Ugunsdrošība teātrī – prioritāte, kam trūkst līdzekļu
Daudz ko pamanām tikai tad, kad
nelaime jau notikusi. To pierādījusi prakse. Pirms tam atbildīgās
institūcijas apgalvo, ka naudas nepietiek, prioritātes ir citas,
bet pēc nelaimes prioritāšu saraksts bieži vien izrādās viegli
maināms.
Par ugunsdrošību Rīgas teātros runāts maz. Vēl vairāk – šai tēmai
nav bijusi pievērsta uzmanība, kas acīmredzot saistīts ar to, ka
pēdējos gadus šajās kultūras iestādēs lielu ugunsnelaimju nav
bijis. Diemžēl ugunsdzēsēji atzīst – ja kaut kas notiks,
problēmas varētu būt, jo ugunsdrošība teātros nav tādā līmenī,
kādā tai vajadzētu būt.
Nacionālajā teātrī nesen pabeigts remonts, tāpēc lieki piebilst, ka arī ugunsdrošības iekārtas ir modernas un atbilst visiem standartiem, lai gan remonta sākums nemaz nav solījis tādu iznākumu Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Teātri kā paaugstinātas bīstamības objekti
“Dažkārt ir vērts paskatīties uz
teātri nevis no mākslinieciskā, bet gan no ugunsdrošības
viedokļa, jo šādā aspektā tas ir viens no bīstamākajiem ēku
veidiem. Turklāt tur jāuzstāda vissarežģītākais ugunsdrošības
aprīkojums,” saka VUGD Galvenās ugunsdrošības uzraudzības
pārvaldes priekšnieks Igors Ponomarjovs un paskaidro, ka galvenie
bīstamību pastiprinošie apstākļi ir lielas ļaužu masas.
“Ja ir kaut neliela panika, nemaz nerunājot par aizdegšanos,
sekas var būt ļoti smagas.” Otrs faktors ir daudzu un dažādu
degošu materiālu klātesamība. Lielākā daļa no tiem atrodas uz
skatuves. Lai bīstamību mazinātu, Ugunsdrošības noteikumu
58.punktā paredzēts: “Skatuves, šņorbēniņu un bēniņu koka
konstrukcijas, kā arī degtspējīgas dekorācijas un skatuves
noformējumu apstrādā ar pretuguns aizsargvielu, ko apliecina,
sastādot aktu.” Speciālisti atzīst, ka visas dekorācijas nav no
koka un, piemēram, plastmasas konstrukcijas vai papīru ir ļoti
grūti atbilstoši apstrādāt. Trešais bīstamais faktors ir skatuves
kārbas konstrukcijas īpatnības. Tā ir ļoti augsta, un šādās
telpās rodas dūmu – skursteņa efekts: “Ja tur kaut kas notiks,
tad liesmas ļoti ātri izplatīsies uz augšu, un tās būs grūti
apturēt,” skaidro I.Ponomarjovs.
Pēdējā laikā vērojama tendence teātra izrādēs izmantot
pirotehniku, kas rada papildu bīstamību. I.Ponomarjovs gan
piebilst, ka uz šādiem gadījumiem attiecas īpaši stingras
prasības.
Ņemot vērā visus iepriekšminētos apsvērumus, teātri pakļauti
rūpīgai VUGD speciālistu kontrolei. “Ja nedarbojas apkures vai
kanalizācijas sistēmas, to visi pamana. Taču, piemēram, faktu, ka
nedarbojas ugunsgrēka signalizācija, bieži vien nav nemaz tik
viegli konstatēt, bet sekas tam var būt neiedomājami smagas,”
uzsver I.Ponomarjovs. Katrā teātrī ir darbinieki, kuri teātra
vadītāja uzdevumā nodrošina ugunsdrošības pasākumu kontroli un
veikšanu. Viņiem jābūt ar atbilstošu izglītību. To nosaka
Ugunsdrošības noteikumi.
Svarīga nav tikai nauda
Attiecībā uz ugunsdrošības
pasākumiem teātra ēkās jāpievērš uzmanība diviem aspektiem.
Pirmais ir veicamie ugunsdrošības inženiertehniskie pasākumi, lai
ēka atbilstu būvnormatīvu prasībām – nodrošināšana ar evakuācijas
izejām, to apzīmējumu izvietošana, ugunsdzēšamo aparātu
uzstādīšana, ugunsgrēka signalizācijas sistēmu, sprinkleru
(smidzināšanas) un dzēšanas sistēmu ierīkošana u. tml. “Visu šo
pasākumu veikšana – gan sistēmu ierīkošana, gan to uzturēšana,
gan arī tehniskā apkope – prasa ievērojamus finansiālus
ieguldījumus,” atzīst I.Ponomarjovs. Viņš gan piebilst, ka
ugunsdzēsējus neinteresē un viņi arī nav atbildīgi par to, kā
tiek iegūta un dalīta nauda. Ugunsdzēsēju intereses objekts ir
vienīgi ugunsdrošības pasākumu kvalitatīva izpilde.
Otrā ugunsdrošības nodrošināšanai svarīgā pasākumu grupa ir
organizatoriskie pasākumi, kuros ietilpst ugunsdrošības režīma
noteikšana un kontrole, personāla apmācība ugunsdrošības jomā un
tā prasme rīkoties ugunsgrēka gadījumā.”
Latvijas Nacionālā opera
LNO pārstāvis Ilgvars Upenieks,
stāsta, ka Operas vadība lielāku uzmanību pievērst ugunsdrošībai
sāka pēc ēkas kapitālā remonta: “Tika nodibināta pretuguns
aizsardzības jeb impregnēšanas darba grupa. Tās vadību uzticēja
man. Pa šo laiku tā attīstījusies un nu jau ir atsevišķa
struktūrvienība.” Operas darbinieki ļoti lielu uzmanību pievērš
impregnēšanai jeb dažādu materiālu apstrādei ar uguns
aizsargvielu. “Katrā jaunuzvedumā izmantotās dekorācijas tiek
impregnētas un par to sastādīti dokumenti. Laboratorijā veicam
pārbaudes. Struktūrvienība arī pastāvīgi uzrauga tam, lai
dekorācijas, kuras bijušas pārvietotas, tiktu atkārtoti
impregnētas. Sākoties jaunajai sezonai, tiek impregnētas arī
skatuves daļas konstrukcijas,” darba specifiku atklāj I.
Upenieks. Viņš arī stāsta, ka rūpīgi seko līdzi citām lietām, kas
notiek teātrī. Ēkā ir plaši bēniņi, kas arī jāimpregnē. Turklāt
reizi trijos vai četros gados bēniņi tiek rūpīgi iztīrīti. “Mēs
pret savu ēku un dekorācijām izturamies ar vislielāko atbildību,
jo ēka vien jau ir nacionāla vērtība. Turklāt vismazāk jau nu
mums ir tiesību jokoties ar skatītājiem,” teātra nostāju pauž
I.Upenieks. Viņš uzskata, ka vadībai ir ļoti nopietna attieksme
pret ugunsdrošības jautājumiem, tāpēc pastāvīgi tiek meklēti un
arī atrasti līdzekļi obligāto darbu veikšanai. “Notikt tāpat var
viss, bet mēs esam pārliecināti, ka no savas puses esam
izdarījuši visu, lai problēmas novērstu,” saka I.Upenieks.
Ugunsdzēsēji gan pagaidām nav apmierināti ar ēkas pašreizējo
stāvokli, tomēr ir priecīgi, ka Operas vadība mēģina nepilnības
novērst. Pēdējo reizi VUGD speciālisti to pārbaudīja 2003. gada
decembrī. “Konstatējām būtiskas nepilnības ekspluatācijai
pieņemto tehnisko iekārtu apkopē. Daudz bija problēmu arī ar
degošo materiālu glabāšanu un ugunsdrošības pasākumu
nodrošināšanu Pēc pārbaudes uzrakstījām dokumentu, kuram līdzīgus
gatavojam ļoti reti, – tas bija brīdinājums par darbības
pārtraukšanu. Dokumentu iesniedzām administrācijā,” atceras
I.Ponomarjovs. Operas darbinieki gan esot ļoti operatīvi
reaģējuši un sākuši labot iepriekš pieļautās kļūdas. Savulaik
Operas ēka bija viena no pirmajām lielajām kultūras iestādēm, kas
tika rekonstruēta. I.Ponomarjovs uzskata, ka atjaunošanas darbi
veikti pietiekami kvalitatīvi. Viņš gan norāda arī uz nepilnībām,
sakot, ka rekonstrukcijas laikā bijusi problēma ar atbilstošu
telpu nodrošināšanu.
Latvijas Dailes teātris
90.gadu sākumā teātrī tika
izveidots ugunsdzēsības postenis, kurā darba aizsardzības un
ugunsdrošības inženieres Sarmītes Purnes pakļautībā strādāja un
joprojām strādā astoņi ugunsdzēsēji. Tie dežūrē 24 stundas
diennaktī pa diviem maiņā – viena ugunsdzēsēja uzdevums ir –
atkarībā no apstākļiem – uzraudzīt telpās notiekošo. Piemēram, ja
notiek izrāde, jābūt turpat tuvumā. Vēl vairāk – ja izrādē tiek
izmantota atklāta liesma, tam noteikti jābūt uz skatuves. Tikmēr
otrs pastāvīgi uzturas postenī, kur atrodas ugunsdzēsības
signalizācijas vadības pults. S.Purne stāsta, ka signalizācija
teātrī pirms četriem gadiem pilnībā pārveidota un tagad atbilst
visām prasībām. Viņa arī lepojas, ka nomainīti visi vecie
ugunsdzēsības aparāti: “Kāpēc es to tā uzsveru? Tāpēc, ka tās ir
ļoti lielas izmaksas. Parēķiniet paši, mums teātra ēkā ir 120
ugunsdzēsības aparāti…” Teātrī izstrādāti arī jauni evakuācijas
plāni. S.Purne stāsta, ka gribējusi, lai tie būtu praktiski
noderīgi, nevis uztaisīti tikai tāpēc, ka tādiem formāli jābūt.
Vēl būtisks sasniegums ir rekonstruētā sūkņu stacija, kas tagad
arī atbilst visām prasībām.
VUGD pārstāvis I.Ponomarjovs ir apmierināts ar ugunsdrošības
pasākumu izpildes kvalitāti LDT. Viņš atzīst, ka daudzas lietas
tur ir sakārtotas, bet vēl nepieciešama, piemēram, modernāka
ugunsgrēka apziņošana un jāmaina sprinkleru sistēma. Vecās
iekārtas gan ir salīdzinoši labā stāvoklī, jo tās tiek rūpīgi
apkoptas un ekspluatētas.
Krievu Drāmas teātris
Tagadējā teātra ēka sākotnēji tika
izmantota citiem mērķiem. Teātra vajadzībām to pielāgoja 60.gadu
beigās, savienojot ar divām citām būvēm. Kopš tā laika Krievu
Drāmas teātrī (KDT) kapitālā remonta nav bijis, ko teātra
Ugunsdzēsēju un sardzes daļas vadītājs Vladimirs Govorkovs
uzskata par galveno problēmu. Taču situācijas uzlabošanai no
ugunsdrošības viedokļa padarīts daudz. V.Govorkovs stāsta, ka
sākotnēji speciālisti mēģinājuši izveidot nelaimes scenāriju,
tādējādi gūstot priekšstatu par veicamajiem pasākumiem:
“Pirmkārt, noteicām cilvēku evakuācijai nepieciešamo laiku, kas
ir sešas minūtes. Otrkārt, pieņemot, ka nelaimes gadījumā pazudīs
elektrība, izveidojām autonomu elektropadeves sistēmu. Tas
nozīmē, ka evakuācijas ceļus izgaismojošajās norādēs gaisma
nepazudīs pat tad, ja elektrības nebūs visā teātrī. Tātad ir
nodrošināta cilvēku izkļūšana no ēkas noteiktajā laikā. Teātrī ir
arī moderna signalizācijas sistēma, un detektori reaģē gan uz
siltumu, gan dūmiem. Sistēmas vadības pults atrodas dežūrējošā
ugunsdzēsēja postenī. Ja kaut kas notiek, sistēma precīzi parāda
negadījuma vietu. Skatuve ir aprīkota ar automātisko ugunsgrēka
dzēšanas sistēmu.
VUGD pārstāvis I.Ponomarjovs atzīst, ka šajā ziņā teātrī padarīts
daudz, bet: “vai nu nepārdomātas rīcības, vai finanšu trūkuma dēļ
sistēmā nav veikts it kā nelielas, bet svarīgas daļas remonts.
Proti, tur būtu jāuzstāda jauni ievadi, kam vajadzīgi aptuveni 20
000 līdz 40 000 latu. Līdz ar to nav iespējams efektīvi strādāt.”
V.Govorkovs stāsta, ka par papildu līdzekļiem sistēmas
pabeigšanai teātra vadība cīnās jau divus gadus, taču līdzekļi
joprojām nav iedalīti.
Latvijas Nacionālais teātris
Teātrī nesen pabeigts remonts,
tāpēc lieki piebilst, ka arī ugunsdrošības iekārtas ir modernas
un atbilst visiem standartiem. LNT Ēkas ekspluatācijas daļas
vadītājs Jānis Vingris stāsta, ka teātrī ir arī automatizēta
ventilācijas un vēdināšanas sistēma. Tajā uzstāda noteiktu
režīmu, un sistēma automātiski regulē temperatūru un klimatu
telpās. Tas nozīmē arī to, ka impregnētās dekorācijas iespējams
uzglabāt atbilstoši visām prasībām.
I.Ponomarjovs gan atceras, ka remonta sākums nemaz nav solījis
tik labu iznākumu. Ieraugot projektēšanas uzdevumu, ugunsdzēsēji
ar to bijuši ļoti neapmierināti. Nekavējoties visas iesaistītās
puses rīkoja sanāksmi, lai diskutētu par problēmām un ieviestu
labojumus. I.Ponomarjovs atzīst, ka visi bijuši ļoti atsaucīgi,
tāpēc nepilnības izdevies novērst: “Es saprotu, ka vairākas
problēmas bija grūti atrisināt, tomēr tas izdevās. Piemēram,
ugunsdzēsēji pieprasīja ierīkot piekļuvi Rīgas kanālam, kur
nepieciešamības gadījumā varētu ņemt ūdeni. Šim priekšlikumam
pretojās, jo teātra ēkas apkārtne ir vēsturiskais centrs. Taču
piekļuves vietas tika uztaisītas, un, manuprāt, tagad apmierināti
ir visi.”
Jaunais Rīgas teātris
Ugunsdrošība šajā Rīgas teātrī
līdz šim bijusi atstāta novārtā. No teātra darbinieku teiktā
noprotams, ka vainojams līdzekļu trūkums. JRT direktora vietnieks
saimniecības jautājumos Ainis Grīnbergs, iepazīstinot ar
situāciju, saka: “2002.gadā izstrādāts projekts un tas iesniegts
Kultūras ministrijai par nepieciešamo 110 000 latu
piešķiršanu signalizācijas un apziņošanas sistēmas izveidošanai.
Pirmās kārtas darbu īstenošanai 2003.gadā mums iedeva 20 800
latu. Kopš tā laika viss ir apstājies. Katru gadu iesniedzam
investīciju un stratēģisko plānu projektus, bet uz priekšu nekas
nevirzās.” Viņš ir pārliecināts, ka būtu nepieciešama moderna
ugunsdzēsības sistēma, bet šaubās, vai bez kapitālā remonta ēkā
to varētu uzstādīt. “Tādu svaru sijas neizturētu un ēka varētu
sabrukt,” uzskata A.Grīnbergs. Tātad vienīgā izeja būtu pamatīgs
visas ēkas kapitālais remonts.
Tā nu mēs atgriežamies pie tā, ar ko sākām: lai veiktu
ievērojamas pārmaiņas, nepieciešami arī ievērojami līdzekļi.
Protams, pašlaik tādu nav ne Kultūras ministrijai, ne, vēl jo
mazāk, teātriem. Savukārt ugunsdzēsējiem nav tiesību paļauties uz
to, ka nelaimes teātriem, kuros ir nepilnīgas ugunsdrošības
sistēmas, ies secen.
Ieva Treija