Baltija: humanitāro pētījumu perspektīvas
Latvijas Universitātes Filoloģijas fakultāte 6. un 7.maijā Jūrmalā rīkoja divu dienu starptautisku konferenci “Baltijas pierobeža: mitoloģija un kultūra”. Plašāk šīs tēmas – pierobeža, kultūru krustceles, Baltija kultūru krustpunktos – iekļaujas starptautiskajā projektā, kura iniciatori ir Maskavas Slāvistikas un balkānistikas institūta vadošie zinātniskie līdzstrādnieki profesori Vjačeslavs Ivanovs un Tatjana Civjana.
Projekts turpinās jau trešo gadu.
Tajā iesaistījušies Baltijas valstu, Krievijas, Polijas, Vācijas
un citu valstu zinātnieki, kas turpina Tartu, Maskavas un
Rietumeiropas semiotikas skolas tradīcijas. Notikušas konferences
Kaļiņingradā (Krievija) un Druskininkos (Lietuva), šī sarīkota
Latvijā, nākamā paredzēta Somijā.
Konference iezīmēja jaunu literatūras padziļinātas izpētes
virzienu – reģionālo literatūru. Annelore Engele (Vācija) runāja
par Kaļiņingradas apgabala krievu literatūru, Ludmila Sproģe,
Natālija Šroma un Natālija Tamaroviča – par krievu literatūru
Latvijā, Natālija Bašmakova (Somija) – par Pleskavas novada
literatūru Baltijas kontekstā. Līdz ar to plašākā skatījumā tika
aplūkotas arī dienvidigauņu dialektā un mūsu latgaliešu rakstu
valodā rakstītās literatūras tradīcijas. Agrāk literatūrpētnieki
parasti pievērsās literatūrai tās plašākajā izpratnē un vērtēja
literatūras māksliniecisko līmeni, bet pašlaik arvien noteiktāk
skatu punkts fokusējas sīkajos, mazajos literatūras atzaros, kur
atspoguļojas novadu savdabība.
Par pierobežu tika runāts gan vārda tiešā, ģeogrāfiskā nozīmē,
gan plašākā un vispārīgākā, arī virtuālā. Atzinību izpelnījās
Leas Pildas (Igaunija) referāts par igauņu literatūras klasiķa
Frīdeberta Tuglasa mazāk zināmiem, sātanisma kustības kontekstā
varbūt pat riskantiem, 20.gs. sākuma tekstiem, kas saistīti ar
neopagānismu (Velna kults), un prof. Ausmas Cimdiņas referāts par
Ojāru Vācieti kā lirisko vēstījumu adresātu.
Vairāki referenti runāja par Igaunijas, Lietuvas un Latvijas
vecticībnieku kultūras tradīcijām (Vladimirs Klauss, Krievija;
Gaļina Ponomorajova, Igaunija). Ļubova Kiseļova (Igaunija) un
Ludmila Zajonca (Krievija) aplūkoja ceļotāju, politiķu, kultūras
darbinieku un literātu atmiņās, kas stāsta par Baltijas zemēm un
iedzīvotājiem 17. – 19.gadsimtā. Diskusija izraisījās sakarā ar
krievu žurnālista un rakstnieka Fadeja Bulgarina (1789 – 1859)
memuāriem, kuros šis Puškina laikabiedrs cita vidū raksta par
kopīgo un atšķirīgo igauņu un latviešu raksturos. Viņa stils ir
tik virtuozi diplomātisks, ka vienā lappusē latvieši parādās kā
visās jomās pārāki par igauņiem, citā – pilnīgi pretēji. Tāpat kā
šīs atmiņas, arī citi 18. un 19.gadsimta avoti, ko aplūkoja
referenti, raisīja pārdomas par to, kādu mūsdienas ārzemnieki
redz mūsu Baltijas ainavu un cilvēkus. Ārpusnieka acs bieži ir
netaisna, jo viņš neredz parādību saknes, bet vienlaikus tā ir
daudz redzīgāka par vietējā iedzīvotāja skatu pašam uz savu zemi.
Tā barons Meijerbahs 1824.gada plašajā atskaitē par misiju
Krievijā raksta, ka Baltiju viņš redzējis kā snaudošu teritoriju,
kurā no ārpuses maz kas saskatāms. Iedzīvotājus viņš nav
redzējis, ainava šķitusi vienmuļa – vieta bez savas patstāvīgas
sejas. Tika kaismīgi diskutēts par to, kas pēdējos divsimt gados
mainījies šajā Baltijas raksturojumā.
Konferences dalībnieki iepazinās ar Raiņa un Aspazijas muzeju
Majoros. Mums tā bija iespēja vēlreiz pārliecināties, cik lielā
mērā Rainis un Aspazija ar savu personību un daudzpusīgās
darbības šķautnēm joprojām ir mūsu kultūras nezūdošā
vērtība.
Prof. Tatjana Civjana (Maskava) savā referātā runāja par māju,
kas nav māja, ja tai trūkst logu un durvju, pa kurām var ieiet un
var iznākt. Ja to nav, tad māja pārvēršas par zārku. Arī Baltijas
virtuālajai mājai ir jābūt ar logiem un durvīm, jo tikai tāda tā
var būt pievilcīga citiem un ērti apdzīvojama mums pašiem.
Prof. Janīna Kursīte, Latvijas ZA akadēmiķe