Cik zīmols ir svarīgs
Noslēgumam tuvojas ikgadējais zīmolu konkurss “Baltic Brand 2005”, bet nākamnedēļ Rīgā starptautiskā konferencē pulcēsies Latvijas, Lietuvas un Igaunijas zīmolu, mārketinga un reklāmas speciālisti.
Andris Rubīns |
Vakar preses konferencē konkursa
rīkotāji un sfēras eksperti pastāstīja par abu pasākumu
dalībniekiem un norisi, kā arī dalījās domās par zīmolu vērtības
noteikšanas un nozīmes aspektiem.
“Baltic Brand” ir atklāts konkurss, un tajā var
piedalīties uzņēmumi, kas darbojas Latvijā, Lietuvā vai Igaunijā
un kam pieder Baltijas valstīs reģistrētas preču zīmes dažādās
preču un pakalpojumu kategorijās. Balvas tiek piešķirtas Baltijas
labākajam zīmolam un labākajiem nacionālajiem zīmoliem. Savukārt
uzvarētāji kategorijās “Business – to – Business”, “Nišas
brendi” un “Jauns vārds” saņem speciālos diplomus. Balvas un
diplomus piešķir, ņemot vērā pētījumā atspoguļoto sabiedrības
viedokli un ekspertu komisijas vērtējumu. Pērnais Baltijas gada
zīmols pieder bankai “Hansabank”, bet Latvijas gada zīmola gods
tika SIA “Lattelekom” kontaktu centram “118”. Šāgada konkursam
pieteikti 57 zīmoli, no tiem 20 pārstāv Latviju, 20 – Lietuvu, 5
– Igauniju, bet 12 zīmoli startē Baltijas zīmola kategorijā.
Uzvarētāji tiks darīti zināmi 27. maijā – konferences “Baltic
Brand Summit 2005” ietvaros. Šajā konferencē Baltijas valstu
eksperti dalīsies viedokļos un pieredzē attiecībā uz dažādiem
zīmolu aspektiem uzņēmējdarbībā.
Māra Tauriņa |
Tirgus ir piesātināts
Speciālistu diskusija bija veltīta zīmola vērtībai. “TNS Baltic Data House” projektu direktore Māra Tauriņa pastāstīja, ka zīmola vērtība parasti tiek noteikta konkrēta tirgus kontekstā un šajā nolūkā izmanto trīs galvenos kritērijus: zīmola atpazīstamību, lietotāju skaitu un rādītājus, kas parāda lietotāju lojalitāti zīmolam. Vērā tiek ņemta arī ar zīmolu realizēto preču vai pakalpojumu cenas atbilstība kvalitātei. M.Tauriņa norādīja, ka šobrīd tirgus ir pārsātināts ar precēm un zīmoliem. Tāpēc uzņēmumiem jo rūpīgāk jāizpēta, kādas patērētāju kopējās auditorijas vajadzības vēl nav pietiekami apmierinātas un kurām patērētāju grupām jāpievērš vairāk uzmanības. Tirgus izpētes datus un atzinumus par zīmola vērtību pasūta gan ārvalstu, gan Latvijas uzņēmumi. To vidū ir gan mazumtirgotāji, gan telekomunikāciju uzņēmumi, gan plaša patēriņa preču ražotāji. Interesants fakts: vietējo uzņēmumu interese par šāda veida pētījumiem aug, bet lielu ārvalstu kompāniju aktivitāte ar laiku mazinās. M. Tauriņa paskaidroja, ka šādiem uzņēmumiem ir svarīgi apgūt vietējo tirgu un pēc tam mārketinga stratēģu uzmanību koncentrēt citu reģionu tirgus izpētei, piemēram, perspektīvajiem Āzijas un Āfrikas tirgiem.
Juris Cinītis |
Kas nosaka patērētāja attiecības ar zīmolu
“DDB Latvija” biznesa attīstības
direktors Andris Rubīns uzsvēra, ka zīmola vērtības noteikšana
ļauj atpelnīt izpētei veltītos ieguldījumus, jo uzņēmums gūst
iespēju aktīvāk un mērķtiecīgāk komunicēt ar patērētājiem. Sava
zīmola vērtības apzināšanās atvieglo arī darbu ar piegādātājiem
un ļauj efektīvāk motivēt savus darbiniekus.
A.Rubīns arī pastāstīja par klasifikāciju, kas tiek lietota,
vērtējot patērētāju attiecības ar konkrētu zīmolu. Ir patērētāji,
kuri iecienījuši vienu zīmolu un izmanto tikai ar to apzīmētās
preces vai pakalpojumus. Otra grupa tiek dēvēta par zīmola
draugiem – tie ir cilvēki, kuriem zīmols ir tīkams, bet kuri
izvēlas arī citus zīmolus. Un, visbeidzot, ir patērētāji, kuriem
zīmols ir pazīstams, taču viņiem ar to nav “ciešu attiecību”, –
tā dēvētie paziņas. Savukārt paši zīmoli tiek vērtēti atbilstoši
četriem kritērijiem. Vērā ņem zīmola kvalitāti, aktivitāti,
unikalitāti un to, vai zīmols uzskatāms par līderi. “Draugu”
piesaistīšanai svarīgs ir pirmais un ceturtais kritērijs,
turpretim zīmola absolūtos un uzticīgos cienītājus var gūt, ja ir
labi otrā un trešā rādītāja kritēriji.
Tatjana Voitenko Foto no “Afresco” arhīva |
Nemateriālo aktīvu nozīme pieaug
Finanšu kompānijas “Laika Stars”
projektu attīstības direktors Juris Cinītis uzsvēra – zīmols
uzskatāms par vienu no uzņēmuma nemateriālajiem aktīviem, līdzīgi
produktu dizainam. Nemateriālajiem aktīviem ir būtiska nozīme,
piemēram, pērkot vai pārdodot uzņēmumu, kad svarīgi apzināties,
kāda daļa cenas tiek maksāta, piemēram, par zīmolu. Tā kā Latvijā
strauju un plašu izplatību gūst franšīze, tad paredzams, ka
uzņēmumi aizvien lielāku uzmanību ievērsīs šim aspektam.
Konkursa līdzorganizatore un ekspertu komisijas pārstāve,
aģentūras “Alfresco” direktore Tatjana Voitenko norādīja,
ka zīmols ir uzņēmuma pievienotā vērtība, kas palielina peļņu.
M.Tauriņa gan atzina, ka dažās preču kategorijās patērētāji par
svarīgāku atzīst cenu, tas attiecas, piemēram, uz dažiem pārtikas
produktiem – minerālūdeni, cepumiem. Turpretim mobilo telefonu,
automobiļu un informācijas tehnoloģiju produktu un pakalpojumu
izvēli lielākā mērā diktē zīmols. Savukārt A.Rubīns bilda, ka ne
vienmēr iecienīts zīmols uzņēmumam
Pētījumi liecina, ka dažu kategoriju preču un pakalpojumu izvēli patērētājiem diktē cena, bet citu nosaka zīmols Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
garantē labu peļņu. Jāņem vērā arī, ka tā dēvētajiem nišas zīmoliem patērētāju auditorija vienmēr ir neliela, toties stabila. Tomēr visbiežāk populāri zīmoli ir plaši pazīstamiem uzņēmumiem ar lielu patērētāju auditoriju. Pētījumi liecina: pērn iecienītākais zīmols Latvijā bija “Laima”, kam sekoja “Nokia” un “Lido”.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv