Vairoties no tiesāšanās, atliek gāzes tirgus brīvlaišanu
Latvija izlēmusi atlikt gāzes tirgus ierobežojumu atcelšanu. Iepriekš gan valdība, gan ministrija spēra noteiktus soļus gāzes tirgus liberalizācijas virzienā, bet šajā nedēļā ekonomikas ministrs Krišjānis Kariņš paziņoja, ka Latvijā atsevišķas direktīvas prasības varētu stāties spēkā vēlāk.
“Latvijas gāze” sola netiesāties
Ekonomikas ministrs pieņemto
lēmumu pamato ar to, ka panākta vienošanās ar “Latvijas gāzi”,
kas tirgus liberalizācijas gadījumā apsola nevērsties tiesā pret
Latvijas valsti līdz 2017.gadam, kad beidzas “Latvijas gāzes”
ekskluzīvās tiesības.
Sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” Ekonomikas ministrijas Enerģētikas
departamenta vadītājs Uģis Sarma vēl pirms nedēļas pauda
pārliecību, ka gāzes tirgus liberalizācija netiks atlikta. Viņš
norādīja: ministrija zina, ka ir iespējams atlikt gāzes tirgus
liberalizāciju, bet negrasās to darīt. “Jā, mēs redzam, ka atkāpi
varam piemērot, bet neredzam, kāpēc tas būtu jādara,” teica
U.Sarma (pilnu intervijas tekstu skat. laikrakstā “Latvijas
Vēstnesis”, Nr.77 17.05.2005. – red.).
Viņš pauda pārliecību, ka tirgus liberalizācija nav saistīta ar
pārvades, sadales un uzglabāšanas monopoltiesību atcelšanu. Šīs
jomas ir un paliks “Latvijas gāzes” ekskluzīvās tiesības līdz pat
2017. gadam. “Tur arī pēc tirgus liberalizācijas būs monopols.
Infrastruktūras īpašnieks arī pēc liberalizācijas saglabās
monopolstāvokli. Licences ekskluzivitāte netiek atcelta. Neviens
netaisās izdot vēl kādu pārvades licenci un dot atļauju kādam
būvēt vēl vienu pārvades sistēmu. Tirgus liberalizācijas gadījumā
infrastruktūras īpašniekam jāsniedz pārvades un sadales
pakalpojums trešajai pusei par pārskatāmu un pamatotu tarifu,”
teica U.Sarma.
Pret “Latvijas gāzes” paustajiem argumentiem, ka tā tiesāsies,
Ekonomikas ministrija ir skeptiska. Ierēdnis teica, ka “Latvijas
gāzes” argumenti par zaudējumiem, kas radīsies tirgus
liberalizācijas gadījumā, ir nedaudz pārspīlēti. “Līdz šim
pieejamajā informācijā nav saprotams, par ko “Latvijas gāze”
varētu tiesāties. Prasību var celt tad, ja tiek nodarīts
zaudējums. Tātad ir jāparādās zaudējumiem, kuri jāpierāda.
Pagaidām mēs neredzam, par ko tiesāties. Nevar celt prasību par
faktu, ka tiek pieņemts likums. Mēs neredzam, kur “Latvijas
gāzei” varētu rasties zaudējumi.”
Kāpēc tikai tagad
Savukārt vakar, 19.maijā,
sazinoties ar U.Sarmu, “Latvijas Vēstnesis” noskaidroja, ka
sarunās ar “Latvijas gāzi” atklājušies riski, ka uzņēmums varētu
celt prasību tiesā. “Tāpēc mēs mēģinājām ar viņiem runāt un
nonācām pie slēdziena, ka, atliekot tirgus liberalizāciju, viņi
prasību necels.”
Šeit gan vietā ir jautājums, ko ministrija darījusi visu laiku,
ja nav sazinājusies ar “Latvijas gāzi” un kopējās sarunās nav
izvērtēta situācija. Tikai nedaudz vairāk nekā nedēļu pirms tam,
kad bija paredzēta likuma pieņemšana, notiek izšķiršanās par
turpmāko rīcību – atlikt tirgus liberalizāciju. Šāds pavērsiens
ir pretējs līdz šim ministrijas paustajam viedoklim. Saprotamāk
būtu, ja lēmums būtu pieņemts agrāk, kontaktējoties ar “Latvijas
gāzi” un citiem tirgus dalībniekiem, kurus varētu ietekmēt likuma
spēkā stāšanās. Pašreizējā situācija nerada pārliecību, ka jau
tāpat novēloti virzītais likumprojekts, kas paredz gāzes tirgus
liberalizāciju, būtu pirms tam kārtīgi izdiskutēts un pilnībā
apzinātas tā ieviešanas sekas.
Strīdīgais līgums
Tā sauktais “Latvijas gāzes” privatizācijas līgums, kas ir slepens dokuments, jau raisījis diskusijas sabiedrībā. Izskanējušas bažas, ka tajā iekļautas vairākas normas, kas varētu būt pretrunā ar Latvijas interesēm. Piemēram, bijušais ekonomikas ministrs Juris Lujāns aicinājis izvērtēt iespēju vērsties tiesā pret līguma slēdzējiem. Turklāt 1997. gadā, kad slēgts līgums, bija jau zināms, ka Latvijas mērķis ir kļūt par Eiropas Savienības dalībvalsti un saskaņot Latvijas likumdošanu ar Eiropas prasībām. U.Sarma “Latvijas Vēstnesim” teica – viņam nav zināms, ka Ekonomikas ministrijā tiktu skatīta iespēja vērsties tiesā pret līguma slēdzējiem.
Paliekam gaidot EK atbildi
Ekonomikas ministrijā “Latvijas
Vēstnesis” noskaidroja, ka par Latvijas vēlmi atlikt atsevišķas
direktīvas normas, ir paziņots Eiropas Komisijai (EK). Komisija
sola uzmanīgi izvērtēt, vai Latvijas gadījumā iespējama atkāpe no
ES direktīvas, atliekot gāzes tirgus liberalizāciju.
Kad gaidāma Komisijas atbilde, nav zināms. U.Sarma teic, ka
termiņš nav nosakāms. “Mums ir Komisijai jāpaziņo, ka gribam
atlikt kādas normas ieviešanu. Ja nesaņemam nekādu atbildi, tas
nozīmē, ka Komisija piekrīt. Savukārt, ja EK izvērtēs un atzīs,
ka mūsu prasība nav pamatota, par to mums tiks paziņots.” Tātad
var izveidoties situācija, kad pieņemtais likums pēc pāris
mēnešiem būtu jāmaina. U.Sarma gan teic, ka “nav problēmu mainīt
atsevišķu likuma pantu spēkā stāšanos”. Bet nez vai būtu labi, ja
tik ilgi gaidītais likums pēc pāris mēnešiem būtu jākoriģē.
Ekonomikas ministrs Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisijā norādīja, ka Latvija var tikt
definēta kā jauns gāzes tirgus, jo gāzes iegādes līgumu akciju
sabiedrība “Latvijas gāze” ar “Gazprom” noslēdza 2000. vai 2004.
gadā. Tāpēc Latvijai ir tiesības prasīt direktīvas atlikšanu uz
desmit gadiem. Ja tiešām Latvijai tiks atļauts piemērot atkāpes
no direktīvas prasībām, atkarībā no sarunu rezultātiem “Latvijas
gāzes” monopolstāvoklis varētu saglabāties līdz 2010. vai 2014.
gadam.
Gāzes tirgus bija jāliberalizē jau pērn. Brīvs gāzes tirgus
nozīmē, ka produkta pirkšana un pārdošana ir pakļauta brīvai
konkurencei, lai gan infrastruktūras pakalpojumus piedāvā
uzņēmums, kuram uz to ir monopoltiesības.
Materiālus sagatavojusi
Ilze Sedliņa, “LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv