• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Kad eksāmeni vairs neļauj mierīgi gulēt. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 19.05.2005., Nr. 79 https://www.vestnesis.lv/ta/id/108486

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Rīgas kori jau gavilē

Vēl šajā numurā

19.05.2005., Nr. 79

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Kad eksāmeni vairs neļauj mierīgi gulēt

EKSAMENS.PNG (95913 bytes)
12.klases beidzēji angļu valodas eksāmenā pirms diviem gadiem. Šogad uz angļu valodas pārbaudījumu pieteikušies aptuveni 20 000 skolēnu
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I.

Šogad aprit desmit gadu, kopš Latvijā sāka veidot drošu un ticamu mācību laikā iegūto zināšanu vērtēšanas sistēmu. Centralizētos eksāmenus kārtos aptuveni 50 000 audzēkņu gan no vispārējām, gan profesionālajām mācību iestādēm. Pēdējo ir gandrīz trešdaļa no skolēnu kopējā skaita.

Centralizētie eksāmeni ieviesti pakāpeniski, un aizvadītajos gados to skaits pieaudzis. Tos kārto 12.klašu un kopš 2004.gada arī 9.klašu audzēkņi. Ik gadu eksaminācijas process tiek pilnveidots.
Tā kā pārbaudījumos iegūtie vērtējumi ir viens no konkursa atlases kritērijiem studentu uzņemšanai Latvijas augstskolās, centralizēto eksāmenu rezultāti absolventiem ir ļoti nozīmīgi un eksāmenu drudzim dzīvo līdzi teju visa Latvija.

Vērtētājiem milzu darbs

“Plānojam izlabot aptuveni 120 000 eksāmenu darbu. Lai to paveiktu, mums vajadzīgi aptuveni 1700 vērtētāji, kas ir atbilstošo priekšmetu pedagogi,” skaidro Izglītības satura un eksaminācijas centra (ISEC) vadītāja vietniece administratīvajos jautājumos Anitra Irbe. Labojamo darbu skaits ir audzis. ISEC saskata divus iemeslus – šogad 12.klasēs mācās vairāk skolēnu nekā pērn, un centralizētos eksāmenus kārto arī lielāks skaits profesionālo mācību iestāžu audzēkņu.
Ar darbietilpīgo uzdevumu vērtētājiem jātiek galā līdz jūlija vidum, jo ISEC vispārējās vidējās izglītības sertifikātus izsniegs 18.jūlijā. Tiem, kas atstājuši 12.klases solu, rezultātus gaidīt, visticamāk, nebūs viegli, taču tas ir iespējami ātrākais laiks, ņemot vērā labojamo darbu kalnus.
Lai iegūtu dokumentu par vispārējo vidējo izglītību, audzēkņiem jākārto pieci eksāmeni. Obligāti jānokārto eksāmeni latviešu valodā un literatūrā, kā arī kādā no svešvalodām. Vēl vienu eksāmenu par obligātu nosaka katra skola individuāli, savukārt atlikušos divus eksāmenus var izvēlēties katrs skolēns. Tādēļ likumsakarīgi, ka eksāmenus svešvalodā un latviešu valodā kā dzimtajā valodā kārtos visvairāk audzēkņu. Lielāko piekrišanu – 20 000 skolēniem – ieguvusi angļu valoda.
Pirmais centralizētais eksāmens būs jākārto 25.maijā.

Eksaktie priekšmeti “atgriežas”

Šogad iezīmējusies cerīga tendence – būtiski vairāk ir jauniešu, kuri izvēlējušies kārtot eksāmenus eksaktajos priekšmetos. Fizikā, kā norāda A.Irbe, viņu ir par 46 procentiem (!) vairāk nekā pērn, ķīmijā – par 33 procentiem, bet matemātikā – par 28 procentiem vairāk. Tiesa, uz kopējā eksāmenu kārtotāju fona eksakto priekšmetu atzinēju vēl ir salīdzinoši nedaudz, piemēram, uz fizikas eksāmenu pieteikušies 2592, bet ķīmijas eksāmenu izturēt gatavi vairāk nekā 1000 audzēkņu. Savukārt matemātikā zināšanas grib pārbaudīt vairāk nekā 14 000 skolēnu.
ISEC vadītājs Māris Krastiņš min, ka jaunieši izvēlas centralizētos eksāmenus, domājot par iestāšanos augstskolās. “Skolēni apzinīgāk izdara eksāmenu izvēli. Vēl viens faktors – viņi nodrošinās un izvēlas vairākas alternatīvas, kur tālāk studēt, tādēļ tālredzīgi izraugās pārbaudījumus,” spriež M.Krastiņš.

Optimālā modeļa meklējumi

Eksāmenu grafiks ir piesātināts, un, kā uzskata ISEC vadītājs, diskusijas par eksāmenu procesu būs vienmēr. Iespēju robežās speciālisti meklējuši optimālāk sabalansēto modeli, taču jāņem vērā neskaitāmie priekšnosacījumi – tā kā mācību gada garums ir definēts, eksāmeniem var atvēlēt konkrētu laika sprīdi, tie jāsalāgo tā, lai nepārklātos un lai starp tiem būtu noteikts intervāls, kā arī vēl citi nosacījumi.
Pērn ISEC rīkotajā diskusijā, kurā piedalījās skolēnu, vecāku, skolotāju un augstskolu pārstāvji, panākta vienošanās, ka pieņemams kompromisa variants būtu viena brīva diena starp eksāmeniem. Attiecībā uz 9.klases beidzējiem pārbaudījumu grafikā šis princips ievērots. Tā kā 12.klases beidzējiem izvēlēto priekšmetu dēļ var būt krasi atšķirīgas kārtojamo pārbaudījumu kombinācijas, centralizēto eksāmenu grafiku piesātinātības pakāpes arī būs atšķirīgas.

Ja eksāmens noslimots

Pēc Jāņiem noteikts papildtermiņš tiem 12.klases beidzējiem, kuri attaisnojoša iemesla dēļ nevarēja kārtot eksāmenus konkrētajā datumā pamattermiņā. To varēs izdarīt no 27.jūnija līdz 5.jūlijam. Attaisnojošs iemesls parasti ir slimība, taču mēdz būt arī citas situācijas. Piemēram, laukos skolēns nav ticis uz eksāmenu, jo salūzis sabiedriskais transports.
Jūlijā pēc eksāmenu rezultātu paziņošanas ar vērtējumu neapmierinātie skolēni varēs vērsties Apelācijas komisijā. “Praksē tas nozīmē, ka īpaša komisija vēlreiz pārskata un izvērtē darbu,” apelācijas procesu raksturo M.Krastiņš.
Ja jaunietis iecerējis stāties augstskolā ārpus Latvijas un uzņemšanas noteikumi paredz dokumentu iesniegšanu pirms 18.jūlija, kad tiks paziņoti rezultāti, ISEC izsniegs izziņu, ka audzēknis centralizētos eksāmenus nokārtojis. Skolēnam pašam jānoskaidro, vai tāda ir nepieciešama un vai tā ir pietiekams pamats, lai stātos ārvalstu augstskolā. Ja nē, studiju gadu noskatītajā mācību iestādē var nākties zaudēt. Taču, kā zināms, augstskolās ir ļoti atšķirīga prakse – vienās uzņemšana jau sākusies, citās gaidāma tikai vasaras nogalē, tādēļ visām pielāgoties nevar.

Tehnisko problēmu varbūtība

Drošības jautājumi ir viena no prioritātēm, lai pārbaudījumu saturs skolēniem vai kādam no viņiem netaptu zināms agrāk par īsto brīdi. Sistēmu pilnveido, lai izskaustu “informācijas noplūdes” iespējas. “Ir definēta kārtība, kas jāievēro katram procesā iesaistītajam. Ja tas tā būs, eksāmenu rezultāti būs objektīvi un nekas neietekmēs kopējo skolēnu rezultātu,” teic M.Krastiņš.
Eksaminācijas process balstīts uz labticības principu, un ISEC cer, ka visas procesā iesaistītās vairāk nekā 300 izglītības iestādes un 38 izglītības pārvaldes ievēros noteikto kārtību.
Tā kā eksaminācijas process ir apjomīgs, pilnībā nevar izslēgt tehniskas problēmas vai prognozēt visas iespējamās vājās vietas. ISEC vadītājs uzsver, ka pirmais uzdevums ir nevis meklēt vainīgo, bet gan risināt jautājumu. Tāpēc skolām norādīti speciāli operatīvie tālruņi. Ja jāstrādā ar 120 000 eksāmenu darbu komplektu, var gadīties visādi, piemēram, defekts kasetēs, nekvalitatīvas uzdevumu papīra kopijas u.tml. Otrs – uzskaitīt visas problēmas un novērst to iespējamību nākamajā gadā.
Par iespējamiem pārkāpumiem, nepilnībām vai negadījumiem eksāmenu procesā ikviens var informēt pa īpašu uzticības tālruni 8960002. Jautājumus un komentārus var sūtīt arī uz elektroniskā pasta adresi eksameni@isec.gov.lv.

Ilze Apine, “LV”
ilze.apine@vestnesis.lv

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!