Tiesnešu zvēresta ceremonijā Rīgas pilī 2005.gada 19.maijā:
Augsti godātā ministres kundze!
Godātie tiesneši un tiesneses!
Šodien, dodot zvērestu Valsts prezidenta priekšā, jūs uzņematies
to smago atbildību, ko apliecina jūsu amata ķēde vai zīmogs. Bet
reizē arī šīs ķēdes spožums jūs nostāda izaicinājuma priekšā –
visa sava profesionālā darba mūža garumā darīt visu, lai caur
jūsu darbību tiktu tālāk spodrināts tiesneša kā profesijas gods
un slava, un, protams, arī jūsu pašu kā tiesnešu personīgā
reputācija, jūsu dzimtas un ģimenes gods.
Tiesneša amats jau no senseniem laikiem vienmēr ir turēts ļoti
augstā godā daudzās zemēs, un ilgus gadsimteņus augstākais
tiesnesis skaitījās karalis, jo uzskatīja, ka viņš ir nonācis
savā mantotajā situācijā paša Dieva žēlastības dēļ un tamdēļ
viņam it kā būtu šī dievišķā iedvesma, lai spriestu taisnīgus
likumus. Pirmais modelis tam, protams, ir Zālamans ar savu
gudrību, kurš spēlēja to pašu lomu, ko vēlāk Francijā svētais
Ludviķis un citi karaļi, līdz beidzot tika saprasts, ka karaļa
pienākumi ir atdalāmi no tiesas pienākumiem, un lēnām attīstījās
šī doma par tiesu varas neatkarību no valsts pārvaldes un no
valsts varas kā tādas, un mūsu modernajos laikos – no politiskā
iespaida.
Tiesnešiem demokrātiskā valstī ir pienākums gādāt par to, lai
demokrātiskie principi, kas ir iemiesoti Satversmē un
likumdošanā, tiktu īstenoti taisnīgā veidā, tādā veidā, ka
ikvienam valsts pilsonim šeit likuma priekšā ir vienādas izredzes
un vienādas tiesības, ka viens likums valda visiem. Tas nozīmē,
ka tiesu varai ir jābūt neatkarīgai, jo tiesneša spriedums
nedrīkst būt pakļauts nekādai politiskai piederībai vai
lojalitātei.
Ir valstis, kurās konstatētas ļoti nopietnas valstiskās pārvaldes
krīzes, viena no tām ir Argentīna, ar kuras vēstnieku man šorīt
bija saruna. Kā viens no šādas krīzes cēloņiem ir atzīts tas, ka
ilgus gadus tur valdījusi prakse, ka tiesneši tika iecelti
politiska lēmuma rezultātā, līdz ar to visas savas darbības
garumā viņiem pirmajā vietā bija sava politiskā lojalitāte un
tikai otrajā vietā – likuma vara un taisnīgums. Tas noved pie
katastrofālām sekām un nav taisnīgai un demokrātiskai valstij
vēlams.
Citās valstīs ir vērojams, ka krīzes valsts pārvaldē un tieslietu
sistēmā rodas no tā, ka nav pietiekamas tiesnešu
profesionalitātes. Tas ir izaicinājums arī tādai relatīvai
jaunatjaunotai valstij kā Latvijai ar savu nule 15 gadus veco
atjaunoto neatkarību. Pašā neatkarības atjaunošanas sākumā bija
nepieciešams liels tiesnešu skaits, kas spētu ātrumā apgūt jaunus
apstākļus un jaunu juridisko praksi, kur bieži iepriekšējās
prakses paradumi nebija gluži tie, ko vēlētos turpināt.
Citās zemēs ar vecāku demokrātiju tiesneša amats nāk kā
vainagojums jau ilgai un nopietnai karjerai, kuras garumā tad
daudziem ir bijis iespējams izvērtēt gan tiesneša profesionālās
zināšanas, to plašumu un dziļumu, gan arī viņa rakstura īpašības
un viņa nekorumpētību. Jo, lūk, blakus politiskam faktoram kā
tādam, kas novirza tiesneša darbu no taisnā ceļa, protams, pastāv
arī gluži brutālas un vienkāršas korumpētības iespējas. Tās ir
cilvēcīgā vājuma un cilvēcīgā kārdinājuma iespējas, kas pastāv
jebkurā profesijā jebkurā valstī. Lai tām pretotos, ir dažādi
līdzekļi – pati likumdošana ar savām sankcijām, kas pēc iespējas
cenšas šādu vai citu lietu padarīt pēc iespējas neiespējamu. Ja
tā kļūst par kārdinājumu, tad tas ir ļoti bīstams signāls valstij
kopumā, jo tas nozīmē, ka, ja nauda ir noteicēja pār tiesu varu,
tad ir ļoti lielas izredzes, ka tiesu vara nonāk kriminālās
pasaules rokās, kurai, kā zināms, bieži vien ir vairāk naudas
nekā jebkuram citam.
Tiesnesim savā darbā ir jābūt atbildīgam ne tikai par sevi, par
savu personīgo godu, reputāciju, savas dzimtas un ģimenes slavu,
bet arī par savas profesijas godu, bet vēl vairāk tieši tiesneši
ir tie, kuri ar savu darbību iespaido arī valsts prestižu un
izvērtējumu. Ja jūs palūkosities dokumentos, tad pēdējo desmit
gadu laikā dažādas komisijas un citādu iestāžu pārstāvji ir
vērtējuši Latvijas kā demokrātiskas valsts progresu un atbilstību
tiem augstajiem standartiem, kurus izvirza mūsu tagadējā
piederība gan NATO aliansei, gan Eiropas Savienībai, un tiesu
varas profesionalitāte, taisnīgums, nekorumpētība ir viens no
tiem demokrātijas kritērijiem, pēc kuriem kāda valsts tiek
izvērtēta. Tas ir ļoti pamatoti, jo taisnīga tiesa ir tā, uz kuru
balstās iekšējā drošība. Ja noziedznieki un it īpaši organizētā
noziedzība spēj nopirkt tiesas spriedumus, tad neviens pilsonis
valstī nevar justies droši, sākot jau ar pašiem tiesnešiem, viņu
radiniekiem un bērniem. Ja valsts nonāk organizētās noziedzības
vai mazāk organizētās noziedzības varā, tad neviens no mums vairs
nevar justies droši, un tas, man šķiet, nav tas stāvoklis, kurā
mēs vēlētos nonākt. Tāpat, protams, mēs nevēlamies redzēt tiesu
varu, pakļautu politiskās konjunktūras spriedumiem, – tiesnešiem
ir jābūt politiski neatkarīgiem. Viņiem ir jābūt atbildīgiem
valsts, Satversmes, likuma un arī sabiedrības priekšā. Un šis
pēdējais pienākums prasa, ka tiesnešiem ir arī jāskaidro savi
spriedumi plašākai publikai tādā valodā, kādā viņi var tos
saprast, lai pieņemtie spriedumi kļūtu ne tikvien par sodu šim
atsevišķam cilvēkam, kas ir notiesāts, bet lai tie kalpotu arī
par precedentu, uz kura pamata tas varētu būt brīdinājums citiem
nesekot tam pašam ceļam, kas ir novedis pie šī iznākuma. Tamdēļ
ļoti būtiska ir arī tiesnešu spēja formulēt savus spriedumus, tos
formulēt skaidri un saprotamā valodā, ar argumentāciju, kas ir
izprotama.
Un, protams, liela nasta pašam tiesnesim ir mācības visa mūža
garumā. It īpaši jums, stājoties amatā, sākot mūsu otro gadu ES,
būs vēl pietiekami ilgu laiku jāturpina iepazīties ar jauniem
apstākļiem, kādos mūsu sistēmai tagad ir jādarbojas. Jums būs
jāturpina mācīties par to, kādi ir ES vispārējie likumu
noteikumi, par to, kādi spriedumi tiek pieņemti starptautiskās
tiesās par vai pret Latvijas izvirzītiem sūdzību jautājumiem,
vienā vārdā sakot, jums būs jāturpina izglītība mūža
garumā.
Es pieņemu kā pašu par sevi saprotamu, ka to jūs visi, kas esat
šo amatu uzņēmušies, saprotat un esat gatavi šos pienākumus pēc
savas labākās sirdsapziņas un godaprāta pildīt. Solījums, ko
šodien devāt Valsts prezidentam, būtībā ir solījums Latvijas
valstij un ikvienam Latvijas iedzīvotājam. To es lūgtu jums
atcerēties sava darba turpmākajās gaitās. Šo solījumu jūs esat
devuši, un valsts un tās iedzīvotāji sagaida, ka jūs to turēsiet.
Es kā Valsts prezidente novēlu, lai jums visiem būtu spožas
karjeras, lai jūs ar savu darbību būtu paši gandarīti par labi
paveiktu darbu, lai jūs justu gandarījumu par to, ka mūsu valsts
turpina uzlaboties visos iespējamos veidos tieši tamdēļ, ka
likuma vara tajā arvien vairāk tiek respektēta un arvien vairāk
nostiprinās.
Es novēlu, lai tieši jūs ar savu darbu būtu pie tiem, kas palīdz
celt tautā uzticību mūsu tiesu sistēmai, kas palīdz celt tiesneša
profesijas prestižu tādos augstumos, kādos tai pēc savas būtības
pienākas būt. Es novēlu jums Dievpalīgu!
Vakar, 19.maijā, zvērestu deva
19 tiesneši:
Didzis Aktumanis, Liepājas tiesas
tiesnesis; Dzintra Amerika, Administratīvās rajona tiesas
tiesnese; Vilmārs Endzelis, Administratīvās apgabaltiesas
tiesnesis; Ilze Freimane, Administratīvās rajona tiesas tiesnese;
Simona Gmireka, Balvu rajona tiesas tiesnese; Ēriks Jaunskungs,
Liepājas zemesgrāmatu nodaļas tiesnesis; Helmuts Naglis, Rīgas
rajona zemesgrāmatu nodaļas tiesnesis; Kristīne Kalvāne-Radziņa,
Administratīvās rajona tiesas tiesnese; Karina Krastiņa,
Administratīvās rajona tiesas tiesnese; Diāna Koroševska,
Rēzeknes zemesgrāmatu nodaļas tiesnese; Zeltīte Kusiņa, Ogres
rajona tiesas tiesnese; Valters Poķis, Administratīvās rajona
tiesas tiesnesis; Edgars Puriņš, Administratīvās rajona tiesas
tiesnesis; Gunta Rezgoriņa, Madonas rajona tiesas tiesnese; Evita
Sietniece, Aizkraukles zemesgrāmatu nodaļas tiesnese; Dainis
Šaicāns, Rīgas rajona zemesgrāmatu nodaļas tiesnesis; Juris
Taukuls, Daugavpils zemesgrāmatu nodaļas tiesnesis; Indra Tikuma,
Bauskas rajona tiesas tiesnese; Ināra Zabarovska, Rīgas rajona
zemesgrāmatu nodaļas tiesnese.