Ekonomiskā liberālisma panākumi
Kā jau daždien Latīņamerikā, arī Čīlē, ekonomiskos jautājumus nereti risina ar galēji radikālām metodēm. Iedzīvotāji protestē pret degvielas cenu pieaugumu Foto: A.F.I./EPA |
Čīle, valsts, ko dēvē par mazo milzi, var lepoties ar saviem tautsaimniecības attīstības sasniegumiem. Latīņamerikā tai ir īpaša pozīcija, jo ekonomiskajā attīstībā tā būtiski apsteigusi citas reģiona valstis. Kas nosaka Čīles augšupeju? Atbilde ir tieša un skaidra: reformas, kas balstītas uz ekonomiskā liberālisma teorētiskā pamata un centieniem īstenot monetārisma svētīgās idejas.
Monetārisma pamati
20.gadsimta pēdējā trešdaļā
ekonomikas teorijā ritēja asa cīņa starp populāro keinsismu un
monetārismu, kura piekritēju pulks nemitīgi auga.
Keinsisma pamatpostulāts bija atziņa, ka tirgus ekonomika pēc
savas dabas ir nestabila. Pašregulēšana, pašpiemērošana,
pašadaptācija mainīgiem nosacījumiem nespēj nodrošināt
makroekonomisko līdzsvaru starp koppieprasījumu un
koppiedāvājumu. Nepieciešama valsts aktīva iejaukšanās
ekonomiskajos procesos, valsts (pašvaldību) īpašums
infrastruktūras jomā un dažās ražošanas nozarēs, valsts budžeta
mērķtiecīgās investīcijas, plašas izmaksas sociālajā jomā.
Keinsisms ir orientēts uz pieprasījuma stimulēšanu, valstij
jāīsteno anticikliska un antiinflācijas politika.
Pretējs ir monetārisma viedoklis. Tā pamatatziņa ir tēze, ka
privātā tirgus saimniecība ir stabila: pašregulēšana, konkurence,
atgriezeniskā saikne, pateicoties tirgus “neredzamajai rokai”,
nodrošina makroekonomisko līdzsvaru starp koppieprasījumu un
koppiedāvājumu. Valsts anticiklā politika tikai izraisa
konjunktūras svārstības. Uzņēmumu prognozes kļūst nedrošas un
rosina no rītdienas viedokļa neadekvātu lēmumu pieņemšanu.
Valsts, balstot uzņēmējus ar mākslīgiem “kruķiem”, visādām
subsīdijām, nodokļu atlaidēm, nodrošinot nerentabliem,
neefektīviem uzņēmumiem izdzīvošanu, tikai grauj konkurences
pozitīvo spēku. Tirgus neredzamā roka kļūst stīva. Atgriezeniskā
saikne starp koppieprasījumu un koppiedāvājumu lāgā nedarbojas.
Uzņēmumi nespēj pielāgoties neizbēgamajām struktūras izmaiņām.
Atpalikšana, ekonomiskas kataklizmas kļūst neizbēgamas. Valsts
lomas izvēršana veicina birokrātismu. Monetārisms paredz, ka
valsts pasākumiem makroekonomiskā līdzsvara nodrošināšanai jābūt
ilglaicīgiem. Galvenais – ekonomiskais liberālisms; tirgus spēku
brīvai spēlei bez valsts žņaugiem jāaptver visa tautsaimniecība,
stimulējot nevis tieši pieprasījumu bet piedāvājumu. Gan jau
piedāvājums rosinās atbilstošo pieprasījumu, nodrošinot
nepieciešamo līdzsvaru. Būtībā tiek reabilitēta vecā nostāja, ka
valstij jābūt tikai naktssargam, kas gādā par ārējo mieru,
neiejaucoties notikumos, kas risinās dzīvokļos. Valsts loma
aprobežojas ar vispārējo spēles noteikumu tiesisko noformēšanu,
un tikai izņēmuma gadījumos, tirgus fiasko reizē, nosakot, kas un
kā jādara.
Tieši monetārisma “zirgu” pēdējos gadu desmitus apsegloja Čīle,
balstot savas tautsaimniecības attīstību uz ekonomiskā
liberālisma principiem, visnotaļ veicinot piedāvājumu.
Pretrunīgā atveseļošana
Vēstures pieredze liecina, ka ekonomisko liberālismu var ieviest valsts, kurai raksturīgi politiskās diktatūras vaibsti. Ģenerālis Augusto Pinočets, ar militāro spēku sagrābis Čīlē varu, atbrīvoja valsti no gāztās valdības sociālistiskajiem eksperimentiem. Tautsaimniecībā galvenais bija privātā kapitāla, privātās iniciatīvas stimulēšana. Ekonomiskos pasākumus izstrādāja jauno speciālistu komanda, kas bija monetārisma tēva, amerikāņu profesora Nobela prēmijas laureāta Miltona Frīdmena skolnieki un domubiedri. Ekonomika soli pa solim atveseļojās pretrunīgos apstākļos. Politiku raksturoja asiņains terors, demokrātisko brīvību likvidēšana, A.Pinočeta diktatūras pretinieku aresti, spīdzināšana, fiziskā iznīcināšana. Tas vājināja ekonomisko progresu, mazināja Čīles pievilcību ārējiem investoriem. Tomēr pozitīvām reformām bija atklāta “zaļā gaisma”. Pēc A.Pinočeta diktatūras likvidācijas reformas kļuva aktīvākas un mērķtiecīgākas: valsts uzņēmumus privatizēja, valstiski regulējamās nozares nodeva brīvās konkurences varā, inflāciju sekmīgi uzveica, nodokļus un muitas likmes pazemināja. Tirgus spēki tika atraisīti. Sīvi tika apkarots birokrātisms un it sevišķi korupcija. Pēc pasaules korupcijas indeksa Čīle starp 146 valstīm 2004.gadā ieņēma 20.vietu un šai īpašā jomā sacenšas ar ASV (24.vieta) un Japānu (17.vieta). Latvija ir 33.vietā. Šodien Čīle Latīņamerikā izceļas kā valsts ar stingru demokrātiju un stabilu ekonomiku. Tas viss pievilina ārzemju investīcijas.
Attīstības straujie soļi
Reformas sekmēja iekšzemes
kopprodukta nemitīgu pieaugumu. Laikā no 1985.gada līdz
1997.gadam Čīles IKP izaugsmes temps ik gadu līdzinājās 7
procentiem; jaunajā gadu tūkstotī šis temps svārstījās ap 6
procentiem – 2004.gadā 5,9 procenti, prognoze 2005.gadam – tādā
pašā līmenī.
Visstraujāk aug lašu audzēšana Dienvidamerikas rietumpiekrastē.
Jūras ainava ar dziļiem fjordiem, sniegiem klātas vulkānu
virsotnes Čīles dienvidos liekas īsta dabas idille. Bet tieši uz
šejieni plūst investīciju miljoni, veicinot zivsaimniecības
straujo attīstību. Rezultāts iespaidīgs: 500 milj. t. cēlo lašu
pašlaik tiek izaudzēti okeāna ūdeņos. Lašu eksports augtin aug.
Kopš 1995.gada tā ikgada pieaugums pārsniedz 50 procentus. Čīle
pamatoti lepojas: lašu eksportā tai pasaulē ir otrā vieta tūlīt
aiz Norvēģijas.
Lašu industrija 80 procentus no savas produkcijas eksportē uz ASV
un Japānu. Vēl neapgūts tirgus ir Eiropa. Čīles dienvidos tiek
plānots audzēt zivis, kas atbilst Eiropas gaumei un
standartiem.
Čīles īpatnība ir tā, ka viscaur valstī plaukst vidējie un mazie
privātuzņēmumi, kas ražo visdažādākā rakstura eksportpreces.
Jaunie uzņēmēju darbības lauki mazina citu nozaru eksporta
nozīmi. Tas attiecas pirmām kārtām uz vara lomu ārējās
attiecībās. 70.gados vara eksporta īpatsvars līdzinājās 70
procentiem no visa eksporta apjoma. Pērn šis īpatsvars
samazinājās līdz 40 procentiem.
Ievērojamas investīcijas sev piesaistīja infrastruktūras
attīstība. Valstij nav iespējams vienai īstenot vērienīgos
kapitālieguldījumus konkrētajā sfērā, tāpēc tā kooperējas ar
privātiem investoriem. Rietumeiropas investīciju kompānijas, kas
ar līkumu apiet daudzas Latīņamerikas valstis, labprāt investē
Čīlē. Kārlis Traubs, kas vada projektu izstrādi Latīņamerikas
infrastruktūrā, visai pozitīvi atsaucas par saviem pārrunu
partneriem Čīles ministrijās un iestādēs. Lūk, viņa vērtējums:
“Ja mums nebūtu pilnīgas uzticības šai valstij, mēs šeit
neinvestētu vienu miljardu eiru izraudzītajos projektos.”
Čīle tiek dēvēta par Latīņamerikas sociālo pionieri. Attīstības
panākumi dod iespēju risināt sasāpējušas sociālās problēmas.
Pārkārtota pensiju sistēma, kas tagad balstās uz darba devēju un
darba ņēmēju iemaksām. Eksperti atzīst, ka Čīlē izveidota
sociālās nodrošināšanas forma, kas orientēta uz nākotni un var
būt par paraugu valstīm, kur pensiju sistēma pārdzīvo nopietnu
krīzi. Strauji aug iedzīvotāju ienākumi. Desmit gadu laikā līdz
2000.gadam nabadzīgo iedzīvotāju skaits samazinājies uz pusi,
sasniedzot 21 procentu no visiem iedzīvotājiem; uz pusi sarucis
visnabadzīgāko skaits, tas līdzinājās 6 procentiem, pēdējos gados
nabadzības līmenis vēl tālāk pazeminājies. Latīņamerikai tas ir
apsveicams rezultāts.
Vēl visi augļi nav noplūkti
Vai reformu periods Čīlē
noslēdzies? Nebūt ne! Vērtējot šīs valsts tālākās attīstības
perspektīvas, Francisko Garcess, Starptautiskās saimniecības
centra direktors Santjago, norāda, ka valstij nepieciešams jauns
reformu grūdiens kā astoņdesmitajos gados; darbaspēka tirgus ir
pārregulēts, un tas ir kavēklis investīcijām.
Visi eksperti ir vienisprātis, ka nepieciešami vērienīgi
ieguldījumi izglītībā: tikai teicami sagatavoti speciālisti un
kvalificēti strādnieki spēs nodrošināt Čīles ekonomikas tālāko
augšupeju. Tieši izglītība izraus jaunatni no nabadzības valgiem.
Izglītības atpalicība neļauj ievākt bagātāku panākumu ražu.
Neizmantotu iespēju lauks ir Čīles ārējā tirdzniecība. Ar
Latīņamerikas valstīm, ASV, Kanādu ir noslēgti brīvās
tirdzniecības līgumi. Andu valsts mēģina ielauzties arī
Dienvidaustrumāzijas tirgos. Jau noslēgts brīvās tirdzniecības
līgums ar Dienvidkoreju. Rit sarunas ar Ķīnu un Japānu. Sevišķi
nozīmīgi ir tas, ka Čīli saista ar Eiropas Savienību asociatīvs
līgums – caurlaide uz tirgu ar 500 miljoniem iedzīvotāju. Tiek
atzīts, ka tam, kas investē Čīlē, pēc tam ir atvērta visa
pasaule.
Interesanti atzīmēt, ka Latvijas eksports uz Čīli 2004.gadā,
salīdzinot ar 2003.gadu, pieaudzis 3,3 reizes, dodot 0,2
procentus no kopējā eksporta; toties eksports no Čīles uz Latviju
statistiski nav uztverts, tātad vispār nenotiek vai īstenojas
mikroskopiskā lielumā.
Atzīts, ka Čīles tautsaimniecībā, it sevišķi ārējos sakaros,
iespējas izmantotas visai nepilnīgi, tātad augļi vēl nav
ievākti.
Dažās Latīņamerikas valstīs ir izplatīts uzskats, ka tieši
ekonomiskais liberālisms nosaka tur valstisko nabadzību. Čīlē ir
otrādi – gan labējās partijas, gan sociālisti neapšauba tirgus
saimniecības, konkurences un liberalizācijas pozitīvo nozīmi,
tālāko reformu nepieciešamību šai virzienā. Pat kritiski
noskaņotie ekonomisti atzīst: “Nozarēs kā lašu audzēšana, vīna un
celulozes ražošana, kas strauji attīstījās iepriekšējos gados,
uzkrātas zināšanas par tirgiem, produktiem, noieta metodēm. Te
slēpjas mūsu izaugsmes sēkla uzņēmējdarbības tālākajai izvēršanai
nākotnē.”
Georgs Lībermanis, pēc ārzemju preses materiāliem