Pret lellēm - ar cieņu un apbrīnu
Ar jauniestudējumiem un savām zelta
repertuāra izrādēm, koncertiem un vieskolektīvu priekšnesumiem
abās teātra zālēs, vestibilā un pagalmā, ar jaunas ekspozīcijas
atklāšanu teātra muzejā, reklāmas pasākumiem Rīgas ielās,
Mežaparkā un Zooloģiskajā dārzā un citām nopietnām un ļoti
jautrām izdarībām Valsts Leļļu teātris aprīļa izskaņā un maija
sākumā svinēja 60. dzimšanas dienu. Jubilejas gada pārdomās dalās
teātra direktors
Vilnis Beķeris.
Vilnis Beķeris Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Sākas jauna desmitgade
– Jubilejas dienu programmā bija arī Kultūras akadēmijas Leļļu teātra aktieru kursa diplomdarba izrāde “Karmena. Versija” pēc P.Merimē noveles motīviem. Vai līdz ar jauno spēku ienākšanu kolektīvā sagaidāmas arī kādas jaunas vēsmas teātra dzīvē?
– Jaunās paaudzes ienākšana teātrī
arvien ir sevišķs notikums. Pēdējos četrdesmit gadus jaunie spēki
ienākuši ik pēc desmit gadiem. Sākumā no Mūzikas akadēmijas,
toreizējās Konservatorijas, tagad – no Kultūras akadēmijas.
Risinot jautājumu, kā nodarbināt jaunos aktierus un iesaistīt
radošajā procesā, vispirms jādomā par repertuāru. Līdz šim mūsu
redzeslokā bijuši bērni vecumā no divarpus līdz desmit gadiem.
Protams, rēķināmies ar to, lai mūsu izrādes patiktu arī vecākiem
un viņi gribētu vest uz tām savus bērnus. Tagad vēlamies
piesaistīt arī pusaudžus. Uzskatām to par savu uzdevumu, jo
jaunatnes teātra mūsu valstī nav. Ar tām atsevišķajām izrādēm, ko
piedāvā dramatiskie teātri un Nacionālā opera, nekādā ziņā
nepietiek. Teātrim vajadzētu būt tai vietai, kur jaunais cilvēks
mācās uztvert mākslu, mācās atšķirt labu no ļauna un mācās arī
uzvesties. Teātris ir skola. Ja kāds to nav izgājis bērnudārza
vecumā, viņam būtu jāsagādā iespēja to izdarīt pusaudža
gados.
Iesaistot jaunos spēkus, kas ienākuši teātrī, tapusi pirmā
marionešu izrāde. Jau minētā “Karmenas” versija. Jaunatnei
piedāvājam arī izrādi “Mauglis” ar Mārtiņa Brauna mūziku. Tā nav
leļļu izrāde, tā ir izrāde maskās un kostīmos, ar dejām un
dziedāšanu. Publikai ļoti patīk, skolēni brauc veselām klasēm, no
malu malām. Reiz Rīgas Centra humanitārās vidusskolas 9.klase
iegādājās biļetes uz “Eža kažociņu”. Visa klase! Baidījāmies, vai
jaunieši to teātri neapgāzīs, bet kā viņi skatījās, kā dzīvoja
līdzi! Žēl, ka pusaudžu vidū nav prestiži iet uz leļļu teātri.
Sak – ko par mani domās!
Katrs īsts mākslas pārdzīvojums ir pretmets “fabrikas domāšanai”,
ko kultivē daži televīzijas raidījumi. Prastums kļūst par dzīves
normu, par šiku. Dažreiz nevar saprast – vai tas ir tavs
izteiksmes veids vai tīrā uzspēle: tu nolaidies tik zemu, lai
tikai būtu topā.
Esam vienīgais bērnu teātris valstī, kurā paralēli darbojas
latviešu un krievu trupa un paralēli notiek izrādes latviešu un
krievu valodā. Izrāžu ir daudz, un bērnu ir daudz. Lai pēc
iespējas pilnīgāk varētu apmierināt skatītāju dažādās intereses,
nepieciešami jauni spēles laukumi. Arvien plašāk izmantosim
pagalmu, ko esam nobruģējuši un jau iemēģinājuši jubilejas
sarīkojumos. Ar pilsētas domes palīdzību esam tikuši pie
saliekamās skatuvītes āra izrādēm.
Dārgs prieks
– Jūsu teātrī biļetes ir krietni lētākas nekā citos teātros. Turklāt izrādes notiek lielākoties tikai sestdienās un svētdienās. Kā iztiekat?
– Teātrī, tāpat kā citās valsts
budžeta iestādēs, darba samaksa ārkārtīgi atpaliek no brīvā
tirgus. Pie mums strādā tie, kas bez teātra nevar savu dzīvi
iedomāties. Leļļu izrāžu veidošana ir dārgs prieks, bet tās
skatās lielākoties jaunās ģimenes, kuru finansiālais stāvoklis
nav sevišķi stabils. Kā esam vērojuši Dānijā, Polijā, Bulgārijā,
Ungārijā un citās Eiropas valstīs, kur esam piedalījušies
festivālos, vai nu valsts, vai pašvaldība dotē leļļu teātru
skatītājus. Arī mēs varētu daudz biežāk izbraukt ar izrādēm ārpus
Rīgas, ja pašvaldības saviem iedzīvotājiem dotētu biļešu iegādi.
Protams, kvalitatīvākas arvien ir stacionārās izrādes, tāpēc vēl
labāk būtu, ja pašvaldības saviem skatītājiem palīdzētu ar
ceļanaudu vai piedāvātu autobusu.
Vēl pirms pāris gadiem teātrī izrādes notika tikai brīvdienās,
kad vecākiem nav jābūt darbā. Darbdienās notika mēģinājumi un
izbraukuma izrādes. Skatītāju aptauja parādīja, ka potenciālie
apmeklētāji par vienlīdz izdevīgu laiku uzskata izrādes
brīvdienās trijos pēcpusdienā un darbdienās septiņos pēcpusdienā.
Pamazām sākam piedāvāt izrādes arī ceturtdienās un piektdienās.
Domājam ar laiku maksimāli izmantot visas nedēļas dienas.
Sprunguļi riteņos
– Jūs minējāt teātra kā valsts budžeta iestādes finansiālās grūtības. Vai citādā ziņā šis juridiskais statuss apmierina?
– Ir ļoti daudz ierobežojumu
saimnieciskajā darbībā. Laikmets prasa būt dinamiskiem,
attīstīties, bet noteikumi, kas mums jāievēro kā valsts budžeta
iestādei, bieži vien ir kā sprunguļi riteņos.
Jau gadu Kultūras ministrijā tiek apsvērti varianti par pāreju uz
jaunu statusu – valsts kapitāla sabiedrību, bet tie ir sarežģīti
jautājumi. Līdz šim statusu mainījuši tikai Jaunais Rīgas
teātris, kas kļuvis par valsts SIA, un Liepājas teātris, kas ir
pašvaldības SIA. Būtībā vajadzētu īpašu teātru likumu, jo visi
pašreizējie likumi, kam grib mūs pakārtot, ir zināmā pretrunā ar
to, ko darām.
Gandarījums
– Kā teātra lielāko vērtību jūs minējāt koleģiālās attiecības kolektīvā un to īpašo gaisotni, ko rada bērnu klātbūtne.
– Dzīvojam tiešām kā viena ģimene.
Aktieri, režisori, mākslinieki un tehniskie darbinieki, latviešu
un krievu trupa. Protams, kā katrā ģimenē ir savas problēmas, bet
jūtamies cits citam vajadzīgi, un mūsu izrādes ir bērniem
vajadzīgas. Mūsu dežurants Ilmārs Millers reiz sacīja: “Tu redzi,
kādi samiegojušies, neapmierināti bērni ienāk teātrī, bet ārā
viņi nāk apgaroti, smaidīgi, jautri čalodami. Tad ir gandarījums,
ka es te strādāju.”
Atšķirībā no dramatiskā teātra, kur galvenais parasti ir
režisors, leļļu teātrī ļoti noteicoša loma ir māksliniekam –
kā viņš to lelli izveido, kādās dekorācijās, kādā vidē liek viņai
dzīvot. Kas gan nepazīst mūsu vecmeistara Paula Šēnhofa lelles!
Viņam ir savs stils, ko nevar sajaukt ne ar vienu citu. Bet lelle
atdzīvojas tikai talantīga aktiera rokās. Ar gribēšanu vien
nepietiek. Dažs tā arī neapgūst lelles atdzīvināšanas mākslu, bet
dažam tā ielikta šūpulī. Viņš paņem lelli rokā, un lelle jau
dzīvo, viņai veidojas sava dzīve. Tā ir smalka māksla: katram
žestam, katrai kustību niansei jābūt tādai, kas kaut ko izsaka,
kas to lelli atdzīvina. Lellei ir jādzīvo!
Materiālus sagatavojusi
Aina Rozeniece, “LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv