Par ienākumiem, nodarbinātību un attīstību dažādos ES reģionos
Par reģionālo politiku atbildīgā
Eiropas komisāre Danuta Hībnere otrdien, 17.maijā, iepazīstināja
ar “Trešo progresa ziņojumu par kohēziju”. Ziņojumā izklāstīta
situācija paplašinātās Eiropas Savienības (ES) reģionos attiecībā
uz ienākumiem, nodarbinātību un produktivitāti. Tajā arī sniegta
informācija par to, kā dalībvalstis un reģioni izmantojuši
Struktūrfondu vidusposma pārskata sniegtās iespējas, lai izdarītu
grozījumus savās attīstības programmās.
Izklāstot ziņojuma galvenos secinājumus, D.Hībnere sacīja:
“Ziņojums apstiprina nepieciešamību pēc tālejošas kohēzijas
politikas un adekvātiem resursiem, sākot ar 2007.gadu.
Paplašinātajā Eiropā pastāv lielas atšķirības labklājības un
nodarbinātības ziņā. Aptuveni 140 miljoni iedzīvotāju dzīvo
reģionos, kur IKP ir zemāks vai tuvu 75% no ES vidējā IKP. Šajā
sakarā Kopienai ir skaidrs uzdevums veicināt straujāku izaugsmi
saskaņā ar pārskatīto Lisabonas stratēģiju izaugsmei un darba
vietām. Šajā ziņojumā izklāstītais liecina, ka Eiropas Savienībai
ir būtiska loma, lai nodrošinātu, ka ieguldījums izaugsmē un
darba vietu radīšanā ir galvenā prioritāte.”
Paplašinātajā ES joprojām ir ievērojamas ekonomiskās un sociālās
atšķirības starp reģioniem. Jaunākie par reģioniem pieejamie dati
– par 2002.gadu – liecina, ka IKP līmenis uz vienu iedzīvotāju
svārstījās no 189% no vidējā ES–25 līmeņa desmit pārtikušākajos
reģionos līdz 36% desmit vismazāk pārtikušajos reģionos. Vairāk
nekā vienai ceturtdaļai ES iedzīvotāju 64 reģionos IKP uz vienu
iedzīvotāju ir mazāks par 75% no vidējā. Jaunajās dalībvalstīs
tas attiecas uz 90% no kopējā iedzīvotāju skaita, izņemot Prāgas,
Bratislavas, Budapeštas, Kipras un Slovēnijas reģionus. ES–15 tas
attiecas tikai uz 13% iedzīvotāju. ES–15 zemo ienākumu reģioni
ģeogrāfiski koncentrējušies Grieķijas dienvidos, Portugālē,
Spānijas un Itālijas dienvidu daļā, kā arī Vācijas austrumdaļas
zemēs. Optimismu vieš ziņojumā apstiprinātais, ka visstraujākā
izaugsme bijusi daudzos nabadzīgākajos reģionos jaunajās
dalībvalstīs. “Jaunās dalībvalstis palīdz paaugstināt vidējos
izaugsmes tempus Eiropas Savienībā, un tādējādi visos reģionos
tiek radīti jauni tirgi uzņēmējdarbībai,” piebilda
D.Hībnere.
Ziņojumā atzīmēts, ka ir skaidri jaušama saikne starp pārskatītās
Lisabonas stratēģijas izaugsmei un darbavietām mērķiem un
kohēzijas politikas izdevumu prioritātēm, kad tiek ņemti vērā
ieguldījumi transportā un enerģētikā.
“Tādēļ es aicinu Padomi un Eiropas Parlamentu Luksemburgas
prezidentūras laikā panākt vienošanos par nākamajiem finanšu
plāniem tā, lai kohēzijas uzdevumus varētu risināt atbilstošā
līmenī, ņemot vērā analīzes rezultātus, kas izklāstīti šajā
ziņojumā,” sacīja D.Hībnere.
Laika posmam no 2000. līdz 2006.gadam Eiropas Savienības
nabadzīgākajiem reģioniem vai reģioniem, kas piedzīvo
strukturālas grūtības, paredzētie ieguldījumi no struktūrfondiem
un instrumentiem veido aptuveni 265 miljardus eiru jeb vienu
trešdaļu no ES budžeta. Lielāko daļu finansējuma izlieto
vairākgadu attīstības programmu ietvaros, ko kopīgi pārvalda
Eiropas Komisija, dalībvalstis un reģionālās iestādes. Eiropas
Komisijas priekšlikums pārskatītai kohēzijas politikai laika
posmam no 2007. līdz 2013.gadam sasniedz 336,1 miljardu eiru. No
šīs summas 79% (t.i., 264 miljardi eiru) ir paredzēti
nabadzīgākajiem reģioniem un dalībvalstīm saskaņā ar jauno
konverģences mērķi, 17% (t.i., 57,9 miljardi eiru) – Kopienas
atbalstam saskaņā ar jauno reģionālās konkurētspējas un
nodarbinātības mērķi un 4% (t.i., 13,2 miljardi eiru) –
teritoriālajai sadarbībai. 2005.gada pavasara Eiropadomē
dalībvalstis apliecināja, ka kohēzijas politikai ir būtiska loma
Lisabonas programmas mērķu īstenošanā.