Bīstamā mantojuma garās ēnas
Pēc aptuvenām aplēsēm, apmēram 100 000 hektāru jeb 1,6 līdz 2 procentos Latvijas teritorijas ir sastopams vēsturiskais militārais piesārņojums – abu pasaules karu un PSRS militārās klātbūtnes mantojums Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Militāra rakstura eksplozīvi priekšmeti ir gan bīstami, gan, izrādās, vilinoši. Saspridzinoties šogad jau divi cilvēki gājuši bojā, citi turpina apzināti riskēt, bet vēl citi ir pakļauti apdraudējumam, to pat neapzinoties. Tikmēr apritējis gandrīz gads, kopš atbildīgās amatpersonas pēdējoreiz plašāk runājušas par sprādzienbīstamo priekšmetu un cita militārā piesārņojuma draudu novēršanu un par īpašas valsts programmas radīšanu un Eiropas Savienības (ES) līdzekļu piesaistīšanu šim nolūkam.
Kā jau ziņots, pēdējais plašāk izskanējušais negadījums ar cilvēku saspridzināšanos notika aprīļa vidū Ādažu poligonā. Tur, visticamāk, demontējot augsnes virskārtā atrastu lādiņu krāsaino metālu detaļu iegūšanai, bojā gāja divi Kadagas iedzīvotāji – 1977. un 1976.gadā dzimuši vīrieši. Incidenta izmeklēšana vēl nebija beigusies, kad šajā pašā militārajā objektā patruļa aizturēja divus citus krāsmetālu tīkotājus, arī Kadagas iedzīvotājus, bezdarbniekus. Taču metālu meklēšana pašreizējos un bijušajos armijas objektos nav tikai Ādažiem vien raksturīga parādība. Tas notiek visur, kur zināmam kontingentam maznodrošināto iedzīvotāju ir izredzes šādā veidā gūt kaut niecīgu peļņu. Savukārt militārais piesārņojums plašākā nozīmē satur vēl virkni problēmu, kas ir aktuālas visai sabiedrībai kopumā.
Piesārņojuma apjoms plašs un neskaidrs
Pēc aptuvenām aplēsēm, apmēram
100 000 hektāru jeb 1,6 līdz 2 procentos Latvijas
teritorijas ir sastopams vēsturiskais militārais piesārņojums –
abu pasaules karu un PSRS militārās klātbūtnes mantojums. Pēc
padomju armijas aiziešanas liela daļa tās teritoriju pārgāja
Latvijas Aizsardzības ministrijas (AM) pārziņā, bet daļa nonāca
valsts, pašvaldību un privātpersonu īpašumā. Taču, kā informē AM,
visas iespējamās teritorijas, kur iedzīvotāji tīši vai netīši var
nonākt saskarsmē ar sprādzienbīstamiem priekšmetiem, nav
apzinātas. Tiek uzskatīts, ka šāds risks pastāv gan bijušajos un
esošajos militārajos objektos, gan jebkurā vietā, kur 20.gadsimta
pirmajā pusē risinājusies karadarbība. Taču pilnīgas informācijas
par militārā piesārņojuma daudzumu un veidu Latvijā trūkst. Lielā
mērā, kā skaidro AM pārstāvji, tas saistīts ar Krievijas
nevēlēšanos sniegt ziņas par PSRS armijas objektu specifiku un
veiktajiem uzdevumiem. Savukārt kartogrāfiskā informācija, ko
būtu iespējams iegūt no Vācijas saistībā ar tās militāro darbību
Otrā pasaules kara laikā, izmaksātu Latvijas iespējām grūti
sasniedzamas summas.
Ja armijas poligonos, lai nepieļautu civilpersonu iekļūšanu, uz
to robežām vismaz tiek uzstādītas brīdinājuma zīmes un
informatīvie stendi, tad daudzviet citur nav nekādu norāžu par
piesārņoto teritoriju bīstamību. Par cilvēkiem visbīstamākajām
teritorijām AM speciālisti uzskata tās Pirmā un Otrā pasaules
kara kauju vietas un bijušos militāros objektus, kas atrodas
apdzīvotās vietās vai to tuvumā, kam iedzīvotājiem ir viegli
piekļūt materiālo labumu gūšanas nolūkā vai aiz ziņkāres, kā tas
nereti notiek ar bērniem un jauniešiem.
Atsevišķās šādās vietās, piemēram, bijušajās munīcijas noliktavās
Rīgas rajona Stopiņu pagasta Cekulē, nesprāgušās munīcijas
koncentrācija ir tik blīva, ka uz kvadrātmetru grunts var būt pat
15 – 25 sprādzienbīstami priekšmeti līdz četru metru dziļumā.
Milzīgs piesārņojums ir arī PSRS kara aviācijas mērķu poligonā
Saldus rajona Zvārdes pagastā, kur vairākus desmitus hektāru
lielā teritorijā, kas, tāpat kā Cekules noliktavas, ir
pašvaldības īpašums, joprojām sastopama gandrīz visu veidu pēdējā
pasaules kara munīcija, kā arī 1950. – 1990.gada padomju
aviācijas munīcija. Piedevām teritorija līdz pat 17 metru
dziļumam piedzīta ar šķembām, munīciju, metāllūžņiem un bīstamām
ķīmiskām vielām – sarkano un balto fosforu.
Kā jau “Latvijas Vēstnesis” rakstījis, dažādu veidu militārais
piesārņojums joprojām sastopams arī bijušajos armijas objektos
Madonas, Dobeles, Cēsu un citos rajonos. Precīzi neapzināts
daudzums piesārņojuma izkaisīts daudzviet mežos un purvos un pat
lauksaimniecības zemēs visā valstī, sevišķi tā sauktajā Kurzemes
katlā, kur Otrā pasaules kara laikā notika intensīvas cīņas.
Atbildība – sadrumstalota
Militārais piesārņojums neatkarīgā
Latvijā ir problēma, kopš no valsts aizgājuši PSRS bruņotie
spēki. Taču apjomīgai teritoriju attīrīšanai līdz šim pietrūcis
gan naudas, gan efektīvas rīcības. Taujāta par pērn amatpersonu
minētās valsts programmas izstrādes gaitu, AM atbild: “Programma
vēl nav sagatavota. Atbildība par to gulstas uz Vides
ministriju.” Savukārt VM skaidro: “2004.gada 4.februārī ar
Ministru kabineta rīkojumu Nr.81 apstiprināts Nacionālais vides
politikas plāns 2004. līdz 2008.gadam. Sadaļā “Vide un valsts
aizsardzība” izvirzīti vides politikas mērķi vides aizsardzībai
militārajās teritorijās. Attiecībā uz tām ir izvirzīts uzdevums
panākt vides kvalitātes pakāpenisku uzlabošanu. (..) VM kā vienu
no atbalstāmajām aktivitātēm nākamajam ES finanšu plānošanas
periodam (no 2007. līdz 2013.gadam) izvirzījusi piesārņoto vietu
sanāciju.” Sanācijai vispirms tikšot izvirzītas teritorijas, kur
piesārņojums apdraud cilvēka veselību un vidi, kā arī kur
iespējama saimnieciskās darbības attīstība. Taču plašāka
attīrīšana no eksplozīvajiem priekšmetiem ar VM pakļautībā esošā
Latvijas Vides aizsardzības fonda administrācijas un Vācijas
Vides ministrijas atbalstu pilotprojekta veidā notiek vienīgi
Cekules munīcijas noliktavās, kur kopš 2004.gada vasaras
datorizētās zondēšanas metodi tiek meklēts un pēc tam
neitralizēts sprādzienbīstamais piesārņojums. Turpinoties arī
naftas produktu attīrīšana bijušajā militārajā lidlaukā Rumbulā.
“Pilotprojekta īstenošanas gaitā pierādīts, ka, izvēloties
optimālu munīcijas piesārņojuma diagnostikas un sanācijas metodi
un ņemot vērā teritorijas turpmākas izmatošanas plānus, ar
munīciju piesārņotos objektus ir iespējams attīrīt līdz pakāpei,
kas turpmāk teritorijā ļauj veikt saimniecisko darbību, ieguldot
salīdzinoši nelielus līdzekļus,” skaidro VM. Lai Latvijā
izstrādātu likumdošanu militārā piesārņojuma sanācijai, savu
pieredzi piedāvājuši Vācijas speciālisti.
Kā jau “Latvijas Vēstnesis” informējis, tieši Vācijas pieredzi
militārā piesārņojuma likvidēšanā savulaik piedāvāja īstenot AM
speciālisti. 90. gadu vidū Vācija šim nolūkam sekmīgi piesaistīja
ES fondu līdzekļus. Tiesa, piedaloties ar savu daļu
līdzfinansējuma, kas Latvijas gadījumā nebūtu no mazajiem.
Savukārt atsevišķas pašvaldības jau pirms vairākiem gadiem
izrādīja interesi par ES finansējuma piesaisti bīstamā
piesārņojuma attīrīšanai, taču iecere tā arī nav īstenojusies.
Vēl pērn VM pārstāvji norādīja, ka ES līdzekļu piesaistīšana
minētās problēmas risināšanai nav šīs ministrijas kompetencē.
Savukārt AM paskaidroja, ka ES finansējums militārajam sektoram
netiekot piešķirts. Abu ministriju pārstāvji atzīst: piesārņoto
teritoriju sanācijas jautājumi ietilpst AM, VM, kā arī Iekšlietu,
Zemkopības, Ekonomikas un Finanšu ministrijas
kompetencē.
Vietējās iespējas – nepietiekamas
Kamēr plaši valsts mēroga
praktiski pasākumi militārā piesārņojuma likvidēšanā kavējas,
attīstība notiek vietējo iesaistīto struktūru ietvaros. AM
informē: ir izveidota informācijas apmaiņas programma starp
Valsts policiju un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (NBS)
operatīvai informācijas saņemšanai par atrastajiem nesprāgušajiem
priekšmetiem. NBS attīsta inženierdienestu nesprāgušas munīcijas
neitralizēšanai. Kaut cik regulāri spridzekļu meklēšana un
iznīcināšana notiek Baltijas jūras Latvijas teritoriālajos
ūdeņos.
Daļa cerību saistībā ar bīstamo teritoriju sanāciju un attīstību
tiek liktas uz privātpersonu iniciatīvu un līdzekļiem. Proti,
atzīstot, ka visu piesārņoto teritoriju pilnīga attīrīšana nav
iespējama, speciālisti norāda: jārīkojas pēc lietderības principa
un saimnieciski perspektīvas platības jāattīra konkrētai
saimnieciskai darbībai nepieciešamajās robežās. Taču, kā atzīst
speciālisti, šādā veidā rast attīstības iespējas varētu tikai
nelielai daļai piesārņoto teritoriju izdevīgās vietās, bet,
piemēram, lielām platībām Latgalē plašu investoru uzmanību
piesaistīt būtu nereāli. Tādējādi vienīgais efektīvais veids, kā
likvidēt bīstamo militāro mantojumu, joprojām ir plaša valsts
programma ar ārvalstu līdzekļu piesaisti, kas iespējama vienīgi
visu iesaistīto institūciju ieinteresētā sadarbībā.
Guntars Laganovskis,
“LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv