Valsts sekretāru 2005.gada 19.maija sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
- pieteica grozījumus Dzelzceļa
pārvadājumu likumā, kas paredz definēt militāros dzelzceļa
pārvadājumus, kā arī noteikt militāro pārvadājumu pamatprincipus
– pasūtījumu, finansējumu, prioritātes un klasifikācijas
jautājumus. Likuma grozījumos arī paredzēts iestrādāt
deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus, kas reglamentēs
militāros dzelzceļa pārvadājumus atbilstoši NATO prasībām.
Esošais Dzelzceļa pārvadājumu likums un saistītie normatīvie akti
šo jomu nereglamentē.
Likumprojekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Izglītības un
zinātnes, Kultūras, Satiksmes, Vides un Zemkopības ministriju,
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās
sekretariātu, Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi, kā arī
Valsts kanceleju.
Kultūras ministrija
- pieteica grozījumus Valsts kultūrkapitāla fonda likumā, kas
paredz valsts budžeta līdzekļu ikgada pieaugumu 10 procentu
apmērā no iepriekšējā gadā piešķirtā.
Tāpat likumprojektā tiek atrunāta Kultūrkapitāla fonda (KKF)
padotība – paredzēts, ka tas atradīsies Ministru kabineta
pārraudzībā, valdība pārraudzību īstenos ar kultūras ministra
starpniecību.
Trešais grozījums skars padomes locekļu atlīdzību – likumprojektā
paredzēts, ka KKF padomes locekļi par amata pienākumu pildīšanu
saņems atlīdzību, kuras noteikšanas kārtību un apmēru deleģēts
noteikt Ministru kabinetam.
Likuma grozījumi nodoti saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Veselības un Vides ministriju,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātu, Latvijas Pašvaldību savienību, Nacionālo
trīspusējās sadarbības padomi un Valsts kanceleju.
Ekonomikas ministrija
- pieteica Latvijas
Nacionālo 2005.gada rīcības plānu nodarbinātības veicināšanai,
kurā apkopoti 87 valstī realizējamie nodarbinātību veicinošie
pasākumi un aktivitātes.
Plāna projektā noteiktas 10 vadlīnijas: Aktīvo un preventīvo
pasākumu veicināšana darba meklētājiem (bezdarbniekiem) un
neaktīviem iedzīvotājiem; Darba vietu radīšana un uzņēmējdarbības
attīstīšana; Pielāgošanās spējas un mobilitātes sekmēšana darba
tirgū; Cilvēku kapitāla un mūžizglītības attīstības stimulēšana;
Gados vecāku iedzīvotāju ekonomiskās aktivitātes stimulēšana;
Dzimumu līdztiesības nodrošināšana; Sociālās atstumtības riska
grupu iedzīvotāju integrācijas darba tirgū veicināšana un jebkura
veida diskriminācijas izskaušana; Darba samaksas pilnveidošana
darba pievilcības vairošanai; Reģionālo atšķirību
samazināšana.
Paredzēts, ka pasākumi, kuriem tieši piešķirti finanšu līdzekļi,
tiks īstenoti gan par valsts budžeta līdzekļiem, gan pie- saistot
ES struktūrfondu līdzekļus. Lielas daļas pasākumu finansēšana būs
saistīta ar Eiropas Sociālo fondu un Eiropas Reģionālās
attīstības fondu.
Šāda plāna izstrādi paredz Eiropas Savienības nodarbinātības
stratēģija, cenšoties panākt kopējās ES vadlīnijas – pilnu
nodarbinātību, darba apstākļu kvalitāti un produktivitāti, kā arī
sociālo vienotību un sociālās izstumtības novēršanu.
Rīcības plāna projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Iekšlietu, Izglītības un zinātnes,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības
un Zemkopības ministriju, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātu, Latvijas Pašvaldību savienību,
Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi un Valsts
kanceleju;
– pieteica grozījumus likumā “Par nodokļiem un nodevām”,
paredzot paplašināt to iestāžu loku, kurām Valsts ieņēmumu
dienests bez atļaujas var sniegt informāciju, kas attiecas uz
nodokļu maksātāju. Iestāžu sarakstu paredzēts papildināt ar
Konkurences padomi un Patērētāju tiesību aizsardzības
centru.
Konkurences likumā un Patērētāju tiesību
aizsardzības likumā noteikto uzdevumu izpildei abām iepriekš
minētajām institūcijām nepieciešams iegūt Valsts ieņēmumu
dienesta rīcībā esošo informāciju par tirgus dalībnieku,
pārdevēju un pakalpojumu sniedzēju, ražotāju (nodokļu maksātāju)
saimnieciskās un finansiālās darbības radītājiem. Tomēr pašreiz
spēkā esošais likums “Par nodokļiem un nodevām” to neparedz,
tāpēc Valsts ieņēmumu dienests šādas informācijas sniegšanu
atsaka. Likuma grozījumi novērsīs esošās nepilnības attiecībā uz
Konkurences padomes un Patērētāju tiesību aizsardzības centra
tiesībām saņemt informāciju.
Likuma grozījumi nodoti saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu un Veselības ministriju,
Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi, kā arī Valsts
kanceleju.
Vides ministrija
- pieteica noteikumu projektu
“Noteikumi par ozona slāni noārdošām vielām un fluorētām
siltumnīcas efekta gāzēm, kas ir aukstuma aģenti”.
Projekts paredz Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 29.jūnija
regulas Nr. 2037 “Par ozona slāni noārdošām vielām” piemērošanas
kārtību; īpašus ierobežojumus darbībām ar ozona slāni noārdošajām
vielām; īpašus ierobežojumus darbībām ar siltumnīcas efekta
gāzēm; īpašas prasības ozona slāni noārdošu vielu vai siltumnīcas
efekta gāžu saturošu stacionāru un mobilu aukstuma iekārtu
apsaimniekošanai.
Ministrija norāda, ka izstrādātā normatīvā akta nosacījumi
attieksies uz fiziskām un juridiskām personām, kas izmanto ozona
slāni noārdošas vielas vai siltumnīcas efekta gāzes saturošas
aukstuma iekārtas vai arī veic darbības ar tām, ko izmanto kā
aukstuma aģentus. Proti, noteikumi attieksies uz apmēram
67 tūkstošiem aukstuma iekārtu un apmēram 60 šīs iekārtas
apkalpojošajiem komersantiem.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības un Zemkopības ministriju, Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi un Valsts kanceleju.
Labklājības
ministrija
- pieteica noteikumu projektu “Noteikumi
par valsts sociālā nodrošinājuma un apbedīšanas pabalsta apmēru,
tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksāšanas
kārtību”.
Noteikumu projekts paredz no 2006.gada 1.janvāra paaugstināt
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēru invalīdiem vispārējā
gadījumā; noteikto pensijas vecumu sasniegušām nenodarbinātām
personām, kurām nav tiesību saņemt valsts pensiju; kā arī
apgādnieku zaudējušiem bērniem. Pabalstu plānots palielināt no
līdzšinējiem 35 latiem līdz 40 latiem mēnesī.
Invalīdiem kopš bērnības paredzētais pabalsta apmērs ir 50 latu
mēnesī. Savukārt apbedīšanas pabalstu paredzēts noteikt valsts
sociālā nodrošinājuma pabalsta divkāršā apmērā.
Tāpat noteikumi nodrošinās 2004.gada 11.novembrī Saeimā pieņemto
Valsts sociālo pabalstu likuma grozījumu ieviešanu valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas pabalsta jomā. Saskaņā ar
grozījumiem no 2005.gada janvāra atlīdzības par adoptējamā bērna
aprūpi, adopciju un audžu ģimenes pienākumu pildīšanu piešķiršanu
un izmaksu nodrošina Bērnu un ģimenes lietu ministrija, bet
pārējo likumā noteikto pabalstu piešķiršanu un izmaksu – Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūra Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības un Vides ministriju, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātu, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas biroju, Nacionālo trīspusējās
sadarbības padomi un Valsts kanceleju;
– pieteica Noteikumus par pabalsta transporta izdevumu
kompensēšanai invalīdiem, kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās,
apmēru, apmēra pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un
izmaksāšanas kārtību.
Noteikumu projekts paredz ar 2006.gada 1.janvāri divkāršot
pabalsta apjomu transporta izdevumu kompensēšanai invalīdiem,
kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās. Plānots, ka līdzšinējo 28
latu vietā no nākamā gada pabalsta apmērs būs līdz 56 latiem par
katru pilnu sešu mēnešu periodu.
Tāpat noteikumu projekts nodrošinās 2004.gada 11.novembrī Saeimā
pieņemto grozījumu Valsts sociālo pabalstu likumā ieviešanu
pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai invalīdiem, kuriem ir
apgrūtināta pārvietošanās, jomā.
“Noteikumi par pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai
invalīdiem, kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās, apmēru, apmēra
pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksāšanas
kārtību” nodoti saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministriju, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātu, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju,
Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi un Valsts
kanceleju.
Finanšu ministrija
- pieteica “Noteikumus par
veidlapām informācijas apmaiņai par uzkrājumu ienākumiem”.
Veidlapu paraugu apstiprināšanu paredz šā gada aprīlī Saeimas
pieņemtie grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”, lai
nodrošinātu Eiropas Savienības dalībvalstu nodokļu administrāciju
informācijas apmaiņu par to rezidentiem – fiziskajām personām –
izmaksāto uzkrājumu ienākumiem (procentiem).
Jaunie likuma grozījumi paredz, ka informācijas apmaiņa, nodokļu
dubultās uzlikšanas novēršana un nepieciešamo apstiprinājumu
sniegšana notiek, izmantojot apliecības, kuru formu nosaka
Ministru kabinets. Līdz ar to noteikumu projekts paredz 5
veidlapu paraugu apstiprināšanu. Tās būtu:
rezidences apliecība nodokļu uzlikšanas vajadzībām, kas
nepieciešama, lai noskaidrotu faktiskā īpašnieka rezidenci
situācijā, kad fiziskā persona uzrāda dalībvalstī vai tās
atkarīgajā vai saistītajā teritorijā izdotu pasi vai citu personu
apliecinošu dokumentu, bet deklarē sevi par trešās valsts
rezidentu;
izmaksātāja izziņa par faktiskajiem īpašniekiem izmaksāto
(nodrošināto) uzkrājumu ienākumu, kas nepieciešama, lai
izmaksātājs tajā apkopotu un iesniegtu Valsts ieņēmumu dienestam
informāciju par katra faktiskā īpašnieka, kam tiek izmaksāts
uzkrājumu ienākums, identitāti un rezidenci, informāciju par
izmaksātāju, informāciju par faktiskā īpašnieka kontiem
kredītiestādēs vai parādu saistībām, pamatojoties uz kuru
uzkrājumu ienākums tiek izmaksāts, identifikāciju un uzkrājumu
ienākuma summu;
saimnieciskās vienības izziņa par vienībai, kas tiek uzskatīta
par izmaksātāju izmaksāto (nodrošināto) uzkrājumu ienākumu, kas
nepieciešama, lai saimnieciskā vienība tajā apkopotu un iesniegtu
Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par vienībai, kurai tiek
izmaksāts uzkrājumu ienākums un kura tiek uzskatīta par
izmaksātāju, izmaksāto kopējo uzkrājumu ienākuma summu, par
vienības nosaukumu un adresi;
apliecība nodokļa neieturēšanai, kas nepieciešama, lai faktiskais
īpašnieks – Latvijas rezidents, kas saņem uzkrājumu ienākumu no
tādām dalībvalstīm, kuras informācijas apmaiņas vietā veic
nodokļa ieturēšanu no uzkrājumu ienākuma, varētu izmantot
direktīvā noteikto iespēju par nodokļa neieturēšanu minētajās
valstīs, ja faktiskais īpašnieks iesniedz uzkrājumu ienākuma
izmaksātājam viņa rezidences valsts kompetentās iestādes izdotu
apliecību par nodokļa neieturēšanu, kurā norādīts faktiskā
īpašnieka vārds, uzvārds, adrese, nodokļu maksātāja kods vai
dzimšanas datums un vieta, konta numurs kredītiestādē vai parādu
saistības, kas rada uzkrājumu ienākumu, identifikācija;
kompetentās iestādes izsniedzamā apliecība, kas nepieciešama, lai
vienība, kurai uzkrājumu ienākums tiek izmaksāts vai nodrošināts
faktiskā īpašnieka vajadzībām un kura attiecībā uz šo ienākumu
tiek uzskatīta par izmaksātāju, varētu izmantot direktīvā
noteikto izņēmumu, ja šī vienība ir juridiska persona vai ja tās
ienākumi tiek aplikti ar nodokļiem saskaņā ar vispārpiemērojamiem
nodokļu normatīvajiem aktiem.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ar Tieslietu, Ekonomikas
un Labklājības ministriju.
Ekonomikas un Finanšu ministrija
- pieteica noteikumus par Centrālās statistikas pārvaldes
(CSP) un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) sniegto maksas
pakalpojumu cenrādi un pakalpojumu samaksas kārtību.
Centrālās statistikas pārvaldes cenrādī definēta maksa par izziņu
sagatavošanu, informācijas sagatavošanu atbilstoši norādītiem
kritērijiem, nestandarta informācijas pieprasījuma izpildi,
poligrāfijas pakalpojumiem, kā arī kopēšanas un drukāšanas
pakalpojumiem. Jaunu vai nestandarta pakalpojumu cenu paredzēts
noteikt, ņemot vērā darba laiku, kas patērēts pieprasījuma
izpildei, un stundas likmi. Noteikumu projekts paredz, ka
maksājumus par maksas pakalpojumiem persona varēs veikt CSP vai
arī ar kredītiestāžu starpniecību.
Savukārt Valsts ieņēmumu dienesta cenrādī noteikta maksa par
preču pavadzīmēm–rēķiniem, sertifikātiem, plombām, uzlīmēm,
nedzīvojamo telpu nomu, muitas kontroles punktu teritoriju
izmantošanu un muitas kontroles punktu tehnikas nomu. Arī par
šiem pakalpojumiem varēs norēķināties VID skaidrā naudā vai ar
kredītiestāžu starpniecību.
Šobrīd “Likums par budžetu un finanšu vadību” paredz pilnvarojumu
Ministru kabinetam izdot noteikumus par valsts tiešās pārvaldes
iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu. Tāpēc
iepriekš apstiprinātos nozares ministru cenrāžus nepieciešams
izdot noteikumu veidā ar valdības akceptu.
Noteikumu projekts “Centrālās statistikas pārvaldes sniegto
maksas pakalpojumu cenrādis” nodots saskaņošanai ar Finanšu,
Tieslietu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Labklājības,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu un Vides ministriju,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātu, Latvijas Pašvaldību savienību, Nacionālo
trīspusējās sadarbības padomi, kā arī Valsts kanceleju.
Noteikumu projekts “Valsts ieņēmumu dienesta sniegto maksas
pakalpojumu cenrādis un pakalpojumu samaksas kārtība” nodots
saskaņošanai ar Tieslietu, Aizsardzības, Ārlietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Veselības,
Vides un Zemkopības ministriju, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātu, Nacionālo
trīspusējās sadarbības padomi, kā arī Valsts kanceleju.
Tieslietu ministrija
- pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par laulības
noslēgšanas kārtību brīvības atņemšanas vietās”.
Šie
noteikumi paredz kārtību, kādā personai, kura atrodas brīvības
atņemšanas vietā Latvijā, tiek nodrošināta iespēja noslēgt
laulību. Tāpat paredzēta kārtība laulību noslēgšanai tajos
gadījumos, ja abas personas atrodas brīvības atņemšanas
vietās.
Noteikumu projekts nodots
saskaņošanai ar Finanšu, Bērnu un ģimenes lietu ministriju, kā
arī Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātu.
- pieteica koncepcijas projektu par Latvijas Republikas Valsts
zemes dienesta institucionālo attīstību, paredzot dienesta
reorganizāciju.
Koncepcijas projektā norādītas trīs būtiskākās problēmas, kuru
risināšanai nepieciešama Valsts zemes dienesta (VZD)
reorganizācija, – konkurence jomās, kurās pakalpojumus sniedz arī
privātais sektors; nepietiekams budžeta finansējums valsts
funkciju realizācijai, kas izraisa vajadzību palielināt budžetu
uz pašu ieņēmumu par sniegtajiem pakalpojumu rēķina; pašreizējā
iestādes statusa neatbilstība Valsts pārvaldes iekārtas likumam,
kā arī tas, ka statuss neļauj izveidot efektīvu budžeta
plānošanas sistēmu.
Koncepcijā VZD funkcijas tiek sadalītas trīs grupās, paredzot
četrus variantus funkciju pārdalei un reorganizācijas veikšanai.
Minētas šādas funkciju grupas:
1) pakalpojumu funkcijas jomās, kuru pakalpojumu tirgū pastāv
konkurence (robežu uzmērīšana, topogrāfiskā uzmērīšana) un robežu
uzmērīšana bijušajiem īpašniekiem un to mantiniekiem, invalīdiem
un represētajām personām;
2) valsts pārvaldi nodrošinošās funkcijas (ģeodēzija,
kartogrāfija, Nekustamā īpašuma Valsts kadastra reģistra, Valsts
adrešu reģistra uzturēšana, kadastrālā vērtēšana, būvju tehniskā
inventarizācija, telpiskās un kadastra informācijas izplatīšana,
VZD arhīva sistēma);
3) valsts pārvaldes funkcijas (likumdošanas iniciatīva, normatīvo
aktu projektu izstrāde, zemes politikas izstrāde, licencēšana,
nozares darbības uzraudzība un kontrole).
Izvērtējot iespējas šo funkciju racionālai pārdalei VZD
reorganizācijas procesā, kā arī izvērtējot ar to realizāciju
saistītās problēmas, koncepcijas projektā tiek piedāvāti šādi
funkciju pārdales un institucionālās reorganizācijas
varianti:
a) pirmais funkciju bloks tiek nodots izpildei privātajam
sektoram. VZD tiek pārveidots par valsts aģentūru, kurai uzdotas
visas pārējās funkcijas;
b) pirmais funkciju bloks tiek nodots izpildei no VZD atdalāmajai
valsts kapitālsabiedrībai. VZD tiek pārveidots par valsts
aģentūru, kurai uzdotas visas pārējās funkcijas;
c) pirmais funkciju bloks tiek nodots izpildei no VZD atdalāmajai
valsts kapitālsabiedrībai. VZD tiek pārveidots par valsts
aģentūru, kurai uzdots otrais funkciju bloks, no tā atdalot
ģeodēzijas, kartogrāfijas un karšu iespiešanas funkcijas, kas
tiek nodotas atdalāmai aģentūrai pie Aizsardzības ministrijas.
Lai nodrošinātu valsts pārvaldes funkciju realizāciju,
atbildīgajā ministrijā tiek izveidots Zemes politikas
departaments;
d) pirmais funkciju bloks tiek nodots izpildei no VZD atdalāmajai
valsts kapitālsabiedrībai. VZD tiek pārveidots par tiešās valsts
pārvaldes iestādi, kurai uzdots otrais funkciju bloks, no tā
atdalot ģeodēzijas, kartogrāfijas un karšu iespiešanas funkcijas,
kas tiek nodotas atdalāmai aģentūrai pie Aizsardzības
ministrijas. Lai nodrošinātu valsts pārvaldes funkciju
realizāciju, atbildīgajā ministrijā tiek izveidots Zemes
politikas departaments.
Koncepcijas projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu,
Aizsardzības, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Vides un Zemkopības
ministriju, Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes
lietās sekretariātu, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju,
Latvijas Pašvaldību savienību un Valsts kanceleju.
Ieva Aile, Valsts kancelejas
Komunikācijas departamenta vadītāja