Rīgā 2005.gada 18.maijā (prot. Nr.30 33.§)
Aizsardzības ministra vietā — īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs
2005.gada 18.maija rīkojums Nr.321)
Saskaņā ar Valdības deklarācijas par iecerēto darbību sadaļas “Aizsardzība” 4.punktu un Saeimā 2003.gada 13.novembrī apstiprināto Valsts aizsardzības koncepciju, kurā noteikta militārā dienesta profesionalizācijas nepieciešamība, kā arī Ministru kabineta 2003.gada 8.jūlija sēdes protokollēmumu “Par militārā dienesta profesionalizēšanu un atteikšanos no obligātā militārā dienesta” Aizsardzības ministrija 2004.gada februārī iesniedza Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu “Par atteikšanos no obligātā militārā dienesta un pāreju uz profesionālo militāro dienestu” un tam pievienotu tiesību akta projektu.
Šobrīd Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi rīcības plāna projektu pārejai uz profesionālo militāro dienestu, nosakot pārejas veikšanai nepieciešamos pasākumus.
Nacionālo bruņoto spēku profesionalizācijas mērķi ir:
— nodrošināt Nacionālo bruņoto spēku atbilstību mūsdienu draudu situācijai;
— nodrošināt Latvijas — Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts — gatavību kolektīvai aizsardzībai alianses ietvaros un lielākas Nacionālo bruņoto spēku operatīvās spējas un kaujas gatavību dalībai starptautiskajās operācijās.
Izstrādājot pārejas uz profesionāliem bruņotajiem spēkiem pamatprincipus, kā arī lai veicinātu jauniešu interesi un rekrutēšanu un nodrošinātu kvalitatīvu dienestu Nacionālajos bruņotajos spēkos, jāveic neatliekamu pasākumu komplekss, kas ietver:
— Nacionālo bruņoto spēku Rekrutēšanas un atlases centra pilnveidošanu, apvienojot to ar Aizsardzības ministrijas Militārā dienesta iesaukšanas centru;
— sociālā atbalsta programmu izstrādi;
— Nacionālo bruņoto spēku infrastruktūras attīstību;
— Nacionālo bruņoto spēku aktīvās rezerves sistēmas izveidi;
— Nacionālo bruņoto spēku militāro mācību sistēmu pārskatīšanu;
— normatīvās bāzes pārskatīšanu;
— sabiedrības informēšanas stratēģijas īstenošanu.
Lai veiktu pāreju uz profesionālo militāro dienestu, laikposmā līdz 2008.gadam valsts budžetā katru gadu jāparedz Aizsardzības ministrijai papildus vidēji trīs miljoni latu (1.tabula).
1.tabula. Plānotie nepieciešamie finanšu līdzekļi no 2005. līdz 2008.gadam (latos)*
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
Personāla izmaksas |
34401037 |
36955702 |
37322907 |
38622986 |
Papildu izmaksas rezerves personālam |
0 |
463786 |
493613 |
493613 |
Sociālais atbalsts profesionālā militārā dienesta karavīriem |
4757049 |
4989600 |
5158500 |
6782520 |
Dzīvojamā fonda celtniecība |
0 |
1500000 |
1500000 |
1500000 |
Īres kompensāciju izmaksas profesionālā militārā dienesta karavīriem |
1350000 |
4290000 |
4329000 |
4368000 |
Militārā dienesta iesaukšanas centra un rekrutēšanas izmaksas |
1590284 |
1634158 |
1512380 |
1557752 |
Sabiedrības informēšana |
80000 |
100000 |
110000 |
121000 |
KOPĒJĀS IZMAKSAS |
42178370 |
49933246 |
50426400 |
53445871 |
Izmaksu pieaugums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu |
158735 |
7754876 |
493154 |
3019471 |
* Sīkāks finanšu līdzekļu plānojums — rīcības plāna informatīvajā daļā.
Nacionālo bruņoto spēku personāla pašreizējais un plānotais skaits atspoguļots 2.tabulā
2.tabula. Nacionālo bruņoto spēku personāla skaits
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Obligātā militārā dienesta karavīri |
1032 |
500 |
0 |
0 |
Profesionālā militārā dienesta karavīri |
5339 |
5600 |
5700 |
5800 |
KOPĀ obligātā militārā dienesta un profesionālā militārā dienesta karavīri |
6371 |
6100 |
5700 |
5800 |
Rezerves karavīri (Zemessardze) |
11646 |
11646 |
11646 |
11646 |
PAVISAM |
18017 |
17746 |
17346 |
17446 |
Problēmas risinājuma 1.variants
Lai nodrošinātu ar dzīvojamo platību karavīrus, kuri rotācijas kārtībā dienesta interesēs tiks pārcelti uz citām vienībām, Aizsardzības ministrija plāno turpināt dzīvojamā fonda celtniecību, bet, lai radītu vienlīdzīgus apstākļus visiem karavīriem un novērstu potenciālu maldināšanu un ienākumu slēpšanu, plānots visiem karavīriem maksāt daļēju dzīvojamās telpas īres kompensāciju, sākot ar 2006.gada 1.janvāri. Šo pasākumu izmaksas iekļautas 1.tabulā un atsevišķi nodalītas 3.tabulā.
Problēmas risinājuma 2.variants
Alternatīvs variants ir — pārtraukt dzīvojamā fonda celtniecību un maksāt visiem profesionālā militārā dienesta karavīriem dzīvojamās telpas īres kompensāciju. Ņemot vērā inflāciju un cenu pieaugumu dzīvokļu tirgū, plānots, ka pakāpeniski pieaugs arī dzīvojamo telpu īres kompensācijas (4.tabula). Šajā gadījumā varētu uzskatīt, ka karavīriem pilnā apmērā tiek segtas dzīvojamo telpu īres izmaksas, taču, kā redzams tabulā, pirmajā gadā tas papildus prasītu divus miljonus latu.
3.tabula. Dzīvojamā fonda celtniecība un dzīvojamo telpu īres daļēja kompensācija profesionālā militārā dienesta karavīriem (latos) (Aizsardzības ministrijas piedāvātais variants)
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Dzīvojamā fonda celtniecība |
0 |
1500000 |
1500000 |
1500000 |
Īres kompensāciju izmaksas |
1350000 |
4290000 |
4329000 |
4368000 |
4.tabula. Dzīvojamā fonda celtniecība un dzīvojamo telpu īres kompensācija profesionālā militārā dienesta karavīriem (latos) (alternatīvais variants)
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
Dzīvojamā fonda celtniecība |
0 |
0 |
0 |
0 |
Īres kompensāciju izmaksas |
1350000 |
5712000 |
6498000 |
7308000 |
Izmaiņas, salīdzinot ar Aizsardzības ministrijas piedāvāto variantu (3.tabula) |
0 |
+1422000 |
+2178000 |
+2940000 |
Rīcības plānā noteiktie uzdevumi īstenojami Aizsardzības ministrijai piešķirtā valsts budžeta programmas “Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO” finansējuma ietvaros.