultāti
33.Nozares programmā iekļauj projektu pieteikumu izvērtēšanā izmantotos kvalitatīvos un/vai kvantitatīvos kritērijus atbilstoši nozares darbības laukam.
34.Projektu pieteikumu vērtēšanas rezultātus uzrāda, norādot saņemto vērtējumu atbilstoši piemērotajiem vērtēšanas kritērijiem.
35.Ja projektiem ir apstiprināts ārvalstu finanšu palīdzības finansējums (pilnībā vai daļēji), investīciju projektu vērtēšanas rezultātus var nenorādīt.
2.6. Investīciju apmēri pa plānošanas reģioniem
36.Nozares programmā iekļauj investīciju apmēru sadalījumu pa plānošanas reģioniem katram nozares programmas plānošanas gadam nozares apakšprogrammu griezumā (4.pielikums).
3. Valsts investīciju novērtēšanas pamatprincipi
3.1. Novērtēšana attiecībā uz tautsaimniecības un reģionālās attīstības prioritātēm
37.Nozares apakšprogrammas novērtēšana attiecībā uz politikas plānošanas dokumentos noteiktajām tautsaimniecības un reģionālās politikas prioritātēm pamatojas uz rezultātu un rezultatīvo rādītāju sistēmu, kas ļauj kvantitatīvi un kvalitatīvi novērtēt nozares apakšprogrammas rezultātus.
38.Rezultatīvie rādītāji raksturo makroietekmes rezultātu, politikas rezultātu un darbības rezultātu un veido vienotu informācijas kopumu par nozares apakšprogrammas rezultātu sasniegšanas līmeni attiecībā pret piešķirtajiem resursiem. Rezultātu un rezultatīvo rādītāju sistēmu veido (5.pielikums):
38.1.tautsaimniecības un reģionālās politikas mērķi un prioritātes;
38.2.makroietekmes rezultātu plānošana;
38.3.politikas rezultātu plānošana;
38.4.darbības rezultātu plānošana.
39.Makroietekmes rādītāji raksturo attiecīgās nozaru apakšprogrammas vai nozaru apakšprogrammu kopuma ietekmi uz tautsaimniecību un reģionālo attīstību (1.pielikuma 9.piemērs).
40.Plānojot makroietekmes rezultātus, jāņem vērā, ka makroietekmes rezultātus ietekmē citu iestāžu atbilstoši kompetencei veiktās darbības. Atsevišķa nozaru programma tikai netieši ietekmē vai nemaz neietekmē minēto rezultātu sasniegšanu.
41.Makroietekmes rezultāti ir atkarīgi no (1.pielikuma 10.piemērs):
41.1.nozares programmas darbības lauka;
41.2.nozares programmas finansējuma.
42.Atsevišķus makroietekmes rezultātus var noteikt tikai valstiski nozīmīgām, visaptverošām nozaru apakšprogrammām vai vairāku nozaru apakšprogrammu kopumam.
3.2. Nozaru apakšprogrammu vērtēšanas kārtība
43.Nozares apakšprogrammas vērtēšana, lai izstrādātu priekšlikumus par nozaru apakšprogrammu prioritātēm, notiek divās kārtās:
43.1.nozaru apakšprogrammas vērtē atbilstoši administratīvajiem un kvalitātes kritērijiem saskaņā ar šo noteikumu 6.pielikuma 1.tabulu;
43.2.nozaru apakšprogrammas, kuras atbilst administratīvajiem un kvalitātes atbilstības kritērijiem, tālāk vērtē atbilstoši nozaru apakšprogrammu izvērtēšanas kritērijiem saskaņā ar šo noteikumu 6.pielikuma 2.tabulu.
44.Priekšlikumi par nozaru apakšprogrammu prioritātēm pamatojas uz izvērtēšanas kārtās iegūto punktu skaitu, kas tiek aprēķināts kā individuālos kritērijos iegūto punktu aritmētiskā summa.
45.Nozaru apakšprogrammu izvērtēšanas rezultātus iekļauj Valsts investīciju programmā pa nozarēm.
4. Noslēguma jautājums
46.Šī instrukcija netiek piemērota, sagatavojot Valsts investīciju programmu 2006.–2010.gadam.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs
Redakcijas piebilde: instrukcija stājas spēkā ar 2005.gada 18.maiju.
1.pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 10.maija instrukcijai Nr.4
Ilustratīvie piemēri
1.piemērs. Politikas rezultāti un to rezultatīvie rādītāji
Nr. |
Nozare |
Politikas rezultāti |
Politikas rezultatīvie rādītāji |
1. |
Aizsardzība |
Militārās sagatavotības līmeņa paaugstināšanās |
Nodrošināta Latvijas līdzdalība starptautiskajos drošības un aizsardzības pasākumos (skaits) |
Nacionālo bruņoto spēku prestiža paaugstināšanās sabiedrībā |
Brīvprātīgo pieteikumu pieaugums Nacionālajos bruņotajos spēkos (procentos) |
||
2. |
Enerģētika |
Gaisa piesārņojuma līmeņa samazināšanās |
Siltumnīcefekta gāzu emisijas apjoma izmaiņas (procentos) |
Energoefektivitātes paaugstināšanās |
Atjaunojamo energoresursu īpatsvars (procentos) |
||
3. |
Finanses |
Nodokļu administrēšanas uzlabošanās |
Nesamaksāto nodokļu apjoma samazināšanās (procentos) |
4. |
Iekšlietas |
Noziedzības līmeņa samazināšanās |
Smago noziegumu īpatsvars (procentos) |
Atklāto noziegumu īpatsvars (procentos) |
|||
5. |
Informācijas sabiedrība un e-pārvalde |
Valsts pārvaldes iestāžu pārveidošana par klientorientētām organizācijām, būtiski palielinot to darbības efektivitāti |
Sabiedrisko pakalpojumu elektronizācija (procentos no kopējā sniegto pakalpojumu skaita) |
6. |
Izglītība un zinātne |
Sabiedrības izglītības līmeņa paaugstināšanās |
Augstskolās studējošo skaits uz 1000 iedzīvotājiem |
7. |
Kultūra |
Kultūras mantojuma pieejamības palielināšanās |
Muzeju apmeklētāju skaits |
8. |
Labklājība |
Alternatīvu aprūpes formu attīstīšanās |
Pieprasījuma pēc institucionālās aprūpes samazināšanās |
9. |
Transports |
Satiksmes drošības un efektivitātes uzlabošanās |
Satiksmes negadījumos bojā gājušo skaits (cilvēku skaits gadā) |
10. |
Tieslietas |
Ieslodzīto iesaistīšana darbā, sekmējot viņu garīgo un fizisko attīstību un veicinot resocializāciju |
Atkārtoti notiesāto personu skaits (procentos no kopējā skaita) |
11. |
Vide |
Ūdens resursu izmantošanas efektivitātes paaugstināšanās |
Vidējie ūdens resursu zudumi (litri gadā) |
12. |
Zemkopība |
Zivsaimniecības nozares produktivitātes paaugstināšanās |
Zivsaimniecības kopējais produkcijas apjoms uz vienu nodarbināto (latos) |
13. |
Reģionālā attīstība |
Sabalansētas reģionālās attīstības veicināšana |
Reģionālais bezdarba līmenis (procentos) |
14. |
Tūrisms |
Tūrisma sektora attīstība |
Ārvalstu tūristu skaits, kuri apmeklē Latviju (tūkst. cilvēku) |
Tūrisma nozares īpatsvara pieaugums iekšzemes kopproduktā (turpmāk — IKP) (procentos) |
2.piemērs. Darbības rezultāti
1. Darbības rezultāti kvalitātes izteiksmē: 1.1.izveidota Eiropas Savienības dokumentu uzskaites sistēma, kas ļauj apstrādāt, saskaņot un apstiprināt tiešsaistes režīmā operatīvās pozīcijas, instrukcijas un citus ar Eiropas Savienību saistītus dokumentus (ārlietas); 1.2.uzstādīta siltumenerģijas patēriņa uzskaites sistēma (enerģētika); 1.3.dokumentu aprites papīra tehnoloģija aizstāta ar daudz efektīvāko elektronisko informācijas apstrādes veidu (informācijas sabiedrība un e-pārvalde); 1.4.veikts pasākumu komplekss optikas kanāla platjoslas uztveršanai un radioprogrammu pārraidei (sabiedrisko raidorganizāciju nozare). |
2. Darbības rezultāti kvalitātes un vietas izteiksmē: 2.1.izveidota funkcionējoša austrumu robežas tehniskās apsardzes un kontroles sistēma, sakaru un telekomunikāciju sistēma un elektroniskās informācijas sistēma atbilstoši Eiropas Savienības prasībām (iekšlietas); 2.2.rekonstruēti un tiek attīstīti valsts nozīmes transporta infrastruktūras mezgli, kas atrodas pašvaldību teritorijā (transports). 3. Darbības rezultāts laika izteiksmē: 3.1.nodrošināta veterināro izziņu izsniegšana divu dienu laikā (zemkopība). |
3.piemērs. Rezultatīvo rādītāju veidi atbilstoši novērtēšanas metodei
Nr. |
Rādītāja veids |
Paskaidrojums |
Piemērs |
1. |
Ekonomija |
Raksturo darba veicēju taupīgumu un spēju racionāli izmantot pieejamos resursus |
Siltumenerģijas zuduma samazināšana par 20 % |
2. |
Efektivitāte |
Raksturo attiecību starp darbības rezultātu un patērētajiem resursiem |
Pacientu skaits, kuru ārstēšanu nodrošina viena slimnīca |
3. |
Funkcionālā efektivitāte |
Raksturo, kā izmantotie resursi un sasniegtie darbības rezultāti ir nodrošinājuši plānoto politikas rezultātu sasniegšanu |
Prognozētais nodarbinātības līmenis pret reālo |
4. |
Pakalpojumu kvalitāte |
Raksturo iedzīvotājiem un institūcijām sniegtos pakalpojumus |
Policijas ierašanās laiks izsaukuma vietā |
Izziņas saņemšanai nepieciešamais laiks |
4.piemērs. Ietekme uz valsts budžetu vidējā termiņā
Nr. |
Nozare |
Programmas mērķi |
Ietekme uz valsts budžetu (lati gadā) |
1. |
Enerģētika |
Energoefektivitātes nodrošināšana |
Ekspluatācijas izmaksu samazināšanās |
2. |
Finanses |
Nodokļu iekasēšanas efektivitātes uzlabošana |
Prognozējamā iekasēto nodokļu apmēra palielināšanās |
3. |
Transports |
Ceļu infrastruktūras modernizācija |
Ceļu uzturēšanas izmaksu samazināšanās |
4. |
Tieslietas |
Tiesu efektivitātes uzlabošana |
Pirmstiesas laikā aizturēto personu uzturēšanas izmaksu samazināšanās |
5. |
Veselība |
Slimnīcu materiāltehniskās bāzes uzlabošana |
Veselības izmaksu samazināšanās nākotnē |
6. |
Vide |
Gaisa piesārņojuma līmeņa samazināšana |
Veselības izmaksu samazināšanās nākotnē |
5.piemērs. Izmaksu un ieguvumu analīze
Nr. |
Programmas mērķi |
Izmaksas |
Ieguvumi |
1. |
Nodrošināt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta struktūrvienības ar ugunsdzēsības un glābšanas tehniku un speciālo inventāru (iekšlietas) |
Bez tiešajām finansiālajām izmaksām nepieciešams izvērtēt jaunas tehnikas un inventāra netiešās izmaksas, tai skaitā ar apmācību saistītas izmaksas |
Tiks izglābtas materiālās vērtības par vairāk nekā 8 milj. latu gadā |
2. |
Sakārtot transporta infrastruktūru (transports) |
Bez tiešajām finansiālajām izmaksām nepieciešams izvērtēt ar ceļu rekonstrukciju saistītos netiešos izdevumus (satiksmes traucējumi ceļu rekonstrukcijas laikā) |
Satiksmē pavadītā laika samazināšanās |
6.piemērs. Izmaksu efektivitātes analīze
Nr. |
Programmas mērķi |
Rezultatīvais rādītājs |
Izmaksas |
Izmaksu efektivitātes rādītājs |
1. |
Centralizēto siltumapgādes sistēmu rekonstrukcija (enerģētika) |
Kaitīgo izmešu samazinājums par piecām tonnām gadā |
Ls 10000 |
10000/5 = Ls 2000 |
2. |
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta struktūrvienību nodrošināšana ar ugunsdzēsības un glābšanas tehniku un speciālo inventāru (iekšlietas) |
Tiks izglābti vairāk nekā 400 cilvēku gadā |
Ls 50000 |
50000/400 = Ls 125 |
3. |
Mājokļu būvniecības attīstība pašvaldībās |
Uzlabota iedzīvotāju dzīves vide vairāk nekā 200 pašvaldībās |
Ls 100000 |
100000/200 = Ls 500 |
7.piemērs. Izmaksu un ieguvumu analīze: diskontēšana
Nodrošinot Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta struktūrvienības ar ugunsdzēsības un glābšanas tehniku un speciālo inventāru, nākamajos piecos gados tiks izglābtas materiālās vērtības par vairāk nekā 8 milj. latu gadā. Ņemot vērā diskonta likmi 5 %, kopējo ieguvumu pašreizējā vērtība ir:
kas ir aptuveni 34,64 milj. latu. Šo aprēķinu var izdarīt, izmantojot Microsoft Excel programmas funkciju NPV1.
8.piemērs. Ietekme uz institūciju vai sabiedrības grupām
Nr. |
Programmas mērķi |
Ietekmētās sabiedrības grupas |
Sabiedrības grupu |
1. |
Kultūrvēsturisko objektu glābšana, konservācija un restaurācija |
Ārvalstu un vietējie tūristi, nākamās paaudzes |
Kultūras objektu pieejamība tūristiem, kultūras mantojuma saglabāšana nākamajām paaudzēm |
2. |
Uzlabota bezdarba datu uzskaite, informācijas pieejamība un informācijas apmaiņas operativitāte valstī |
Darba meklētāji |
Darba meklētājiem iespējams ātrāk iekārtoties darbā (bezdarbnieku skaita samazināšanās) |
3. |
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēm to kvalitatīvai funkciju izpildei tiek nodrošināta moderna, mūsdienu prasībām atbilstoša infrastruktūra |
Iekšlietu ministrijas darbinieki |
Iekšlietu ministrijas iestāžu darbinieku prestiža paaugstināšanās |
4. |
Izglītības sporta bāzu un daudzfunkcionālo sporta centru celtniecība un modernizācija |
Izglītības iestāžu audzēkņi |
Izglītības iestāžu audzēkņu fiziskās, morālās, garīgās un patriotiskās audzināšanas uzlabošanās |
5. |
Informatizācijas procesa nodrošināšana visos izglītības sistēmas līmeņos un reģionos |
Izglītības iestāžu audzēkņi |
Sabiedrības izglītības līmeņa paaugstināšanās, kas sekmēs valsts ekonomisko un sociālo attīstību |
6. |
Eiropas Savienības standartiem atbilstoša uzturēšanās apstākļu nodrošināšana ieslodzījuma vietās esošajām personām |
Ieslodzītie, ieslodzījumu vietās strādājošie |
Ieslodzīto nodarbinātības palielināšanās, kas sekmēs ieslodzīto garīgo un fizisko attīstību, darba apstākļu uzlabošanās ieslodzījumu vietās strādājošajiem |
9.piemērs. Transporta infrastruktūras sakārtošanas investīciju programmas ietekme uz tautsaimniecību un reģionālo attīstību
Tiešā iedarbība |
+ |
Netiešā iedarbība |
= |
Ietekme uz tautsaimniecību un reģionālo attīstību |
Valsts nozīmes ceļu modernizācija |
Uzlabojas satiksmes drošība |
Ceļu infrastruktūras sakārtošana veicina uzņēmējdarbību un sabalansētu reģionālo attīstību |
10.piemērs. Makroietekmes rezultāti un to rezultatīvie rādītāji
Nr. |
Makroietekmes rezultāti |
Makroietekmes rezultatīvie rādītāji |
1. |
IKP |
IKP uz vienu iedzīvotāju
(latos) |
2. |
Nodarbinātība |
Nodarbinātības līmenis
(procentos) |
3. |
Darbaspēka produktivitāte |
IKP uz vienu nodarbināto
(latos) |
4. |
Nabadzības līmenis |
Zemākās un augstākās kvintiles
ienākumu attiecība |
5. |
Līdzsvarota reģionālā attīstība |
Reģionālās nodarbinātības
novirze |
6. |
Uzņēmējdarbība |
Uzņēmumu skaits uz 1000
iedzīvotājiem |
Piezīme.
1 Programmas Microsoft Excel izvēlnē Insert (Iespraust) izvēlēties Function (Funkcija), pēc tam funkciju katalogā Financial (Finanses) izvēlēties formulu NPV. Lauciņā Rate (Likme) ievietot izvēlēto diskonta likmi, bet lauciņos Value1 (Vērtība1) un Value2 (Vērtība2)— ieguvumus naudas izteiksmē.
Ekonomikas ministra vietā — īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs
2.pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 10.maija instrukcijai Nr.4
Nozares programmas apakšprogrammas un projekti prioritātā secībā
Ekonomikas ministra vietā — īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs
3.pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 10.maija instrukcijai Nr.4
Nozares programmas apakšprogrammu, projektu un finanšu avotu griezumā
Ekonomikas ministra vietā — īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs
4.pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 10.maija instrukcijai Nr.4
Plānotie nozares apakšprogrammas investīciju apjomi pa plānošanas reģioniem
(latos)
Plānošanas reģioni |
n |
n+1 |
n+2 |
n+3 |
n+4 |
Pēc n+4 |
Kopā |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Nozares programma kopā |
|||||||
Apakšprogramma |
|||||||
Aptver vairākus reģionus |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
Ekonomikas ministra vietā — īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs
5.pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 10.maija instrukcijai Nr.4
Rezultātu un rezultatīvo rādītāju sistēma
Ekonomikas ministra vietā — īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs
6.pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 10.maija instrukcijai Nr.4
Nozares apakšprogrammu izvērtēšanas kritēriji
1.tabula
Nozares apakšprogrammu administratīvie un kvalitātes atbilstības kritēriji
Nr. |
Kritērijs |
Vērtējums |
Paskaidrojums |
1. |
Iesniegšanas termiņš |
Atbilst/neatbilst |
Nozares programma ir iesniegta noteiktajā termiņā |
2. |
Iesniedzēja atbilstība |
Atbilst/neatbilst |
Nozares programmu ir iesniegusi iestāde |
3. |
Mērķu atbilstība |
Atbilst/neatbilst |
Nozares apakšprogramma atbilst nozares mērķiem un prioritārajiem virzieniem |
4. |
Sagatavotība |
Atbilst/neatbilst |
Nozares apakšprogramma uzskatāma par sagatavotu, ja ir sniegta informācija visās sadaļās |
5. |
Alternatīva līdzfinansējuma vai finansējuma optimizācijas iespējas |
Atbilst/neatbilst |
Nozares apakšprogrammai nav alternatīvu finansēšanas avotu |
2.tabula
Nozares apakšprogrammu prioritātes noteikšanas kritēriji
Nr. |
Kritērijs |
Vērtēšanas robeža |
Paskaidrojums |
1. |
Nozares apakšprogrammas ietekme uz tautsaimniecības un reģionālās attīstības politikas prioritātēm (politikas un makroietekmes rezultatīvo rādītāju salīdzinājums) |
0–5 |
5 – būtiska 4 – liela 3 – vidēja 2 – neliela 1 – mazsvarīga
|
2. |
Nozares apakšprogrammas darbības novērtējums (darbības rezultatīvo rādītāju salīdzinājums) |
0–5 |
5 – būtisks 4 – liels 3 – vidējs 2 – neliels 1 – mazsvarīgs
|
3. |
Nozares apakšprogrammas sociālekonomiskais novērtējums (izmaksu lietderības un izmaksu efektivitātes salīdzinājums) |
0–5 |
5 – būtisks 4 – liels 3 – vidējs 2 – neliels 1 – mazsvarīgs
|
Kopā |
Ekonomikas ministra vietā — īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs