Bioritenis vairs nav jāizgudro
Latvijā beidzot pieņemts Biodegvielas likums. Tas veicinās šīs degvielas ražošanu un lietošanu. Savu kārtu gaida vairāku citu dokumentu izstrāde, arī pasākumu noteikšana, kas nodrošinās, lai līdz 2005.gada 31.decembrim biodegviela veidotu ne mazāk kā 2 procentus no kopējā tautsaimniecībā transportam paredzētās degvielas daudzuma, bet līdz 2010.gada 31.decembrim – ne mazāk kā 5,75 procentus.
Cukurbietes. Iespējams, ka pavisam drīz no tām ražos nevis cukuru, bet gan bioetanolu Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Biodīzeļdegvielas ražošanu uz rapša sēklu bāzes Naukšēnos sāka jau 2001.gadā SIA “Delta”. Sarosījusies arī SIA “Jaunpagasts Plus”, sākot bioetanola ražošanu no graudiem un tā realizāciju. Tā kā par biodīzeļdegvielas lietojumu rakstīts vairāk, ir noderīgi iepazīt, kā bioetetanolu ražo citviet pasaulē.
Bioetanola vispārējais vērtējums
Bioetanolu mūsu apstākļos var
iegūt no graudiem, cukurbietēm un citas atjaunojamās
produkcijas.
Tā priekšrocības ir šādas:
• izmantošanas alternatīva graudiem, cukurbietēm, kartupeļiem un
nākotnē arī no lignocelulozes saturošas biomasas;
• liels realizācijas potenciāls, izmantojot kā piemaisījumu
benzīnam;
• nav nepieciešama speciāla loģistika, nav vajadzīgi jauni
pārdošanas veidi.
Tā negatīvās iezīmes ir:
• enerģijas bilance varētu būt labvēlīgāka;
• atmaksājas ražošana tikai lielajās tehniskajās iekārtās;
• nepieciešama ekonomiska aizsardzība pret lēta bioetanola
importu.
No lietošanas viedokļa pasaulē ir bagāta tehniskā pieredze.
Izejvielas bāze ir plaša: graudi, cukurbietes, kartupeļi u.c.,
ražošanā izmantojot raudzēšanu un destilāciju. Blakusprodukti ir
realizējami.
Pašā lauksaimniecības uzņēmumā bioetanols diezin vai ir
lietojams, jo nav iespējams piemaisīt dīzeļdegvielai. Var
sagaidīt, ka uz lauksaimniecības izejvielām bāzētās bioetanola
rūpnīcas tiks būvētas kā lielas centrālās iekārtas. Šīs degvielas
lietošana lauksaimniecībā nav atvieglota – Otto motori pie
mums nav izplatīti, un bioetanola piemaisīšana dīzeļdegvielai
pagaidām atkrīt. Taču bioetanolu var lietot, tam īpaši
nepielāgojot motoru. Pašreizējās degvielu uzpildes stacijās nav
nepieciešamas atsevišķas pārdošanas vietas.
Bioetanola iznākums no dažādiem kultūraugiem kā izejvielu veidiem
ir atšķirīgs. To izskaitļojis un tabulā apkopojis vācu
speciālists H. N. Šmits.
Izejvielu cenu palielinājums nav paredzams. Nav arī skaidrs, kā
bioetanols tiks apmaksāts degvielas tirgū. Piemērojot degvielas
tirgus ārējo aizsardzību Eiropas Savienībā (ES), var paredzēt
bioetanola realizācijas cenu ap 60 – 65 centi par litru. ES
paredz saglabāt aizsargmehānismu pret lētu izejvielu vai lētā
bioetanola importu.
Tirgu var ietekmēt bioetanola ievedums no Brazīlijas. Patlaban
importa muitas nodoklis brazīliešu alkohola ievešanu padara
saimnieciski nelietderīgu. Bioetanola iepirkšanas cena no
Brazīlijas ir nedaudz zem 50 centiem par litru, kamēr industrijas
uzņēmumi Vācijā piedāvā bioetanolu aptuveni par 50 centiem
litrā.
Brazīlija ik gadu no cukurniedrēm saražo ap 12 līdz 14 miljonus
kubikmetru bioetanola. Ražošanas izmaksas tur ir no 20 līdz 25
centiem litrā. Transportam un realizācijas izmaksām vēl jārēķina
klāt pa 5 centiem, kas veido ap 35 c/l, piegādājot bioetanolu no
Brazīlijas šeit, Eiropā. Kā neizbēgams ekonomisks instruments
jāpiemēro ievedmuita bioetanolam: pašreiz importa nodeva
atūdeņotam bioetanolam ir 10,2 c/l, bet neatūdeņotam (kā
dzeramajam) ir 19,2 c/l. Protams, arī pašai Brazīlijai vajag
daudz bioetanola savā iekšējā degvielas tirgū.
Jāatbalsta enerģētisko kultūru audzēšana tieši uz vietas. Arī ASV
aizsargā savas valsts enerģijas apgādes drošību pretēji Pasaules
tirdzniecības organizācijas iebildēm.
No Eiropas Savienības valstīm lielākie bioetanola ražošanas
apjomi, ko izlieto kā degvielu, ir Francijā un Spānijā, bet
ievērojami mazāk Zviedrijā. Lieli nodomi, tāpat kā tas noticis ar
biodīzeļdegvielas ražošanu, ir Vācijai. Šī pieredze lieti noder
esošajiem un topošajiem bioetanola ražotājiem un izmantotājiem
Latvijā, lai veidotu saimnieciski pamatotu nākotnes
stratēģiju.
Kamēr Latvijā vēl tikai mēģina popularizēt biodegvielu un meklē ceļus, kā pilnveidot tās rūpniecisku ražošanu, Zviedrijā jau vairāk nekā 120 degvielas uzpildes staciju un 10 000 transporta līdzekļu izmanto šo degvielu Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I |
Zviedrijas, tuvākā kaimiņa, prakse
Zviedrijā bioetanolu sauc par
agroetanolu. To ražo uz kviešu bāzes, jo valstī tiek izaudzēts
vairāk kviešu nekā uz vietas patērē.
Jau 1984.gadā valstī tika nodota pirmā pilotiekārta agroetanola
ražošanai ar jaudu 20 m³ dienā, bet 2000.gadā to kopējā jauda vēl
gluži nesasniedza 20 000 m³ gadā. 2001.gadā darbu sāka viena no
lielākajām bioetanola ražošanas rūpnīcām Norčēpingā, kuras jauda
ir 50 000 m³ gadā (jeb 39 500 tonnas) un kuru Eiropas Komisija
atbalstījusi kā pilotprojektu. Dažādos maisījumos tas tiek
tirgots degvielas uzpildes staciju tīklā.
Ieguvumi šā projekta realizēšanā ir šādi:
• samazināti, reducēti izdevumi eksporta atbalstam;
• samazināta, reducēta CO2 izplūde;
• jaunu tehnoloģiju attīstība, kas nāk par labu
saimniekošanai;
• energoapgādes drošības paaugstināšana.
Bioetanola ražotņu izveidošanas galvenie iniciatori ir Zviedrijas
lauksaimnieku apvienības, ar saviem finansējumiem piedalās arī
naftas rafinēšanas rūpnīcas, lauksaimnieku kredītsabiedrības u.c.
Valsts bioetanola ražotnes uzskata par pilotprojektiem, sniedzot
attiecīgu finansiālu atbalstu un juridisku statusu.
No saražotā ap 70% bioetanola tiek piejaukts benzīnam 5 procentu
apmērā. Maisījums kā Otto degviela (95 oktāna) bez īpaša
marķējuma tiek piedāvāts degvielas uzpildes stacijās.
Ap 30% bioetanola realizē kā E-85 degvielu. To degvielas uzpildes
stacijās var pirkt lētāk nekā parasto, fosilo benzīnu. Zviedrijas
automašīnu tirgū piedāvā tā sauktos maināmas degvielas
automobiļus, kuros izmanto degvielu E-85, t.i., ar 85% denaturēta
bioetanola un 15% benzīna maisījumu. Zviedrijā, pēc šādu
automašīnu ražotāja “Ford” datiem, ir vairāk nekā 120 E-85
degvielas uzpildes staciju un apmēram 10 000 transporta līdzekļu
ar “Fexible–Feul” piedziņu. Šo automobiļu ražotāju un
tirgotāju organizāciju (Ford) pieredze, realizējot automašīnas,
kas piemērotas E-85 degvielas pielietošanai, ir vērā
ņemama.
Relatīvi nelielu daļu bioetanola patērē tuvo maršrutu sabiedriskā
transporta autobusi, tie brauc tikai ar bioetanolu (E-100).
Zviedrijas pilsētās jau vairāk nekā 600 autobusu izmanto degvielu
ar 95% bioetanola un 5% aizdedzi uzlabojošām piedevām. Pētījumi
rāda, ka, autobusu dīzeļdzinējus pārkārtojot darbam ar
bioetanolu, CO daudzums gāzēs samazinās par 65%, NOx – par 40%,
bet kvēpu daudzums par – 80%.
Bioetanola ražotāju projektos ir integrētas lielākās degvielas
tirgotāju organizācijas, ar tām noslēgti komerciāli līgumi par
iepērkamo bioetanola apjomu nākamiem pieciem gadiem.
Par bioetanola ražotāju finansiālo atbalstu ir atbildīga Finanšu
ministrija (te tāpat ir noteikts akcīzes nodokļa atbrīvojums
zināmam, konkrētam saražojamā un realizējamā bioetanola daudzumam
uz vairākiem gadiem). Valdība šim bioetanola daudzumam ir devusi
akcīzes nodokļa atlaidi uz pieciem gadiem. Tagad Zviedrijas
valdība apsver pagarinājumu šim akcīzes nodokļa atbrīvojumam,
ņemot vērā tā pozitīvo ietekmi uz apkārtējo vidi.
Bioetanola ražošanas paplašināšana Vācijā
Sagaidāms, ka 2010.gadā Vācijā
benzīna patēriņš būs ap 23 miljoni m³ gadā. Lai pēc pieciem
gadiem nodrošinātu, ka biodegviela veidos ne mazāk kā 5,75% no
valstī transportam paredzētā degvielas daudzuma, 2020.gadā
Vācijai vajag ap 18 milj. hl (1,8 milj. m3)
bioetanola. Taču patlaban tikai 69 000 tonnu etanola saražo no
lauksaimnieciskām izejvielām, un to var saukt par iespējamo
biodegvielu. Tas nozīmē, ka nepieciešams par 30 reizēm palielināt
fermentācijas veidā iegūtā alkohola daudzumu. Šī starpība
nodrošināma vai nu no pašmāju saražotā, vai jāsedz no
importa.
Vācijā sākta vairāku lielu bioetanola rūpnīcu būve, arī sākotnējā
ekspluatācija. Tā, piemēram, Zorbigeras rūpnīcas kapacitāte ir 80
000 tonnu bioetanola gadā, un tai nepieciešams ap 300 000 tonnu
rudzu (uz 1 kg spirta izlietojot 3,75 kg rudzu vai 1 litram
spirta – 3 kg rudzu) gadā. Rūpnīca sāka strādāt 2004.gada
septembrī. Tā ir mazākā no trim, pārējās sāks darbu šogad.
Savukārt Ceicā 2005.gadā nodod ekspluatācijā bioetanola rūpnīcu,
kurā investēti 185 miljoni eiru. Izejviela ir kvieši un citi
graudaugi, kā arī cukurbietes. Ražojamā produkcija – 260 000 m³
bioetanola gadā (jeb 195 tūkstoši tonnu), proteīna un olbaltuma
lopbarības līdzekļi – ap 260 000 tonnu un elektrības pārdevums –
ap 30 000 MWh gadā. Kviešu šķiedeni kaltē, augstas kvalitātes
gala produktā ir 90% sausnas un 30-35% proteīna.
Rūpnīcā pārstrādās ap 700 000 tonnu graudu gadā. Pārstrādājot
kviešus, bioetanola iznākums ir lielāks nekā no rudziem. Arī
lopbarības līdzekļus kā blakusproduktu ir vieglāk realizēt
Tieši ražošanā rūpnīcā paredzēts nodarbināt 50 darbiniekus,
netieši arī vēl 50, bet lauksaimniecībā papildus līdz 1000
nodarbināto.
Nobeigums sekos
Dr. habil.oec. Arnis Kalniņš.
Bioetanola iznākums no dažādiem kultūraugiem
Izejvielas |
Izejvielas |
Bioetanola |
Nepieciešamā biomasa |
Kukurūza |
9,2 |
3520 |
2,6 |
Kvieši |
7,2 |
2760 |
2,6 |
Rudzi |
4,9 |
2030 |
2,2 |
Tritikāle |
5,6 |
2230 |
2,5 |
Kartupeļi |
43,0 |
3550 |
12,4 |
Cukurbietes |
61,7 |
6620 |
9,3 |