Kad eksāmeni vairs neļauj mierīgi gulēt
12.klases beidzēji angļu valodas eksāmenā pirms diviem gadiem. Šogad uz angļu valodas pārbaudījumu pieteikušies aptuveni 20 000 skolēnu Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Šogad aprit desmit gadu, kopš Latvijā sāka veidot drošu un ticamu mācību laikā iegūto zināšanu vērtēšanas sistēmu. Centralizētos eksāmenus kārtos aptuveni 50 000 audzēkņu gan no vispārējām, gan profesionālajām mācību iestādēm. Pēdējo ir gandrīz trešdaļa no skolēnu kopējā skaita.
Centralizētie eksāmeni ieviesti
pakāpeniski, un aizvadītajos gados to skaits pieaudzis. Tos kārto
12.klašu un kopš 2004.gada arī 9.klašu audzēkņi. Ik gadu
eksaminācijas process tiek pilnveidots.
Tā kā pārbaudījumos iegūtie vērtējumi ir viens no konkursa
atlases kritērijiem studentu uzņemšanai Latvijas augstskolās,
centralizēto eksāmenu rezultāti absolventiem ir ļoti nozīmīgi un
eksāmenu drudzim dzīvo līdzi teju visa Latvija.
Vērtētājiem milzu darbs
“Plānojam izlabot aptuveni 120 000
eksāmenu darbu. Lai to paveiktu, mums vajadzīgi aptuveni 1700
vērtētāji, kas ir atbilstošo priekšmetu pedagogi,” skaidro
Izglītības satura un eksaminācijas centra (ISEC) vadītāja
vietniece administratīvajos jautājumos Anitra Irbe. Labojamo
darbu skaits ir audzis. ISEC saskata divus iemeslus – šogad
12.klasēs mācās vairāk skolēnu nekā pērn, un centralizētos
eksāmenus kārto arī lielāks skaits profesionālo mācību iestāžu
audzēkņu.
Ar darbietilpīgo uzdevumu vērtētājiem jātiek galā līdz jūlija
vidum, jo ISEC vispārējās vidējās izglītības sertifikātus
izsniegs 18.jūlijā. Tiem, kas atstājuši 12.klases solu,
rezultātus gaidīt, visticamāk, nebūs viegli, taču tas ir
iespējami ātrākais laiks, ņemot vērā labojamo darbu kalnus.
Lai iegūtu dokumentu par vispārējo vidējo izglītību, audzēkņiem
jākārto pieci eksāmeni. Obligāti jānokārto eksāmeni latviešu
valodā un literatūrā, kā arī kādā no svešvalodām. Vēl vienu
eksāmenu par obligātu nosaka katra skola individuāli, savukārt
atlikušos divus eksāmenus var izvēlēties katrs skolēns. Tādēļ
likumsakarīgi, ka eksāmenus svešvalodā un latviešu valodā kā
dzimtajā valodā kārtos visvairāk audzēkņu. Lielāko piekrišanu –
20 000 skolēniem – ieguvusi angļu valoda.
Pirmais centralizētais eksāmens būs jākārto 25.maijā.
Eksaktie priekšmeti “atgriežas”
Šogad iezīmējusies cerīga tendence
– būtiski vairāk ir jauniešu, kuri izvēlējušies kārtot eksāmenus
eksaktajos priekšmetos. Fizikā, kā norāda A.Irbe, viņu ir par 46
procentiem (!) vairāk nekā pērn, ķīmijā – par 33 procentiem, bet
matemātikā – par 28 procentiem vairāk. Tiesa, uz kopējā eksāmenu
kārtotāju fona eksakto priekšmetu atzinēju vēl ir salīdzinoši
nedaudz, piemēram, uz fizikas eksāmenu pieteikušies 2592, bet
ķīmijas eksāmenu izturēt gatavi vairāk nekā 1000 audzēkņu.
Savukārt matemātikā zināšanas grib pārbaudīt vairāk nekā 14 000
skolēnu.
ISEC vadītājs Māris Krastiņš min, ka jaunieši izvēlas
centralizētos eksāmenus, domājot par iestāšanos augstskolās.
“Skolēni apzinīgāk izdara eksāmenu izvēli. Vēl viens faktors –
viņi nodrošinās un izvēlas vairākas alternatīvas, kur tālāk
studēt, tādēļ tālredzīgi izraugās pārbaudījumus,” spriež
M.Krastiņš.
Optimālā modeļa meklējumi
Eksāmenu grafiks ir piesātināts,
un, kā uzskata ISEC vadītājs, diskusijas par eksāmenu procesu būs
vienmēr. Iespēju robežās speciālisti meklējuši optimālāk
sabalansēto modeli, taču jāņem vērā neskaitāmie priekšnosacījumi
– tā kā mācību gada garums ir definēts, eksāmeniem var atvēlēt
konkrētu laika sprīdi, tie jāsalāgo tā, lai nepārklātos un lai
starp tiem būtu noteikts intervāls, kā arī vēl citi
nosacījumi.
Pērn ISEC rīkotajā diskusijā, kurā piedalījās skolēnu, vecāku,
skolotāju un augstskolu pārstāvji, panākta vienošanās, ka
pieņemams kompromisa variants būtu viena brīva diena starp
eksāmeniem. Attiecībā uz 9.klases beidzējiem pārbaudījumu grafikā
šis princips ievērots. Tā kā 12.klases beidzējiem izvēlēto
priekšmetu dēļ var būt krasi atšķirīgas kārtojamo pārbaudījumu
kombinācijas, centralizēto eksāmenu grafiku piesātinātības
pakāpes arī būs atšķirīgas.
Ja eksāmens noslimots
Pēc Jāņiem noteikts papildtermiņš
tiem 12.klases beidzējiem, kuri attaisnojoša iemesla dēļ nevarēja
kārtot eksāmenus konkrētajā datumā pamattermiņā. To varēs izdarīt
no 27.jūnija līdz 5.jūlijam. Attaisnojošs iemesls parasti ir
slimība, taču mēdz būt arī citas situācijas. Piemēram, laukos
skolēns nav ticis uz eksāmenu, jo salūzis sabiedriskais
transports.
Jūlijā pēc eksāmenu rezultātu paziņošanas ar vērtējumu
neapmierinātie skolēni varēs vērsties Apelācijas komisijā.
“Praksē tas nozīmē, ka īpaša komisija vēlreiz pārskata un izvērtē
darbu,” apelācijas procesu raksturo M.Krastiņš.
Ja jaunietis iecerējis stāties augstskolā ārpus Latvijas un
uzņemšanas noteikumi paredz dokumentu iesniegšanu pirms
18.jūlija, kad tiks paziņoti rezultāti, ISEC izsniegs izziņu, ka
audzēknis centralizētos eksāmenus nokārtojis. Skolēnam pašam
jānoskaidro, vai tāda ir nepieciešama un vai tā ir pietiekams
pamats, lai stātos ārvalstu augstskolā. Ja nē, studiju gadu
noskatītajā mācību iestādē var nākties zaudēt. Taču, kā zināms,
augstskolās ir ļoti atšķirīga prakse – vienās uzņemšana jau
sākusies, citās gaidāma tikai vasaras nogalē, tādēļ visām
pielāgoties nevar.
Tehnisko problēmu varbūtība
Drošības jautājumi ir viena no
prioritātēm, lai pārbaudījumu saturs skolēniem vai kādam no
viņiem netaptu zināms agrāk par īsto brīdi. Sistēmu pilnveido,
lai izskaustu “informācijas noplūdes” iespējas. “Ir definēta
kārtība, kas jāievēro katram procesā iesaistītajam. Ja tas tā
būs, eksāmenu rezultāti būs objektīvi un nekas neietekmēs kopējo
skolēnu rezultātu,” teic M.Krastiņš.
Eksaminācijas process balstīts uz labticības principu, un ISEC
cer, ka visas procesā iesaistītās vairāk nekā 300 izglītības
iestādes un 38 izglītības pārvaldes ievēros noteikto
kārtību.
Tā kā eksaminācijas process ir apjomīgs, pilnībā nevar izslēgt
tehniskas problēmas vai prognozēt visas iespējamās vājās vietas.
ISEC vadītājs uzsver, ka pirmais uzdevums ir nevis meklēt
vainīgo, bet gan risināt jautājumu. Tāpēc skolām norādīti
speciāli operatīvie tālruņi. Ja jāstrādā ar 120 000 eksāmenu
darbu komplektu, var gadīties visādi, piemēram, defekts kasetēs,
nekvalitatīvas uzdevumu papīra kopijas u.tml. Otrs – uzskaitīt
visas problēmas un novērst to iespējamību nākamajā gadā.
Par iespējamiem pārkāpumiem, nepilnībām vai negadījumiem eksāmenu
procesā ikviens var informēt pa īpašu uzticības tālruni 8960002.
Jautājumus un komentārus var sūtīt arī uz elektroniskā pasta
adresi eksameni@isec.gov.lv.
Ilze Apine,
“LV”
ilze.apine@vestnesis.lv