Jāņaskola skan un aicina
Brīnišķās, zeltainas mocartiskas skaidrības pilnās un reizē arī īpatnējās, latviskās inteliģences tālaika melanholijas piesūkušās dziesmas (..) un smalkjūtīgais valsis ir viņa garīgās vientulības tilti uz mūsu un vēl citiem, pēc mums nākošiem, laikiem.
Jānis Sudrabkalns
Jāņaskola, kur pirms 130 gadiem piedzima Emīls Dārziņš Foto: Gunārs Krauze |
Jaunpiebalgas Jāņaskolā, kur skolotāja Andža Dārziņa ģimenē tieši pirms 130 gadiem piedzima nākamais komponists un kopš 1968. gada darbojas Emīla Dārziņa muzejs, jubilejas viesus 21. maija rītā sagaidīja ar pilnīgi restaurētām iekštelpām un konceptuāli atjaunotu ekspozīciju. Ar Rakstniecības, teātra un mūzikas muzeja un Jaunpiebalgas pagasta pašvaldības pūliņiem 1871.gadā celtais nams atguvis savu sākotnējo veidolu – pamatīgas baļķu sijas un dēļu grīdas, amatnieku darinātas durvis un atslēgas. Renovētā nama un jaunās ekspozīcijas atklāšanas svinības ievadīja Latvijas Radio koris Sigvarda Kļavas vadībā ar netradicionālu Emīla Dārziņa kora un solo dziesmu programmu “Mirdzi kā zvaigzne!”, kas bija veidota kā muzikāla apcere par tām noslēpumainajām dzīlēm, kur mājo mūsu ilgas un gars, kas glabā visskaistākos mirkļus un vislielāko smeldzi.
Komponists un laikabiedri
Jaunās ekspozīcijas koncepcijas
autore prof. Zane Gailīte centusies kliedēt stereotipus,
vienkāršotos pieņēmumus komponista dzīves un personības
atspoguļojumā. Dzīves un rakstura pretrunīgās spēka un vājuma
izpausmes, vide, draugi un laikabiedri, mākslas, mūzikas un tīri
cilvēciska mīlestība, ģimene, – par to visu jaunajā
ekspozīcijā. Tā aicina ne vien skatīties, bet arī domāt un
izvērtēt, Emīla Dārziņa personībā varbūt ieraudzīt pašiem sevi,
mūzikā – sadzirdēt ko būtisku mūsu dvēselēs, jo viņa mūziku jau
izsenis asociējam ar nozīmīgu latviskās kultūras identitātes
izpausmi.
Te sastapsim viņa dzīves un darbošanās atbalsis Latviešu
vispārējos dziesmusvētkos, lugās un teātra izrādēs, iesāktajā
kinofilmā, baletā. Te arī dēls Volfgangs Dārziņš (1906 – 1962) un
viņa mūzika, kas līdz šim samērā maz apzināta. Viņš piepildīja
tēva ieceri strādāt ar tautas mūziku un ir veidojis simtiem
tautasdziesmu apdaru.
Svētbrīdis Lielajā klasē
Emīls Dārziņš strādāja “priekš
savas tautas un viņas mākslas”. Skopi atvēlētajos dzīves gados
(1875 – 1910) viņš ar savām 17 kora dziesmām, 17 solo dziesmām un
“Melanholisko valsi” lika pamatus latviešu klasiskajai mūzikai un
kļuva arī par sava laika ievērojamāko mūzikas kritiķi, publicējot
ap 200 rakstu par mūziku. Rakstā “Alfrēds Kalniņš” viņš izteicis
savas domas par mūzikas būtību: “Mūzika ir mūsu dienās cilvēka
dvēseles vistiešākais un neviltotākais atspoguļojums. Un tādēļ
tai arī vajag būt tikpat dziļai un plašai kā cilvēka dvēselei –
tai vajag visu varēt!”
Skolas Lielajā klasē, kas kļuvusi par koncertzāli ar lielisku
akustiku, Sigvards Kļava ar savu brīnišķīgo kori un solistiem
sagādāja patiesu svētbrīdi, savijot Emīla Dārziņa mūziku ar
Hermaņa Heses (1877 – 1962) pasaku “Stabules dziesma”. Kad
skanēja “Mēness starus stīgo” ar Aspazijas dzeju, domas aizklīda
līdz Šveicei un Lugāno ezeram, kura vienā krastā pagājušā
gadsimta sākumā dzīvoja Rainis un Aspazija, otrā – Hermanis Hese.
Šai pasakā, kas sacerēta 1913.gadā, sastopam dziesminieku, ko
tēvs raida pasaulē, līdzi dodot mazu kaula stabuli un vēlējumu
skandēt tikai skaistas un patīkamas dziesmas. Viņš ilgojas
saprast un izdziedāt visas pasaules tūkstoš dziesmas par zāli un
puķēm, par cilvēkiem un mākoņiem, par mežiem un siliem, tālām
jūrām un kalniem. Ja tas viss vienlaikus spētu manī skanēt un
dziedāt, viņš domā, tad es būtu pats Dievs un katrai jaunai
dziesmai vajadzētu iedegties debesīs kā zvaigznei. Ceļā viņš
sastop vecu vīru, kam acis pilnas smeldzes un pasaules skaistuma.
Tas ir smalks un gudrs dziedātājs, bet viņa dziesmas pauž sāpes
par šo pasauli, kas nebūt nav gaiša un laba. Tā ir tumša un bēdu
pilna, un tāda ir arī mīlestība, ap kuru cilvēki taustās apjukuši
un ievainoti, izmisuma un ilgu pārņemti, un ar kuru cits citu
moka un mierina.
Bieži uz tādiem koncertiem nevar cerēt, bet nams tagad ir
brīnišķīgi apskaņots un Emīla Dārziņa mūzika te arvien sagaidīs
ikvienu ciemiņu. Pirmajā dienā kopā ar muzeja jauno vadītāju Ievu
Čaklo un vadītājas vietnieci Āriju Ozolu par lieliski atjaunoto
namu, Cēsu un Siguldas amatnieku darinātajām mēbelēm un jauno
ekspozīciju priecājās muzejnieki un mūziķi no visām Latvijas
malām un, protams, pašu pagasta ļaudis. Piebaldzēnu Ķencis bija
klāt ar “iztikas minimumu” muzeja saimniecēm un novēlējumu, lai
šai namā “ikviens var uzlādēt dvēseli mieram, skaidrībai un
skaistumam”. Ja vien baltie lielceļi, kas ved uz Jāņaskolu, tiks
noasfaltēti un ērtāk izbraucami visos gadalaikos, apmeklētāju te
netrūks.