Zars no pasaules koka
Poētiskie veltījumi Ojāram Vācietim
Es šodien aizņemšos
vai, pareizāk sakot, –
paņemšos
no dzīvības un dzīvēm
pāri savai tiesai.
No Ojāra Vācieša Kopotu rakstu 8.sējuma
Ojārs Vācietis pirms pēdējās, savas 50.dzimšanas dienas Foto: Imants Prēdelis |
Globālais, pārrobežu Ojārs
Vācietis, un latviskais, “vietējībā” dziļi sakņotais un
neaizstājamais Ojārs Vācietis, – tās ir tematiskās līnijas, ko
starptautiskās konferences “Baltijas pierobeža: mitoloģija un
kultūra” kontekstā piesaka poētiskie veltījumi Ojāram Vācietim,
to teksts un īpaši interteksts, kas sevišķu uzmanību pievērš
saistībai un atkarībai gan vienas nacionālās literatūras, gan
pārnacionālā skatījumā.
Ojārs Vācietis (1933–1983) pieder pie tiem latviešu autoriem,
kuru dzejai raksturīgi sevišķi daudzveidīgi interteksti – gan
sava, proti, padomju, laika dzejas un sociālo norišu kontekstā,
gan sakarā ar tām mūsdienu pārvērtībām, kas aktīvi līdzdarbojas
O.Vācieša dzejas nozīmes (pār)radīšanā un atražošanā. Viņa dzejas
idejiskās ievirzes dēļ Ojārs Vācietis ir viens no
vispretrunīgākajiem un neviennozīmīgāk vērtētajiem latviešu
dzejniekiem, un tas ir veicinājis spēcīgu ārpusliterāro
(vēsturisko, politisko, sadzīves) kontekstu klātbūtni viņa dzejas
uztverē un interpretācijā. Bet Ojārs Vācietis šajā ziņā nav
izņēmums.
Kā pētījumā “Literatūra, vēsture, politika” norāda angļu
zinātniece K.Belseja, “teksta intertekstuālās attiecības nekad
nav tīri literāras vien”. Proti, apzināti vai neapzināti teksta
lasījumā (tātad nozīmes (līdz)radīšanā, jo katrs lasījums ir
atklāsmes un jaunrades process), teksta uztverē un interpretācijā
izpaužas cīņa par vērtībām, sabiedrisko domu un ietekmi
sabiedrībā, un šajās teksta attiecībās ar sabiedrību neizbēgami
iesaistās vēsture un politika. Angļu zinātniece izdala trīs
daiļdarbu tipus: deklaratīvie (lasītājā tiek “ievietotas” gatavas
zināšanas); imperatīvie (propaganda, kas pierunā un pārliecina);
interrogatīvie (problematizē, izvirza jautājumus un iesaista
pretrunās). Ojāra Vācieša dzejā atradīsim visas šīs trīs
komunikācijas formas, bet viņam adresētie veltījumu dzejoļi ir
radušies galvenokārt kā reakcija uz pēdējo – interrogatīvo.
Neraugoties uz to, ka formāli Vācietis bija padomju varas
“angažēts” dzejnieks, viņa dzeja, publicistika un dzīves pozīcija
ir guvusi ārkārtīgi spēcīgu atbalsi brīvdomīgo literātu vidū gan
Latvijā, gan tālu aiz tās robežām, iedvesmojot radošai brīvībai
un pašizpausmei. Poētisko veltījumu autoru uzskaitījums vien
aizņemtu turpat veselu lappusi, un jāatzīst, ka tik daudz un tik
poētiski spilgtu un kontekstuāli bagātu veltījumdzejoļu nav
adresēts nevienam citam latviešu dzejniekam. Liels skaits
Vācietim adresēto dzejoļu ir tapuši jau dzejnieka dzīves laikā.
Autoru vidū jāmin visizcilākie latviešu dzejnieki Imants
Ziedonis, Vizma Belševica, Mirdza Ķempe, Māris Čaklais, Jānis
Peters, Leons Briedis, Klāvs Elsbergs, Jānis Rokpelnis, Egils
Plaudis, Juris Kunnoss, Aivars Neibarts, Eduards Aivars un daudzi
citi. Viņam adresētos veltījumu dzejoļos parādās Vācieša
nolemtība savā dzejā izteikt un pārstāvēt daudzus.
Veltījumos atbalsojas un saplūst Vācieša un viņa laikmeta dzejai
būtiskās intonācijas, motīvi, filozofiskās refleksijas un
poētiskās stratēģijas. Šie veltījumi funkcionē kā īpaša, poētiski
konspiratīva komunikācijas forma, būdama savdabīgs laikmeta
ideālu un skaudrāko ideoloģisko pretmetu un eksistenciālu garīgo
meklējumu kopsaucējs. Mēģinot saprast, kas tā suģestē
OjāraVācieša dzejā, varētu teikt, ka viņa dzejas galvenais
impulsētājs bija dzīves realitāte, un viņam bija izdevies uztvert
un izteikt kādu cilvēciskās esības būtisku pamatintonāciju –
cilvēka cerību, prieka, sāpju un traģikas vienlaicību.
Svarīgākais šajā cerību, prieka, sāpju un traģikas intonācijā ir
to vienlaicības apjauta Ojāra Vācieša dzejā.
Domājot par robežu un pārrobežu kategorijām kultūrā, Ojārs
Vācietis atgādina par tagadnes Latvijas domāšanas praksē sevišķi
aktuālo un būtībā vienmēr aktuālo problēmu par kultūras laikmetu
un kultūras tipu robežām. Sava dzīves hronotopa ietvarā
(iespējams, arī savu vērtību “kreisumā”, ar to domājot saasināto
sociālā taisnīguma izjūtu) O.Vācietis ir un paliek padomju
dzejnieks pretstatā citiem izcilākajiem laika un domu biedriem
Imantam Ziedonim, Vizmai Belševicai, Mārim Čaklajam, Jānim
Peteram u.c., kuri piedzīvojuši Atmodas laiku, dzīvojuši
atjaunotajā neatkarīgajā Latvijā, pārejas laika refleksijas
vairāk vai mazāk izsakot arī savos darbos.
Savā (padomju) laikmetā dziļi sakņotais un pārlaicīgais jeb
mūžīgais dzejnieks parādās jau 1977.gada rakstītajā Jāņa Petera
veltījumā Ojāram Vācietim:
Ojārs Vācietis ceļā pie lasītājiem Foto: Imants Prēdelis |
Viens dzīvo mūžībā – cits
baumā,
Bet trešais skaists ir Veidenbaumā.
Dzejnieks apzinās, ka no Vācieša radošā mūža “tiks gan mūžībām,
gan baumām”.
Ojāra Vācieša dzeja kā sava laikmeta jeb padomju dzejas
interteksts spilgti izpaužas tematiskajā amplitūdā (piemēram,
mazās un lielās dzimtenes jeb globalizācijas motīvā) un krāsu
gammā (proti, sarkanās krāsas poētikā). Agrīnajā Vācieša dzejā
sarkanais funkcionē galvenokārt kā padomju ideoloģijas krāsa
(kaklauts, padomju karoga sarkanums), bet laika gaitā šī nozīme
zūd, un brieduma gadu dzejā sarkanais parādās kā dzīves,
dzīvības, brīvības, ticības un mīlestības krāsa. Kā tas
koncentrētā veidā parādās dzejolī ar sākuma vārsmu “Ar sarkano,
ar svēto krāsu lāpā”, dzejnieku nodarbināja lielās un mazās
dzimtenes motīvi, un vismaz dzejā novilkt stingru robežu starp
šīm dzimtenēm Ojāram Vācietim neizdevās. Tā Jānim Rokpelnim viņa
dzeja ir
zars no pasaules koka,
kuram netiek klāt zāģera roka.
Veltījumi Ojāram Vācietim aktualizē žanra robežu un žanrisko
transformāciju jautājumu. Kā zināms, padomju dzejnieki, arī
latviešu padomju dzejnieki, veltījumu žanrā bija labi trenēti, jo
bez poētiskiem veltījumiem Ļeņinam, Staļinam, Sarkanajai armijai,
padomju tankam un tā joprojām vēl sešdesmitajos, nemaz nerunājot
par pirmajiem pēckara gadiem, dzejnieka godā tikt nevarēja. Bet,
ja padomju dzejas sākotnē veltījums pastāvēja galvenokārt kā
ideoloģiska nodeva, padevības un pakļaušanās zīme, tad veltījumos
Vācietim nav ne vēsts no tādām parādībām kā nodevas sociālajam
statusam, glaimi vai uzspēlēta pazemība, apveltāmās personas
kanonizācija, retorika un publicistisks patoss.
Apveltāmās personības (šinī gadījumā Ojāra Vācieša) kanonizācijas
trūkums ir viens no būtiskākajiem atklājumiem šī žanra darbu
lasījumā. Tas apliecina Vācieša personības un viņa dzejas
(galvenokārt viņa dzejas) bagātību, spēcīgo saturisko un poētisko
kapacitāti. Interesants vērojums ir arī publicistiskā patosa
trūkums veltījumos Vācietim. Interesants tāpēc, ka daļa Ojāra
Vācieša dzejas ir izteikti sociāli aktīva un mobilizējoša,
izceldamās tieši ar laikmetam raksturīgo publicistisko
patosu.
Ne tikai J.Peters, bet vairums laikabiedru Ojāra Vācieša dzejas
spēku saskata tās dziļajā sakņojumā latviskajā un literārajā
tradīcijā. Tā I. Ziedonis veltījuma dzejolim licis zīmīgu
virsrakstu – “Tēvzemei” (1987). Pakavējoties Aspazijas, Poruka,
Raiņa, Brigaderes un citu sev eksistenciāli tuvu autoru daiļrades
motīvos, viņš atzīšanos dzimtenes mīlestībā apvieno ar mīlestības
un ticības apliecinājumu Ojāram Vācietim:
Es Tevi mīlu
noguris kā suns,
Kas nesaprot neko vēl īsti
svētu.
Kā Sprīdis, ko moka
malduguns,
Es esmu atnācis, lai piederētu,
Tev, Vēju māt, no austrumiem
un rietiem,
Kas manim kaukusi ir
savas taisnības.
Kā redzams, Ojāra Vācieša dzeja un viņam adresēto poētisko veltījumu teksti, zemteksti un interteksti dod ārkārtīgi bagātīgu vielu pārdomām par kultūras telpu un laikmetu robežām un to atvērtību.
Dr.philol., prof. Ausma Cimdiņa
Plašāk – Ausmas Cimdiņas referātā “Liriskie veltījumi Ojāram Vācietim”, kas tika nolasīts starptautiskajā zinātniskajā konferencē “Baltijas pierobeža: mitoloģija un kultūra” Jūrmalā 2005.gada 6. – 7. maijā.