Piektais gads grāmatā
Habilitētā vēstures doktore Ilga Apine, lai gan gadiem bagāta (1928), nebūt nav metusi mieru zinātnei. Viņa ir bieži sastopama bibliotēkās un arhīvos, referējot zinātniskajās konferencēs un simpozijos. Profesores spalvai pieder monogrāfijas un raksti par nacionālajiem jautājumiem, minoritātēm un etnopsiholoģiju. Nesen tiem pievienojusies formātā liela, bet lappušu skaita ziņā neliela labi ilustrēta grāmata “1905.–1907.gada revolūcija Latvijā un latviešu sociāldemokrāti”, kuru laidis klajā apgāds “Zelta grauds”.
Kaujiniekiem atņemtie ieroči un revolucionārie, tostarp sociāldemokrātijas, izdevumi Foto no grāmatas “1905.–1907.gada revolūcija Latvijā un latviešu sociāldemokrāti” |
Nevar teikt, ka Piektā gada
jubileja Latvijā netiktu atzīmēta. Tai veltītas zinātniskas
konferences un lasījumi, ne mazums publikāciju laikrakstos un
žurnālos. Taču I.Apines darbs ir vienīgā pēdējā laikā izdotā
grāmata par gadsimtu senajiem vēsturiskajiem notikumiem. Tas nav
akadēmisks izdevums, bet zinātnisks katrā ziņā. Par to vispirms
liecina autores historiogrāfiskā pieeja problēmai – lakoniska,
bet gandrīz visuresoša polemika ar pirmskara, trimdas un padomju
vēsturniekiem, daudzas atsauces uz izmantoto literatūru un
grāmatā minēto personu rādītājs.
Ievadnodaļā, kas aplūko Latvijas ekonomisko attīstību un
strādnieku šķiras īpatnības 20.gadsimta sākumā, uzmanību saista
ziņas par pilsētu iedzīvotāju un proletāriešu nacionālo sastāvu.
1863.gadā Rīgā bija tikai 23,6% latviešu, turpretim 49,9%
vāciešu. Pēc nepilniem 20 gadiem šie skaitļi attiecīgi bija 29,5%
un 34,4%. Gadsimtu mijā latviešu īpatsvars bija izaudzis līdz
45%, atstājot otrajā vietā vāciešus un trešajā – krievus.
Pilsēta, raksta I.Apine, “vienlaicīgi kļūst latviskāka,
proletāriskāka un gados jaunāka”. (No laukiem ienāca galvenokārt
jauni vīrieši. – R.T.) Diezgan pārsteidzoši ir arī dati
par strādnieku tautību. Izrādās, ka nozarēs, kas prasīja
izglītību un augstāku kvalifikāciju (metālapstrāde, mašīnbūve),
latviešu bija 65%, bet apmēram puse visu strādnieku bija
pamatnācijas pārstāvji: “Latvijas strādniecības kodols
neapšaubāmi bija latvieši.”
I.Apine iebilst tiem pētniekiem, kuru apziņā stingri iesēdies
uzskats par 700 vācu verdzības gadiem. Viņasprāt, dzimtbūšana
piezagās pakāpeniski, un zemniekiem vissmagākais izrādījās laiks
pēc Latvijas pievienošanas cariskajai Krievijai, kad Pēteris I
atzina visas vācu muižniecības privilēģijas. Runājot par
jaunlatviešiem, zinātniece tomēr idealizē stāvokli laukos,
atzīmējot, ka jau šajā laikā katrā mājā atradās vieta grāmatām un
kalendāriem un bērnu izglītošana bija nerakstīts likums. Taču
“pirmā atmoda veicināja latviešu nācijas izveidošanos (..).
Vēsturiski īsā laikā latvieši no apspiestas zemnieku tautas
izveidojās par kultūras nāciju ar savu vēsturisko apziņu.
Latviešu emancipējošais kultūrnacionālisms kļuva par tramplīnu
vēlākai pārejai uz politisko nacionālismu 1918.gadā”.
Profesore norāda, ka nav pamata jaunlatviešus kā nacionālisma
paudējus pretstatīt Jaunajai strāvai kā kosmopolitiski
noskaņotai. Viena kustība nomainīja otru, jo radikāli bija
mainījies laiks. Jaunajai paaudzei bija izvēle – jaunstrāvnieki
vai pilsoniskais jaunnacionālisms. 90.gadu kreisi tendētās
kustības dalībnieki nebija ne pasaules pilsonības idejas paudēji,
ne nacionāli nihilisti.
Autore nepievienojas Latvijas vēstures I sējumā apgalvotajam, it
kā 1904.gadā notikušais LSDSP dibināšanas kongress noraidījis
nacionālus mērķus, pašnoteikšanās tiesības, bet partijas vadoņi
sekojuši “pasaules lāpīšanas idejām”. Ir vērts atkārtot I.Apines
citētos dažus latviešu sociāldemokrātu programmas punktus, kuri
runā par labu viņai: “Krievijas demokrātiskās republikas
nodibināšanā pašnolemšanās tiesības visām tautām, kas dzīvo
līdzšinējās Krievijas valsts robežās”; “plašu politisku un
saimniecisku pašvaldību (autonomiju) provincēm”; “vienādas
tiesības visām valodām, t.i., neapspiestu tautas valodas
lietošanu privātā un sabiedriskā dzīvē, skolās, tiesās”; “visu
pilsoņu pilnīgu vienlīdzību, nelūkojoties uz to dzimumu, ticību
un tautību”.
Pētniece pievienojas viena no latviešu sociāldemokrātu līdera
B.Kalniņa sacītajam, ka LSDSP bija ne tikai labi organizēta masu
partija, bet vispār pirmā un vienīgā pirmsrevolūcijas politiskā
partija Latvijā. Ne latviešu pilsonībai, ne zemniecībai tolaik
vēl nebija savu partiju. Var tikai pabrīnīties par trimdas
vēsturnieka O.Freivalda teikto, ka pirmā latviešu politiskā
partija bijusi F.Veinberga Tautas partija, par kuras
nodibināšanas laiku viņš deklarējis ne vairāk, ne mazāk kā …
1883.gadu.
Apskatot 1905.gada revolūcijas cēloņus, I.Apine pievēršas arī
nacionālā jautājuma īpatnībām Latvijā. Pie Krievijas impērijas
iekšējām kolonijām Latvija nepiederēja, jo šejienes progresīvais
industriālais kapitālisms apsteidza metropoli.
J.Mistra ģimene pie nodedzinātām dzimtas mājām Sēlpils pagastā 1906.gadā Foto no grāmatas “1905.–1907.gada revolūcija Latvijā un latviešu sociāldemokrāti” |
Tomēr koloniālās apspiešanas
elementi bija redzami, īpaši pēc revolūcijas sakāves, kad carisms
mēģināja Latvijas laukus kolonizēt ar vācu un krievu
zemniekiem.
Centrālo varu Latvijā pārstāvēja krievu birokrātiskie ierēdņi ar
gubernatoru galvgalī, te izvietotā karaspēka pavēlniecība un
pareizticīgās garīdzniecības virsotne. Nelielā vācbaltiešu
saujiņa savukārt turēja savās rokās visas Kurzemes un Vidzemes
bagātības: zemi, kapitālus, nekustamos īpašumus laukos un
pilsētās. Viņi saglabāja lielu ietekmi baznīcas, tiesu un skolu
lietās. I.Apine norāda, ka dubultais nacionālais jūgs tomēr
nebija divu jūgu aritmētiska summa, bet gan konkurentu cīņa par
noteicošo ietekmi Baltijā. Šajā “sacensībā” tika pilnīgi
ignorētas pamattautu – latviešu un igauņu – intereses viņu zemē.
Šķiet, tomēr pārspīlēts ir apgalvojums, it kā “abi apspiedēji
viens otru arī balstīja un spēja vienoties”. Ne jau nu vienmēr
gāja tik gludi.
Atslēgas vārdi grāmatā līdztekus revolūcijai ir brīvība un
tiesības. Tās vēlējās iegūt strādnieki un zemnieki, skolotāji un
studenti. Pētniece raksta, ka “pilsoniskās tiesības tauta
realizēja pati, negaidot vecās varas pārstāvju piekrišanu”. Labi,
pilsoniskās tiesības. Bet kā ar cilvēktiesībām, par kurām tik
daudz runā mūsdienās? Jebšu tie ir identiski jēdzieni? Uz šo
jautājumu I.Apine atbildi nesniedz. Taču viņa plaši stāsta par
jaunās varas – rīcības komiteju – dibināšanu un darbību 1905.gada
rudenī, par tautskolotāju un pagastu delegātu kongresu. Pētniece
uzsver, ka Latvijas lauku iedzīvotāji “jau bija pavisam tuvu tam,
lai nomainītu veco varu un veidotu savu”.
Grāmatas priekšpēdējās nodaļas nosaukumā ir ietverts vārdu
salikums “Vara un vardarbība”. I.Apine to izmanto, aplūkojot
bruņoto cīņu Latvijas laukos 1905.gada beigās un tās izpalikšanu
pilsētās, kā arī daudz diskutēto jautājumu par muižu dedzināšanu.
Viņa nepievienojas tiem padomju vēsturniekiem, kuri uzskatīja,
ka, neorganizējot sacelšanos pilsētās, LSDSP nokļuva oportūnisma
gūstā, bet min apsvērumus un argumentus, kas liecināja pret
iespēju veikt šādas akcijas. Rīgas, Liepājs un Jelgavas
strādnieki tām nebija gatavi arī psiholoģiski, jo bija
streikojuši gandrīz nepārtraukti visu gadu, un liels nogurums
neizpalika. “Lai rastos dzelžaina apņēmība ķerties pie ieročiem
un iet līdz galam, vajadzīgi kaut kādi īpaši apstākļi, kurus
nevar prognozēt un ieprogrammēt.”
I.Apine nenosoda Kurzemes un Vidzemes 459 muižu (vairāk nekā 40%)
nodošanu sarkanajam gailim. Viņas viedoklim var nepiekrist, bet
der ieklausīties. Lai tam kalpo pagarāks grāmatas fragments:
“Pats svarīgākais ir saprast, ko nozīmēja muiža latviešu
zemniekam un kāds bija viņa psiholoģiskais noskaņojums. Muiža
gadsimtu laikā bija zemnieku nebeidzamās apspiestības un
pazemojuma iemiesojums, no kura viņš netika vaļā. Gandrīz katram
zemniekam un kalpam tuvējā muižā tika pērti un pazemoti tēvi un
vectēvi (..). Muižu pagrabi tika pārvērsti par moku kambariem
notvertiem revolucionāriem. Muižās izvietotie dragūni un kazāki
siroja pa pagastiem. LSDSP vadība nekur tieši nebija mudinājusi
pielietot šādu cīņas formu. Zinot tautas noskaņojumu, tādu
iespēju varēja arī paredzēt. LSDSP lapiņā “Mēs esam gatavi uz
cīņu” 1905.gada novembrī lasāmi vārdi: “... tikpat piepeši kā
apstājās kūpēt visu fabriku dūmeņi, tikpat piepeši un vienā laikā
var iekūpēties visi Kurzemes un Vidzemes kraukļu perēkļi” (..).
Spriežot tiesu, ievērosim arī to, ka latviešu zemnieki
sadedzināja nīsto baronu muižas, bet neizlaupīja, kā tas bieži
notika Krievijā (..). Laikam nekur citur Krievijā muižniekiem
nebija tik neierobežotas varas un tādu privilēģiju kā vācu
muižniekiem Latvijā. Nu bija situsi vēsturiskās atmaksas
stunda.”
Pretēji okupācijas perioda vēsturniekiem, kuri
nesaskatīja sakarību starp 1905. un 1918.gadu, grāmatas autore to
redz. Viņa raksta un secina: “1905.gada revolūcijas laikā Miķeļa
Valtera rakstos iezīmējās arī jauni orientieri. Iedīglī dzima
republikas ideja, savas valsts ideja (..). 1905.–1907.gada
revolūcijā gūtā pieredze ļāva tautai sajusties par patstāvīgu
politisku un reizē nacionālu spēku. Tā tika gatavoti
priekšnoteikumi vēlākai cīņai par Latvijas valsts
neatkarību.”
Ko vēl būtu gribējies atrast un arī neatrast jaunizdevumā?
Plašāku stāstījumu par laukstrādnieku streiku, kurā 1905.gada
vasarā tikai Kurzemes guberņā vien esot piedalījušies ap 30
tūkstoš kalpu. Ne visiem mūsdienu lasītājiem ir zināms, kas bija
Manaseina revīzija, cik liela ir desetīna, u.tml. To vajadzēja
paskaidrot. Krievijas 3.Valsts domes deputāts Priedkalns bija
nevis Andrievs, bet Andrejs (49.lpp.), un Liepājā atradās nevis
rūpnīca “Vezums”, bet “Vezuvs” (8.lpp.). Mūsu mazā zemīte tiek
dēvēta par latviju (lappusi nav iespējams minēt, jo tajā skaitlis
nav atzīmēts; var tikai sacīt – starp 24. un 26.lpp…), bet
Daugavpils stacija diezin kāpēc nosaukta par Dvinskas staciju
(18.lpp.). Taču pavisam neparasti, lai neteiktu aplam, skan
“redakcionālā kolēģija” (27.lpp.). Tie, protams, ir sīkumi, taču
vēl labāk būtu bijis, ja minētie un vēl viens otrs
izpaliktu.
Varbūt tas skan pārāk skaļi, bet I.Apines grāmatu var nosaukt par
sava veida Piektā gada enciklopēdiju. To izlasot, var gūt
pietiekamu priekšstatu par norisēm un peripetijām pirms 100
gadiem, kuras, jācer, latviešu tauta nekad neaizmirsīs.
Prof. Dr.habil.hist.
Rihards Treijs