Latvijai paredz loģistikas centra nākotni
“Latvijas Vēstnesis” jau ziņoja par 7. Baltijas ekomomikas forumu, kas šogad noritēja Rīgā. Nozīmīgais pasākums pulcināja dažādu valstu pārstāvjus, un tā gaitā formulētas daudzas būtiskas saimnieciskās nostādnes. Diemžēl neizdevās iecerētā diskusija ar Krievijas ekonomikas pārstāvjiem.
Ainārs Šlesers atzīst, ka lielākā problēma Latvijas un Krievijas ekonomisko attiecību attīstīšanā ir dialoga trūkums valdību līmenī Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Pēc foruma darba plāna bija paredzēts, ka 20.maija plenārsesijā “Bizness ar kaimiņvalstīm” tirdzniecības un citu veidu ekonomiskās attiecības starp Latviju, Lietuvu, Igauniju un citām Austrumeiropas, Ziemeļeiropas un NVS valstīm tiks pārrunātas, piedaloties arī Krievijas pārstāvjiem. Taču diviem Krievijas Rūpnieku un uzņēmēju savienību pārstāvošajiem delegātiem tika atteiktas Latvijas vīzas, un kā protests šim lēmumam bija visas organizācijas atteikums piedalīties forumā. Maskavas valdības ministrs Vladimirs Mališkovs pastāstīja, ka Krievijas pārstāvji vēlējušies Latvijai piedāvāt vismaz 400 dažādus investīciju projektus tirdzniecībā, rūpniecībā, enerģētikā, transportā, tranzītā un citās nozarēs. Šos projektus realizējot, ik gadu Latvijā tiktu investēts ap 250 miljonu ASV dolāru. Taču Krievijas delegātu nepiedalīšanās forumā nozīmē, ka investīcijas Latvijai ies secen. V. Mališkovs arī norādīja, ka līdzekļi acīmredzot tiks ieguldīti citur, piemēram, Lietuvā un Igaunijā.
Laiks dialogam un pragmatiskām attiecībām
Satiksmes ministrs, Latvijas un
Krievijas starpvaldību komisijas vadītājs Ainārs Šlesers atzina,
ka attiecības ar Krieviju mūsu valstī joprojām ir viena no
aktuālākajām tēmām. Protams, pagātne ir būtiska, taču vēl
svarīgāka ir nākotne, tāpēc šobrīd būtu jārunā par abu valstu
savstarpējo attiecību attīstības iespējām – pienācis laiks
atšķirt jaunu lappusi šo attiecību vēsturē, uzsvēra ministrs.
Viņš norādīja, ka ir ieinteresēts pragmatisku starpvalstu
attiecību veidošanā. A.Šlesers atzina, ka lielākā problēma
Latvijas un Krievijas ekonomisko attiecību attīstīšanā ir dialoga
trūkums valdību līmenī. Tāpēc nopietnas cerības saistāmas ar
šonedēļ Maskavā paredzēto abu valstu satiksmes ministru tikšanos
Eiropas transporta ministru konferences ietvaros.
Gan Latvijas dalība NATO un Eiropas Savienībā (ES), gan nemainīgi
izdevīgais ģeogrāfiskais stāvoklis rada labus nosacījumus
sadarbībai ar visām kaimiņvalstīm, turklāt arī Krievija
neapšaubāmi ir ieinteresēta uzņēmējdarbības kontaktu attīstīšanā,
ekonomikas aktivizēšanā un valsts iedzīvotāju dzīves līmeņa
celšanā. A.Šlesers atgādināja: “Mēs pārstāvam vienu no pasaules
lielākajiem tirgiem, ko veido gandrīz pusmiljards cilvēku.” Tāpēc
trešajām valstīm būtu izdevīgi izmantot Latvijas piedāvātos
tranzīta un loģistikas resursus līdzīgi, kā ASV izmanto Īrijas
pakalpojumus. A.Šlesers norādīja, ka Latvijai ir labas izredzes
kļūt par loģistikas centru, piemēram, Ķīnas kompāniju produkcijas
eksportam uz ES valstīm. Tāpēc nav šaubu arī par Krievijas
uzņēmēju ieinteresētību šāda veida pakalpojumos, kuru diemžēl
slāpē politiskās nesaskaņas. Kā zināms, šādu iemeslu dēļ apsīcis
arī naftas produktu transports caur Ventspils ostu. Taču, kā
uzsvēra A.Šlesers, pašreizējā situācija nav izdevīga arī
Krievijai, jo, augot valsts ekonomikai, vietējo ostu kapacitāte
vairs nespēs apmierināt uzņēmumu vajadzības.
Latvijas satiksmes ministrs arī norādīja, ka tiek un tiks veikti
nopietni valsts infrastruktūru uzlabojumi, lai tranzīta un
loģistikas centra perspektīvas būtu pilnīgi reālas. Izmantojot ES
fondu līdzfinansējumu, turpināsies autoceļa “Via Baltica”
rekonstrukcija atbilstoši visaugstākajām prasībām, bet
turpmākajos sešos – astoņos gados plānots atjaunot visus valsts
galvenos ceļus. A.Šlesers sacīja, ka ceļu būvē aizvien plašāk
tiks izmantotas privātās investīcijas, kas ļaus netērēt valsts
budžeta līdzekļus un neliks aizņemties, tādējādi palielinot
budžeta deficītu un pārkāpjot ES prasības. Rīgai jābūt arī
gatavai intensīvai darījumu cilvēku plūsmai pasažieru ostā –
to nule paredzēts nodrošināt, atbalstot kompānijas “Tallink”
pasažieru pārvadājumus maršrutā Rīga – Stokholma. A.Šlesers arī
izteica pārliecību, ka turpmāko četru piecu gadu laikā Latvijas
galvaspilsētā tiks uzcelti vairāki desmiti viesnīcu, tādējādi
atrisinot aizvien aktuālo viesnīcu deficīta problēmu.
Vajadzīga informācijas apmaiņa
Savukārt Ukrainas vēstniecības
Latvijā pārstāvis Tarass Gavriļuks gandarīts atzina, ka Latvijas
un Ukrainas ekonomiskās attiecības attīstījušās ļoti dinamiski un
bez sarežģījumiem. Izstrādāta plaša un visaptveroša normatīvā
bāze ekonomisko kontaktu veidošanai un attīstīšanai.
Iepriecinoši, ka pēc pērnā gada 1.maija, kad Latvijas
tirdzniecību ar Ukrainu bija jāsāk regulēt atbilstoši ES
normatīviem, abu valstu tirdzniecības apgrozījums nesamazinājās.
T.Gavriļuks tomēr pauda viedokli, ka sadarbības iespējas vēl nav
pilnībā izmantotas, kā iemeslu minot savstarpējās informācijas
lauka trūkumu. Viņš uzskata, ka jāizveido centrs, kas bez maksas
izplatītu informāciju par biznesa iespējām Ukrainā un Latvijā, jo
pagaidām šāda informācija ir pieejama tikai vēstniecībās.
T.Gavriļuks norādīja, ka daudziem Ukrainas uzņēmējiem ir
priekšstats par Latviju, Lietuvu un Igauniju kā maziem un tāpēc
ne sevišķi interesantiem tirgiem, taču netiek ņemta vērā Baltijas
valstu dalība ES kopējā tirgū. Ukrainas vēstniecības pārstāvis
izteica pārliecību, ka Latvijai būtu jākļūst par loģistikas
centru transporta kustībai starp Ukrainu un Ziemeļvalstīm, jo nav
pilnībā izmantotas arī šo reģionu sadarbības iespējas. Latvijas
un Ukrainas uzņēmējiem līdz šim veidojušies intensīvi biznesa
kontakti banku sektorā un tirdzniecībā, savukārt sadarbība
rūpniecībā vēl būtu krietni jāpaplašina. T.Gavriļuks pastāstīja,
ka šā gada septembrī iecerēts rīkot Ukrainas un Latvijas
konferenci, kurā tiks pārrunātas abpusējo investīciju iespējas.
Konferencē tiks aicināti piedalīties loģistikas, ostu un
dzelzceļa pārstāvji.
Juris Bārtulis, “LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv